Financiële samenvatting

Uitgangspunten

Terug naar navigatie - Uitgangspunten

Naast de basisdocumenten die aan deze programmabegroting ten grondslag liggen zijn enkele financiële uitgangspunten van toepassing, gebaseerd op landelijke en/of provinciale richtlijnen.
Het betreft het percentage van 2,2% voor prijsontwikkeling zoals opgenomen in de Meicirculaire 2024.

Daarnaast is bij de opstelling van de begroting uitgegaan van het volgende:
·    vanaf 2025 zal er geen hondenbelasting meer geheven worden;
·    de effecten van de Septembercirculaire 2024 zijn niet meegenomen;
·    de OZB voor zowel woningen als niet-woningen stijgt enkel met de prijsindex van 2,2%;
·   de rioolheffing wordt verhoogd met de index van 2,2%, conform de door de gemeenteraad op 17 februari 2022 vastgestelde Kostendekkingsplan Water en klimaatadaptatie 2022-2025. De tarieven rioolheffing worden vastgesteld door het college en ter kennisname voorgelegd aan de raad;
·   de afvalstoffenheffing wordt kostendekkend bepaald, mede op basis van de begroting van RWM (Regionaal afvalbedrijf Westelijke Mijnstreek).  Het vast tarief afvalstoffenheffing 2025 daalt met € 14,35 ten opzichte van 2024, zijnde 5,9%. Dit wordt in hoofdzaak veroorzaakt door de vrijval vanuit de voorziening afval van € 186.000, zijnde het meerdere boven het door de raad vastgestelde plafond van € 250.000. De tarieven afvalstoffenheffing worden vastgesteld door het college en ter kennisname voorgelegd aan de raad;
·    de begrafenisrechten en toeristenbelasting stijgen enkel met de prijsindex van 2,2%; 
·    stijging opbrengst in rekening te brengen privaatrechtelijke tarieven, zoals huur van accommodaties (gymzalen, sporthal, sportcomplexen e.d.): 2,2%;
·    subsidies aan verenigingen en stichtingen op grond van de subsidieregeling ASV zijn verhoogd met de prijsontwikkeling (2,2%) behoudens andere specifieke afspraken;
·    tariefstijging leges voor producten en diensten:
-    stijging van eventuele landelijke leges worden geheel doorberekend;
-    gemeentelijke leges zijn geïndexeerd met 2,2%, m.u.v. tarieven voor rijbewijs en persoonsdocumenten;
-    leges omgevingsvergunningen zijn geïndexeerd met 2,2%.

Van de totale baten inclusief reserves in deze programmabegroting (€ 55.962.000) is een aantal baten verbonden aan de inhoud van de eerste 5 programma’s. Daarnaast beschikt de gemeente over inkomstenbronnen die naar eigen inzicht kunnen worden ingezet, de zogenaamde algemene dekkingsmiddelen. De belangrijkste algemene dekkingsmiddelen zijn de Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds en de onroerende zaakbelasting. Andere algemene dekkingsmiddelen zijn ontvangen dividenden en de hondenbelasting. Tot de algemene dekkingsmiddelen behoren niet de rioolheffing en de afvalstoffenheffing, die immers een vastgesteld bestedingsdoel hebben.
Ook de leges worden niet als algemene dekkingsmiddelen beschouwd, omdat deze qua heffing en hoogte nadrukkelijk verbonden zijn aan specifieke prestaties.

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen
Algemene dekkingsmiddelen Baten 2025
Taakveld 0.5 Treasury Ontvangen rente verstrekte geldleningen 118.900
Dividenden 148.100
Overige baten taakveld treasury 491.000
Taakveld 0.61 OZB woningen Baten OZB 2.887.300
Taakveld 0.62 OZB niet-woningen Baten OZB 2.845.600
Taakveld 0.7 Algemene uitkering Algemene uitkering gemeentefonds 31.020.000
Decentralisatie uitkering sociaal domein 1.241.700
Totaal algemene dekkingsmiddelen 38.752.600

Algemeen financieel perspectief

Terug naar navigatie - Algemeen financieel perspectief

Algemeen financieel perspectief

2025 2026 2027 2028
a Saldo na Afwijkingenrapportage 2024 -126.800 -2.756.300 -2.701.800 -3.050.200
b1 Consequenties doortrekken bestaand beleid en administratieve mutaties -1.365.500 -1.380.600 -1.381.600 -1.384.100
b2 Autonome ontwikkelingen incl. mutaties onder de € 10.000 -20.700 -411.600 -550.200 -854.000
b3 Mutaties o.b.v. eerdere besluitvorming raad/college 624.100 1.471.700 1.372.900 1.240.200
Saldo -888.900 -3.076.800 -3.260.700 -4.048.100
c Maatregelenpakket 1.501.900 1.847.600 1.707.600 1.587.500
d Nieuw beleid/wensen -408.000 -408.000 -408.000 -408.000
e Totaal begroting 2025 en meerjarenraming 205.000 -1.637.200 -1.961.100 -2.868.600
Terug naar navigatie - b1 bestaand beleid en administratieve mutaties

Elke afzonderlijke post wordt nader toegelicht:
Bij a:    Deze saldi komen overeen met de meerjarige begrotingssaldi van de Afwijkingenrapportage 2024.
Bij b1:    Hierin komen de consequenties van het doortrekken van bestaand beleid tot uitdrukking waaronder indexering, kapitaallasten en personele lasten. De uitsplitsing hiervan is als volgt:

Bestaand beleid en administratieve mutaties 2025 2026 2027 2028
A indexering -373.200 -379.300 -380.300 -382.800
B CAO 2025 -363.000 -484.000 -484.000 -484.000
C Ontwikkeling salarislasten doorwerken anciëniteit -241.000 -201.400 -201.400 -201.400
D Stelpost werkgeverslasten -186.000 -186.000 -186.000 -186.000
E Voormalig personeel -89.700 -2.300 -2.300 -2.300
F Archiefkosten -40.000 -55.000 -55.000 -55.000
G Energiekosten -72.600 -72.600 -72.600 -72.600
Totaal bestaand beleid -1.365.500 -1.380.600 -1.381.600 -1.384.100
Terug naar navigatie - Toelichting b1 bestaand beleid en administratieve mutaties

A. Index
De budgetten waarop indexatie van toepassing is, zijn geïndexeerd met een standaard index, benoemd in de meicirculaire, van 2,2%.

B. CAO 2025
Als stelpost CAO is een index van 4,4% berekend over de salarissen.

C. Ontwikkeling salarislasten doorwerken anciëniteit
In de bijstelling is de verhoging van de anciëniteiten van 2025 t.o.v. 2024 opgenomen en de verhoging van de CAO t/m 31 maart 2025.

D. Stelpost werkgeverslasten
Dit betreft voornamelijk een correctie van een post, welke wegvalt tegen de later in dit stuk genoemde doorbelasting van uren van medewerkers in loondienst, naar investeringen, alsmede de tegenboeking van de jaarlijks opgenomen stelpost van € 57.000 als verwachte verhoging van de anciëniteiten.

E. Voormalig personeel
Dit betreft de WW-kosten die voor rekening van de gemeente komen, van personeel dat niet in meer bij de gemeente in dienst is, alsmede een deel van de kosten van de voormalige medewerkers die bij de BsGW in dienst zijn.

F. Archiefkosten
Voor het onderbrengen van ons archief naar het Historisch Centrum Limburg (HCL) en we gebruik gaan maken van een eDepot, waardoor ons archief voldoet aan de wettelijke eisen, is een extra budget nodig.

G. Energiekosten
In de begroting 2024 zijn de destijds enorm gestegen energiekosten, tijdens de energiecrisis, incidenteel opgenomen. Aangezien de gemeente inmiddels nieuwe energiecontracten heeft afgesloten, zijn deze op verwacht gebruik, begroot. Verder in de begroting worden ook de energiekosten voor andere onderdelen dan het gemeentehuis en de gemeentewerf meegenomen.

Terug naar navigatie - b2 Autonome ontwikkelingen inclusief mutaties onder de € 10.000

Bij b2: Autonome ontwikkelingen inclusief mutaties onder de € 10.000:

Autonome ontwikkelingen incl. mutaties onder de € 10.000 2025 2026 2027 2028
1 Werk en economie -10.700 -10.700 -10.700 -10.700
A Actualisatie energiekosten -10.700 -10.700 -10.700 -10.700
Mutaties < 10.000 0 0 0 0
2 Zorg en inkomen -365.900 -404.000 -533.300 -510.400
A Actualisatie energiekosten -63.000 -63.000 -63.000 -63.000
B Toepassing OVA index -23.900 -23.900 -23.900 -23.900
C Wensbus 12.000 0 0 0
D Zorgkosten Wmo -264.900 -264.900 -264.900 -264.900
E Bijgestelde begroting P-bedrijf 2025 e.v. 17.900 -16.000 -137.300 -122.400
F Uitbesteding toezicht Wmo -60.000 -60.000 -60.000 -60.000
G Andere invulling gedeelte subsidie PiW 42.300 42.300 42.300 42.300
Mutaties < 10.000 -26.300 -18.500 -26.500 -18.500
3 Maatschappelijke ontwikkeling -3.000 -23.000 -23.000 -23.000
A Actualisatie energiekosten -13.700 -13.700 -13.700 -13.700
B Leerlingenvervoer 70.000 50.000 50.000 50.000
C Buitensportvelden: klein onderhoud -33.000 -33.000 -33.000 -33.000
D Indexatie bijdrage De Haamen -26.300 -26.300 -26.300 -26.300
Mutaties < 10.000 0 0 0 0
4 Ruimtelijk ontwikkelen -27.400 -27.400 -27.400 -27.400
A Klimaat- en energiebeleid -15.100 -15.100 -15.100 -15.100
Spuk CDOKE: indexatie 15.100 15.100 15.100 15.100
B Grondzaken: uitvoeringsbudget -15.000 -15.000 -15.000 -15.000
C Milieuleges -12.000 -12.000 -12.000 -12.000
Mutaties < 10.000 -400 -400 -400 -400
5 Openbare ruimte -157.800 -142.100 -191.400 -212.300
A Buitendienst: areaal -100.000 -100.000 -100.000 -100.000
B Actualisatie energiekosten -120.300 -120.300 -120.300 -120.300
Voorziening riolen 30.600 30.600 30.600 30.600
C Vrijval stelpost afschrijving wegen 50.000 84.800 0 0
D Asfaltonderhoud -81.000 -81.000 -81.000 -81.000
E VRI-onderhoud -16.800 -16.800 -16.800 -16.800
F Bomenbeheer:
Essentaksterfte -18.000 -19.000 -20.000 -21.000
Onderhoud bomen -19.000 -51.000 -43.000 -36.000
Aanplant bomen -2.800 -4.800 -6.900 -8.900
G Afval: personele inzet 125.500 131.400 132.000 132.500
H Riolen: personele inzet -1.000 9.000 39.000 13.600
Mutaties < 10.000 -5.000 -5.000 -5.000 -5.000
6 Bestuur en organisatie, incl. KVS 544.100 195.600 235.600 -70.200
A OZB-areaaluitbreiding 0 10.300 128.000 128.000
B Ondersteuning Raad -19.500 -14.500 -14.500 -14.500
C Veiligheidsregio ZL Begroting 2025 -94.700 -94.700 -94.700 -94.700
D Doorontwikkeling Zorg- en Veiligheidshuis -22.800 -22.800 -22.800 -22.800
E Bijstelling leges Publiekszaken 2025 e.v. 9.900 11.400 12.800 10.900
F Doorbelasting personeelskosten 662.000 300.200 221.100 185.100
G Tekort herverdeling gemeentefonds 0 0 0 -267.800
Mutaties < 10.000 -3.600 -7.100 -7.200 -7.200
Kostenverdeelstaat:
Mutaties < 10.000 12.800 12.800 12.900 12.800
Totaal autonome ontwikkelingen -20.700 -411.600 -550.200 -854.000
Terug naar navigatie - Toelichting b2 Autonome ontwikkelingen inclusief mutaties onder de € 10.000

