Uitgaven

6,25%
€ -3.483
x €1.000
6,25% Complete

Inkomsten

0,39%
€ 220
x €1.000
0,39% Complete

Saldo

1590,98%
€ -3.262
x €1.000

Programma 1 / Werk en economie

Uitgaven

6,25%
€ -3.483
x €1.000
6,25% Complete

Inkomsten

0,39%
€ 220
x €1.000
0,39% Complete

Saldo

1590,98%
€ -3.262
x €1.000

Waar is ons beleid geformuleerd?

Terug naar navigatie - Waar is ons beleid geformuleerd?

Onze toekomstplannen

Terug naar navigatie - Onze toekomstplannen

Dit programma draagt bij aan de verwezenlijking van de Herijkte Strategische Toekomstvisie Beek 2030:

  • Beek is een stedelijke werkgemeente met landelijke kwaliteiten en wil dat in de toekomst blijven. Het is belangrijk dat de economische belangen voor de regio en de leefbaarheid in balans zijn. In het belang van het welzijn en de welvaart van Beek, haar omgeving en haar inwoners en bedrijven, is een toekomstbestendige en duurzame doorontwikkeling van Maastricht Aachen Airport (MAA) nodig. Het is aan de eigenaar en exploitant van MAA om hieraan nadere invulling te geven. Beek ziet het als gemeentelijke verantwoordelijkheid om de Beekse belangen in de luchthaven waar nodig en mogelijk op (de bestuurlijke) tafel te leggen.
  • Beek wil de bedrijvigheid en het ondernemersklimaat en daarmee de regionale economie actief stimuleren. Bedrijven worden gefaciliteerd om zich te vestigen in de omgeving van de luchthaven (Aviation Valley) of op een van de andere bedrijventerreinen in Beek.
  • Beek heeft economisch een interessante ligging met een vliegveld, diverse bedrijventerreinen, winkelcomplex Makado en met om de hoek een groot industriecomplex voor de chemische industrie (Chemelot). Dit biedt kansen om Beek te profileren als kennisgebied op het gebied van duurzaamheid, biobased en circulaire economie en luchtvaart. (Startende) Mkb’ers en ondernemers zorgen voor kleinschalige bedrijvigheid en worden gefaciliteerd om zich op een passende manier te vestigen in de kernen. Niet alleen kleine winkels en ambachtelijke bedrijvigheid, maar ook ondernemers in de maatschappelijke zorg of andersoortige voorzieningen vergroten de leefbaarheid in de kernen. Ze zorgen er tevens voor dat inwoners langer in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen.
  • Beek heeft veel mooie plekjes die gekoesterd en meer ‘gedeeld’ mogen worden. Enerzijds om de Beekenaren zelf meer bewust te laten genieten van de schoonheid en mogelijkheden voor ontspanning en bezinning van hun gemeente en anderzijds om dagjestoeristen kennis te laten maken met Beek. Geen grootschalige recreatievoorzieningen in Beek, maar uitsluitend kleinschalige dagrecreatieve voorzieningen worden gefaciliteerd.
  • Met de Toekomstvisie Centrum wordt naast een gevarieerd winkelaanbod tevens het aanbod voor ontmoeting en vertier en daarmee de levendigheid en de gezelligheid van het centrum versterkt.
  • Om burgers adequaat te laten participeren in de samenleving moet ook voorzien worden in een goed sociaal financieel vangnet en ondersteuning bij het vinden van passende arbeid.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.1: In 2026 moet minimaal tien hectare bebouwd zijn van bedrijventerrein Aviation Valley

Terug naar navigatie - 1.1: In 2026 moet minimaal tien hectare bebouwd zijn van bedrijventerrein Aviation Valley

Omschrijving (toelichting):
Het is in het belang van het vestigingsklimaat, de werkgelegenheid en de economische kracht van Beek dat de nog braakliggende gronden op bedrijventerrein Aviation Valley worden ontwikkeld.

Wat doen we daarvoor?

1.3: In 2026 hebben alle mensen in Beek die kunnen werken werk

Terug naar navigatie - 1.3: In 2026 hebben alle mensen in Beek die kunnen werken werk

Omschrijving (toelichting):
Momenteel zijn de scheidslijnen in de samenleving scherper geworden. Daarom gaat Beek de komende jaren zich hard maken om de kansgelijkheid te vergroten. Iedereen moet kunnen meedoen. Het streven is ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen meedoen in de maatschappij en op de arbeidsmarkt.

Wat doen we daarvoor?

1.4: Het in 2023 op te stellen omgevingspakket willen we voor 2026 realiseren.

Terug naar navigatie - 1.4: Het in 2023 op te stellen omgevingspakket willen we voor 2026 realiseren.

Omschrijving (toelichting):
Wij zetten in op het vergroten van de ‘brede welvaart’. Dit betekent dat waar er geïnvesteerd wordt in economische ontwikkelingen, er ook geïnvesteerd moet worden in de leefbaarheid. In 2050 is MAA als luchthaven duurzamer dan ooit. In 2025 is het aantal ernstig gehinderden gehalveerd. Wij investeren in de vergroening, verduurzaming en verkeersveiligheid voor omwonenden rondom MAA.

