Uitgaven

38,96%
€ -21.724
x €1.000
38,96% Complete

Inkomsten

9,02%
€ 5.050
x €1.000
9,02% Complete

Saldo

8132,24%
€ -16.674
x €1.000

Programma 2 / Zorg en inkomen

Uitgaven

38,96%
€ -21.724
x €1.000
38,96% Complete

Inkomsten

9,02%
€ 5.050
x €1.000
9,02% Complete

Saldo

8132,24%
€ -16.674
x €1.000

Waar is ons beleid geformuleerd?

Terug naar navigatie - Waar is ons beleid geformuleerd?

De hyperlinks die verwijzen naar iBabs kunnen bekeken worden met de inloggegevens:  burger, wachtwoord: burger

Onze toekomstplannen

Terug naar navigatie - Onze toekomstplannen

Dit programma draagt bij aan de verwezenlijking van de Herijkte Strategische Toekomstvisie Beek 2030:

  • Met het blijven inzetten op Burgerkracht kiest Beek voor meer zelfwerkzaamheid en zelfredzaamheid van haar inwoners, verenigingen en buurten in combinatie met een meer faciliterende rol van de gemeente. Iets dat Beek wil bereiken zonder dat mensen tussen wal en schip (dreigen te) vallen.
  • Inwoners worden gestimuleerd en gefaciliteerd om actief te participeren in de samenleving (onder andere op het gebied van mantelzorg en vrijwilligerswerk). Om burgers adequaat te laten participeren in de samenleving moet ook voorzien worden in een goed sociaal financieel vangnet en ondersteuning bij het vinden van passende arbeid. Armoede moet voorkomen worden.
  • Beekenaren worden gestimuleerd om mee te praten en mee te denken met de gemeente. De gemeente faciliteert en initieert dit en betrekt hierbij ook proactief de maatschappelijke organisaties. De gemeente moedigt eigen initiatieven van harte aan en vraagt bij deze initiatieven dan ook een actieve houding van de inwoners.
  • De gemeente en haar maatschappelijke organisaties werken samen aan de positieve gezondheid en vitaliteit van de Beekenaren en zetten gezamenlijk in op preventie.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.1: In 2026 leven er minder mensen in armoede dan op dit moment.

Terug naar navigatie - 2.1: In 2026 leven er minder mensen in armoede dan op dit moment.

Omschrijving (toelichting):
We werken samen met woningcorporaties, Vidar en andere maatschappelijke partners om armoedebestrijding door arbeidsparticipatie integraal aan te pakken.  Het in 2024 geactualiseerde minimabeleid zal ertoe leiden dat meer mensen met een smalle beurs meedoen in de maatschappij. Daarom richt dit beleid zich niet alleen op volwassenen, maar ook op jongeren en gepensioneerden.

Wat doen we daarvoor?

2.2: In 2026 is het aantal mantelzorgers met tien procent gestegen.

Terug naar navigatie - 2.2: In 2026 is het aantal mantelzorgers met tien procent gestegen.

Omschrijving (toelichting):
Zorg van mensen die naar elkaar omzien is onbetaalbaar en van grote meerwaarde voor zowel diegenen die zorg ontvangt, als diegene die zorg biedt. Het is één van de preventieve maatregelen om te voorkomen dat mensen gebruik moeten maken van dure zorgarrangementen.

Wat doen we daarvoor?

2.5: Inwoners dienen meer zeggenschap te krijgen in hun eigen omgeving

Terug naar navigatie - 2.5: Inwoners dienen meer zeggenschap te krijgen in hun eigen omgeving

Burgerkracht, burgerparticipatie en wijkgericht maken deel uit van ieders dagdagelijks werk. Mede daardoor wordt de betrokkenheid vanuit de burgers vergroot.
Burgerkracht, burgerparticipatie en wijkgericht werken zijn drie verschillende grootheden, die niet samengevoegd kunnen worden. Wijkgericht werken gaat vooral over de manier waarop vraagstukken van inwoners (individueel of collectief) worden opgepakt en inwoners worden bijgestaan. Burgerkracht gaat uit van het door de gemeenschap zelf vormgeven aan de eigen leefomgeving, met een zo beperkt mogelijke inbreng van overheden. Burgerparticipatie gaat uit van het betrekken van inwoners bij beleid welk door de gemeente wordt uitgerold.

Wat doen we daarvoor?