Toelichting op de autonome ontwikkelingen vanuit de begroting 2025:

1A    Actualisatie energiekosten                                    
Door de energiecrisis in 2022 zijn de energiekosten flink gestegen. Voor 2023 en 2024 zijn de kosten incidenteel bijgeraamd, omdat er toen nog te weinig inzicht was in de ontwikkeling van kosten. Inmiddels zijn de nieuwe energiecontracten bekend en is duidelijk geworden dat er een structurele bijraming benodigd is van jaarlijks € 244.100, verspreid over de verschillende programma's. 

2A    Actualisatie energiekosten                               
Zie toelichting bij 1A.

2B    Toepassing OVA index                                   
De OVA (Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling) is een jaarlijkse index die de overheid toepast om de loon- en prijsontwikkelingen in de zorg- en welzijnssectoren te compenseren. De OVA combineert twee elementen, een index voor personele en een index voor materiële kosten, omdat zorginstellingen zowel met loonkosten als met overige bedrijfskosten te maken hebben. Door een evenwichtige indexatie toe te passen op beide kostensoorten, zorgt de overheid ervoor dat de bekostiging op een reële wijze wordt aangepast aan de werkelijke kostenontwikkelingen in de sector. Gemeenten worden geadviseerd om deze OVA-index ook toe te passen op de budgetten voor welzijnsinstellingen omdat deze instellingen, net als zorginstellingen, geconfronteerd worden met stijgende personele en materiële kosten. Voor de gemeente Beek betekent dit dat de jaarlijkse subsidiebudgetten voor MEE en het sociaal werk van MIK & PIW Groep vanaf 2025 geïndexeerd worden met de landelijk vastgestelde OVA-index in plaats van de gemeentelijke index. De voorlopige, gecombineerde index (prijsindex voor personele én materiële kosten) voor 2025 is 4,91%.

2C    Wensbus                                             
Het subsidiebudget voor de Wensbus Beek van € 12.000 kan in 2025 incidenteel vrijvallen. Vanwege enkele positieve financiële ontwikkelingen heeft het bestuur van de Wensbus Beek voor 2025 geen subsidie aangevraagd. Dit was ook in 2024 het geval. Het bestuur zal het begrotingstekort in 2024 en 2025 eenmalig financieren uit de opgebouwde financiële reserve. Voor 2026 e.v. wordt weer een subsidieaanvraag verwacht.

2D    Zorgkosten Wmo
Op basis van realistisch budgetteren zijn meerdere posten structureel naar boven bijgesteld in de begroting 2025 en de daarop volgende jaren. Met name de kosten voor Huishoudelijke Ondersteuning en (Groeps)Begeleiding nemen flink toe. Dit heeft te maken met een toename van het aantal cliënten en een forse stijging van de reële tarieven.  Daarnaast zijn de huurtarieven voor hulpmiddelen gestegen in de nieuwe aanbesteding per 1 juli 2024.
De wettelijke Eigen Bijdrage wordt vanaf 2026 afhankelijk van het inkomen en vermogen. Het is nog onbekend hoe de nieuwe eigen bijdrage er precies komt uit te zien, dat wordt nog verder uitgewerkt. Naar verwachting zal dit resulteren in minder aanvragen en hogere inkomsten uit de eigen bijdrage.

2E     Bijgestelde begroting P-bedrijf 2025 e.v.
In de volumeontwikkeling van het P- bedrijf wordt voor 2025 uitgegaan van een scenario waarbij dit volume licht zal stijgen, gebaseerd op het beoogde macro economische groeipad van het bijstandsvolume. Daarnaast zal het aantal inwoners dat gebruikt maakt van voorzieningen in het kader van de armoedebestrijding de lijn volgen van de geschetste volumeontwikkeling. De enige uitzondering hierop kan zijn de taakstelling huisvesting van inburgeraars. 

2F    Uitbesteding toezicht Wmo                    
Wmo-toezicht is een decentrale (gemeentelijke) verantwoordelijkheid bij de uitvoering van de Wmo. De gemeente Beek gaat met ingang van 1 januari 2025 het toezicht kwaliteit en rechtmatigheid regionaal organiseren door een toezichthouder aan te stellen, in samenwerking met de gemeenten Sittard-Geleen en Stein, binnen de bestaande regionale samenwerking op  het gebied van de Wmo. De hiervoor begrote middelen zijn hiertoe omgezet van de personeelsbegroting naar de kostenplaats Wmo, ter betaling van de jaarlijkse bijdrage aan de gemeente Sittard-Geleen.

2G    Andere invulling gedeelte subsidie PiW       
In 2022 heeft er een evaluatie plaatsgevonden van het maatregelenpakket op het gebied van jeugd genaamd “de Basis op Orde” daterend van 2019. Hierbij zijn de verschillende onderdelen tegen het licht gehouden waaronder ook de maatschappelijk werker bij de Beekse huisartsenpraktijken. Het bleek dat de inzet hiervan onvoldoende een bijdrage leverde aan de gestelde doelstellingen op het gebied van jeugdhulp. Hierop is besloten om het bijbehorende budget van € 42.275 voor 2024 niet meer toe te kennen aan PIW en het budget af te ramen in de programmabegroting.   
Het inzetten van een sport- en vrijetijds pedagoog binnen de gemeente Beek geeft invulling aan de normaliseringsgedachte die ook landelijk steeds meer wordt toegepast. Dit sluit ook aan bij de doelstellingen zoals opgenomen in de Hervormingsagenda Jeugd. Als concrete maatregel is voorgesteld: “Wij gaan met behulp van een sportpedagoog en persoonlijke begeleiding in het eerste jaar meer jongeren bij lokale (sport)verenigingen laten participeren ten gunste van begeleidingstrajecten geïndiceerde jeugdzorg.”         

3A    Actualisatie energiekosten                                  
Zie toelichting bij 1A.

3B    Leerlingenvervoer   
Als een leerling een school voor speciaal basisonderwijs of (speciaal) voortgezet onderwijs bezoekt en een mentale, fysieke of psychische beperking heeft, kunnen ouders onder bepaalde voorwaarden aanspraak maken op een vervoersvoorziening.  Ook leerlingen die ver moeten reizen naar een school die bij hun religie of levensbeschouwing past kunnen in aanmerking komen voor een vervoersvoorziening.  Een vervoersvoorziening bestaat uit een gehele of gedeeltelijke vergoeding van de noodzakelijke vervoerskosten van de leerling.  De vergoeding kan bestaan uit bijvoorbeeld een abonnement voor het openbaar vervoer, vergoeding van de kosten van eigen vervoer of uit het aanbieden van aangepast vervoer door Gemeente Beek. De vorm van de vervoersvoorziening wordt per situatie bekeken.                            
De  gemeente Beek voert het leerlingenvervoer uit op basis van de vastgestelde Verordening Bekostiging leerlingenvervoer gemeente Beek 2022 en de Nadere regels Bekostiging leerlingenvervoer gemeente Beek 2024.  Leerlingenvervoer is een wettelijke taak en het betreft een openeinderegeling.  De gemeente Sittard-Geleen vervult voor de regio Westelijke Mijnstreek een coördinerende functie. 

3C    Buitensportvelden: klein onderhoud                       
Het klein onderhoudsbestek buitensportvelden is medio 2024 aanbesteed en heeft geresulteerd in een prijsstijging (marktwerking) van € 33.000 structureel per 2025.

3D    Indexatie bijdrage De Haamen
Op 23 november 2021 is tussen Stichting De Haamen en de gemeente Beek een exploitatieovereenkomst afgesloten voor de periode van 5 jaar. In deze exploitatieovereenkomst is het samengesteld jaarlijks te indexeren percentage overeengekomen. Voor 2024 komt dit percentage uit op 7,5%. De gemeente Beek had voor 2024 een percentage van 3,9% algemeen vastgesteld. Het verschil van 3,6% wordt nabetaald en meerjarig verwerkt in de begroting.

4A    Klimaat- en Energiebeleid: Spuk CDOKE: indexatie
Onder klimaat- en energiebeleid valt beleid dat bijdraagt aan het behalen van de doelen uit de Klimaatwet. Het doel voor 2030 in de Klimaatwet is om de uitstoot van C02 met minimaal 55% te verminderen t.o.v. 1990. Om dit doel te realiseren stelt de rijksoverheid financiele middelen beschikbaar aan gemeenten en provincies. Het betreft de regeling Capaciteit Decentrale Overheden voor Klimaat- en Energiebeleid (CDOKE). Deze middelen zijn voor de inhuur van personeel op het gebied van klimaat en energie (loonkosten voor de uitvoering van het klimaat- en energiebeleid). Onder de Klimaatwet en dus ook de CDOKE, valt niet het beleid gericht op reductie van fijnstof of stikstof. Ook kan de CDOKE niet worden ingezet voor beleid gericht op klimaatadaptatie. Dankzij de medio 2024 beschikte indexatie van € 15.100 is voor Beek in 2025 een bedrag van € 354.900 beschikbaar. Deze middelen zijn geoormerkt.

