Paragraaf 5 / Verbonden partijen

Verbonden partijen zijn privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisaties waarin de gemeente een bestuurlijk én financieel belang heeft. Een bestuurlijk belang is een zeggenschap, of uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur, of uit hoofde van stemrecht. Een financieel belang is dat de gemeente bij financiële problemen bij de verbonden partij moet bijspringen.

Beekse visie en beleidsvoornemens omtrent verbonden partijen:
Op 1 juli 2022 is een wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (hierna: "Wgr") in werking getreden. Deze wijziging heeft als voornaamste doelstelling om de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken. Dit geschiedt via een versterking van de kader-stellende en controlerende rollen van de gemeenteraden, provinciale staten en algemene besturen van waterschappen. In de Wgr heeft de wetgever nieuwe instrumenten gecreëerd die de gemeenteraden, provinciale staten en algemene besturen van waterschappen in een betere informatiepositie moeten brengen. Deze nieuwe instrumenten zijn in 2024 in iedere gemeenschappelijke regeling geïmplementeerd. 

Vooralsnog is er geen Nota Verbonden Partijen opgesteld.

Verbonden partijen zijn: 
·    Deelnemingen: N.V. Bank voor Nederlandse gemeenten, N.V. Waterleidingmaatschappij Limburg, Nazorg Limburg B.V., Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V., Enexis Holding N.V., CSV Amsterdam B.V., Regionaal Afvalbedrijf Westelijke Mijnstreek (RWM). 
·    Gemeenschappelijke regelingen (GR): GGD Zuid Limburg, Omnibuzz, Vidar, Veiligheidsregio ZL, RUD ZL, BsGW.
·    Overige verbonden partijen: ten aanzien van het Warmtenet Zuid-Limburg is medio 2024 de ontwikkelfase gestart. De verwachting is dat deze tot eind 2025 duurt. Vervolgens vindt het besluit plaats om de realisatiefase al dan niet op te starten. Voor een nadere toelichting wordt kortheidshalve verwezen naar de projectlijst in het Projectenboek. 

Relevante beleidsdocumenten:
·    Begroting Omgevingsdienst ZL 2025
·    Begroting RWM 2025
·    Begroting Veiligheidsregio 2025
·    Begroting BsGW 2025
·    Beleidsplan Participeren 2017-2018
·    Begroting Omnibuzz 2025
·    Begroting GGD 2025
·    Begroting Vidar 2025 e.v.
·    Begroting GR Vidar 2025 e.v.

Deelneming/aandelen Aantal aandelen 1-1-2025 Ontvangen dividend 2024 Boekwaarde 1-1-2025 Verwachte boekwaarde 31-12-2025
Bank Nederlandse Gemeenten N.V. 11.544 24.935 28.860 28.860
Waterleidingmaatschappij N.V. 6 0 27.270 27.270
Nazorg Limburg N.V. 420 0 191 191
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (*) 0 0 0 0(*)
Enexis Holding N.V. 307.800 123.120 62.976 62.976
CSV Amsterdam B.V. (*) 0 0 0 0(*)
RWM N.V. 89 0 8.900 8.900
Totaal uitgezette gelden in de vorm van eigen vermogen   148.055 128.197 128.197

(*) medio 2024 zijn PBE en CSV opgeheven, waarbij de resterende liquide middelen (Beeks deel € 2.100) naar rato van het  aandelenbelang zijn uitgekeerd aan de aandeelhouders

N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Terug naar navigatie - N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Vestigingsplaats Den Haag

Doelstelling / openbaar belang
De BNG fungeert als bankier voor overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut.

Deelnemende partijen
De aandelen zijn voor 50% in eigendom van gemeenten, provincies en waterschappen, en voor 50% in handen van het Rijk.

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Het college van burgemeester en wethouders als aandeelhouder. De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van € 2,50).

Financieel belang / aandelen
De gemeente Beek bezit 11.544 aandelen met een nominale waarde van € 28.860 (€ 2,50 per aandeel). Het totaal aantal aandelen bedraagt 55.690.720. 

  1-1-2025 31-12-2025
Verwacht financieel belang Beek € 28.860 € 28.860

Vermogenspositie / resultaat

(Bedragen x € 1.000) 1-1-2023 Percentage 31-12-2023 Percentage
Eigen vermogen 4.615 4,1% 4.712 4,1%
Vreemd vermogen 107.459 95,9% 110.789 95,9%
Totaal vermogen 112.074 100% 115.501 100%

Over 2023 realiseerde de BNG een nettowinst na belastingen van € 254 mln. (2022: € 300 mln). Het dividend bedraagt in 2022 € 2,50 per aandeel en in 2023 € 2,16 per aandeel.

Beleids- en of financiële wijzigingen, risico’s
De BNG vermeldt in haar halfjaarbericht 2024 dat ze er financieel gezond voor staat. De BNG meldt een stijgende nettowinst en een zeer liquide positie.
Ondanks een matig herstel van de economische groei, zag de BNG met name in het tweede kwartaal van 2024 een sterke toename van de kredietvraag bij woningcorporaties en gemeenten . De BNG heeft hierdoor voor EUR 6 miljard aan nieuwe langlopende leningen verstrekt aan hun klanten. Een aanzienlijk deel hiervan is uit opbrengsten van ESG-obligaties gefinancierd. Hiermee weet de BNG hun ambities op het vlak van maatschappelijke impact meer en meer te realiseren. 
Toekomstige marktwaardeveranderingen en de ontwikkeling van bijzondere waardeverminderingen zijn per definitie onzeker. Daarom acht de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst van 2024. 

