Uitgaven

7,76%
€ -4.327
x €1.000
7,76% Complete

Inkomsten

3,77%
€ 2.107
x €1.000
3,77% Complete

Saldo

1082,68%
€ -2.220
x €1.000

Programma 4 / Ruimtelijk ontwikkelen

Uitgaven

7,76%
€ -4.327
x €1.000
7,76% Complete

Inkomsten

3,77%
€ 2.107
x €1.000
3,77% Complete

Saldo

1082,68%
€ -2.220
x €1.000

Waar is ons beleid geformuleerd?

Terug naar navigatie - Waar is ons beleid geformuleerd?

De hyperlinks die verwijzen naar iBabs kunnen bekeken worden met de inloggegevens:  burger, wachtwoord: burger

Onze toekomstplannen

Terug naar navigatie - Onze toekomstplannen

Dit programma draagt bij aan de verwezenlijking van de Herijkte Strategische Toekomstvisie Beek 2030:

  • Beek voorziet op termijn een bevolkingsafname. Beek wil daar slim en adaptief mee om gaan. De transformatie op het gebied van wonen is daarvoor een cruciale beleidsinzet.
  • Beek moet rekening houden met een langzame toename van het aantal oudere inwoners in de toekomst. Dit heeft vooral gevolgen voor de benodigde woon- en zorgvoorzieningen.
  • Tegelijkertijd bestaat de wens om jongeren weer naar Beek toe te trekken of terug te laten keren.
  • Basisvoorzieningen (zoals school, zorgvoorzieningen en het kunnen doen van dagelijkse boodschappen) moeten zo veel als mogelijk nabij en in de kernen behouden blijven.
  • Verduurzaming van woningen, bedrijfspanden en andere gebouwen wordt gestimuleerd.
  • Het huidige woonbeleid wordt voortgezet en is gericht op de transformatie van de bestaande woningvoorraad en leegstaande panden, kwalitatieve toevoegingen van nieuwbouw. Dat betekent enerzijds het bouwen van woningen waar op lange termijn vraag naar is en anderzijds op termijn uit de woningvoorraad onttrekken van verouderde woningen die niet meer aansluiten op de woningvraag van de toekomst.
  • De transformatie richt zich onder andere op het omvormen van eengezinswoningen naar levensloopbestendige woningen, het werken met tijdelijke zorgunits en het voorzien van tijdelijke woningen.
  • Beek is in de toekomst een geschikte woongemeente specifiek voor jonge gezinnen én voor senioren. Beek biedt een stadsgevoel in een dorpse omgeving.
  • Beek is een prettige woon- én werkomgeving. De bereikbaarheid, inclusief het openbaar vervoer, moet daarvoor de komende decennia beter, slimmer en duurzamer worden. In het bijzonder het fietspadennetwerk wordt verbeterd, voor zowel recreatie als woon- en werkverkeer.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

4.1: De onlangs vastgestelde visie op het centrum voor Beek wordt doorgezet

Terug naar navigatie - 4.1: De onlangs vastgestelde visie op het centrum voor Beek wordt doorgezet

Omschrijving (toelichting):
Deze visie is gebaseerd op de gedachte van Petit Cour en de upgrading van de Markt. Daarbij staan het vergroenen en vergroten van verblijfskwaliteit voorop. De parkeerplaatsen in het centrum worden geoptimaliseerd. De leegstand in het centrum bedraagt niet meer dan een verantwoorde frictieleegstand van zes procent. Panden die langer dan drie jaar leegstaan in het gebied centrum twee kunnen worden herbestemd naar wonen.

Wat doen we daarvoor?

4.2: We willen dat in 2026 het aantal Beekse daken waarop zonnepanelen liggen is verdubbeld.

Terug naar navigatie - 4.2: We willen dat in 2026 het aantal Beekse daken waarop zonnepanelen liggen is verdubbeld.

Omschrijving (toelichting):
In 2021 liggen op 32% van de daken van de woningen (circa 7.500 daken) in Beek zonnepanelen en de doelstelling is dat in 2026 op 64% van deze daken zonnepanelen liggen. 

Gezien de netcongestie, de terugleververgoeding energiebedrijven en stoppen van de salderingsregeling in 2027 wordt het behalen van de doelstelling onzeker.