4B    Grondzaken: uitvoeringsbudget                
Voor het werkveld grondzaken is het uitvoeringsbudget structureel met € 15.000 bijgeraamd om taken uit te besteden, snel in te spelen op kansen en/of in een vroeg stadium haalbaarheid van mogelijke ontwikkelingen te toetsen. In 2025 wordt bezien wordt of dit bedrag voor de komende jaren voldoende is. De redenen voor deze budgetbehoefte zijn:
-    eind 2023 is gekozen voor situationeel grondbeleid, dit vraagt om meer maatwerk en het snel en proactief kunnen inspringen op o.a. mogelijke aankoopkansen;
-    er komen steeds meer taken en er is een toenemende complexiteit en/of werkdruk, denk o.a. aan diverse woningbouwontwikkelingen, civiele projecten, aanpak wateroverlast, netcongestie en grondexploitatie(overeenkomsten);
-    impact van nieuwe wet- en regelgeving, zoals het Didam-arrest;
Gezien de opgaves in het collegeprogramma en de wens genoemde ontwikkelingen voorspoedig te kunnen voorbereiden is het beschikbaar hebben van extra budget van grote toegevoegde waarde. 

4C    Milieuleges                                         
De in de Begroting 2024 structureel geraamde opbrengsten milieuleges van € 22.000 zijn gebaseerd op het gemiddelde aantal aanvragen van de afgelopen drie jaar die bij de Omgevingsdienst Zuid-Limburg zijn binnengekomen voor inwerkingtreding van de Omgevingswet. Vlak voor ingang van de Omgevingswet zijn er nog veel aanvragen onder de Wabo en Wm ingediend. Deze aanvragen zijn niet legesplichtig. Daarnaast stelt de Omgevingsdienst vast dat er een afwachtende houding is ten aanzien van de ontwikkelingen onder de Omgevingswet en dat daardoor de aanvragen uitblijven. Voor 2025 e.v. zijn daarom de verwachte opbrengsten milieuleges met € 12.000 omlaag bijgesteld naar € 10.000.

5A    Buitendienst: areaal                                               
De resultaten van de business case voor de buitendienst zullen in 2025 beschikbaar zijn. Deze resultaten dienen vertaald te worden naar maatregelen. Deze maatregelen kunnen bestaan uit andere samenwerkingsverbanden, meer uitbesteding, inbesteding of andere opties. Net als in 2023 en 2024, is ook in 2025 en volgende jaren € 100.000 nodig voor de inhuur van personeel om te kunnen voldoen aan de minimale kwaliteitseisen van het groenonderhoud door de buitendienst. Deze inhuur is het gevolg van areaaluitbreiding en de versnelde uitval van Vidar-medewerkers.

5B    Actualisatie energiekosten                                   
Zie toelichting bij 1A.

5C    Vrijval stelpost afschrijving wegen                                       
Het incidentele surplus in de stelpost afschrijving nog te voteren wegeninvesteringen dat vrijvalt ten gunste van de algemene middelen bedraagt € 50.000 in 2025 en € 84.800 in 2026. 

5D    Asfaltonderhoud    
Door  een nieuwe aanbesteding van het onderhoudsbestek  wegen medio 2024 zijn de kosten voor het asfaltonderhoud met 30% gestegen , waardoor het budget voor asfaltonderhoud per 2025 structureel met € 81.000 bijgeraamd moet worden. De oorzaak van deze kostenstijging is het gevolg van de keuze voor duurzaam asfaltonderhoud en de gestegen materiaal- en loonkosten.

5E    Onderhoud Verkeersregelinstallaties (VRI)
Elk jaar vinden er onderhoudswerkzaamheden plaats aan alle verkeersregelinstallaties in onze gemeente. Het gaat dan om uiteenlopende zaken als het onderhoud aan de lampen, de masten,  de automaatkast, maar ook het functioneren van de regeling, het schilderen van de masten en het herstellen van schades. Op basis van de aanbesteding in 2023 en ervaringscijfers is een bijraming noodzakelijk van € 16.800 structureel per 2025.

5F    Bomenbeheer
Essentaksterfte
Essentaksterfte wordt veroorzaakt door een invasieve exotische schimmel die de bomen via het blad infecteert. De infectie kan uiteindelijk leiden tot afsterving van twijgen of zelfs delen van de kroon. Helaas is voor zover bekend geen essensoort volledig resistent tegen de ziekten. 
Bijna 10% van ons bomenbestand bestaat uit essen. Medio 2024 zijn middels een boomveiligheidscontrole alle essen in ons straat- en laanbomen bestand geïnspecteerd. Bij ruim een derde van de geïnspecteerde bomen is essentaksterfte vastgesteld, waardoor er bij 161 bomen veiligheidssnoei toegepast moet worden om de veiligheid van de omgeving te kunnen borgen. Voor 20 bomen is een rooiadvies afgegeven. Voor 17 bomen is de verwachting dat deze binnen 1 tot 5 jaar zullen uitvallen. De structureel benodigde bijraming uit hoofde van de essentaksterfte bedraagt € 18.000 in 2025, jaarlijks oplopend met € 1.000 tot € 21.000 in 2028.

Onderhoud bomen
Op basis van de medio 2024 uitgevoerde boomveiligheidscontrole is er een prognose gemaakt voor het regulier onderhoud van de komende jaren. Medio 2024 heeft een nieuwe aanbesteding plaats gevonden van het onderhoudscontract bomen. Er is een zichtbare krapte op de arbeidsmarkt in dit vakgebied. Partijen hebben maar beperkte capaciteit en zijn selectief bij inschrijven op aanbestedingen. Dit heeft geresulteerd in hogere inschrijfprijzen voor het reguliere boomonderhoud ten opzichte van het oude onderhoudscontract zoals vermeldt in de tabel.

Aanplant bomen
Ondanks dat in 2023 veel slechte en dode bomen zijn gekapt, is medio 2024 wederom uit de boomveiligheidscontrole gebleken dat er bomen gekapt dienen te worden. Bomen hebben steeds meer te leiden van de extreme weersomstandigheden en moedwillige vernieling, waardoor bomen afstervingsverschijnselen vertonen. Naar verwachting zullen jaarlijks circa 30 bomen vervangen moeten worden voor nieuwe. Dit een investering van € 55.000 in 2024 met een afschrijvingslast van € 2.800 per 2025 en voor de jaren daarna een jaarlijks investeringsvolume van € 41.000 met een afschrijvingslast van € 2.000. 

5G    Afval: personele inzet
Door extra personele inzet op het taakveld afval worden er meer kosten toegerekend aan het product afval. Dit betekent een structureel voordeel voor de algemene middelen. Het vast tarief afvalstoffenheffing daalt met 5,9% t.o.v. 2024 van € 241,97 naar € 227,62. Dit wordt in hoofdzaak veroorzaakt door de vrijval vanuit de voorziening afval van € 186.000  zijnde het surplus boven het plafond van € 250.000.

5H    Riolen: personele inzet
Door extra personele inzet op het taakveld Afvalwaterzorg worden er meer kosten toegerekend aan het product Afvalwaterzorg. Dit betekent een structureel voordeel voor de algemene middelen. 

6A    OZB-areaaluitbreiding        
Op basis van de in 2024 verstrekte bouwvergunningen is een nieuwe inschatting gemaakt van de areaaluitbreiding en de hieruit te verwachten extra OZB inkomsten. Dit leidt tot een structurele bijraming van € 10.300 in 2026 (waarvan € 5.300  als gevolg van gedeeltelijke gereedmelding van niet-woningen met een bouwsom hoger dan € 1 mln) en € 128.000 per 2027.                          

6B    Ondersteuning Raad                                 
Er is sprake van een structurele bijraming van deze kosten, waaraan meerdere wijzigingen ten grondslag liggen. De grootste stijging wordt veroorzaakt door het aflopen van het contract voor het streamen van de commissie- en raadsvergadering in 2025. De verwachting is dat het contract hiervoor zal worden voortgezet, maar dat dit een kostenstijging van € 12.500 met zich meebrengt. Daarnaast zal er op 8 maart 2025 een symposium worden gehouden voor Internationale Vrouwendag, waarvoor incidenteel €5.000 wordt bijgeraamd. 

6C    Veiligheidsregio begroting 2025                              
De begroting 2025 van de Veiligheidsregio Zuid Limburg is gebaseerd op de begroting 2024, die is geïndexeerd en waarin een nieuwe CAO is verwerkt. Er is geen sprake van nieuw beleid. 

6D    Doorontwikkeling Zorg- en Veiligheidshuis           
 Het Zorg- en Veiligheidshuis Westelijke Mijnstreek is dé plek waar gemeenten, justitiële partners en zorgpartners onder één dak samenwerken om complexe persoonsgerichte zorg- en veiligheidsproblemen aan te pakken. De aangescherpte landelijke richtlijnen voor de Zorg- en Veiligheidshuizen, waaronder het modelconvenant, vragen om (her)inrichting van de governance structuur van het Zorg- en Veiligheidshuis Westelijke Mijnstreek. Daarnaast groeit het aantal taken. Regionaal worden ontwikkelingen regelmatig ter uitvoering belegd bij het Zorg- en Veiligheidshuis Westelijke Mijnstreek. Ook hebben de drie Zorg- en Veiligheidshuizen Zuid-Limburg (Maastricht-Heuvelland, Parkstad en Westelijke Mijnstreek) de handen in elkaar geslagen om uniformer en intensiever samen te werken. Tevens bestond de (bestuurlijke) behoefte om de financieringsstructuur te simplificeren en daarmee de vaste bijdrage van de gemeenten te herijken. Deze behoefte komt voort uit het feit dat nieuwe taken van het ZVH WM gefragmenteerd gefinancierd worden. 
Daarmee is het Zorg- en Veiligheidshuis Westelijke Mijnstreek genoodzaakt om door te ontwikkelen en een stevige basisinrichting neer te zetten met een financiering die toekomstbestendig is. In 2023 is gestart met een traject dat de noodzaak van deze doorontwikkeling effectueert en heeft samengevat geresulteerd in een hernieuwde missie, visie, ambitie, inrichting bedrijfsvoering, governance en begroting. Deze autonome ontwikkeling heeft een plausibele financiële implicatie van jaarlijks € 53.000 vanaf 2025.