N.V. Waterleidingmaatschappij Limburg

Terug naar navigatie - N.V. Waterleidingmaatschappij Limburg

Vestigingsplaats Maastricht

Doelstelling / openbaar belang
De burgers toegang verschaffen tot (drink)water tegen acceptabele kosten.

Deelnemende partijen
In WML participeren de provincie en 31 Limburgse gemeenten.

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Het college van burgemeester en wethouders als aandeelhouder.

Financieel belang / aandelen
Van de 500 geplaatste aandelen bezit de gemeente Beek 6 aandelen met een totale nominale waarde van € 27.270. Deze deelneming valt onder de noemer incourante aandelen/deelnemingen, waar geen dividend en/of andere uitkeringen van verwacht mogen worden. 

  1-1-2025 31-12-2025
Verwacht financieel belang € 27.270 € 27.270

Vermogenspositie / resultaat

(Bedragen x € 1.000) 1-1-2024 Percentage 1-1-2025 Percentage
Eigen vermogen 206.106 34,4%. n.n.b. n.n.b.
Vreemd vermogen 393.751 65,6% n.n.b. n.n.b.
Totaal vermogen 599.857 100,0% n.n.b. n.n.b.

Beleids- en of financiële wijzigingen, risico’s
Het streven van WML is en blijft om voor de komende planjaren én daarna een acceptabele en consistente tariefstructuur te bewerkstelligen, gebaseerd op een gezonde financiële huishouding met beheersbare kapitaallasten. 

Nazorg Limburg B.V.

Terug naar navigatie - Nazorg Limburg B.V.

Vestigingsplaats Maastricht-Airport

Doelstelling / openbaar belang
Verzorgen van de eeuwigdurende nazorg van afgewerkte stortplaatsen in Limburg, welke voor 1 september 1996 zijn gesloten.

Deelnemende partijen
De aandeelhouders zijn: de B.V. zelf voor 50% en de Limburgse gemeenten voor 50%. De B.V. heeft geen stemrecht. De gemeenten wel. 

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Het college van burgemeester en wethouders als aandeelhouder. Portefeuillehouder is wethouder Schwillens.

Financieel belang / aandelen
De gemeente Beek bezit 420 aandelen met een totale nominale waarde van € 190,59. Deze deelneming valt onder de noemer incourante aandelen/deelnemingen, waar dus geen dividend en/of andere uitkeringen van verwacht mogen worden.

  1-1-2025 31-12-2025
Verwacht financieel belang € 191 € 191

Vermogenspositie / resultaat

(Bedragen x € 1.000) 1-1-2025 Percentage 31-12-2025 Percentage
Eigen vermogen 9.400 22,1% 9.900 22,7%
Vreemd vermogen 33.100 77,9% 33.800 77,3%
Totaal vermogen (*) 42.500 100% 43.700 100%

(*) Nazorg Limburg B.V. stelt zoals gebruikelijk de begroting voor het volgende jaar in november/december op om zo goed mogelijk te kunnen aansluiten op de actuele ervaringscijfers van het lopende jaar. 

Beleids- en of financiële wijzigingen, risico’s
Bodemzorg Limburg beheert vanaf september 2024 in totaal 20 gesloten stortplaatsen in Limburg. In 2025 wordt mogelijk nog de gesloten stortplaats Spik te Roermond van de categorie NAVOS locatie (nazorg voormalige stortplaatsen) overgenomen. Voor de opbouw van het doelvermogen van € 2,8 mln. hebben de Limburgse gemeenten vanaf 2012 de zogenaamde solidariteitsheffing van € 0,25 per inwoner per jaar betaald aan Bodemzorg Limburg. Tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 24 juni 2021 is deze jaarlijkse solidariteitsheffing conform de afspraken in 2011 per 31 december 2021 beëindigd.
In 2025 verwacht Nazorg Limburg BV een winst te boeken van circa € 500.000 als gevolg van met name de opbrengsten van de zonneparken en het rendement van de beleggingsportefeuille.

Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.

Terug naar navigatie - Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.

Vestigingsplaats ‘s-Hertogenbosch

Doelstelling / openbaar belang
Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. 
Het bedrijf Delta N.V. (destijds 50% aandeelhouder, nu 70% aandeelhouder) heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (“PBE”).


In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta N.V. een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. 
In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, het 50% belang in EPZ alsnog geleverd aan RWE.

PBE is blijven bestaan met een beperkt takenpakket. PBE wikkelt de zaken af die uit de verkoop zijn voortgekomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Hiermee is een termijn tot sluiting van de Kerncentrale Borssele (voorgenomen sluiting 2033) gemoeid. 

Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap B.V. 

Conform de koopovereenkomst kon RWE tot uiterlijk 30 september 2015 potentiële claims indienen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap B.V.). RWE had op 30 september 2015 geen potentiële claims ingediend m.b.t. verkoop van het 50% belang in EPZ.
Het General Escrow Fonds is in juli 2016 geliquideerd en uitgekeerd aan de aandeelhouders.

Deelnemende partijen
De aandelen zijn voor 74% in eigendom van provincies en voor 26% in handen van gemeenten.

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Het college van burgemeester en wethouders als aandeelhouder.
De gemeentelijke aandeelhouders in Limburg zijn verenigd in de Vegal (ongeveer 10%) en treden gezamenlijk op in de algemene vergadering van aandeelhouders en in de aandeelhouderscommissie.