Indicatoren 2023-2026

Terug naar navigatie - Indicatoren 2023-2026
Indicatoren Gerealiseerd 2023 Streven 2025 Streven 2026 Streven 2027 Streven 2028
Aantal ingeschreven mantelzorgers bij Steunpunt Mantelzorg Westelijke Mijnstreek (bron: Steunpunt Mantelzorg WM) 512 520 530 540 550
Aantal unieke inwoners met Wmo-voorziening(en) op 1 januari van het betreffende jaar (eigen gegevens) 1.016 1.016 1.016 1.016 1.016
% inwoners dat aangeeft voldoende contacten met andere mensen te hebben (Burgerpeiling gemeente Beek, eenmaal per 2 jaar) 85* 85 (*) 85 (*)
% inwoners dat zich nooit of zelden eenzaam voelt (Burgerpeiling gemeente Beek, eenmaal per 2 jaar) 79* 80 (*) 81 (*)
Aantal unieke jeugdigen die jeugdzorg ontvangen (% jongeren tot 18 jaar, op basis van waarstaatjegemeente.nl) 16,3 15 14,5 14 13,8

* op basis van burgerpeiling 2024 (uitgevoerd in 2023)  

Wat kost dit programma?

Terug naar navigatie - Wat kost dit programma?
Bedragen x €1.000
Saldo Totaal incl. nieuw matrix programma 2 Zorg en inkomen (x € 1.000) Rekening 2023 Begroting 2024 definitief na wijziging Begroting 2025 concept Begroting 2026 concept Begroting 2027 concept Begroting 2028 concept
Lasten
6-1 Samenkracht en burgerparticipatie -10.317 -3.031 -2.309 -2.323 -2.346 -2.340
6-2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen -485 -483 0 0 0 0
6-21 Toegang en eerstelijnsvoorzien.Wmo 0 0 -73 -74 -74 -75
6-22 Toegang en eerstelijnsvoorzien.Jeugd 0 0 -88 -89 -89 -90
6-23 Toegang en eerstelijnsvoorzien.Integraal 0 0 -388 -389 -389 -389
6-3 Inkomensregelingen -6.322 -5.454 -6.254 -6.289 -6.369 -6.442
6-6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -1.074 -1.158 0 0 0 0
6-60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) 0 0 -797 -806 -817 -827
6-71 Maatwerkdienstverlening 18+ 0 0 0 0 0 0
6-711 Huishoudelijke hulp (Wmo) 0 0 -2.445 -2.445 -2.445 -2.445
6-712 Begeleiding (Wmo) 0 0 -754 -754 -754 -754
6-713 Dagbesteding (Wmo) 0 0 -849 -849 -849 -849
6-71A Hulp bij het huishouden (WMO) -2.379 -2.752 0 0 0 0
6-71B Begeleiding (WMO) -844 -890 0 0 0 0
6-71C Dagbesteding (WMO) -742 -762 0 0 0 0
6-72 Maatwerkdienstverlening 18- 0 0 0 0 0 0
6-72A Jeugdhulp begeleiding -1.603 -1.559 0 0 0 0
6-72B Jeugdhulp behandeling -2.589 -2.527 0 0 0 0
6-72C Jeugdhulp dagbesteding -13 -138 0 0 0 0
6-72D Jeugdhulp zonder verblijf overig -11 -8 0 0 0 0
6-73A Pleegzorg -232 -222 0 0 0 0
6-73C Jeugdhulp met verblijf overig -731 -659 0 0 0 0
6-74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblf -68 -42 0 0 0 0
6-74B Jeugdhulp crisisLTAGGZ-verblijf -154 -158 0 0 0 0
6-751 Jeugdhulp ambulant lokaal 0 0 -356 32 41 41
6-752 Jeugdhulp ambulant regionaal 0 0 -3.200 -3.200 -3.200 -3.200
6-753 Jeugdhulp ambulant landelijk 0 0 -10 -10 -10 -10
6-761 Jeugdhulp met verblijf lokaal 0 0 -307 -307 -307 -307
6-762 Jeugdhulp met verblijf regionaal 0 0 -561 -561 -561 -561
6-763 Jeugdhulp met verblijf landelijk 0 0 -40 -40 -40 -40
6-791 PGB Wmo 0 0 -238 -238 -238 -238
6-792 PGB Jeugd 0 0 -25 -25 -25 -25
6-81 Geëscaleerde zorg 18+ 0 0 0 0 0 0
6-821 Jeugdbescherming 0 0 -164 -164 -164 -164
6-822 Jeugdreclassering 0 0 -7 -7 -7 -7
6-82A Jeugdbescherming -198 -205 0 0 0 0
6-82B Jeugdreclassering -13 -21 0 0 0 0
6-91 Coördinatie en beleid Wmo 0 0 -1.171 -1.187 -1.192 -1.197
6-92 Coördinatie en beleid Jeugd 0 0 -533 -538 -540 -542
7-1 Volksgezondheid -958 -1.009 -1.157 -1.101 -1.037 -1.038
Totaal Lasten -28.733 -21.078 -21.724 -21.362 -21.412 -21.498
Baten
6-1 Samenkracht en burgerparticipatie 16.168 687 262 256 188 188
6-2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 47 17 0 0 0 0
6-3 Inkomensregelingen 4.029 3.603 4.478 4.592 4.705 4.823
6-6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 173 183 0 0 0 0
6-60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) 0 0 178 369 364 365
6-71A Hulp bij het huishouden (WMO) 1 0 0 0 0 0
6-71C Dagbesteding (WMO) 5 0 0 0 0 0
6-72A Jeugdhulp begeleiding 17 1 0 0 0 0
6-72B Jeugdhulp behandeling 31 1 0 0 0 0
6-72C Jeugdhulp dagbesteding 13 0 0 0 0 0
6-72D Jeugdhulp zonder verblijf overig 0 0 0 0 0 0
6-73A Pleegzorg 0 0 0 0 0 0
6-73C Jeugdhulp met verblijf overig 0 0 0 0 0 0
6-74B Jeugdhulp crisisLTAGGZ-verblijf 0 0 0 0 0 0
6-82A Jeugdbescherming 0 0 0 0 0 0
6-82B Jeugdreclassering 0 0 0 0 0 0
6-92 Coördinatie en beleid Jeugd 0 0 2 2 2 2
7-1 Volksgezondheid 139 111 111 64 0 0
Totaal Baten 20.624 4.604 5.031 5.284 5.259 5.378
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -8.108 -16.474 -16.693 -16.079 -16.153 -16.119
Onttrekkingen
6-1 Samenkracht en burgerparticipatie 188 310 19 19 19 19
6-2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 9 5 0 0 0 0
6-3 Inkomensregelingen 329 215 0 0 0 0
6-72 Maatwerkdienstverlening 18- 0 0 0 0 0 0
6-72A Jeugdhulp begeleiding 0 0 0 0 0 0
6-72B Jeugdhulp behandeling 38 0 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 563 529 19 19 19 19
Stortingen
6-1 Samenkracht en burgerparticipatie -71 0 0 0 0 0
6-2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen -5 0 0 0 0 0
6-3 Inkomensregelingen -215 0 0 0 0 0
Totaal Stortingen -291 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 273 529 19 19 19 19