6E    Bijstelling leges Publiekszaken                      
In verband met de wijziging in 2014 van de geldigheidsduur van reisdocumenten volwassenen van vijf naar tien jaar heeft de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) een rekenmodel opgezet voor gemeenten om globaal meer inzicht te krijgen in de impact van deze wijziging. Na de invoering van deze  wijziging ontstond er namelijk een ‘reisdocumentendip’ en vanaf 2024 een piek in het aantal aanvragen. Ook vanuit de RDW is er een prognose beschikbaar voor de verwachte afgifte van het aantal rijbewijzen. Tot slot is voor de overige leges een gemiddelde berekend over de afgelopen 3 jaar. Alle prognoses samen hebben geleid tot een meerjarige positieve afwijking. 

6F    Doorbelasting personeelskosten                                
In het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording Gemeenten en Provincies) staat vermeld dat de uren van eigen personeel voor zover deze betrekking hebben op investeringsprojecten naar deze investeringen moet worden doorbelast. Het voordeel hiervan is dat de salarissen van ambtenaren en die op  investeringsprojecten werken en inhuurkosten van investeringsprojectleiders, worden geactiveerd en afgeschreven worden over de afschrijvingsduur van de investering. Ook mag de overhead, die over de salarissen worden berekend, worden doorberekend naar de projecten. In de Slotrapportage 2024 wordt deze wijziging doorgevoerd, net als in de Begroting 2025 en de meerjarenbegroting 2026-2028.

6G Tekort herverdeling Gemeentefonds
Bij de herverdeling van het gemeentefonds is een (tijdelijke) maximale korting gegeven oplopend tot € 37,50 per inwoner in de meerjarenbegroting. Dit werd door de Rijksoverheid gehanteerd om de gemeenten de tijd te geven om maatregelen te nemen. Op dit moment zou de maximale korting ongeveer 39 euro per inwoner bedragen. Dit verschil is nu structureel geraamd in de (meerjaren)begroting. Het aantal inwoners per 1 januari 2024 bedraagt 16.220.

Overige kleine correcties (< € 10.000), niet zijnde investeringen worden niet in detail toegelicht.

Terug naar navigatie - b3 Eerdere besluitvorming

Bij b3:     Mutaties o.b.v. eerdere besluitvorming in raad/college:

Eerdere besluitvorming 2025 2026 2027 2028
1 Werk en economie -17.700 -15.800 -15.100 49.600
A GR Vidar begroting 2025 -17.700 -15.800 -15.100 49.600
2 Zorg en inkomen -455.300 -12.100 8.100 1.500
A Terugdraaien besparing Jeugd 2025 (meic.2024) -371.500 0 0 0
B GR GGD begroting 2025 -117.300 -54.100 -35.900 -32.800
C GR Omnibuzz begroting 2025 33.500 42.000 44.000 34.300
3 Maatschappelijke ontwikkeling 0 -11.500 -11.500 -43.800
A Led-verlichting De Haamen fase-2 0 -11.500 -11.500 -11.500
B Kindcentrum Beek: aanvullend voorbereidingskrediet 0 0 0 -32.300
4 Ruimtelijk ontwikkelen 114.400 -53.800 -53.800 -53.800
A Omgevingsdienst ZL -53.800 -53.800 -53.800 -53.800
B Ontwikkeling woningbouwlocaties Spaubeek 168.200 0 0 0
5 Openbare ruimte -5.000 -43.700 -120.300 -393.300
A Schimmerterweg: uitvoeringskrediet 0 -52.200 -52.200 -52.200
Stelpost afschrijving wegen 0 52.200 52.200 52.200
Schimmerterweg: groenonderhoud 0 -20.400 -20.400 -20.400
B BsGW Begroting 2025 -63.300 -89.700 -108.100 -108.100
Voorziening riolen 24.800 35.100 42.300 42.300
Afvalstoffenheffing 38.500 54.600 65.800 65.800
C VRI Zandstraat 0 -13.300 -13.300 -13.300
D Bebording en bewegwijzering -20.000 -20.000 -20.000 -20.000
Stelpost afschrijving wegen 15.000 15.000 15.000 15.000
E Relinen -3.800 -11.300 -18.800 -26.300
Voorziening riolen 3.800 11.300 18.800 26.300
F Upgrading Carmelwijk: Gezonde Buurten 0 -2.800 -2.800 -2.800
Upgrading Carmelwijk: Afvalcontainers 0 -5.000 -5.000 -5.000
Afvalstoffenheffing 0 5.000 5.000 5.000
Upgrading Carmelwijk: Haalbaarheidskrediet 0 0 -13.000 -13.000
Voorziening riolen 0 0 10.000 10.000
G Vijvers Park Genbroek 0 -5.500 -5.500 -5.500
SIM-subsidie 0 3.300 3.300 3.300
H Investeringsruimte 0 0 -73.600 -346.600
6 Bestuur en organisatie, incl. KVS 987.700 1.608.600 1.565.500 1.680.000
A Meicirculaire 2024 1.102.600 1.737.300 1.703.800 1.670.700
B Afschaffen hondenbelasting -113.600 -113.600 -113.600 -113.600
C BsGW Begroting 2025 -33.000 -46.800 -56.400 -56.400
D BsGW Opbrengst vervolgingskosten 31.700 31.700 31.700 31.700
E Stelpost hervormingsagenda 0 0 0 99.100
F Stelpost maatregelen door het Rijk te nemen 0 0 0 48.500
Totaal eerdere besluitvorming 624.100 1.471.700 1.372.900 1.240.200
Terug naar navigatie - Toelichting b3 Eerdere besluitvorming

Toelichting op eerdere besluitvorming vanuit de begroting 2025:    

1A    GR Vidar begroting 2025     
Door het afsluiten in 2015 van de WSW voor nieuwe instroom, daalt het aantal SW’ers dat via de WSW aan het werk is. Verder daalt Lage Inkomensvoordeel (LIV) in 2024 fors en heeft het Kabinet besloten om deze fiscale maatregel per 2025 af te schaffen. Dit heeft daarmee direct effecten op de GR Vidar begroting , vanwege het stijgen hierdoor van de loonkosten. Daarnaast stijgen deze loonkosten ook door de loon-prijsontwikkeling (LPO). Dit volgt op de jaarlijkse verhoging van het wettelijk minimumloon (WML) per 1 januari en 1 juli.      
Voor het bekostigen van de WSW stelt het Rijk middelen beschikbaar via de Integratie Uit-kering Participatie Wsw. Hierin zijn mede inbegrepen de middelen voor loon- en prijsontwikkeling (LPO). Deze bedragen worden meerjarig ingezet voor het dekken van het aandeel van de gemeente Beek in de begroting van de GR Vidar WSW.      

2A    Terugdraaien besparing Jeugd 2025 (meic.2024)                       
Naast de besparingsopgave die volgt uit de uitspraak van de Commissie van Wijzen heeft het kabinet besloten tot het realiseren van de aanvullende besparing van structureel € 511 miljoen, welke een Rijksverantwoordelijkheid is gemaakt. Concreet betekent dit dat het aan de Rijksoverheid is om de besparing in te vullen met (wettelijke) maatregelen. In de meicirculaire 2024 is aangegeven dat het niet haalbaar is om de bezuiniging in 2025 al te behalen. Derhalve wordt de bezuiniging, welke door het Rijk was opgelegd, teruggedraaid voor 2025. De overige jaren blijven vooralsnog gehandhaafd.

2B    GR GGD begroting 2025        
De begroting 2025 van de GGD Zuid-Limburg is opgesteld conform het meerjarenbeleidsplan en de meerjarenbegroting 2024-2027 die – na het zienswijzetraject – door het Algemeen Bestuur van de GGD ZL in juli 2023 zijn vastgesteld. De begroting 2025 valt binnen dit meerjarenbeleidsplan en de financiële kaders van de meerjarenbegroting. 
De begroting 2025 gaat uit van continuering van de huidige dienstverlening. Er is geen sprake van
nieuw (financieel) beleid. Concreet betekent dit dat de begroting 2025 gelijk is aan de begroting 2024 behoudens de correcties in het kader van de afgesproken indexering en de toevoeging van de 2e fase van de uitvoering meerjarenbeleidsplan 2024-2027. Tevens is rekening gehouden met landelijke ontwikkelingen, gefinancierd door het ministerie van VWS, in het kader van de versterking infectie-ziektebestrijding pandemische paraatheid (VIPP) en de uitvoering van de aan de GGD ZL verstrekte opdracht in het kader van de GALA en IZA interventies.   

2C    GR Omnibuzz begroting 2025                             
De financiële bijstelling voor Omnibuzz is conform de door het Algemeen Bestuur van Omnibuzz vastgestelde begroting voor 2025 en het meerjarenperspectief 2026-2028. I.v.m. het verlagen van de begrotingen kan het budget voor Omnibuzz in de gemeentebegroting voor de jaren 2024-2028 naar beneden worden bijgesteld. 

3A    Led-verlichting De Haamen fase-2                           
In de raadsvergadering van 3 oktober 2024 is voorgesteld om € 195.000 te voteren voor de 2e fase van het aanbrengen van de LED - armaturen voor de buitensportvelden op sportlandgoed De Haamen in 2025. Het betreft de sportvelden van de atletiekvereniging AV Caesar en de tennisclub BRZ, de 2 natuurgrasvelden van GSV´28 en VV Spaubeek en de extra veldverlichting voor het softbalveld van de honk- en softbal vereniging Cheetahs. Van deze € 195.000 wordt € 22.000 gedekt uit het kredietrestant van fase-1 en de afschrijvingslasten van de resterende € 173.000, zijnde € 11.500 per 2026 zijn verwerkt in de Begroting 2025.