Financieel belang / aandelen
Het aantal aandelen op naam van gemeente Beek bedraagt 307.800. De balanswaarde van de aandelen van de gemeente Beek is gewaardeerd op € 26.409.

  1-1-2025 31-12-2025
Verwacht financieel belang € 0 € 0

Vermogenspositie / resultaat

(Bedragen x € 1.000) 1-1-2025 Percentage 31-12-2025 Percentage
Eigen vermogen 0 0 0 0
  waarvan reserves 0 0 0 0
Vreemd vermogen 0 0 0 0
  waarvan reserves 0 0 0 0
Totaal vermogen 0 0 0 0

Op 25 april 2024 hebben de aandeelhouders in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders ingestemd met een aanvullende kapitaalstorting van € 400.000 voor CSV Amsterdam BV (identieke aandeelhouders). Deze kapitaalstorting zal worden verrekend met de financiële vereffening bij de opheffing van Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV. In bovengenoemde cijfers is deze verrekening meegenomen.

Beleidsvoornemens
Het bestuur van de vennootschap heeft met het Ministerie van Klimaat en Energie, ZEH Energy BV en Energy Resources Holding BV in februari 2024 overeenstemming bereikt over de terugtreding van PBE als contractpartij uit het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Daarmee resteren er geen openstaande contractuele verplichting meer en kan PBE als vennootschap worden ontbonden. Het bestuur van de vennootschap treft op moment van het schrijven van dit memo voorbereidingen voor het definitief opheffen van de vennootschap en om de resterende liquide middelen na de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 26 september 2024 uit te keren aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.

Financiële risico's
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal in deze vennootschap.

Enexis Holding N.V.

Terug naar navigatie - Enexis Holding N.V.

Vestigingsplaats ‘s-Hertogenbosch

Doelstelling / openbaar belang
Enexis beheert het energienetwerk voor elektriciteit en aardgas in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 miljoen klanten (huishoudens, bedrijven en overheden) voor gas en € 2,9 miljoen klanten voor elektriciteit. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.

In het voorjaar van 2024 heeft de AvA ingestemd met aanpassing van het strategisch plan (2022) in verband met de nieuwe wet collectieve warmtevoorziening (zie ook hiervoor onder Ontwikkelingen en onzekerheden). Enexis treft op basis daarvan voorbereidingen voor een actieve rol bij de ontwikkeling van initiatieven in haar verzorgingsgebied.
In het strategisch plan is verder gekozen voor focus op kerntaken met drie hoofddoelen:

  1. Wij sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes
    Mede richting geven aan maatschappelijk optimale keuzes voor een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem van de toekomst en een haalbare weg daarnaartoe.
  2. Wij bieden iedereen altijd toegang tot energie
    Voor iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur met behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijk kosten.
  3.  Klanten weten wat ze aan ons hebben
    Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en marktpartijen.

Deze missie komt voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die een materiële impact op Enexis hebben: klimaatverandering & energietransitie; participatie en vertrouwen in instituties (burgers willen meer invloed op hun directe leefomgeving) en digitale transformaties.

Deelnemende partijen
De aandelen zijn voor 74% in eigendom van provincies en voor 26% in handen van gemeenten.

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Het college van burgemeester en wethouders als aandeelhouder.
De gemeentelijke aandeelhouders in Limburg zijn verenigd in de Vegal (ongeveer 10%) en treden gezamenlijk op in de algemene vergadering van aandeelhouders en in de aandeelhouderscommissie.

Financieel belang / aandelen
Het aantal aandelen van Enexis op naam van gemeente Beek bedraagt 307.800, de balanswaarde bedraagt € 62.976.

  1-1-2025 31-12-2025
Verwacht financieel belang € 62.976 € 62.976

Vermogenspositie / resultaat

(Bedragen x € 1.000) 01-01-2024 Percentage 31-12-2024 Percentage
Eigen vermogen 5.320 51% n.n.b. n.n.b.
Vreemd vermogen 5.140 49% n.n.b. n.n.b.
Totaal vermogen 10.460 100% n.n.b. n.n.b.

Het resultaat na belasting 2023 bedraagt € 72 mln. Het verwacht resultaat na belasting 2024 is nog niet bekend.

Vijf provinciale en 64 gemeentelijke aandeelhouders (waaronder gemeente Beek) hebben in 2020 een converteerbare hybride lening aan Enexis Holding verstrekt van in totaal € 500 miljoen. De aandeelhouders voorzien Enexis Holding hiermee van een belangrijke financiële impuls die nodig is voor het realiseren van de energietransitie. 

CSV Amsterdam B.V. (voorheen Claim Staat Vennootschap B.V.)

Terug naar navigatie - CSV Amsterdam B.V. (voorheen Claim Staat Vennootschap B.V.)

Vestigingsplaats ‘s-Hertogenbosch

Doelstelling / openbaar belang
Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V. (“CSV”). De statuten zijn gewijzigd zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult: 
a.    namens de verkopende aandeelhouders van Essent een eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat als gevolg van de WON; 
b.    namens de verkopende aandeelhouders van Attero eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO BV (hierna Waterland); 
c.    het geven van instructies aan de escrow-agent wat betreft het beheer van het bedrag dat op de escrow-rekening n.a.v. de verkoop van Attero is gestort. 

