Uitgaven

23,16%
€ -12.914
x €1.000
23,16% Complete

Inkomsten

75,4%
€ 42.198
x €1.000
75,4% Complete

Saldo

14281,99%
€ 29.284
x €1.000

Programma 6 / Bestuur en organisatie

Uitgaven

23,16%
€ -12.914
x €1.000
23,16% Complete

Inkomsten

75,4%
€ 42.198
x €1.000
75,4% Complete

Saldo

14281,99%
€ 29.284
x €1.000

Waar is ons beleid geformuleerd?

Terug naar navigatie - Waar is ons beleid geformuleerd?

Onze toekomstplannen

Terug naar navigatie - Onze toekomstplannen

Dit programma draagt bij aan de verwezenlijking van de Herijkte Strategische Toekomstvisie Beek 2030:

  • Beek ambieert niet per se groei in omvang of aantal inwoners. Wel is er behoefte om het aantal inwoners minimaal te behouden, met als doel om vitaal en relevant te blijven.
  • Beek blijft zelfstandig zolang de bestuurs- en uitvoeringskracht voldoende is om het gemeentelijk takenpakket haalbaar en betaalbaar uit te kunnen voeren. Op een aantal thema’s (jeugdzorg, energietransitie, bereikbaarheid en profilering Zuid-Limburg) werkt Beek intensief samen met de regio. Naar aanleiding van deze herijking worden gesprekken met de buurgemeenten en met regionale maatschappelijke organisaties over samenwerking aangehaald.
  • Beek wil inzetten op een klantgerichte effectieve dienstverlening richting haar inwoners waarbij de gemeente een betrouwbare partner en een facilitator is die zowel vraaggericht als aanbodgericht handelt.
  • De digitale bereikbaarheid van de gemeente als organisatie wordt steeds belangrijker.

Indicatoren 2023-2026

Terug naar navigatie - Indicatoren 2023-2026
Indicatoren Gerealiseerd 2023 Streven 2025 Streven 2027 Streven 2029 Streven 2031
Percentage inwoners dat aangeeft zich veilig te voelen in de buurt. (burgerpeiling) 85% 85% 85% 85% 85%

Wat kost dit programma?

Terug naar navigatie - Wat kost dit programma?
Bedragen x €1.000
Saldo Totaal incl. nieuw matrix programma Bestuur en organisatie (x € 1.000) Rekening 2023 Begroting 2024 definitief na wijziging Begroting 2025 concept Begroting 2026 concept Begroting 2027 concept Begroting 2028 concept
Lasten
0-1 Bestuur -1.426 -1.434 -1.505 -1.500 -1.500 -1.500
0-2 Burgerzaken -781 -908 -1.063 -1.158 -1.179 -1.115
0-5 Treasury -651 -549 -522 -503 -484 -465
0-61 OZB woningen -66 -83 -100 -107 -112 -113
0-62 OZB niet-woningen -52 -50 -66 -72 -177 -77
0-64 Belastingen overig -37 -25 -49 -50 -50 -50
0-7 Algemene uitkering en ov.uitker.gem.fnds -7 -7 -7 -7 -7 41
0-8 Overige baten en lasten -22 -605 467 151 151 149
0-9 Vennootschapsbelasting (Vpb) -16 -14 -14 -14 -14 -14
1-1 Crisisbeheersing en brandweer -1.399 -1.360 -1.486 -1.487 -1.487 -1.487
1-2 Openbare orde en veiligheid -424 -218 -352 -354 -349 -350
B-K Beleidskostenplaatsen 0 0 0 0 0 0
H-K Hulpkostenplaatsen -6.849 -7.109 -8.041 -7.830 -7.852 -7.832
Totaal Lasten -11.730 -12.361 -12.739 -12.932 -13.062 -12.814
Baten
0-1 Bestuur 0 0 0 0 0 0
0-2 Burgerzaken 195 359 398 492 509 396
0-5 Treasury 942 635 758 747 735 724
0-61 OZB woningen 2.706 2.780 2.887 2.887 2.890 2.890
0-62 OZB niet-woningen 2.453 2.551 2.846 2.863 3.078 2.978
0-64 Belastingen overig 117 114 0 0 0 0
0-7 Algemene uitkering en ov.uitker.gem.fnds 30.352 31.280 32.262 30.413 30.508 30.259
0-8 Overige baten en lasten 633 1.067 1.074 1.074 1.074 1.074
1-1 Crisisbeheersing en brandweer 0 0 0 0 0 0
1-2 Openbare orde en veiligheid 181 0 0 0 0 0
2-2 Parkeren 3 3 3 3 3 3
B-K Beleidskostenplaatsen 0 0 0 0 0 0
H-K Hulpkostenplaatsen 43 19 25 25 25 25
Totaal Baten 37.627 38.807 40.252 38.503 38.822 38.348
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 25.897 26.446 27.513 25.571 25.760 25.533
Onttrekkingen
0-11 Resultaat rekening van baten en lasten 0 446 0 0 0 0
0-8 Overige baten en lasten 4.728 302 1.260 1.336 1.202 1.082
1-1 Crisisbeheersing en brandweer 179 150 120 90 60 30
1-2 Openbare orde en veiligheid 83 0 0 0 0 0
B-K Beleidskostenplaatsen 0 108 0 0 0 0
H-K Hulpkostenplaatsen 993 422 566 221 276 246
Totaal Onttrekkingen 5.983 1.428 1.946 1.647 1.538 1.358
Stortingen
0-11 Resultaat rekening van baten en lasten -9.659 -33 0 0 0 0
0-8 Overige baten en lasten -4.939 -125 -175 0 0 0
B-K Beleidskostenplaatsen 0 -108 0 0 0 0
H-K Hulpkostenplaatsen -41 0 0 0 0 0
Totaal Stortingen -14.639 -266 -175 0 0 0
Mutaties reserves -8.655 1.162 1.771 1.647 1.538 1.358