3B    Kindcentrum Beek: aanvullend voorbereidingskrediet                     
Op 15 mei jl. is de voorbereiding van de bouw van een nieuw Kindcentrum op de locatie De Haamen opnieuw in gang gezet. De gemeenteraad is via een Raadsinformatiebrief eind juli geïnformeerd over de voortgang. In deze brief is tevens gemeld dat in de raadsvergadering van 3 oktober het college aan de raad een voorstel zal doen voor het vaststellen van een aanvullend voorbereidingskrediet om de voorbereidingswerkzaamheden na september 2024 te kunnen voortzetten.  Aan de gemeenteraad is in de raadsvergadering van 3 oktober jl. gevraagd om het restant van het  gevoteerde haalbaarheidskrediet van € 90.000 aan te vullen met een voorbereidingskrediet van € 1.900.000 met een afschrijvingslast van € 32.300 per 2028. Het voorstel is afgestemd op een geactualiseerde stichtingskostenopzet met peildatum 1 april 2024.  Het voorbereidingskrediet wordt in fasen besteed, gekoppeld aan de verschillende stadia in de ontwerpfase (schetsontwerp, voorlopig ontwerp en definitief ontwerp) en de fase van bouwvoorbereiding (selectie/aanbesteding aannemer, engineering en voorbereiding bouw/bestekfase). 

4A    Omgevingsdienst ZL         
Door komst van de Omgevingswet is het bevoegd gezag voor bodemtaken verschoven richting gemeenten en zijn specifieke VTH-bodemtaken een basistaak geworden die worden uitgevoerd door de Omgevingsdienst Zuid-Limburg. De Omgevingsdienst Zuid-Limburg is in 2024 via een ingroeimodel met 4 fte gestart met uitvoering van deze bodemtaken. Vanaf 2025 zullen nog 2 fte extra ingezet worden voor uitvoering van deze bodemtaken. Daarnaast zijn als gevolg van de komst van de Omgevingswet meer locaties met milieubelastende activiteiten een basistaak. Dit zorgt voor een toename van het benodigd personeel met circa 9 fte.
Om het VTH-stelsel effectiever en slagvaardiger te maken heeft het Bestuurlijk Programma Vergunningverlening vastgesteld dat omgevingsdiensten robuust moeten worden.  Om te komen tot deze robuustheid heeft de Omgevingsdienst Zuid-Limburg een plan van aanpak ingediend waardoor de afdeling bedrijfsvoering in 2025 met 13 fte groeit.

4B    Ontwikkeling woningbouwlocaties Spaubeek                                          
Na het gereedkomen en de in gebruik name van de BMV Spaubeek  zijn de locaties van de voormalige basisschool en de voormalige multifunctionele accommodatie in Spaubeek beschikbaar voor herbestemming en herontwikkeling tot woningbouwlocaties.  In 2023 en 2024 is samen met  woningcorporatie ZOwonen de haalbaarheid van de bouw van sociale huurwoningen op beide locaties onderzocht waarbij voor de woningbouwprogrammering aansluiting is gezocht bij de lokale en regionale woningbehoefte.   Dit heeft geresulteerd in een haalbaar plan met een woningbouwprogramma dat voorziet in de bouw van 16 levensloopbestendige eengezinswoningen (13 midden huur en 3 sociale huur) op de locatie Schoolstraat en 25 sociale huurappartementen op de locatie Musschenberg in combinatie met een  stedenbouwkundig plan. Met ZOwonen is afgesproken dat de gemeente beide locaties bouwrijp oplevert direct na de sloop van de opstallen en het onherroepelijk worden van de benodigde wijziging van het omgevingsplan. De afspraken tussen de gemeente en ZOwonen zijn vertaald in een grondexploitatie die op 3 oktober ter vaststelling is voorgelegd aan de raad. Het verwachte financiële resultaat van de grondexploitatie is € 168.000 positief incidenteel in 2025.

5A    Schimmerterweg                
In zijn vergadering van 20 juni 2024 heeft de gemeenteraad een aanvullend uitvoeringskrediet beschikbaar gesteld op basis van een globale raming van een nieuw schetsontwerp van september 2023. Hiermee is impliciet een nieuw ontwerp vastgesteld voor de Schimmerterweg en een gedeelte van de Adsteeg. De te reconstrueren wegvakken krijgen een versmalde rijbaan met fietssuggestiestroken. De Schimmerterweg zal worden ingericht als erftoegangsweg buiten de bebouwde kom waar een maximum snelheid zal gelden van 60 km/uur. In de tweede helft van 2024 zal het schetsontwerp worden uitgewerkt tot besteksontwerp. Vervolgens wordt een gedetailleerde besteksraming opgesteld. Als dit proces zonder onregelmatigheden verloopt en ook de besteksraming past binnen het beschikbare krediet, dan zal aansluitend, begin 2025, de aanbestedingsfase starten. Realisatie kan dan starten in de tweede helft van 2025.

5B BsGW Begroting 2025
Deze bijdrage wordt bijgeraamd vanaf 2025 op basis van de ontwerpbegroting van BsGW, waarin onder andere sprake is van een indexatie en tevens een nieuw vastgestelde kostenverdeelmethode.  Voor zover die bijdrage ziet op de rioolheffing,  wordt deze bijgeraamd ten laste van de rioolvoorziening. Voor zover de bijdrage beziet op de afvalstoffenheffing is die daarin meegenomen.

5C VRI Zandstraat
De verkeerslichten aan de afrit A76/Zandstraat Spaubeek zijn aan vervanging toe. Niet alleen zijn er veel storingen en onderhoudswerkzaamheden noodzakelijk, ook wordt deze oude automaat niet langer ondersteund door de leverancier. De nieuwe automaat voldoet weer aan de nieuwste eisen en mogelijkheden, wordt aangesloten op de verkeerscentrale, is geschikt om op termijn 'intelligente' functies aan toe te voegen en vergt veel minder onderhoud. Conform het raadsbesluit van 3 oktober jl. leidt de investering van € 307.000 waarvan € 77.000 wordt bijgedragen door RWS tot een afschrijvingslast van € 13.300 per 2026.

5D Bebording en bewegwijzering
De bebording en bewegwijzering in onze gemeente is in veel gevallen sterk verouderd en niet altijd meer up to date. Het voornemen is om het hele bordenbestand te actualiseren en waar nodig te corrigeren. Het verwijderen van overbordige bebording maakt hier onderdeel van uit en is bedoeld ter bevordering van de verkeersveiligheid. Conform het raadsbesluit van 3 oktober jl. leidt de investering van € 200.000 tot een afschrijvingslast van € 20.000 per 2025 waarvan € 15.000 gedekt is uit de stelpost afschrijving wegen.

5E. Relinen
De gemeente Beek beheert ruim 120 kilometer aan vrijverval riolering. Dit riool vertegenwoordigt een vervangingswaarde van € 125 mln. Het is daarom van belang om dit kapitaalgoed doelmatig en efficiënt te beheren. Eén van de maatregelen om het riool in goede conditie te houden is het relinen van rioolbuizen. Bij relinen wordt een kunststof buis in de rioolbuis aangebracht, zodat de schadebeelden worden opgeheven. Uit de beoordeling van de inspectiebeelden die de afgelopen jaren zijn gemaakt blijkt een groter areaal rioolbuizen in aanmerking te komen voor relinen dan was verwacht bij het in februari 2022 vastgestelde beleidsplan Water en Klimaatadaptatie 2022-2027. Daarnaast zijn als gevolg van prijsstijgingen de kosten voor relinen toegenomen. Conform het raadsbesluit van 3 oktober jl. wordt in 2024 € 150.000  eenmalig aanvullend geïnvesteerd in relinen en per 2025 wordt jaarlijks € 300.000 geïnvesteerd in relinen. De afschrijvingslasten worden ten laste van de rioolvoorziening gebracht.

5F. Upgrading Carmelwijk
Conform het raadsbesluit van 3 oktober jl. zullen In 2024 en 2025 in de Carmelwijk een aantal zaken versneld worden opgepakt om de leefbaarheid te verbeteren. Het betreft het project Gezonde Buurten, het ondergronds brengen van afvalcontainers, het verminderen van de wateroverlast en het verhogen van de veiligheid door aanpassingen aan de openbare verlichting.

Gezonde Buurten
Met het project “Gezonde Buurten” krijgt de Carmelwijk een positieve impuls en een bijdrage aan een geïnnoveerde speel- en beweegruimte die aansluit op de huidige en toekomstige eisen en wensen, rekening houdend met de plannen en onderzoeken die al eerder in de Carmelwijk hebben plaatsgevonden.
In dit project wil de gemeente de centrale speelplekken een upgrade geven zodat hier activiteiten georganiseerd kunnen worden door organisaties zoals Wop De Carmel, De Haamen en NJOY Beek. Hiermee krijgt het bevorderen van de sociale cohesie in deze buurt een belangrijke impuls.
De gemeente Beek kan in totaal € 67.500 voor het project “Gezonde Buurten” ontvangen en moet daarvoor minimaal eenzelfde bedrag inleggen. Deze subsidie is onderverdeeld in € 60.000 voor fysieke aanpassingen in de openbare ruimte en € 7.500 voor stimulering van lokale activiteiten in het kader van het project Gezonde Buurten Carmelwijk. Voorgesteld wordt om het beschikbare budget voor de fysieke aanpassingen in de openbare ruimte vast te stellen op € 130.000 en € 17.500 ter stimulering van lokale activiteiten na de realisatie van het project. Concreet betekent dit een cofinanciering voor fysieke aanpassingen in de openbare ruimte van € 70.000 met een afschrijvingslast per 2026 van € 2.800 en € 10.000 voor stimulering van lokale activiteiten die wordt gedekt uit de beschikbare specifieke uitkering GALA, onderdeel leefomgeving.

Ondergronds brengen van afvalcontainers
Bewoners van de Carmelwijk ervaren overlast van afvaldumpingen van buiten de wijk. Bovendien ontsieren de bovengrondse containers voor papier en PMD het aanzicht van de wijk. Door het ondergronds brengen van de afvalcontainers met een pasjessysteem kunnen deze problemen opgelost worden.
De investering voor het ondergronds brengen van de containers voor papier en PMD is geraamd op € 100.000 met een afschrijvingslast van € 5.000 per 2026 die verwerkt wordt in de kostendekkende afvalstoffenheffing.