(ad. a)
In februari 2008 is Essent, met toestemming van de publieke aandeelhouders, een procedure begonnen tegen de Staat der Nederlanden waarin zij een verklaring voor recht vragen dat bepaalde bepalingen van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) onverbindend zijn. Als gevolg van de WON (en de als gevolg daarvan doorgevoerde splitsing tussen het productie- en leveringsbedrijf enerzijds en netwerkbedrijf anderzijds) hebben haar aandeelhouders schade geleden. Vanwege praktische moeilijkheden om de juridische procedure aan de verkopende aandeelhouders van Essent over te dragen, hebben de verkopende aandeelhouders en RWE afgesproken dat de onderliggende (declaratoire) procedure over de vraag of (delen van) de WON onverbindend zijn, ook na afronding van de transactie met RWE, door Essent zal worden gevoerd. De verkopende aandeelhouders en RWE zijn verder overeengekomen dat de eventuele schadevergoedingsvordering van Essent op de Staat der Nederlanden die zou kunnen ontstaan als de rechter inderdaad van oordeel is dat (delen van) de WON onverbindend is, wordt gecedeerd aan de verkopende aandeelhouders (en dus niet achterblijft bij Essent), die deze vordering gebundeld zullen gaan houden via de deelneming (de Claim Staat Vennootschap B.V.). 
 
De WON leidde er toe dat het productie- en leveringsbedrijf enerzijds en het netwerkbedrijf anderzijds gesplitst moesten worden. De Rechtbank te 's-Gravenhage heeft de vordering van Essent in eerste instantie afgewezen. Essent is tegen deze uitspraak in hoger beroep gegaan. In juni 2010 heeft het Gerechtshof in Den Haag de WON onverbindend verklaard. De Staat is tegen de uitspraak in cassatie gegaan bij de Hoge Raad. De Hoge Raad heeft pre justitiële vragen gesteld aan het Europese Hof van Justitie. Het Europese Hof van Justitie heeft een reactie gegeven aan de Hoge Raad een uitspraak doen. De Hoge Raad heeft na reactie van het Europese Hof op 26 juni 2015 jl. uitspraak gedaan. 
De Hoge Raad heeft besloten dat de Splitsingswet niet in strijd is met het recht van de Europese Unie. Met deze uitspraak van de Hoge Raad zijn de vorderingen van Essent op de Staat definitief afgewezen. Voor de vennootschap is de procedure daarmee geëindigd.
 
(ad. b) 
Bij de verkoop van Attero Holding N.V. aan Recycle B.V. (Waterland Private Equity Fund V C.V.) in 2014 hebben de verkopende aandeelhouders van Attero een aantal garanties en vrijwaringen gegeven aan de koper Waterland. Ter verzekering van de betaling van eventuele schadeclaims had Waterland bedongen (zoals gebruikelijk is bij dergelijke transacties) dat een deel van de verkoopopbrengst, zijnde € 13,5 miljoen, door de verkopende aandeelhouders gedurende een bepaalde tijd op een Escrow-rekening zou moeten worden aangehouden. Het merendeel van deze garanties en vrijwaringen is door de verkopende aandeelhouders bij de verkoop overgedragen aan CSV. 
 
Nadat in juni 2016 een compromis werd bereikt tussen CSV, Recycle B.V. en Attero Holding B.V. over betwiste (fiscale) claims alsmede over een belastingteruggave, is in april 2020 een tweede en finale compromis bereikt tussen hiervoor genoemde partijen voor de beëindiging van alle resterende geschillen met betrekking tot betwiste (fiscale) claims, alsmede over een belastingteruggave. Op 21 mei 2020 heeft CSV het resterend vermogen op de Escrow-rekening van € 7.951.352,47 ontvangen, welk bedrag vervolgens onder inhouding van € 150.000 voor aanvulling van het werkkapitaal volledig is uitgekeerd aan de aandeelhouders. 
 
Begin maart 2021 werd via de media bekend dat er misbruik had plaatsgevonden van de Escrow-rekening die onder beheer werd gehouden door advocatenkantoor Pels Rijcken, en met name Mr. F.J. Oranje als de Escrow Agent. Op dinsdag 9 maart heeft Pels Rijcken, CSV formeel schriftelijk op de hoogte gebracht van voornoemd misbruik en dat verschuivingen van gelden van de Escrow Account naar een externe rekening in het verleden hadden plaatsgevonden door Mr. Oranje. Inmiddels hebben Pels Rijcken en CSV overeenstemming bereikt over de vergoeding van de financiële schade die CSV hierdoor heeft geleden. Pels Rijcken heeft op 13 juli 2021 de totale financiële vergoeding van € 75.122,71 aan CSV betaald. Daarmee is de zaak verder afgesloten.
 
CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de aandeelhoudersommissie, het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting.
In februari 2024 heeft CSV de motivering beroepschrift tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting bij de Rechtbank ingediend. De inhoudelijke zitting bij de Rechtbank staat gepland op 3 september 2024.  Afhankelijk van de uitspraak van de Rechtbank (verwachting eind 2024) zal, in overleg met de Aandeelhouderscommissie van CSV, de procedure al dan niet worden voortgezet. In de begroting voor het jaar 2025 is in onderstaand overzicht rekening gehouden dat de vennootschap zal worden beëindigd.
 
Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de Aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.

Deelnemende partijen
De aandelen zijn voor 74% in eigendom van provincies en voor 26% in handen van gemeenten. 
Bestuurlijk belang / zeggenschap
Het college van burgemeester en wethouders als aandeelhouder.
De gemeentelijke aandeelhouders in Limburg zijn verenigd in de Vegal (ongeveer 10%) en treden gezamenlijk op in de algemene vergadering van aandeelhouders en in de aandeelhouderscommissie.