Nieuw in programma 6 Bestuur en organisatie

Terug naar navigatie - Nieuw in programma 6 Bestuur en organisatie
br. Omschrijving Pfh B2025 B2026 B2027 B2028
A OZB-areaaluitbreiding R. Diederen 0 10 128 128
B Onvoorzien R. Diederen 50 50 50 50
C Stelpost BCF R. Diederen 163 163 163 163
D Meicirculaire 2024 R. Diederen 1.103 1.737 1.704 1.671
E Hondenbelasting R. Diederen -114 -114 -114 -114
F Tariefrente riolen R. Diederen 91 92 92 92
G BsGW begroting 2025 R. Diederen -33 -47 -56 -56
H BsGW opbrengst vervolgingskosten R. Diederen 32 32 32 32
I Ondersteuning Raad R. Diederen -20 -15 -15 -15
J Zorg- en Veiligheidshuis C. van Basten-Boddin -23 -23 -23 -23
K Veiligheidsregio begroting 2025 C. van Basten-Boddin -95 -95 -95 -95
L Bijstelling leges Publiekszaken  C. van Basten-Boddin 10 11 13 11
M Doorbelasting personeelskosten R. Diederen 662 300 221 185
N Tekort herverdeling Gemeentefonds R. Diederen 0 0 0 -268
O Stelpost hervormingsagenda R. Diederen 0 0 0 99
P Stelpost maatregelen Rijk R. Diederen 0 0 0 49
Q Uitbreiding formatie R. Diederen -380 -380 -380 -380
R Datagedreven werken R. Diederen -28 -28 -28 -28
S CAO 2025 R. Diederen -363 -484 -484 -484
T Energiekosten R. Diederen -73 -73 -73 -73
U Voormalig personeel R. Diederen -90 -2 -2 -2
V Ontwikkeling salarislasten doorwerking CAO en anciënniteit vanuit 2018 en anciënniteit 2019 R. Diederen -241 -201 -201 -201
W Archiefkosten R. Diederen -40 -55 -55 -55
X Stelpost werkgeverslasten R. Diederen -186 -186 -186 -186
Y Inzet algemene reserve R. Diederen 1.197 1.336 1.202 1.082
  Overige kleine posten < 10.000   12 9 8 7
  Totaal nieuw in programma 6   1.634 2.037 1.901 1.589

 

A. OZB-areaaluitbreiding

Terug naar navigatie - A. OZB-areaaluitbreiding

Op basis van de in 2024 verstrekte bouwvergunningen is een nieuwe inschatting gemaakt van de areaaluitbreiding en de hieruit te verwachten extra OZB inkomsten. Dit leidt tot een structurele bijraming van € 10.300 in 2026 (waarvan € 5.300  als gevolg van gedeeltelijke gereedmelding van niet-woningen met een bouwsom hoger dan € 1 mln) en € 128.000 per 2027.