Verminderen wateroverlast
Al geruime tijd kampt de Carmelwijk met wateroverlast, waarbij regelmatig liftschachten en garages e.d. onder water lopen. Om deze wateroverlast te verminderen dienen een aantal regenwaterbuffers aangelegd te worden. Deze maatregel volgt uit het BRP+. Voordat het participatietraject van Gezonde Buurten van start gaat is het noodzakelijk de locatie en omvang van de regenwaterbuffers te weten. Dit is nodig om te voorkomen dat vanuit Gezonde Buurten ruimte in beslag wordt genomen welke eigenlijk nodig is voor de aanleg van de regenwaterbuffers. De onderzoekskosten voor het dimensioneren van de buffers zijn geraamd op € 50.000 met een afschrijvingslast van € 10.000 per 2027 ten laste van de rioolvoorziening. Daarnaast is er in 2024 een overschrijding van € 15.000 ontstaan op het in 2017 van ZOwonen ontvangen voorbereidingsbudget. Dit betekent een afschrijvingslast van € 3.000 per 2027. 

Openbare verlichting
Door bewoners van de wijk is aangegeven dat er een gevoel van onveiligheid is in de wijk als gevolg van slechte openbare verlichting. Vooral de kopse zijden van de flatgebouwen en rondom afvalcontainers worden als onveilig ervaren. Door het bijplaatsen van enkele verlichtingspunten op de kopse zijden van de flatgebouwen, het schoonmaken of vervangen van armaturen waardoor een betere lichtopbrengst is, kan de veiligheid vergroot worden. De kosten hiervoor zijn geraamd op incidenteel € 20.000 in 2024 en worden conform het raadsbesluit van 3 oktober jl. verwerkt in de Slotrapportage 2024.

5G Vijvers Park Genbroek
Voor de instandhouding van het Rijksmonument Park Genbroek is in 2021 een Sim-subsidie (Subsidieregeling instandhouding monumenten) verleend van € 93.350. Deze subsidie is verleend voor het uitvoeren van de werkzaamheden die noodzakelijk zijn om het monument Park Genbroek in stand te houden. De looptijd van de subsidie is 6 jaar (2022-2027). Na afloop van de subsidieperiode dient een vaststelling plaats te vinden aan de hand van een prestatieverklaring en inspectierapport van de uitgevoerde werkzaamheden. Om de subsidie veilig te stellen is onder andere het herstel van de vijveroevers en het uitdiepen van de bodem een noodzakelijk onderdeel. De investering bedraagt € 110.000 waarvan € 65.300 gedekt wordt vanuit de Sim-subsidie, waardoor de structurele afschrijvingslast € 2.200 bedraagt per 2026. Voor de kredietvotering ontvangt u een separaat raadsvoorstel.

5H Investeringsruimte
In de voorliggende begroting is een integrale afweging gemaakt van de lopende en geplande investeringsprojecten op basis van technische noodzaak en ambitieniveau. In het meerjarenperspectief is de stelpost afschrijving wegen verhoogd met € 73.600 in 2027 en met € 346.600 per 2028 voor het wegendeel van de indicatieve kredietbehoefte van de investeringsprojecten Reconstructie Stationstraat, Herinrichting Markt, Reconstructie Siekendaalstraat, Infrastructurele aanpassingen Kindcentrum Beek en Ontkluizing Keutelbeek fase 2. Het riooldeel van deze investeringsprojecten is verwerkt in de actualisatie van het kostendekkingsplan riolen en wordt gedekt vanuit de rioolvoorziening. Een totaaloverzicht van de stelpost afschrijving wegen is opgenomen in paragraaf 8 Taakstellingen en stelposten.

Stelpost afschrijving wegen: 2027 2028
Reconstructie Stationstraat  73.600 73.600
Herinrichting Markt  0 210.000
Reconstructie Siekendaalstraat 0 40.000
Kindcentrum Beek: infrastructurele aanpassingen 0 20.000
Ontkluizing Keutelbeek fase 2 0 3.000
Totaal 73.600 346.600

6A    Meicirculaire 2024                                      
In de Slotrapportage 2024 zijn de te ontvangen bedragen van het gemeentefonds voor wat betreft de meicirculaire 2024 in detail uitgewerkt. De bedragen voor de jaren 2025 tot en met 2028 worden in deze begroting opgenomen.

6B    Hondenbelasting                        
Vanaf 2025 zal geen hondenbelasting meer geheven worden. Landelijk zijn er steeds minder gemeenten die hondenbelasting heffen. Zo heeft ook de raad bij de behandeling van de Kaderbrief 2024 reeds verzocht te kijken naar het afschaffen van de hondenbelasting. 

6C    BsGW Begroting 2025 
Deze bijdrage wordt bijgeraamd vanaf 2025 op basis van de ontwerpbegroting van BsGW, waarin onder andere sprake is van een indexatie en tevens een nieuw vastgestelde kostenverdeelmethode.  Deze structurele bijraming wordt deels gecompenseerd door de opbrengst vervolgingskosten zoals genoemd onder D.

6D    BsGW Opbrengst vervolgingskosten                                            
De ontvangen opbrengsten wegens vervolgingskosten, die eveneens ontvangen worden van de belastingschuldigen, werden tot dusver in de begroting van BsGW opgenomen. Vanaf 2025 zal deze opbrengst rechtstreeks aan de deelnemers worden afgedragen, wat leidt tot een structureel positief effect op de begroting van € 31.700.

6E    Stelpost hervormingsagenda 
In de meicirculaire 2024 staat dat de korting over 2025 wordt teruggedraaid, omdat de overheid er vanuit gaat dat de hervorming niet op tijd wordt gehaald.
In de aanvullende begrotingsbrief van de provincie Limburg staat vermeld:
“De provincies, als financieel toezichthouder, erkennen de noodzaak om op deze ontwikkelingen te anticiperen en brengen daarom een actualisatie van de gezamenlijke richtlijn uit:
- Gemeenten mogen in de jaarschijven 2026, 2027 en 2028 de middelen zoals die in de Hervormingsagenda zijn afgesproken als structurele  en reële raming meenemen in hun meerjarenraming. Concreet gaat het landelijk om respectievelijk € 284 miljoen, € 211 miljoen en € 250 miljoen.” Derhalve is het begrotingsjaar 2028 hierop aangepast.

6F Stelpost maatregelen Rijk 
Provincie Limburg heeft als toezichthouder een aanvullend begrotingsadvies gegeven: “Op basis van de financiële reeks, zoals opgenomen in de uitspraak van de Commissie van Wijzen (CvW), zijn in eerdere meicirculaires over de jaren 2022, 2023, 2024 en 2025 aanvullende, incidentele middelen toegevoegd aan het gemeentefonds. De beschikbaarstelling van deze middelen voor de jaren 2026 en 2027 verder vindt plaats na het advies van de deskundigencommissie en de besluitvorming daarover."
De provincies erkennen de noodzaak om op deze ontwikkelingen te anticiperen en brengen daarom een actualisatie van de gezamenlijke richtlijn uit om dit onderdeel ook voor 2028 op te nemen.

Terug naar navigatie - C Overige maatregelen

Bij C:     Overige maatregelen

Overige maatregelen 2025 2026 2027 2028
1 Werk en economie 0 0 0 0
Diverse kleine bezuinigingen < 10.000 0 0 0 0
2 Zorg en inkomen 0 190.900 184.400 184.400
A Eigen bijdrage Wmo 0 190.900 184.400 184.400
Diverse kleine bezuinigingen < 10.000 0 0 0 0
3 Maatschappelijke ontwikkeling 0 0 0 0
Diverse kleine bezuinigingen < 10.000 0 0 0 0
4 Ruimtelijk ontwikkelen 0 0 0 0
Diverse kleine bezuinigingen < 10.000 0 0 0 0
5 Openbare ruimte 0 15.600 15.600 15.600
A Tariefrente riolen -91.300 -91.500 -91.700 -91.800
Voorziening riolen 91.300 91.500 91.700 91.800
B Temporisering investeringsprojecten 0 15.600 15.600 15.600
Diverse kleine bezuinigingen < 10.000 0 0 0 0
6 Bestuur en organisatie, incl. KVS 1.501.900 1.641.100 1.507.600 1.387.500
A Onvoorzien 50.000 50.000 50.000 50.000
B Verhoging stelpost BCF 163.400 163.400 163.400 163.400
C Tariefrente riolen 91.300 91.500 91.700 91.800
D Inzet 10% Algemene Reserve 1.196.700 1.335.600 1.202.100 1.081.900
Diverse kleine bezuinigingen < 10.000 500 600 400 400
Kostenverdeelstaat
Diverse kleine bezuinigingen < 10.000 0 0 0 0
Totaal overige maatregelen 1.501.900 1.847.600 1.707.600 1.587.500
Terug naar navigatie - Toelichting c Overige maatregelen

Toelichting op de overige maatregelen vanuit de begroting 2025:

2A    Eigen bijdrage Wmo                          
In voorgaande circulaires heeft de overheid, in verband met de ingang van de inkomensafhankelijke bijdrage Wmo per 1 januari 2026, het gemeentefonds gekort. Enerzijds wordt verwacht dat de inkomsten van de eigen bijdrage zullen stijgen. Anderzijds wordt verwacht dat er minder mensen gebruik zullen maken van huishoudelijke hulp. Vanaf 2026 is het gekorte bedrag in het gemeentefonds 1-op-1 overgenomen als baat voor de eigen bijdrage. 

5A    Tariefrente riolen                         
Conform door de raad in februari 2022 vastgestelde kostendekkingsplan Water en Klimaatadaptatie 2022-2025 hanteert de gemeente Beek een tariefrente van 1,3% over de boekwaarde van rioolinvesteringen, met uitzondering van rioolinvesteringen waarvoor een specifieke projectfinanciering geldt. Deze tariefrente is een last op het taakveld riolen die gedekt wordt vanuit de rioolheffing (budgettair neutraal op programma-5) en een bate op het taakveld treasury (programma-6). Gezien de actuele rentemarkt wordt voorgesteld de tariefrente per 2024 te verhogen naar 2,95%. Dit betekent een voordeel voor de algemene middelen van € 91.300 in 2025 oplopend tot € 91.800 in 2028. Bij de vierjaarlijkse herijking van het kostendekkingsplan zal de tariefrente worden aangepast aan de actuele marktrente. Dezelfde tariefrente-systematiek geldt voor afvalinvesteringen, wat een voordeel voor de algemene middelen oplevert van € 700 dat is verwerkt onder mutaties kleiner dan € 10.000.

