Inleiding

Bestuurssamenvatting

Terug naar navigatie - Bestuurssamenvatting

Het is inmiddels meer traditie dan uitzondering dat we een begroting vaststellen waarbij de zekerheid die wij hebben niet verder rijkt dan het jaar dat voor ons ligt. Voor de begroting van 2025 kunnen wij opnieuw een positief beeld laten zien, maar de uitdagingen worden vanaf 2026 steeds duidelijker zichtbaar. Structurele tekorten doemen op, en daarmee staan we aan de rand van het financieel ravijn. Dit vergt een zorgvuldige en bewuste afweging van keuzes die van belang zijn voor onze inwoners, ondanks een financieel onzekere achtergrond en voortdurende kortingen vanuit de rijksoverheid.

Toch is het juist nu van cruciaal belang om het hoofd koel te houden en vast te houden aan wat echt belangrijk is voor de gemeenschap van Beek. Dit betekent dat we, ook onder deze moeilijke omstandigheden, prioriteit blijven geven aan het realiseren van onze bestaande ambities. Voor onze inwoners, ondernemers en vrijwilligers is continuïteit van groot belang, en daarom kiezen we ervoor om bestaande plannen te versterken in plaats van nieuwe projecten te initiëren.

Dat doen we door de samenhang tussen de verschillende beleidsterreinen te vergroten en onze focus te richten op het borgen van het sociale cement van Beek: onze vrijwilligers, verenigingen, mantelzorgers. Daarom gaan we in 2025 aan de slag vanuit de nieuwe strategische visie sociaal domein waarin bestaanszekerheid, brede welvaart en kansengelijkheid centraal staan. We werken aan toekomstbestendige accommodaties waarin we door slimme verbindingen tot robuuste exploitaties komen en met het Masterplan Wonen geven we een duidelijke impuls aan het omzetten van papieren plannen in daadwerkelijke woningen. Dit doen we door te focussen op voorspelbaarheid en slagvaardigheid, willen we de woningbouw versnellen en zo bijdragen aan de leefbaarheid en het wooncomfort in onze gemeente.

De programmabegroting 2025 en de meerjarenraming 2026-2028 zijn opgesteld met dit toekomstbeeld in gedachten: een weerbare en betrokken gemeente, waarin we met elkaar verantwoordelijkheid nemen voor de uitdagingen van morgen.

De meerjarenreeks 2025-2028 laat hiermee het volgende beeld zien. De effecten van de Septembercirculaire 2024 zijn hierin niet meegenomen.

Terug naar navigatie - Begrotingssaldo
  2025 2026 2027 2028
Saldo baten en lasten -1.809.400 -3.695.300 -3.917.500 -4.644.800
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves 2.014.500 2.058.100 1.956.300 1.776.200
Begrotingssaldo na bestemming 205.000 -1.637.200 -1.961.100 -2.868.600
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) -797.800 -74.000 15.300 15.300
Totaal structureel begrotingsssaldo 1.002.900 -1.563.200 -1.976.500 -2.883.900
Terug naar navigatie - bestuurssamenvatting 2

In bovenstaande tabel presenteert het ‘begrotingssaldo na bestemming’ het saldo van baten en lasten inclusief mutaties reserves. 
Op basis van de geldende BBV-voorschriften is op de regel daaronder het in dit begrotingssaldo inbegrepen saldo van incidentele baten en lasten weergegeven, zodat op de laatste regel het structurele c.q. reële begrotingssaldo zichtbaar is.

Baten en lasten zijn structureel als deze voor onbepaalde tijd geraamd worden en kwalificeren als incidenteel indien deze voor bepaalde tijd geraamd worden met een onvoorwaardelijke einddatum.
Het inzicht in het saldo van incidentele baten en lasten is relevant is voor het beoordelen van de financiële positie van de gemeente en de meerjarenraming: er mogen namelijk geen structurele lasten gedekt worden uit incidentele baten. 

De tabel laat zien dat het structureel begrotingssaldo in 2025 (inclusief de incidentele baten en lasten) fors voordeliger is dan het begrotingssaldo na bestemming. Voor een nadere specificatie wordt kortheidshalve verwezen naar Bijlage-6 Recapitulatie begrotingsevenwicht.

College van Burgemeester & Wethouders
Beek, 9 oktober 2024

Belangrijke data

Terug naar navigatie - Belangrijke data

In het vergaderschema 2024 zijn de volgende data opgenomen voor de behandeling van de begroting 2025:

Datum Tijdstip  Actie 
9 oktober 2024   Toezending aan de gemeenteraad van de Begroting 2025.
17 oktober 2024 19:00 uur Infoavond raads- en commissieleden voor het stellen van technische vragen, eventueel digitaal.
20 oktober 2024   Uiterste datum voor indienen van feitelijke vragen door de fracties.
29 oktober 2024   Beantwoording feitelijke vragen aan de fracties.
31 oktober 2024 19:00 uur Beleidsmatige bespreking van de Begroting 2025 in de gecombineerde commissie Bestuurszaken.
7 november 2024 16:00 uur Vaststelling van de Begroting 2025 door de gemeenteraad.