Nieuw in programma 2 Zorg en inkomen

Terug naar navigatie - Nieuw in programma 2 Zorg en inkomen
Nr. Omschrijving Pfh B2025 B2026 B2027 B2028
A Eigen bijdrage Wmo M. Meurkens 0 191 184 184
B Terugdraaien besparing Jeugd 2025 (meic.2024) M. Meurkens -372 0 0 0
C GR GGD begroting 2025 M. Meurkens -117 -54 -36 -33
D GR Omnibuzz begroting 2025 M. Meurkens 34 42 44 34
E Actualisatie energiekosten R. Diederen -63 -63 -63 -63
F Toepassing OVA index M. Meurkens -24 -24 -24 -24
G Wensbus M. Meurkens 12 0 0 0
H Zorgkosten Wmo M. Meurkens -265 -265 -265 -265
I Bijgestelde begroting P-bedrijf 2025 e.v. M. Meurkens 18 -16 -137 -122
J Uitbesteding toezicht Wmo M. Meurkens -60 -60 -60 -60
K Andere invulling gedeelte subsidie PiW  M. Meurkens 42 42 42 42
  Overige kleine posten < 10.000   -26 -19 -27 -19
  Totaal nieuw in programma 2   -821 -226 -342 -326

 

A. Eigen bijdrage Wmo

Terug naar navigatie - A. Eigen bijdrage Wmo

In voorgaande circulaires heeft de overheid, in verband met de ingang van de inkomensafhankelijke bijdrage Wmo per 1 januari 2026, het gemeentefonds gekort. Enerzijds wordt verwacht dat de inkomsten van de eigen bijdrage zullen stijgen. Anderzijds wordt verwacht dat er minder mensen gebruik zullen maken van huishoudelijke hulp. Vanaf 2026 is het gekorte bedrag in het gemeentefonds 1-op-1 overgenomen als baat voor de eigen bijdrage. 