B. Verlaging post onvoorzien naar nul

Terug naar navigatie - B. Verlaging post onvoorzien naar nul

De post onvoorzien is bedoeld ter dekking voor (een schatting van) uitgaven die niet zijn voorzien in de begroting. Het is wettelijk voorgeschreven dat er een post ‘onvoorzien’ wordt opgenomen in de begroting. Er wordt echter niet verplicht gesteld wat de hoogte van deze post is. In het verleden is de post onvoorzien overbodig gebleken derhalve wordt nu voorgesteld om de post op nul te zetten. 

C. Stelpost BCF

Terug naar navigatie - C. Stelpost BCF

In de begrotingsbrief van de provincie Limburg is opgenomen dat het bedrag dat gemeenten als afrekening voor het BTW-compensatiefonds (BCF) 2023 hebben ontvangen, structureel vanaf 2025 in de begroting mag worden meegenomen als verwachte inkomsten. Er was reeds een bedrag van € 240.000 als stelpost opgenomen, deze wordt nu met € 163.400 structureel verhoogd.

D. Meicirculaire 2024

Terug naar navigatie - D. Meicirculaire 2024

In de Slotrapportage 2024 zijn de te ontvangen bedragen van het gemeentefonds voor wat betreft de meicirculaire 2024 in detail uitgewerkt. De bedragen voor de jaren 2025 tot en met 2028 worden in deze begroting opgenomen.

E. Hondenbelasting

Terug naar navigatie - E. Hondenbelasting

Vanaf 2025 zal geen hondenbelasting meer geheven worden. Landelijk zijn er steeds minder gemeenten die hondenbelasting heffen. Zo heeft ook de raad bij de behandeling van de Kaderbrief 2024 reeds verzocht te kijken naar het afschaffen van de hondenbelasting. 

G. BsGW Begroting 2025

Terug naar navigatie - G. BsGW Begroting 2025

Deze bijdrage wordt bijgeraamd vanaf 2025 op basis van de ontwerpbegroting van BsGW, waarin onder andere sprake is van een indexatie en tevens een nieuw vastgestelde kostenverdeelmethode.  Deze structurele bijraming wordt deels gecompenseerd door de opbrengst vervolgingskosten zoals genoemd onder H. 

H. BsGW Opbrengst vervolgingskosten

Terug naar navigatie - H. BsGW Opbrengst vervolgingskosten

De ontvangen opbrengsten wegens vervolgingskosten, die eveneens ontvangen worden van de belastingschuldigen, werden tot dusver in de begroting van BsGW opgenomen. Vanaf 2025 zal deze opbrengst rechtstreeks aan de deelnemers worden afgedragen., wat leidt tot een structureel positief effect op de begroting van € 31.700.

I. Ondersteuning Raad

Terug naar navigatie - I. Ondersteuning Raad

Er is sprake van een structurele bijraming van deze kosten, waaraan meerdere wijzigingen ten grondslag liggen. De grootste stijging wordt veroorzaakt door het aflopen van het contract voor het streamen van de commissie- en raadsvergadering in 2025. De verwachting is dat het contract hiervoor zal worden voortgezet, maar dat dit een kostenstijging van € 12.500 met zich meebrengt. Daarnaast zal er op 8 maart 2025 een symposium worden gehouden voor Internationale Vrouwendag, waarvoor incidenteel €5.000 wordt bijgeraamd. 

J. Zorg- en Veiligheidshuis

Terug naar navigatie - J. Zorg- en Veiligheidshuis

Het Zorg- en Veiligheidshuis Westelijke Mijnstreek is dé plek waar gemeenten, justitiële partners en zorgpartners onder één dak samenwerken om complexe persoonsgerichte zorg- en veiligheidsproblemen aan te pakken. De aangescherpte landelijke richtlijnen voor de Zorg- en Veiligheidshuizen, waaronder het modelconvenant, vragen om (her)inrichting van de governance structuur van het Zorg- en Veiligheidshuis Westelijke Mijnstreek. Daarnaast groeit het aantal taken. Regionaal worden ontwikkelingen regelmatig ter uitvoering belegd bij het Zorg- en Veiligheidshuis Westelijke Mijnstreek. Ook hebben de drie Zorg- en Veiligheidshuizen Zuid-Limburg (Maastricht-Heuvelland, Parkstad en Westelijke Mijnstreek) de handen in elkaar geslagen om uniformer en intensiever samen te werken. Tevens bestond de (bestuurlijke) behoefte om de financieringsstructuur te simplificeren en daarmee de vaste bijdrage van de gemeenten te herijken. Deze behoefte komt voort uit het feit dat nieuwe taken van het ZVH WM gefragmenteerd gefinancierd worden. 