Wat doen we daarvoor?

Indicatoren 2023-2026

Terug naar navigatie - Indicatoren 2023-2026
Indicatoren Gerealiseerd 2023 Streven 2025 Streven 2026 Streven 2027 Streven 2028
Leegstandspercentage winkelvloeroppervlak (waar staat je gemeente.nl) 6,2% 4,0%-5,0%* 4,0%-5,0%* 4,0%-5,0%* 4,0%-5,0%*
Leegstandspercentage verkooppunten (waar staat je gemeente.nl) 5,0% 4,0%-5,0%* 4,0%-5,0%* 4,0%-5,0%* 4,0%-5,0%*
Werkgelegenheid: % werkzame beroepsbevolking in Beek (CBS) 50,0% 50,4% 51% 52% 54%
Werkgelegenheid: Aantal personen dat werkt / participeert (eigen gegevens) 100 110 120 125 130
Werkloosheid (CBS) 3,1% 3,1% 3,05% 3,0% 2,9%

(*) gezonde frictieleegstand winkels, Bron Locatus

Wat kost dit programma?

Terug naar navigatie - Wat kost dit programma?

 

 

Bedragen x €1.000
Saldo Totaal incl. nieuw matrix programma 1 Werk en economie Rekening 2023 Begroting 2024 definitief na wijziging Begroting 2025 concept Begroting 2026 concept Begroting 2027 concept Begroting 2028 concept
Lasten
0-3 Beheer overige gebouwen en gronden -94 -79 -22 -22 -22 -22
3-1 Economische ontwikkeling -273 -560 -213 -199 -174 -174
3-3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -248 -207 -218 -219 -143 -143
3-4 Economische promotie -228 -216 -226 -227 -228 -228
6-4 WSW en beschut werk -1.476 -1.483 -1.487 -1.411 -1.353 -1.290
6-5 Arbeidsparticipatie -1.076 -1.188 -1.317 -1.387 -1.445 -1.475
Totaal Lasten -3.395 -3.733 -3.483 -3.466 -3.365 -3.333
Baten
0-3 Beheer overige gebouwen en gronden 24 13 13 13 13 13
3-1 Economische ontwikkeling 19 0 0 0 0 0
3-3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 116 113 113 113 36 36
3-4 Economische promotie 46 40 41 41 41 41
6-5 Arbeidsparticipatie 3 11 11 11 11 11
Totaal Baten 207 176 177 177 101 101
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -3.188 -3.557 -3.305 -3.289 -3.264 -3.233
Onttrekkingen
3-1 Economische ontwikkeling 244 398 40 25 0 0
3-3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 20 0 0 0 0 0
3-4 Economische promotie 26 2 3 3 3 3
6-5 Arbeidsparticipatie 301 8 1 1 1 1
Totaal Onttrekkingen 590 409 43 28 3 3
Stortingen
3-1 Economische ontwikkeling -4 0 0 0 0 0
3-4 Economische promotie -2 0 0 0 0 0
Totaal Stortingen -6 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 584 409 43 28 3 3

Nieuw in programma 1 Werk en economie

Terug naar navigatie - Nieuw in programma 1 Werk en economie
Nr. Omschrijving Pfh B2025 B2026 B2027 B2028
A GR Vidar begroting 2025 M. Meurkens -18 -16 -15 50
B Actualisatie energiekosten R. Diederen -11 -11 -11 -11
  Overige kleine posten < 10.000   0 0 0 0
  Totaal nieuw in programma 1   -29 -27 -26 39

A: GR Vidar begroting 2025

Terug naar navigatie - A: GR Vidar begroting 2025

Door het afsluiten in 2015 van de WSW voor nieuwe instroom, daalt het aantal SW’ers dat via de WSW aan het werk is. Verder daalt Lage Inkomensvoordeel (LIV) in 2024 fors en heeft het Kabinet besloten om deze fiscale maatregel per 2025 af te schaffen. Dit heeft daarmee direct effecten op de GR Vidar begroting , vanwege het stijgen hierdoor van de loonkosten. Daarnaast stijgen deze loonkosten ook door de loon-prijsontwikkeling (LPO). Dit volgt op de jaarlijkse verhoging van het wettelijk minimumloon (WML) per 1 januari en 1 juli.

Voor het bekostigen van de WSW stelt het Rijk middelen beschikbaar via de Integratie Uit-kering Participatie Wsw. Hierin zijn mede inbegrepen de middelen voor loon- en prijsontwik-keling (LPO). Deze bedragen worden meerjarig ingezet voor het dekken van het aandeel van de gemeente Beek in de begroting van de GR Vidar WSW. 

B. Actualisatie energiekosten

Terug naar navigatie - B. Actualisatie energiekosten

Door de energiecrisis in 2022 zijn de energiekosten flink gestegen. Voor 2023 en 2024 zijn de kosten incidenteel bijgeraamd, omdat er toen nog te weinig inzicht was in de ontwikkeling van kosten. Inmiddels zijn de nieuwe energiecontracten bekend en is duidelijk geworden dat er een structurele bijraming benodigd is van jaarlijks € 244.100, verspreid over de verschillende programma's.