5B Temporisering investeringsprojecten
In de voorliggende begroting is de verdere voorbereiding en uitvoering van de investeringsprojecten Reconstructie DokuSoza, Op ’t Broek, Op`t Veldje Spaubeek , Reconstructie Kelmonderhofweg, Eerdshaag, Kelmonderstraat, Holleweg en Reconstructie Hubertusstraat-Groot Genhouterstraat getemporiseerd. De planning is om de op z'n vroegst in 2028 deze projecten gereed te hebben. Door deze temporisering vallen de afschrijvingslasten van € 10.800 van de gevoteerde voorbereidingskredieten voor de jaren 2026 tot en met 2028 vrij. 
Ten aanzien van het project Reconstructie Proosdijstraat, Professor Spronckpark, Julianalaan wordt volstaan met het relinen van de riolen (het aanbrengen van een kous in de riolering) omdat de verhardingen nog in een redelijk tot goede staat verkeren.  Hierdoor valt de structurele afschrijvingslast van € 4.800 van het gevoteerde voorbereidingskrediet vrij.

6A    Verlaging post onvoorzien naar nul
De post onvoorzien is bedoeld ter dekking voor (een schatting van) uitgaven die niet zijn voorzien in de begroting. Het is wettelijk voorgeschreven dat er een post ‘onvoorzien’ wordt opgenomen in de begroting. Er wordt echter niet verplicht gesteld wat de hoogte van deze post is. In het verleden is de post onvoorzien overbodig gebleken derhalve wordt nu voorgesteld om de post op nul te zetten. 

6B Verhoging stelpost BCF
In de begrotingsbrief van de provincie Limburg is opgenomen dat het bedrag dat gemeenten als afrekening voor het  BTW-compensatiefonds (BCF) 2023 hebben ontvangen, structureel vanaf 2025 in de begroting mag worden meegenomen als verwachtte inkomsten. Er was reeds een bedrag van € 240.000 als stelpost opgenomen, deze wordt nu met € 163.400 structureel verhoogd.

6C    Tariefrente riolen    
Zie toelichting onder punt 5A.

6D Inzet algemene reserve
Gemeenten mogen 10% van de beschikbare algemene reserve inzetten als structureel dekkingsmiddel van de (meerjaren)begroting. Dit onder aftrek van de jaarlijks geraamde stortingen en onttrekkingen in de algemene reserve. Bij deze (meerjaren)begroting is de beschikbare algemene reserve structureel ingezet.

Terug naar navigatie - D Nieuw beleid/wensen

Bij D:     Nieuw beleid/wensen

Nieuw beleid/wensen 2025 2026 2027 2028
1 Werk en economie 0 0 0 0
Diverse kleine bezuinigingen < 10.000 0 0 0 0
2 Zorg en inkomen 0 0 0 0
Diverse kleine bezuinigingen < 10.000 0 0 0 0
3 Maatschappelijke ontwikkeling 0 0 0 0
Diverse kleine bezuinigingen < 10.000 0 0 0 0
4 Ruimtelijk ontwikkelen 0 0 0 0
Diverse kleine bezuinigingen < 10.000 0 0 0 0
5 Openbare ruimte 0 0 0 0
Diverse kleine bezuinigingen < 10.000 0 0 0 0
6 Bestuur en organisatie, incl. KVS -408.000 -408.000 -408.000 -408.000
A Uitbreiding formatie 4,7 fte -380.000 -380.000 -380.000 -380.000
B Datagedreven werken -28.000 -28.000 -28.000 -28.000
Diverse kleine bezuinigingen < 10.000 0 0 0 0
Totaal overige maatregelen -408.000 -408.000 -408.000 -408.000

Toelichting d Nieuw beleid/wensen

Terug naar navigatie - Toelichting d Nieuw beleid/wensen

6A    Uitbreiding formatie 4,7 fte   
De formatie zoals deze de afgelopen jaren is vastgesteld en bijgesteld op basis van het formatieonderzoek 2019 en de daaropvolgende ontwikkelingen, is geen statisch gegeven. Nieuwe ontwikkelingen kunnen van invloed zijn op de noodzakelijke personele capaciteit. Hierdoor is het noodzakelijk de formatie periodiek te bezien en zonodig bij te stellen. Omdat op diverse plaatsen binnen de organisatie, mede door wijzigingen in werkzaamheden, een tekort aan personeel is, wordt voor het begrotingsproces 2025 en verder een aantal noodzakelijke formatie uitbreidingen verzocht voor een totaal van 4,7 fte.

6B Datagedreven werken
Er is een groeiende behoefte aan informatie om beter te kunnen sturen op ontwikkelingen binnen de gemeente. Tot dusver waren dit adhoc informatieverzoeken waarvoor handmatige data-analyses verricht moesten worden, wat arbeidsintensief en foutgevoelig is. Om hier verder in te ontwikkelen en efficiënter te kunnen werken, is er behoefte aan het ontwikkelen van een datawarehouse dat gelinkt is aan de verschillende systemen die binnen gemeente Beek gebruikt worden. Voor de implementatie van dit datawarehouse is een incidentele bijraming nodig van € 80.000 in 2024 en een structurele bijraming van jaarlijks € 28.000 vanaf 2025. 

Financiële samenvatting per programma

Terug naar navigatie - Financiële samenvatting / Per programma

Hieronder vindt u per programma de specificatie van de financiële implicaties van de primitieve begroting 2025 op de meerjarenraming. Bij ieder programma staat als eerste het totale bedrag aan financiële implicaties van het betreffende programma vermeld, met vervolgens de belangrijkste financiële wijzigingen in het betreffende programma. Het doortrekken van bestaand beleid betreft de indexering 2025 en de personele- en organisatiekosten.

Programma specifiek (x € 1.000)
Programma 2025 2026 2027 2028
1. Werk en economie -46 -44 -43 22
·         Doortrekken bestaand beleid (index,kap.lasten, kvs) -17 -17 -17 -17
·         GR Vidar begroting 2025 -18 -16 -15 50
·         Actualisatie energiekosten -11 -11 -11 -11
·         Overige kleine posten < 10.000 0 0 0 0
2. Zorg en inkomen -1.152 -557 -673 -657
·         Doortrekken bestaand beleid (index,kap.lasten, kvs) -331 -331 -331 -331
·         Eigen bijdrage Wmo 0 191 184 184
·         Terugdraaien besparing Jeugd 2025 (meic.2024) -372 0 0 0
·         GR GGD begroting 2025 -117 -54 -36 -33
·         GR Omnibuzz begroting 2025 34 42 44 34
·         Actualisatie energiekosten -63 -63 -63 -63
·         Toepassing OVA index -24 -24 -24 -24
·         Wensbus 12 0 0 0
·         Zorgkosten Wmo -265 -265 -265 -265
·         Bijgestelde begroting P-bedrijf 2025 e.v. 18 -16 -137 -122
·         Uitbesteding toezicht Wmo -60 -60 -60 -60
·         Andere invulling gedeelte subsidie PiW 42 42 42 42
·         Overige kleine posten < 10.000 -26 -19 -27 -19
3. Maatschappelijke ontwikkeling -45 -77 -77 -109
·         Doortrekken bestaand beleid (index,kap.lasten, kvs) -42 -42 -42 -42
·         Led-verlichting De Haamen fase-2 0 -12 -12 -12
·         Kindcentrum Beek: aanvullend voorbereidingskrediet 0 0 0 -32
·         Actualisatie energiekosten -14 -14 -14 -14
·         Buitensportvelden: klein onderhoud -33 -33 -33 -33
·         Leerlingenvervoer 70 50 50 50
·         Indexatie bijdrage De Haamen -26 -26 -26 -26
·         Overige kleine posten < 10.000 0 0 0 0
4. Ruimtelijk ontwikkelen 96 -72 -72 -72
·         Doortrekken bestaand beleid (index,kap.lasten, kvs) 9 9 9 9
·         Omgevingsdienst ZL -54 -54 -54 -54
·         Klimaat- en energiebeleid -15 -15 -15 -15
·         Spuk CDOKE: indexatie 15 15 15 15
·         Ontwikkeling woningbouwlocaties Spaubeek 168 0 0 0
·         Grondzaken: uitvoeringsbudget -15 -15 -15 -15
·         Milieuleges -12 -12 -12 -12
·         Overige kleine posten < 10.000 0 0 0 0
5. Openbare ruimte -200 -208 -334 -628
·         Doortrekken bestaand beleid (index,kap.lasten, kvs) -38 -38 -38 -39
·         Schimmerterweg: uitvoeringskrediet 0 -52 -52 -52
·         Stelpost afschrijving wegen 0 52 52 52
·         Schimmerterweg: groenonderhoud 0 -20 -20 -20
·         Buitendienst: areaal -100 -100 -100 -100
·         Tariefrente riolen -91 -92 -92 -92
·         Voorziening riolen 91 92 92 92
·         BsGW Begroting 2025 -63 -90 -108 -108
·         Voorziening riolen 25 35 42 42
·         Afvalstoffenheffing 38 55 66 66
·         Actualisatie energiekosten -120 -120 -120 -120
·         Voorziening riolen 31 31 31 31
·         Vrijval stelpost afschrijving wegen 50 85 0 0
·         Asfaltonderhoud -81 -81 -81 -81
·         Onderhoud Verkeersregelinstallaties (VRI) -17 -17 -17 -17
Bomenbeheer:
·         Essentaksterfte -18 -19 -20 -21
·         Onderhoud bomen -19 -51 -43 -36
·         Aanplant bomen -3 -5 -7 -9
·         VRI Zandstraat 0 -13 -13 -13
·         Bebording en bewegwijzering -20 -20 -20 -20
·         Stelpost afschrijving wegen 15 15 15 15
·         Relinen -4 -11 -19 -26
·         Voorziening riolen 4 11 19 26
Upgrading Carmelwijk:
·         Gezonde Buurten 0 -3 -3 -3
·         Ondergrondse Afvalcontainers 0 -5 -5 -5
·         Afvalstoffenheffing 0 5 5 5
·         Haalbaarheidskrediet (dimensionering waterbuffers) 0 0 -13 -13
·         Voorziening riolen 0 0 10 10
·         Afval: personele inzet 126 131 132 133
·         Riolen: personele inzet -1 9 39 14
·         Vijvers Park Genbroek 0 -6 -6 -6
·         SIM-subsidie 0 3 3 3
·         Temporisering investeringsprojecten 0 16 16 16
·         Investeringsruimte 0 0 -74 -347
·         Overige kleine posten < 10.000 -5 -5 -5 -5
6. Bestuur en organisatie (incl. KVS) 1.679 2.077 1.940 1.626
·         Doortrekken bestaand beleid (index,kap.lasten, kvs) 115 115 114 115
·         OZB-areaaluitbreiding 0 10 128 128
·         Onvoorzien 50 50 50 50
·         Verhoging stelpost BCF 163 163 163 163
·         Meicirculaire 1.103 1.737 1.704 1.671
·         Afschaffen hondenbelasting -114 -114 -114 -114
·         Tariefrente riolen 91 92 92 92
·         BsGW Begroting 2025 -33 -47 -56 -56
·         Opbrengst vervolgingskosten BsGW 32 32 32 32
·         Veiligheidsregio ZL Begroting 2025 -95 -95 -95 -95
·         Ondersteuning Raad -20 -15 -15 -15
·         Doorontwikkeling Zorg- en Veiligheidshuis -23 -23 -23 -23
·         Bijstelling leges Publiekszaken 2025 e.v. 10 11 13 11
·         Doorbelasting personeelskosten 662 300 221 185
·         Tekort herverdeling gemeentefonds 0 0 0 -268
·         Stelpost hervormingsagenda 0 0 0 99
·         Stelpost maatregelen rijk 0 0 0 49
·         Inzet 10% algemene reserve 1.197 1.336 1.202 1.082
·         Overige kleine posten < 10.000 -4 -7 -7 -7
Kostenverdeelstaat
·         Doortrekken bestaand beleid (index,kap.lasten, kvs) -70 -75 -75 -78
·         CAO 2025 -363 -484 -484 -484
·         Energiekosten -73 -73 -73 -73
·         Voormalig personeel -90 -2 -2 -2
·         ontwikkeling salarislasten doorwerking CAO en anciënniteit vanuit 2018 en anciënniteit 2019 -241 -201 -201 -201
·         Archiefkosten -40 -55 -55 -55
·         Stelpost werkgeverslasten -186 -186 -186 -186
·         Uitbreiding formatie 4,7 fte -380 -380 -380 -380
·         Datagedreven werken -28 -28 -28 -28
·         Overige kleine posten < 10.000 16 16 15 14
Totaal (= b t/m d van tabel 2.2) 332 1.119 741 182