 

Leeswijzer

Terug naar navigatie - leeswijzer

Dit jaar wordt de programmabegroting voor het eerst digitaal gepresenteerd via de applicatie Pepperflow. Deze begroting bestaat achtereenvolgens uit de volgende onderdelen:

·    Inleiding: in dit onderdeel treft u de Bestuurssamenvatting aan, de belangrijke data voor de bestuurlijke behandeling, de leeswijzer, en Beek in cijfers.

·    Financiële samenvatting: in dit onderdeel treft u de uitgangspunten, de algemene dekkingsmiddelen, het algemeen financieel perspectief met de toelichtingen op alle begrotingswijzigingen., een overzicht van de in 2025 of daarna lopende investeringen en de meerjarenraming 2025-2028.

·    Programma 1 Werk en economie
·    Programma 2 Zorg en inkomen
·    Programma 3 Maatschappelijke ontwikkeling
·    Programma 4 Ruimtelijk ontwikkelen
·    Programma 5 Openbare ruimte
·    Programma 6 Bestuur en organisatie

De programma’s zijn vervolgens verder onderverdeeld naar: 
·    Waar is ons beleid is geformuleerd
·    Onze toekomstplannen
·    Wat willen we bereiken?
In dit onderdeel worden de toekomstplannen en doelen geformuleerd. Let wel dit zijn vaste teksten die zijn afgeleid uit het bestuursakkoord.
·    Wat doen we daarvoor?
In dit onderdeel worden de activiteiten beschreven die in 2025 worden opgepakt en uitgevoerd.
·    Indicatoren
In dit onderdeel worden indicatoren weergegeven op grond waarvan de effectiviteit van het beleid kan worden beoordeeld.
·    Wat kost dit programma?
Elk programma sluit met een financiële samenvatting op taakveldniveau van het totale programma, waarna een toelichting volgt op de nieuwe onderdelen.

·    Paragrafen:
De paragrafen zijn als het ware een dwarsdoorsnede van onze begroting, waarmee vanuit een andere, programma overstijgende invalshoek de ontwikkelingen worden belicht. Hierin worden de beleidslijnen met betrekking tot beheersmatige aspecten en de lokale heffingen vastgelegd, waarbij sprake kan zijn van een grote financiële of politieke betekenis of een aanzienlijk belang bij de realisatie van programma’s.
Paragraaf 1: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 2: Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 3: Financiering
Paragraaf 4: Bedrijfsvoering
Paragraaf 5: Verbonden partijen
Paragraaf 6: Grondbeleid
Paragraaf 7: Lokale heffingen
Paragraaf 8: Taakstellingen en stelposten
Paragraaf 9: Wet open overheid (Woo)
Paragraaf 10: Rechtmatigheid en rechtmatigheidsverantwoording

·    Bijlagen:
Bijlage 1: Samenstelling college & portefeuilleverdeling
Bijlage 2: Overzicht geactiveerde kapitaaluitgaven
Bijlage 3: Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
Bijlage 4: Overzicht reserves en voorzieningen
Bijlage 5: Toelichting doel en aard van reserves en voorzieningen
Bijlage 6: Recapitulatie begrotingsevenwicht
Bijlage 7: Begrippenlijst
Bijlage 8: Lijst van afkortingen
Bijlage 9: BBV Taakvelden
Bijlage 10: BBV Indicatoren
Bijlage 11: Verbonden Partijen

·    Projectenboek:
In dit onderdeel zijn de projectlijsten opgenomen van de in 2025 of daarna lopende projecten. Wijzigingen ten opzichte van de projectlijsten zoals opgenomen in voorgaande P&C-documenten zijn in oranje weergegeven.

·    Activiteiten:
Dit onderdeel geeft een totaaloverzicht van alle maatregelen die opgenomen zijn in de Begroting 2025 in de programma's bij 'Wat doen we daarvoor'.