Financieel belang / aandelen
Het aantal aandelen dat op gemeente Beek staat bedraagt 4.113, met een totale balanswaarde van € 41,13.

  1-1-2025 31-12-2025
Verwacht financieel belang € 41,13 € 0

Vermogenspositie / resultaat

(Bedragen x € 1.000) 1-1-2025 Percentage 31-12-2025 Percentage
Eigen vermogen 484 98,6% 0 0
  waarvan reserves -281   0 0
Vreemd vermogen 7 1,4% 0 0
  waarvan reserves 0   0 0
Totaal vermogen 491   0  

 

Regionaal afvalbedrijf Westelijke Mijnstreek (RWM)

Terug naar navigatie - Regionaal afvalbedrijf Westelijke Mijnstreek (RWM)

Vestigingsplaats Sittard

Doelstelling / openbaar belang
Het werkzaam zijn op het gebied van inzameling, verwerking en recycling van afvalstoffen, alsmede aanverwante taken op het gebied van straatreiniging, gladheidbestrijding en, in het algemeen, het verrichten van diensten op het gebied van beheer van openbare ruimten voor elke als aandeelhouder aangesloten gemeente(n).

Deelnemende partijen
De gemeenten Beek, Beekdaelen, Echt-Susteren, Sittard-Geleen en Stein.

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Burgemeester maakt deel uit van de AVA, en wordt vertegenwoordigd door wethouder Schwillens.

Financieel belang / aandelen
De gemeente Beek bezit 88 van de 968 uitgegeven gewone aandelen en 1 van de 8 uitgegeven prioriteitsaandelen met een totale nominale waarde van € 8.900. De aandelen zijn op naam en incourant (d.w.z. niet onderhands verhandelbaar). Deze incourante aandelen zijn nominaal gewaardeerd en op de balans van de gemeente Beek opgenomen.

  1-1-2025 31-12-2025
Verwacht financieel belang € 8.900 € 8.900

Vermogenspositie / resultaat

(Bedragen x € 1.000) 1-1-2024 Percentage 31-12-2024 Percentage
Eigen vermogen 5.631 43% 6.031 46%
Vreemd vermogen 7.580 57% 7.000 54%
Totaal vermogen 13.211 100% 13.031 100%

De RWM-prognosebalans 2025 is nog niet voorhanden. De RWM-prognosebalans 31-12-2024 betreft een inschatting o.b.v. het resultaat over de eerste helft van 2024.

Beleids- en of financiële wijzigingen, risico’s
De gemeente Beek is samen met de gemeenten Beekdaelen, Echt-Susteren, Sittard-Geleen, en Stein aandeelhouder van het bedrijf RWM. 

De RWM N.V. heeft op 27 oktober 2010 met de deelnemende gemeenten een basisovereenkomst afgesloten voor onbepaalde tijd, doch tenminste voor 10 jaar voor het exclusief uitvoeren van de gemeentelijke taken op het gebied van inzameling, verwerking en recycling van afvalstoffen, alsmede aanverwante taken op het gebied van straatreiniging en gladheidbestrijding. Voor de uitvoering wordt een kostendekkend tarief in rekening gebracht. Het bedrijfseconomisch risico van RWM N.V. wordt met een bedrijfsreserve afgedekt.
Gemeente Beekdaelen zal per 1 januari 2025 uittreden. De gemeente Echt-Susteren is vanaf januari 2023 toegetreden tot RWM. 

In november 2023 is tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders de strategische toekomstvisie 2024-2028 "duurzaam denken, duurzaam doen" van RWM vastgesteld. In de toekomstvisie zijn 8 strategische thema's uitgewerkt waarop RWM zich in deze periode zal richten: Partnerschap RWM, rol in circulaire economie, ontwikkeling takenpakket, commerciële dienstverlening, huisvesting, duurzaamheid, samenwerking en schaalgrootte, werkgeverschap en HRM.

Gemeenschappelijke regelingen

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regelingen

Van een gemeenschappelijke regeling is sprake wanneer het bestuur van twee of meerdere gemeenten of andere publiekrechtelijke overheidslichamen samen een gemeenschappelijke regeling treffen ter behartiging van één of meerdere belangen van die gemeenten.

Gemeenschappelijke Regeling Geneeskundige Gezondheidsdienst Zuid-Limburg (GGD)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke Regeling Geneeskundige Gezondheidsdienst Zuid-Limburg (GGD)

Vestigingsplaats Heerlen

Doelstelling / openbaar belang
Zorgdragen voor publieke gezondheid, toezicht op de kwaliteit Wmo, Jeugdgezondheidszorg, Veilig Thuis, GHOR, vangnetfunctie en crisiszorg verslaafden, dak- en thuislozen, sociaal medische advisering.

In het regionaal gezondheidsbeleid is de ambitie vastgelegd om de achterstand ten opzichte van de rest van het land binnen tien jaar met 25 procent in te lopen en zo daadwerkelijk een Trendbreuk te realiseren. Om de trend daadwerkelijk te kunnen breken, is een aantal fundamentele keuzes gemaakt die tot een nieuwe aanpak moeten leiden, zoals: commitment om meerjarig werk te maken van de Trendbreuk, het smeden van allianties op zowel provinciaal- als rijksoverheidsniveau en focus en massa maken. De focus wordt gelegd op de periode vanaf de kinderwens en zwangerschap tot en met de periode waarin mensen jong volwassen zijn. De Trendbreuk is breder dan de focus op deze cyclus, want op andere beleidsterreinen liggen eveneens kansen om de gezondheidsachterstand in te lopen. De GGD is een belangrijke partner in de realisatie van het gezondheidsbeleid.