Daarmee is het Zorg- en Veiligheidshuis Westelijke Mijnstreek genoodzaakt om door te ontwikkelen en een stevige basisinrichting neer te zetten met een financiering die toekomstbestendig is. In 2023 is gestart met een traject dat de noodzaak van deze doorontwikkeling effectueert en heeft samengevat geresulteerd in een hernieuwde missie, visie, ambitie, inrichting bedrijfsvoering, governance en begroting. Deze autonome ontwikkeling heeft een plausibele financiële implicatie van jaarlijks € 53.000 vanaf 2025.

L. Bijstelling leges Publiekszaken

Terug naar navigatie - L. Bijstelling leges Publiekszaken

In verband met de wijziging in 2014 van de geldigheidsduur van reisdocumenten volwassenen van vijf naar tien jaar heeft de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) een rekenmodel opgezet voor gemeenten om globaal meer inzicht te krijgen in de impact van deze wijziging. Na de invoering van deze  wijziging ontstond er namelijk een ‘reisdocumentendip’ en vanaf 2024 een piek in het aantal aanvragen. Ook vanuit de RDW is er een prognose beschikbaar voor de verwachte afgifte van het aantal rijbewijzen. Tot slot is voor de overige leges een gemiddelde berekend over de afgelopen 3 jaar. Alle prognoses samen hebben geleid tot een meerjarige positieve afwijking. 

M. Doorbelasting personeelskosten

Terug naar navigatie - M. Doorbelasting personeelskosten

In het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording Gemeenten en Provincies) staat vermeld dat de uren van eigen personeel voor zover deze betrekking hebben op investeringsprojecten naar deze investeringen moet worden doorbelast. Het voordeel hiervan is dat de salarissen van ambtenaren en die op  investeringsprojecten werken en inhuurkosten van investeringsprojectleiders, worden geactiveerd en afgeschreven worden over de afschrijvingsduur van de investering. Ook mag de overhead, die over de salarissen worden berekend, worden doorberekend naar de projecten. In de Slotrapportage 2024 wordt deze wijziging doorgevoerd, net als in de Begroting 2025 en de meerjarenbegroting 2026-2028.

N. Tekort herverdeling Gemeentefonds

Terug naar navigatie - N. Tekort herverdeling Gemeentefonds

Bij de herverdeling van het gemeentefonds is een (tijdelijke) maximale korting gegeven op-lopend tot € 37,50 per inwoner in de meerjarenbegroting. Dit werd door de Rijksoverheid gehanteerd om de gemeenten de tijd te geven om maatregelen te nemen. Op dit moment zou de maximale korting ongeveer 39 euro per inwoner bedragen. Dit verschil is nu structu-reel geraamd in de (meerjaren)begroting. Het aantal inwoners per 1 januari 2024 bedraagt 16.220.

O. Stelpost hervormingsagenda

Terug naar navigatie - O. Stelpost hervormingsagenda

In de meicirculaire 2024 staat dat de korting over 2025 wordt teruggedraaid, omdat de overheid er vanuit gaat dat de hervorming niet op tijd wordt gehaald.
In de aanvullende begrotingsbrief van de provincie Limburg staat vermeld:
“De provincies, als financieel toezichthouder, erkennen de noodzaak om op deze ontwikkelingen te anticiperen en brengen daarom een actualisatie van de gezamenlijke richtlijn uit:
- Gemeenten mogen in de jaarschijven 2026, 2027 en 2028 de middelen zoals die in de Hervormingsagenda zijn afgesproken als structurele  en reële raming meenemen in hun meerjarenraming. Concreet gaat het landelijk om respectievelijk € 284 miljoen, € 211 miljoen en € 250 miljoen.” Derhalve is het begrotingsjaar 2028 hierop aangepast.