B. Terugdraaien besparing Jeugd 2025 (meic.2024)

Terug naar navigatie - B. Terugdraaien besparing Jeugd 2025 (meic.2024)

Naast de besparingsopgave die volgt uit de uitspraak van de Commissie van Wijzen heeft het kabinet besloten tot het realiseren van de aanvullende besparing van structureel € 511 miljoen, welke een Rijksverantwoordelijkheid is gemaakt. Concreet betekent dit dat het aan de Rijksoverheid is om de besparing in te vullen met (wettelijke) maatregelen. In de meicirculaire 2024 is aangegeven dat het niet haalbaar is om de bezuiniging in 2025 al te behalen. Derhalve wordt de bezuiniging, welke door het Rijk was opgelegd, teruggedraaid voor 2025. De overige jaren blijven vooralsnog gehandhaafd.

C. GR GGD begroting 2025

Terug naar navigatie - C. GR GGD begroting 2025

De begroting 2025 van de GGD Zuid-Limburg is opgesteld conform het meerjarenbeleidsplan en de meerjarenbegroting 2024-2027 die – na het zienswijzetraject – door het Algemeen Bestuur van de GGD ZL in juli 2023 zijn vastgesteld. De begroting 2025 valt binnen dit meerjarenbeleidsplan en de financiële kaders van de meerjarenbegroting. 

De begroting 2025 gaat uit van continuering van de huidige dienstverlening. Er is geen sprake van
nieuw (financieel) beleid. Concreet betekent dit dat de begroting 2025 gelijk is aan de begroting 2024 behoudens de correcties in het kader van de afgesproken indexering en de toevoeging van de 2e fase van de uitvoering meerjarenbeleidsplan 2024-2027. Tevens is rekening gehouden met landelijke ontwikkelingen, gefinancierd door het ministerie van VWS, in het kader van de versterking infectie-ziektebestrijding pandemische paraatheid (VIPP) en de uitvoering van de aan de GGD ZL verstrekte opdracht in het kader van de GALA en IZA interventies.

D. GR Omnibuzz begroting 2025

Terug naar navigatie - D. GR Omnibuzz begroting 2025

De financiële bijstelling voor Omnibuzz is conform de door het Algemeen Bestuur van Omnibuzz vastgestelde begroting voor 2025 en het meerjarenperspectief 2026-2028. I.v.m. het verlagen van de begrotingen kan het budget voor Omnibuzz in de gemeentebegroting voor de jaren 2024-2028 naar beneden worden bijgesteld. 

E. Actualisatie energiekosten

Terug naar navigatie - E. Actualisatie energiekosten

Door de energiecrisis in 2022 zijn de energiekosten flink gestegen. Voor 2023 en 2024 zijn de kosten incidenteel bijgeraamd, omdat er toen nog te weinig inzicht was in de ontwikkeling van kosten. Inmiddels zijn de nieuwe energiecontracten bekend en is duidelijk geworden dat er een structurele bijraming benodigd is van jaarlijks €244.100, verspreid over de verschillende programma's.  

F. Toepassing OVA index

Terug naar navigatie - F. Toepassing OVA index

De OVA (Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling) is een jaarlijkse index die de overheid toepast om de loon- en prijsontwikkelingen in de zorg- en welzijnssectoren te compenseren. De OVA combineert twee elementen, een index voor personele en een index voor materiële kosten, omdat zorginstellingen zowel met loonkosten als met overige bedrijfskosten te maken hebben. Door een evenwichtige indexatie toe te passen op beide kostensoorten, zorgt de overheid ervoor dat de bekostiging op een reële wijze wordt aangepast aan de werkelijke kostenontwikkelingen in de sector. Gemeenten worden geadviseerd om deze OVA-index ook toe te passen op de budgetten voor welzijnsinstellingen omdat deze instellingen, net als zorginstellingen, geconfronteerd worden met stijgende personele en materiële kosten. Voor de gemeente Beek betekent dit dat de jaarlijkse subsidiebudgetten voor MEE en het sociaal werk van MIK & PIW Groep vanaf 2025 geïndexeerd worden met de landelijk vastgestelde OVA-index in plaats van de gemeentelijke index. De voorlopige, gecombineerde index (prijsindex voor personele én materiële kosten) voor 2025 is 4,91%.