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

In dit hoofdstuk wordt inzicht gegeven in lopende investeringen in 2025 of daarna. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen investeringen met maatschappelijk nut en investeringen met economisch nut. Investeringen met economisch nut zijn namelijk veelal zelfstandig vervreemdbaar en kunnen daardoor hun actuele waarde opleveren. Daaraan verbonden stille reserves kunnen dan eenvoudiger worden herkend. Investeringen waarvoor een heffing wordt geheven, zoals riool- en afvalinvesteringen kwalificeren ook als economisch nut.
Voor een nadere toelichting op deze projecten wordt verwezen naar de betreffende projectformulieren bij de Begroting 2025.

Investeringsprojecten Aard Bedrag Gevoteerd
Gevoteerde investeringsprojecten:      
Herinrichting Schimmerterweg Maatschappelijk nut 4.605.000 Ja
Stationsomgeving Beek-Elsloo Maatschappelijk en economisch nut 2.336.000 Ja
Vliegveldweg, omgeving entree MAA Maatschappelijk nut 2.000.000 Ja
Upgrading Carmelwijk  Maatschappelijk en economisch nut 315.000 Ja
Led-verlichting Haamen Maatschappelijk nut 363.000 Ja
VRI Zandstraat Maatschappelijk nut 307.000 Ja
Bebording Maatschappelijk nut 350.000 Ja
Aanplant bomen Maatschappelijk nut 366.000 Ja
       
Deels gevoteerde investeringsprojecten:      
Ontkluizing Keutelbeek fase 2 Maatschappelijk en economisch nut 9.349.060 Deels (voorbereidingskrediet)
Herinrichting Markt Maatschappelijk en economisch nut 7.673.000 Deels (voorbereidingskrediet)
Realisatie Kindcentrum Beek Maatschappelijk en economisch nut 14.605.000 Deels (voorbereidingskrediet)
Reconstructie Stationsstraat Maatschappelijk en economisch nut 6.948.306 Deels (voorbereidingskrediet)
Reconstructie Siekendaalstraat Maatschappelijk nut 2.560.000  Deels (voorbereidingskrediet)
Reconstructie DokuSoza, Op ’t Broek en Op`t Veldje Spaubeek Maatschappelijk en economisch nut 150.000 Ja (voorbereidingskrediet) 
Reconstructie Kelmonderhofweg, Eerdshaag, Kelmonderstraat en Holleweg Maatschappelijk en economisch nut 60.000 Ja (voorbereidingskrediet) 
Reconstructie Hubertusstraat-Groot Genhouterstraat Maatschappelijk en economisch nut 60.000 Ja (voorbereidingskrediet) 
Zonneweiden Aviation Valley Economisch nut 70.000 Ja (voorbereidingskrediet)
       
Niet gevoteerde investeringsprojecten: (*)       
Vijvers Genbroek Maatschappelijk nut 110.000 Nee
       
Overige Projecten:      
Warmtenet Zuid-Limburg Maatschappelijk nut    
Startersleningen Maatschappelijk nut    
Stimuleringsleningen Maatschappelijk nut    

(*) De projectlijst 'Reconstructie Proosdijstraat, Prof.Spronckpark en Julianalaan' is vervallen omdat volstaan wordt met het relinen van de riolen (gedekt vanuit de rioolvoorziening).

Meerjarenraming 2025-2028

Terug naar navigatie - meerjarenraming 2024-2027
Lastenmatrix meerjarenraming (x € 1.000)
Nr. Omschrijving R2023 B2024 B2025 B2026 B2027 B2028
1 Werk en economie -3.395 -3.733 -3.483 -3.466 -3.365 -3.333
2 Zorg en inkomen -28.733 -21.078 -21.724 -21.362 -21.412 -21.498
3 Maatschappelijke ontwikkeling -5.497 -4.687 -4.345 -4.376 -4.277 -4.488
4 Ruimtelijk ontwikkelen -5.142 -5.473 -4.037 -3.248 -3.261 -3.269
5 Openbare ruimte -8.856 -9.065 -8.957 -9.299 -9.633 -9.983
6 Bestuur en organisatie -4.050 -4.780 -3.939 -4.347 -4.366 -4.305
Overhead -6.849 -7.109 -8.041 -7.830 -7.852 -7.832
Algemene dekkingsmiddelen -814 -408 -744 -740 -831 -664
Heffing Vennootschapsbelasting (Vpb) -16 -14 -14 -14 -14 -14
Onvoorzien 0 -50 0 0 0 0
Totaal lasten meerjarenraming -63.352 -56.397 -55.284 -54.682 -55.011 -55.386
Batenmatrix meerjarenraming (x € 1.000)
Nr. Omschrijving R2023 B2024 B2025 B2026 B2027 B2028
1 Werk en economie 207 176 177 177 101 101
2 Zorg en inkomen 20.624 4.604 5.031 5.284 5.259 5.378
3 Maatschappelijke ontwikkeling 2.007 1.027 810 804 712 712
4 Ruimtelijk ontwikkelen 4.109 2.333 1924 909 876 876
5 Openbare ruimte 5.621 5.359 5.281 5.310 5.324 5.326
6 Bestuur en organisatie 1.013 2.115 1.474 1.568 1.586 1.473
Overhead 43 19 25 25 25 25
Algemene dekkingsmiddelen 36.571 36.673 38.753 36.910 37.211 36.850
Totaal baten meerjarenraming 70.195 52.306 53.475 50.987 51.094 50.741
Mutatie reserves meerjarenraming (x € 1.000)
Nr. Omschrijving R2023 B2024 B2025 B2026 B2027 B2028
1 Werk en economie 584 409 43 28 3 3
Stortingen -6 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 590 409 43 28 3 3
2 Zorg en inkomen 272 529 19 19 19 19
Stortingen -291 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 563 529 19 19 19 19
3 Maatschappelijke ontwikkeling 362 419 219 219 213 213
Stortingen -15 -8 -8 -8 -8 -8
Onttrekkingen 377 427 227 227 221 221
4 Ruimtelijk ontwikkelen -11 1.148 -106 -9 29 29
Stortingen -1.595 -193 -290 -193 -68 -68
Onttrekkingen 1.584 1.341 184 184 97 97
5 Openbare ruimte 604 425 68 153 153 153
Stortingen -112 -213 0 0 0 0
Onttrekkingen 716 638 68 153 153 153
6 Bestuur en organisatie 1.005 748 1.771 1.648 1.539 1.359
Stortingen -4.939 -125 -175 0 0 0
Stortingen overhead -41 -108 0 0 0 0
Onttrekkingen 4.992 451 1.380 1.427 1.263 1.113
Onttrekkingen overhead 993 530 566 221 276 246
Totaal stortingen -6.999 -647 -473 -201 -76 -76
Totaal onttrekkingen 9.815 4.325 2.487 2.259 2.032 1.852
Totaal mutatie reserves meerjarenraming 2.816 3.678 2.014 2.058 1.956 1.776
Saldo matrix meerjarenraming (x € 1.000)
Nr. Omschrijving R2023 B2024 B2025 B2026 B2027 B2028
1 Werk en economie -3.188 -3.557 -3.306 -3.289 -3.264 -3.232
2 Zorg en inkomen -8.109 -16.474 -16.693 -16.078 -16.153 -16.120
3 Maatschappelijke ontwikkeling -3.490 -3.660 -3.535 -3.572 -3.565 -3.776
4 Ruimtelijk ontwikkelen -1.033 -3.140 -2.113 -2.339 -2.385 -2.393
5 Openbare ruimte -3.235 -3.706 -3.676 -3.989 -4.309 -4.657
6 Bestuur en organisatie -3.037 -2.665 -2.465 -2.779 -2.780 -2.832
Overhead -6.806 -7.090 -8.016 -7.805 -7.827 -7.807
Algemene dekkingsmiddelen 35.757 36.265 38.009 36.170 36.380 36.186
Heffing Vennootschapsbelasting