Deelnemende partijen
16 Zuid-Limburgse gemeenten.

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Het Algemeen Bestuur van de GGD Zuid Limburg bestaat uit één bestuurslid per deelnemende gemeente en één plaatsvervangend lid. Als lid van het Algemeen bestuur kunnen slechts worden aangewezen leden van het college van de gemeenten. Besluitvorming vindt plaats via gewogen stemmen, gerelateerd aan het inwoneraantal. 

Financieel belang / aandelen
Subsidie/inkooprelatie/verliesbijdrage naar rato inwonertal. 

  1-1-2025 31-12-2025
Verwacht financieel belang n.v.t.

n.v.t.

Vermogenspositie / resultaat 

(Bedragen x € 1.000) 1-1-2025 Percentage 31-12-2025 Percentage
Eigen vermogen 9 0,1% 9 0,1%
Vreemd vermogen 35.553 99,9% 35.553 99,9%
Totaal vermogen 35.562 100% 35.562 100%
Bijdrage 2025 Bijdrage 2026 Bijdrage 2027 Bijdrage 2028
€ 1.121.660 € 1.121.660  € 1.121.660 € 1.121.660

Het geraamde resultaat 2025 bedraagt € 0. 
·    Totale bijdrage voor het Programma GGD van de 16 gemeenten bedraagt € 11.401.964. (Beek € 307.765).
·    Totale bijdrage voor het Programma JGZ van de 16 gemeenten bedraagt € 21.008.542. (Beek € 590.830). 
·    Totale bijdrage voor het Programma Veilig Thuis van de 16 gemeenten bedraagt € 8.806.484 (Beek € 186.533).
·    Totale bijdrage voor het Programma Rijksvaccinatieprogramma van de 16 gemeenten bedraagt € 1.299.000 (Beek € 36.532).

Begrote bijdrage 2025 gemeente Beek conform begroting GGD 2025 e.v. € 1.121.660. Dit bedrag is exclusief de overige producten die bij de GGD worden afgenomen. 

Beleids- en of financiële wijzigingen, risico’s
·    Weerstandsvermogen

Risico
Verliesbijdrage naar rato inwonertal.

Rapportages
De begroting en jaarrekening, alsmede een jaarrapportage worden aan de gemeente aangeboden.

Gemeenschappelijke Regeling Omnibuzz

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke Regeling Omnibuzz

Vestigingsplaats Sittard-Geleen

Doelstelling / openbaar belang
Zorgdragen voor uitvoering van het collectief Wmo-vervoer

Deelnemende partijen
De taken op het gebied van het collectief vraagafhankelijk vervoer zijn door 30 Limburgse gemeenten ondergebracht bij de gemeenschappelijke regeling Omnibuzz. Het indiceren van Wmo-vervoer blijft een taak van de gemeenten.

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Alle gemeenten – waaronder Beek - hebben 1 stem in het Algemeen Bestuur. De wethouder sociaal domein, arbeidsmarkt en cultuur is portefeuillehouder.

  1-1-2025 31-12-2025
Verwacht financieel belang n.v.t. n.v.t.

Vermogenspositie / resultaat 

(Bedragen x € 1.000) 1-1-2025 Percentage 31-12-2025 Percentage
Eigen vermogen 924 14% 918 15%
Vreemd vermogen 5.572 86% 5.117 85%
Totaal vermogen

6.496

100% 6.035 100%
Bijdrage 2025 Bijdrage 2026 Bijdrage 2027 Bijdrage 2028
€ 329.479 € 338.795 € 349.421 € 360.206

Beleids- en of financiële wijzigingen, risico’s
De afgelopen jaren zijn de begrotingen van Omnibuzz gebaseerd op het gerealiseerde vervoersvolume van 2019 (verminderd met een afslag) vanwege de lagere vervoersvraag als gevolg van de coronapandemie. Belangrijke financiële wijziging in de begroting van Omnibuzz is het terugkeren naar het oorspronkelijke uitgangspunt, waarin de gerealiseerde vervoerscijfers per gemeente in de periode één jaar voorafgaand aan het jaar waarop de begroting betrekking heeft als uitgangspunt worden genomen. Dit vanwege de lagere vervoersvraag, de stabilisering van het vervoer vanaf 2023 én de grote verschillen op gemeenteniveau. Dit gewijzigde financiële uitgangspunt is in 2024 verwerkt in de gewijzigde begroting 2024-1, de begroting 2025 en het meerjarenperspectief van Omnibuzz.  Voor de meeste gemeenten, waaronder ook de gemeente Beek, heeft dit geresulteerd in een verlaging van de begroting i.v.m. het lagere vervoersvolume . De begrotingscijfers van Omnibuzz voor 2025 e.v. zijn dus weer gebaseerd op een actuele basis.

In 2025 zullen het concept jaarverslag 2024 en de concept begroting 2026 en meerjarenperspectief  ten behoeve van de zienswijzeprocedure aan de commissie Inwonerszaken worden aangeboden.

Rapportages
Managementrapportages, begroting, meerjarenperspectief en jaarrekening worden aan de gemeente aangeboden.