Wat doen we daarvoor?

4.3: We zorgen er samen voor dat in 2026 dertig procent van alle koopwoningen minimaal energielabel A heeft

Terug naar navigatie - 4.3: We zorgen er samen voor dat in 2026 dertig procent van alle koopwoningen minimaal energielabel A heeft

Omschrijving (toelichting):

In 2021 heeft 23% van alle woningen in Beek met een energielabel, energielabel A of hoger. In 2021 zijn er in Beek 7.496 woningen, waarvan 5.240 koopwoningen (70%).

Van de circa 7.500 woningen in Beek is van 3.915 woningen het energielabel bekend. In 2023 heeft van deze 3.915 woningen 26% energielabel A of hoger.

Wat doen we daarvoor?

4.5: In 2026 is het groene hart van Beek beschermd en ons landschap versterkt met een duurzaam toekomstperspectief voor onze agrariërs

Terug naar navigatie - 4.5: In 2026 is het groene hart van Beek beschermd en ons landschap versterkt met een duurzaam toekomstperspectief voor onze agrariërs

Omschrijving (toelichting):
Andere ruimtelijke claims worden dus elders gerealiseerd.

Werken aan onderling vertrouwen in een samenwerkingsverband met agrariërs om de biodiversiteit te versterken. In 2025 worden de resultaten van de pilot met de agrariërs geëvalueerd en indien succesvol voortgezet. 

 

Wat doen we daarvoor?

4.6: Tot en met 2026 komen er minimaal 250 nieuwe woningen bij, verspreid over alle kernen

Terug naar navigatie - 4.6: Tot en met 2026 komen er minimaal 250 nieuwe woningen bij, verspreid over alle kernen

Omschrijving (toelichting):
De gemeente zet vol in op de transformatie van de woningmarkt. Het doel is om de juiste woning op de juiste plek te realiseren. Door nieuwe woningen te bouwen, wil de gemeente ervoor zorgen dat mensen makkelijker kunnen verhuizen naar een passende woning. Daarom is het belangrijk dat er kwalitatieve woningen komen die lang meegaan. Bij het realiseren van nieuwbouwwoningen moet er een goede balans zijn tussen huur- en koopwoningen, met speciale aandacht voor betaalbare woningen.

Wat doen we daarvoor?

Indicatoren 2023-2026

Terug naar navigatie - Indicatoren 2023-2026
Indicatoren Gerealiseerd 2023 Streven 2025 Streven 2026 Streven 2027 Streven 2028

Aantal nieuwbouwwoningen: (*) 
Huur
Koop
(eigen gegevens: definitieve bouwplannen)


11(**)
2


17
42

41
24

15
35

10
30
Aantal bedrijfsvestigingen per 10.000 inwoners Q1-jaar (bron: waarstaatjegemeente.nl/KvK) 1.292 1.300 1.300 1.300 1.300
Percentage hernieuwbare elektriciteit (bron: Klimaatmonitor) 12,5% (***) 18% 19% 20% 21%

(*) t/m 2026 komen er minimaal 250 nieuwe woningen bij, verspreid over alle kernen (doelstelling vanuit Bestuursakkoord 2022-2026 opgave 6 transformeren en vergroenen)

(**) waarvan 9 woonwagens

(***) in de Klimaatmonitor zijn nog geen actuele cijfers gepubliceerd. Het gerealiseerde cijfer is hierdoor nog van 2021.

Wat kost dit programma?