G. Wensbus

Terug naar navigatie - G. Wensbus

Het subsidiebudget voor de Wensbus Beek van € 12.000 kan in 2025 incidenteel vrijvallen. Vanwege enkele positieve financiële ontwikkelingen heeft het bestuur van de Wensbus Beek voor 2025 geen subsidie aangevraagd. Dit was ook in 2024 het geval. Het bestuur zal het begrotingstekort in 2024 en 2025 eenmalig financieren uit de opgebouwde financiële reserve. Voor 2026 e.v. wordt weer een subsidieaanvraag verwacht.

H. Zorgkosten Wmo

Terug naar navigatie - H. Zorgkosten Wmo

Op basis van realistisch budgetteren zijn meerdere posten structureel naar boven bijgesteld in de begroting 2025 en de daarop volgende jaren. Met name de kosten voor Huishoudelijke Ondersteuning en (Groeps)Begeleiding nemen flink toe. Dit heeft te maken met een toename van het aantal cliënten en een forse stijging van de reële tarieven.  Daarnaast zijn de huurtarieven voor hulpmiddelen gestegen in de nieuwe aanbesteding per 1 juli 2024.
De wettelijke Eigen Bijdrage wordt vanaf 2026 afhankelijk van het inkomen en vermogen. Het is nog onbekend hoe de nieuwe eigen bijdrage er precies komt uit te zien, dat wordt nog verder uitgewerkt. Naar verwachting zal dit resulteren in minder aanvragen en hogere inkomsten uit de eigen bijdrage.

I. Bijgestelde begroting P-bedrijf 2025 e.v.

Terug naar navigatie - I. Bijgestelde begroting P-bedrijf 2025 e.v.

In de volumeontwikkeling van het P- bedrijf wordt voor 2025 uitgegaan van een scenario waarbij dit volume licht zal stijgen, gebaseerd op het beoogde macro economische groeipad van het bijstandsvolume. Daarnaast zal het aantal inwoners dat gebruikt maakt van voorzieningen in het kader van de armoedebestrijding de lijn volgen van de geschetste volumeontwikkeling. De enige uitzondering hierop kan zijn de taakstelling huisvesting van inburgeraars. 

J. Uitbesteding toezicht Wmo

Terug naar navigatie - J. Uitbesteding toezicht Wmo

Wmo-toezicht is een decentrale (gemeentelijke) verantwoordelijkheid bij de uitvoering van de Wmo. De gemeente Beek gaat met ingang van 1 januari 2025 het toezicht kwaliteit en rechtmatigheid regionaal organiseren door een toezichthouder aan te stellen, in samenwerking met de gemeenten Sittard-Geleen en Stein, binnen de bestaande regionale samenwerking op  het gebied van de Wmo. De hiervoor begrote middelen zijn hiertoe omgezet van de personeelsbegroting naar de kostenplaats Wmo, ter betaling van de jaarlijkse bijdrage aan de gemeente Sittard-Geleen.

K. Andere invulling gedeelte subsidie PiW

Terug naar navigatie - K. Andere invulling gedeelte subsidie PiW

In 2022 heeft er een evaluatie plaatsgevonden van het maatregelenpakket op het gebied van jeugd genaamd “de Basis op Orde” daterend van 2019. Hierbij zijn de verschillende onderdelen tegen het licht gehouden waaronder ook de maatschappelijk werker bij de Beekse huisartsenpraktijken. Het bleek dat de inzet hiervan onvoldoende een bijdrage leverde aan de gestelde doelstellingen op het gebied van jeugdhulp. Hierop is besloten om het bijbehorende budget van € 42.275 voor 2024 niet meer toe te kennen aan PIW en het budget af te ramen in de programmabegroting. 

Het inzetten van een sport- en vrijetijds pedagoog binnen de gemeente Beek geeft invulling aan de normaliseringsgedachte die ook landelijk steeds meer wordt toegepast. Dit sluit ook aan bij de doelstellingen zoals opgenomen in de Hervormingsagenda Jeugd. Als concrete maatregel is voorgesteld: “Wij gaan met behulp van een sportpedagoog en persoonlijke begeleiding in het eerste jaar meer jongeren bij lokale (sport)verenigingen laten participeren ten gunste van begeleidingstrajecten geïndiceerde jeugdzorg.”