Gemeenschappelijke Regeling Vidar Participatiebedrijf Wsw (GR PWsw)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke Regeling Vidar Participatiebedrijf Wsw (GR PWsw)

Vestigingsplaats Sittard-Geleen

Doelstelling / openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling Participatiebedrijf Wsw (GR PWsw) Vidar is een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam dat belast is met het formele werkgeverschap van de personenkring van de Wet sociale werkvoorziening en de daaruit voortvloeiende en daarmee verband houdende voorschriften en regelingen. Het programmadoel is het realiseren van de taakstelling van Wsw plaatsingen.

Deelnemende partijen
De gemeenten Beek, Sittard-Geleen en Stein.

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Aan het Algemeen Bestuur van de GR PWsw, waarin Beek is vertegenwoordigd door de wethouders Meurkens en Diederen, zijn door de gemeentebesturen van de deelnemende gemeenten alle bevoegdheden en verplichtingen overgedragen met betrekking tot de uitvoering van het werkgeverschap aan de personenkring van de Wsw. 

Financieel belang / aandelen
Financiering vindt plaats op basis van een in de gemeenschappelijke regeling opgenomen verdeelsleutel. Deze is gebaseerd op het aantal geplaatste SW-werknemers. In het onderstaande overzicht is het aandeel van de gemeente Beek weergegeven in zowel de rijksbijdragen als het resultaat.

  2025 2026 2027 2028
Aandeel in de rijksbijdragen  1.029.511 958.688 913.024 858.219
Aandeel in het resultaat 237.770 231.054 215.968 206.116

Beleids- en of financiële wijzigingen, risico’s.
In 2015 is de Participatiewet in werking getreden en kunnen geen mensen meer in de Wsw instromen. In plaats daarvan komen er andere instrumenten om te zorgen dat mensen met een arbeidsbeperking een plek op de arbeidsmarkt kunnen vinden, zoals loonkostensubsidie en beschut werk. Dankzij de banenafspraak van het sociaal akkoord komen er extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking beschikbaar.

In de loop van 2016 is door de gemeenten in de regio de intentie uitgesproken om de werktaken van de afdelingen W+I en Vixia samen te voegen tot een Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek. De verwachting is dat een eenduidige en integrale uitvoering leidt tot een efficiëntere en effectievere dienstverlening. De gemeente Beek heeft daadwerkelijk de werktaken van de afdelingen W+I overgedragen aan Sittard- Geleen met ingang van 1-1-2018, met uitzondering van het minimabeleid dat door de gemeente Beek wordt uitgevoerd. De taken rond BBZ (bijzondere bijstand zelfstandigen) en IOAZ (inkomensvoorziening ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen) zijn uitbesteed aan de afdeling sociale zaken Maastricht- Heuvelland. 
In 2019 is de ontwikkeling naar een integrale uitvoeringsorganisatie rond W&I en Wsw afgerond en hebben de raden van Sittard- Geleen (centrumgemeente), Beek en Stein besloten om deel te nemen aan het Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek (PWM). Per 01.01.2021 is de naam veranderd in Vidar.

De 3 deelnemende gemeenten geven beschut werk zo mogelijk vorm in samenhang met dagbesteding in het kader van de Wmo en de Jeugdzorg. De behoefte van de uitkeringsgerechtigde is leidend. De wens van de gemeente Beek is om hierbij ook het beleid met betrekking tot wijk- en buurtontwikkeling te betrekken.

Rapportages
Begroting, kwartaalrapportages en jaarrekening worden de gemeenten periodiek aangeboden. Maandelijks wordt informatie ontvangen m.b.t. stand van zaken prestatie-indicatoren (zoals realisatie, Wsw indicatie, soort plaatsingen en wachtlijst).

Gemeenschappelijke Veiligheidsregio Zuid Limburg

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke Veiligheidsregio Zuid Limburg

Vestigingsplaats Margraten

Doelstelling / openbaar belang
Het doel van het treffen van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Zuid-Limburg is het realiseren van een efficiënte en kwalitatief hoogwaardige organisatie van de brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, gemeentelijke bevolkingszorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing binnen het werkgebied van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg.

Deelnemende partijen
Alle 16 gemeenten van de regio Zuid Limburg.

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Burgemeester heeft 1 stem van de in totaal 16 stemmen in het Algemeen Bestuur. 

Financieel belang / aandelen
De financiering van de gemeenschappelijke regeling vindt plaats via een verdeelsleutel die is opgenomen in de gemeenschappelijke regeling.

  1-1-2025 31-12-2025
Verwacht financieel belang n.v.t. n.v.t.

Vermogenspositie / resultaat

(Bedragen x € 1.000) 1-1-2025 Percentage 31-12-2025 Percentage
Eigen vermogen 6.360 15,9% 5.896 14,4%
Vreemd vermogen 33.640 84,1% 35.104 85,6%
Totaal vermogen 40.000 100% 41.000 100%
Bijdrage 2025 Bijdrage 2026 Bijdrage 2027 Bijdrage 2028
€ 1.412.320 € 1.412.320 € 1.412.320 € 1.412.320

Beleids- en of financiële wijzigingen, risico’s
De focus ligt de komende jaren op het realiseren van een toekomstbestendige brandweer. Dit vereist inhoudelijke samenhang tussen de verschillende onderwerpen op het gebied van brandweerzorg zoals risicoprofiel, risicobeheersing, dekkingsplan, slagkracht en vakbekwaamheid.

Rapportages
De raad kan jaarlijks de zienswijze geven over jaarverslag en de begroting. 

Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Limburg

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Limburg

Vestigingsplaats Maastricht

Doelstelling / openbaar belang
Het realiseren van een efficiënte en kwalitatief hoogwaardige organisatie voor milieuzorg onder één regionale bestuurlijke regie en het waarborgen van een basisniveau in kwaliteit en veiligheid van de woon, werk en leefomgeving.

Deelnemende partijen
Alle gemeenten van Zuid Limburg en de provincie.

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Wethouder Schwillens vertegenwoordigt Beek in het Algemeen Bestuur en heeft 4 stemmen van de in totaal 100 stemmen. 

Financieel belang / aandelen
Het financiële risico dat gelopen wordt als deelnemer van deze gemeenschappelijke regeling is gerelateerd aan de inbreng /zeggenschap binnen de Omgevingsdienst Zuid-Limburg. Het betreft 4% van het eventuele tekort.

  1-1-2025 31-12-2025
Verwacht financieel belang n.v.t. n.v.t.

Vermogenspositie / resultaat

(Bedragen x € 1.000) 1-1-2025 Percentage 31-12-2025 Percentage
Eigen vermogen 1.089 30% 989 38%
Vreemd vermogen 2.508 70% 1.623 62%
Totaal vermogen 2.644 100% 2.634 100%
Bijdrage 2025 Bijdrage 2026(*) Bijdrage 2027  Bijdrage 2028
€ 555.401 € 525.067 € 525.067 € 525.067

De ODZL-begroting is kostendekkend en doorgerekend aan de deelnemende gemeenten. 
(*) De lagere raming per 2026 wordt veroorzaakt doordat in de RUD-begroting 2023 tijdelijk gedurende 3 jaar (2023 t/m 2025) € 30.333 extra is geraamd voor het omzetten van het inrichtingenbestand als gevolg van de Omgevingswet.

Beleids- en of financiële wijzigingen, risico’s
De ODZL is per 1 januari 2013 formeel opgericht onder de naam RUD Zuid-Limburg. In 2014 is de dienstverlenings-overeenkomst gesloten en jaarlijks wordt een werkprogramma vastgesteld.  Per 1 juli 2024 is de RUD verder gegaan onder de naam Omgevingsdienst Zuid-Limburg.

Rapportages
De raad kan jaarlijks haar zienswijze geven over de begroting.

Gemeenschappelijke Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)

Vestigingsplaats Roermond

Doelstelling / openbaar belang
De taken van de gemeenschappelijke regeling BsGW bestaan uit een zo doelmatig mogelijke uitvoering van enige wettelijke bepaling of beleidsregel met betrekking tot:
a.    De heffing en invordering van gemeentelijke belastingen, inclusief activiteiten in het kader van de Wet waardering onroerende zaken.
b.    De uitvoering van de Wet WOZ, waaronder de waardebepaling en de waarde vaststelling.

Deelnemende partijen
Deelnemende partijen per 31 december 2022 zijn: het waterschap Limburg en de gemeenten Beek, Beekdaelen, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Venlo, Voerendaal en Weert.

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Wethouder Diederen is lid van het Algemeen Bestuur.

Financieel belang / aandelen
De financiering van de gemeenschappelijke regeling vindt plaats via een verdeelsleutel die is opgenomen in de gemeenschappelijke regeling.

  1-1-2025 31-12-2025
Verwacht financieel belang n.v.t. n.v.t.

De verwachte bijdrage 2025 gemeente Beek bedraagt € 282.870. 
Als basis voor de begroting 2025 en meerjarenraming 2025-2028 van BsGW dient de jaarschijf 2025 uit de vastgestelde begroting 2025 en de meerjarenbegroting 2025-2028.

Vermogenspositie / resultaat

(Bedragen x € 1.000) 1-1-2025 Percentage 31-12-2025 Percentage
Eigen vermogen 2.802 29,8% 2.802 31,5%
Vreemd vermogen 6.603 70,2% 6.103 68,5%
Totaal vermogen

9.405

100% 8.905 100%
Bijdrage 2025 Bijdrage 2026 Bijdrage 2027 Bijdrage 2028
€ 379.182 € 379.182 € 379.182 € 379.182

Het verwachte positieve resultaat van BsGW over 2024 bedraagt € 2,489 miljoen. De begroting 2025 is in juni 2024 door het Algemeen Bestuur vastgesteld. 

Beleids- en of financiële wijzigingen, risico’s
Net als in voorgaande jaren hebben ook in 2023 de uitbetalingen van de tegemoetkoming proceskosten een groot (nadelig) effect op het resultaat van BsGW. 

Rapportages
De raad kan jaarlijks haar zienswijze geven over de begroting resp. begrotingswijzigingen en ontvangt jaarlijks het jaarverslag ter kennisname nadat het Algemeen Bestuur deze vastgesteld heeft.

Saldo matrix verbonden partijen bijdrage Beek (x € 1.000)
R2023 B2024 B2025 B2026 B2027 B2028
GGD Zuid-Limburg (inclusief GHOR) 978 1.067 1.192 1.192 1.192 1.192
Omnibuzz 249 307 289 298 307 317
Vidar 249 454 458 453 440 432
Vidar uitvoering Wsw 1.063 1.029 1.030 959 913 858
Veiligheidsregio ZL (specifiek BRZWL) 1.225 1.261 1.381 1.381 1.381 1.381
Intergemeentelijke Milieudienst (IMD) 4 7 7 7 7 7
Omgevingsdienst Zuid-Limburg 475 502 555 525 525 525
BsGW 300 296 386 426 454 454
Totaal paragraaf verbonden partijen 4.543 4.923 5.298 5.241 5.219 5.166