P. Stelpost maatregelen Rijk

Terug naar navigatie - P. Stelpost maatregelen Rijk

Provincie Limburg heeft als toezichthouder een aanvullend begrotingsadvies gegeven: “Op basis van de financiële reeks, zoals opgenomen in de uitspraak van de Commissie van Wij-zen (CvW), zijn in eerdere meicirculaires over de jaren 2022, 2023, 2024 en 2025 aanvullende, incidentele middelen toegevoegd aan het gemeentefonds. De beschikbaarstelling van deze middelen voor de jaren 2026 en 2027 verder vindt plaats na het advies van de deskundigen-commissie en de besluitvorming daarover."
De provincies erkennen de noodzaak om op deze ontwikkelingen te anticiperen en brengen daarom een actualisatie van de gezamenlijke richtlijn uit om dit onderdeel ook voor 2028 op te nemen.

Q. Uitbreiding formatie

Terug naar navigatie - Q. Uitbreiding formatie

De formatie zoals deze de afgelopen jaren is vastgesteld en bijgesteld op basis van het formatieonderzoek 2019 en de daaropvolgende ontwikkelingen, is geen statisch gegeven. Nieuwe ontwikkelingen kunnen van invloed zijn op de noodzakelijke personele capaciteit. Hierdoor is het noodzakelijk de formatie periodiek te bezien en zonodig bij te stellen. Omdat op diverse plaatsen binnen de organisatie, mede door wijzigingen in werkzaamheden, een tekort aan personeel is, wordt voor het begrotingsproces 2025 en verder een aantal noodzakelijke formatie uitbreidingen verzocht voor een totaal van 4,7 fte.

R. Datagedreven werken

Terug naar navigatie - R. Datagedreven werken

Er is een groeiende behoefte aan informatie om beter te kunnen sturen op ontwikkelingen binnen de gemeente. Tot dusver waren dit adhoc informatieverzoeken waarvoor handmatige data-analyses verricht moesten worden, wat arbeidsintensief en foutgevoelig is. Om hier verder in te ontwikkelen en efficiënter te kunnen werken, is er behoefte aan het ontwikkelen van een datawarehouse dat gelinkt is aan de verschillende systemen die binnen gemeente Beek gebruikt worden. Voor de implementatie van dit datawarehouse is een incidentele bijraming nodig van € 80.000 in 2024 en een structurele bijraming van jaarlijks € 28.000 vanaf 2025. 

T. Energiekosten

Terug naar navigatie - T. Energiekosten

In de begroting 2024 zijn de destijds enorm gestegen energiekosten, tijdens de energiecrisis, incidenteel opgenomen. Aangezien de gemeente inmiddels nieuwe energiecontracten heeft afgesloten, zijn deze op verwacht gebruik, begroot. Verder in de begroting worden ook de energiekosten voor andere onderdelen dan het gemeentehuis en de gemeentewerf meegenomen.

U. Voormalig personeel

Terug naar navigatie - U. Voormalig personeel

De WW-kosten welke voor rekening van de gemeente komen, van personeel welke niet meer bij de gemeente in dienst is, alsmede een deel van de kosten van de voormalige medewerkers die bij de BsGW in dienst zijn.

W. Archiefkosten

Terug naar navigatie - W. Archiefkosten

Voor het onderbrengen van ons archief naar het Historisch Centrum Limburg (HCL) en we gebruik gaan maken van een eDepot, waardoor ons archief voldoet aan de wettelijke eisen, is een extra budget nodig.

X. Stelpost werkgeverslasten

Terug naar navigatie - X. Stelpost werkgeverslasten

Dit betreft voornamelijk een correctie van een post, welke wegvalt tegen de later in dit stuk genoemde doorbelasting van uren van medewerkers in loondienst, naar investeringen, alsmede de tegenboeking van de jaarlijks opgenomen stelpost van € 57.000 als verwachte verhoging van de anciëniteiten.

Y. Inzet algemene reserve

Terug naar navigatie - Y. Inzet algemene reserve

Gemeenten mogen 10% van de beschikbare algemene reserve inzetten als structureel dekkingsmiddel van de (meerjaren)begroting. Dit onder aftrek van de jaarlijks geraamde stortingen en onttrekkingen in de algemene reserve. Bij deze (meerjaren)begroting is de beschikbare algemene reserve structureel ingezet.