Terug naar navigatie - Wat kost dit programma?
Bedragen x €1.000
Saldo Totaal incl. nieuw matrix programma Ruimtelijk ontwikkelen (x € 1.000) Rekening 2023 Begroting 2024 definitief na wijziging Begroting 2025 concept Begroting 2026 concept Begroting 2027 concept Begroting 2028 concept
Lasten
3-2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -1 0 0 0 0 0
5-4 Musea -2 -3 -3 -3 -3 -3
5-5 Cultureel erfgoed -23 -188 -28 -28 -28 -28
7-4 Milieubeheer -2.295 -1.680 -1.463 -1.386 -1.391 -1.392
8-1 Ruimte en leefomgeving -777 -1.338 -800 -815 -819 -822
8-2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerr.) -309 -320 -902 -163 -164 -164
8-3 Wonen en bouwen -1.736 -1.944 -841 -853 -856 -860
Totaal Lasten -5.142 -5.473 -4.037 -3.248 -3.261 -3.269
Baten
3-2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 0 0 0 0 0 0
5-5 Cultureel erfgoed 0 2 2 2 2 2
7-4 Milieubeheer 1.420 672 350 350 350 350
8-1 Ruimte en leefomgeving 127 117 20 12 12 12
8-2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerr.) 29 16 1.023 16 16 16
8-3 Wonen en bouwen 2.533 1.526 530 530 496 496
Totaal Baten 4.109 2.333 1.924 909 876 876
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -1.033 -3.141 -2.114 -2.338 -2.385 -2.394
Onttrekkingen
5-5 Cultureel erfgoed 18 161 0 0 0 0
7-4 Milieubeheer 218 190 14 14 14 14
8-1 Ruimte en leefomgeving 280 605 83 83 83 83
8-2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerr.) 32 14 0 0 0 0
8-3 Wonen en bouwen 1.036 372 87 87 0 0
Totaal Onttrekkingen 1.584 1.341 184 184 97 97
Stortingen
5-5 Cultureel erfgoed -106 -15 -15 -15 -15 -15
7-4 Milieubeheer -190 0 0 0 0 0
8-1 Ruimte en leefomgeving -330 -53 -53 -53 -53 -53
8-2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerr.) -14 0 -97 0 0 0
8-3 Wonen en bouwen -954 -125 -125 -125 0 0
Totaal Stortingen -1.595 -193 -290 -193 -68 -68
Mutaties reserves -11 1.148 -106 -9 29 29

Nieuw in programma 4 Ruimtelijk ontwikkelen

Terug naar navigatie - Nieuw in programma 4 Ruimtelijk ontwikkelen
Nr. Omschrijving Pfh B2025 B2026 B2027 B2028
A Omgevingsdienst ZL R. Schwillens -54 -54 -54 -54
B Klimaat- en energiebeleid R. Schwillens -15 -15 -15 -15
  Spuk CDOKE: indexatie R. Schwillens 15 15 15 15
C Ontwikkeling woningbouwlocaties Spaubeek R. Diederen 168 0 0 0
D Grondzaken: uitvoeringsbudget R. Diederen -15 -15 -15 -15
E Milieuleges R. Schwillens -12 -12 -12 -12
  Overige kleine posten < 10.000   0 0 0 0
  Totaal nieuw in programma 5   87 -81 -81 -81

A. Omgevingsdienst ZL

Terug naar navigatie - A. Omgevingsdienst ZL

Door komst van de Omgevingswet is het bevoegd gezag voor bodemtaken verschoven richting gemeenten en zijn specifieke VTH-bodemtaken een basistaak geworden die worden uitgevoerd door de Omgevingsdienst Zuid-Limburg. De Omgevingsdienst Zuid-Limburg is in 2024 via een ingroeimodel met 4 fte gestart met uitvoering van deze bodemtaken. Vanaf 2025 zullen nog 2 fte extra ingezet worden voor uitvoering van deze bodemtaken. Daarnaast zijn als gevolg van de komst van de Omgevingswet meer locaties met milieubelastende activiteiten een basistaak. Dit zorgt voor een toename van het benodigd personeel met circa 9 fte.

Om het VTH-stelsel effectiever en slagvaardiger te maken heeft het Bestuurlijk Programma Vergunningverlening vastgesteld dat omgevingsdiensten robuust moeten worden.  Om te komen tot deze robuustheid heeft de Omgevingsdienst Zuid-Limburg een plan van aanpak ingediend waardoor de afdeling bedrijfsvoering in 2025 met 13 fte groeit.

B. Klimaat- en energiebeleid: indexatie spuk CDOKE

Terug naar navigatie - B. Klimaat- en energiebeleid: indexatie spuk CDOKE

Onder klimaat- en energiebeleid valt beleid dat bijdraagt aan het behalen van de doelen uit de Klimaatwet. Het doel voor 2030 in de Klimaatwet is om de uitstoot van C02 met minimaal 55% te verminderen t.o.v. 1990.