Beek in cijfers

Terug naar navigatie - Beek in cijfers
Omschrijving Bron 2020 2021 2022 2023 2024 2025
A. Sociale structuur (per 1 januari)
Aantal inwoners 2 15.865 15.875 15.817 16.132 16.215 n.n.b.
Aantal 0 t/m 3-jarigen 2 502 520 531 553 539 n.n.b.
Aantal 4 t/m 12-jarigen 2 1.139 1.173 1.150 1.216 1.249 n.n.b.
Aantal 13 t/m 18-jarigen 2 963 894 882 884 879 n.n.b.
Aantal 19 t/m 64-jarigen 2 9.155 9.095 8.988 9.129 9.073 n.n.b.
Aantal 65-plussers 2 4.106 4.193 4.266 4.350 4.475 n.n.b.
Aantal niet Nederlandse nationaliteit 2 483 479 471 844 975 n.n.b.
Aantal mannen 2 7.749 7.738 7.699 7.850 7.875 n.n.b.
Aantal vrouwen 2 8.116 8.137 8.118 8.282 8.340 n.n.b.
Beroepsbevolking (15 t/m 66 jaar) 2 10.273 10.216 10.100 10.213 10.176 n.n.b.
Werkloosheid 2 575 620 588 551 584 n.n.b.
% niet werkende werkzoekenden 5,00% 6,10% 5,82% 5,40% 5,74% n.n.b.
B. Fysieke structuur (per 1 januari)
Aantal woningen 3 7.515 7.525 7.538 7.547 7.550 n.n.b.
Aantal bedrijven 3 1.759 1.810 1.925 1.980 2.060 n.n.b.
C: Financiële structuur (t/m 2023 rekeningcijfers; 2024 t/m Afwijkingenrapportage 2024, 2025 begroting)
(per 31 december) (x € 1.000)
Lasten 1 49.580 49.966 58.935 70.351 57.490 55.757
Gecorrigeerde lasten (1) 1 49.551 49.818 58.451 70.342 57.269 55.750
Opbrengsten belastingen en heffingen 1 9.417 10.227 9.847 11.429 10.994 11.206
waarvan:
·         alg.belastingen (OZB, honden-toeristenbelasting, BIZ) 1 4.945 5.009 5.298 5.427 5.605 5.843
·         milieuheffingen (riool, afval) 1 3.605 3.868 3.974 4.115 4.409 4.366
·         overige heffingen en leges 1 867 1350 575 1887 980 997
Algemene uitkering “oud” 1 21.237 23.140 27.057 29.072 29.941 31.020
Integratie-uitkering sociaal domein 1 1.767 1.817 1.776 1.208 1.116 1.242
Totaal Algemene uitkering 1 23.004 24.957 28.833 30.280 31.057 32.262
Overige inkomensoverdrachten Rijk 1 4.210 6.318 9.714 23.255 5.909 5.053
Overige baten 1 13.392 8.337 8.653 15.046 9.117 7.441
Totale baten 1 50.023 49.839 57.047 80.010 57.077 55.962
Vaste schuld: 1 5.000 11.190 16.933 16.377 25.820 25.820
waarvan voor woningbouw 1 0 0 0 0 0 0
per inwoner: 2
Lasten 1 3.125 3.147 3.726 4.361 3.564 3.439
Gecorrigeerde lasten 1 3.123 3.138 3.695 4.360 3.550 3.438
Opbrengsten belastingen en heffingen 1 594 644 623 708 682 691
waarvan:
·         alg.belastingen (OZB, honden-toeristenbelasting, BIZ) 1 312 316 335 336 347 360
·         milieuheffingen (riool, afval) 1 227 244 251 255 273 269
·         overige heffingen en leges 1 55 84 36 117 61 61
Algemene uitkering “oud” 1 1.339 1.458 1.711 1.802 1.856 1.913
Integratie-uitkering sociaal domein 1 111 114 112 75 69 77
Totaal Algemene uitkering 1 1.450 1.572 1.823 1.877 1.925 1.990
Overige inkomensoverdrachten Rijk 1 265 398 614 1442 366 312
Overige baten 1 844 525 547 933 565 459
Totale baten 1 3.153 3.139 3.607 4.960 3.538 3.451
Vaste schuld: 1 315 705 1.071 1.015 1.601 1.592
waarvan voor woningbouw 1 0 0 0 0 0 0
Bron: 1 = Gemeente, 2 = CBS, 3 = Algemene Uitkering
(1)     In verband met technische verwerking van investeringen via de reserve dekking kapitaallasten.
(2)     Voor 2025 inwoneraantal 1-1-2024 als deler gehanteerd.

Beek in cijfers / Totaal programma

Terug naar navigatie - Beek in cijfers / Totaal programma

                                                     Lasten 2025                                                                       Baten 2025

Bedragen x €1.000
Programma (bedragen x € 1.000) Begroting 2025 concept
Lasten Baten Onttrekkingen Stortingen Saldo
Werk en economie -3.483 177 43 0 -3.262
Zorg en inkomen -21.724 5.031 19 0 -16.674
Maatschappelijke ontwikkeling -4.345 810 227 -8 -3.315
Ruimtelijk ontwikkelen -4.037 1.924 184 -290 -2.220
Openbare ruimte -8.957 5.281 68 0 -3.607
Bestuur en organisatie -4.698 40.227 1.380 -175 36.734
Kostenverdeelstaat Beleids- en hulpkpl -8.041 25 566 0 -7.450