Om dit doel te realiseren stelt de rijksoverheid financiele middelen beschikbaar aan gemeenten en provincies. Het betreft de regeling Capaciteit Decentrale Overheden voor Klimaat- en Energiebeleid (CDOKE). Deze middelen zijn voor de inhuur van personeel op het gebied van klimaat en energie (loonkosten voor de uitvoering van het klimaat- en energiebeleid).

Onder de Klimaatwet en dus ook de CDOKE, valt niet het beleid gericht op reductie van fijnstof of stikstof. Ook kan de CDOKE niet worden ingezet voor beleid gericht op klimaatadaptatie.

Dankzij de medio 2024 beschikte indexatie van € 15.100 is voor Beek in 2025 een bedrag van € 354.900 beschikbaar. Deze middelen zijn geoormerkt.

C. Ontwikkeling woningbouwlocaties Spaubeek

Terug naar navigatie - C. Ontwikkeling woningbouwlocaties Spaubeek

Na het gereedkomen en de in gebruik name van de BMV Spaubeek  zijn de locaties van de voormalige basisschool en de voormalige multifunctionele accommodatie in Spaubeek beschikbaar voor herbestemming en herontwikkeling tot woningbouwlocaties.  In 2023 en 2024 is samen met  woningcorporatie ZOwonen de haalbaarheid van de bouw van sociale huurwoningen op beide locaties onderzocht waarbij voor de woningbouwprogrammering aansluiting is gezocht bij de lokale en regionale woningbehoefte.   Dit heeft geresulteerd in een haalbaar plan met een woningbouwprogramma dat voorziet in de bouw van 16 levensloopbestendige eengezinswoningen (13 midden huur en 3 sociale huur) op de locatie Schoolstraat en 25 sociale huurappartementen op de locatie Musschenberg in combinatie met een  stedenbouwkundig plan. Met ZOwonen is afgesproken dat de gemeente beide locaties bouwrijp oplevert direct na de sloop van de opstallen en het onherroepelijk worden van de benodigde wijziging van het omgevingsplan. De afspraken tussen de gemeente en ZOwonen zijn vertaald in een grondexploitatie die op 3 oktober ter vaststelling is voorgelegd aan de raad. Het verwachte financiële resultaat van de grondexploitatie is € 168.000 positief incidenteel in 2025.

D. Grondzaken: uitvoeringsbudget

Terug naar navigatie - D. Grondzaken: uitvoeringsbudget

Voor het werkveld grondzaken is het uitvoeringsbudget structureel met € 15.000 bijgeraamd om taken uit te besteden, snel in te spelen op kansen en/of in een vroeg stadium haalbaarheid van mogelijke ontwikkelingen te toetsen. In 2025 wordt bezien wordt of dit bedrag voor de komende jaren voldoende is. De redenen voor deze budgetbehoefte zijn:
-    eind 2023 is gekozen voor situationeel grondbeleid, dit vraagt om meer maatwerk en het snel en proactief kunnen inspringen op o.a. mogelijke aankoopkansen;
-    er komen steeds meer taken en er is een toenemende complexiteit en/of werkdruk, denk o.a. aan diverse woningbouwontwikkelingen, civiele projecten, aanpak wateroverlast, netcongestie en grondexploitatie(overeenkomsten);
-    impact van nieuwe wet- en regelgeving, zoals het Didam-arrest;
Gezien de opgaves in het collegeprogramma en de wens genoemde ontwikkelingen voorspoedig te kunnen voorbereiden is het beschikbaar hebben van extra budget van grote toegevoegde waarde. 

E. Milieuleges

Terug naar navigatie - E. Milieuleges

De in  de Begroting 2024 structureel geraamde opbrengsten milieuleges van € 22.000 zijn gebaseerd op het gemiddelde aantal aanvragen van de afgelopen drie jaar die bij de Omgevingsdienst Zuid-Limburg zijn binnengekomen voor inwerkingtreding van de Omgevingswet. Vlak voor ingang van de Omgevingswet zijn er nog veel aanvragen onder de Wabo en Wm ingediend. Deze aanvragen zijn niet legesplichtig. Daarnaast stelt de Omgevingsdienst vast dat er een afwachtende houding is ten aanzien van de ontwikkelingen onder de Omgevingswet en dat daardoor de aanvragen uitblijven. Voor 2025 e.v. zijn daarom de verwachte opbrengsten milieuleges met € 12.000 omlaag bijgesteld naar € 10.000.