Uitgaven

16,06%
€ -8.957
x €1.000
16,06% Complete

Inkomsten

9,56%
€ 5.349
x €1.000
9,56% Complete

Saldo

1759,31%
€ -3.607
x €1.000

Programma 5 / Openbare ruimte

Uitgaven

16,06%
€ -8.957
x €1.000
16,06% Complete

Inkomsten

9,56%
€ 5.349
x €1.000
9,56% Complete

Saldo

1759,31%
€ -3.607
x €1.000

Waar is ons beleid geformuleerd?

Terug naar navigatie - Waar is ons beleid geformuleerd?

Onze toekomstplannen

Terug naar navigatie - Onze toekomstplannen

Dit programma draagt bij aan de verwezenlijking van de Herijkte Strategische Toekomstvisie Beek 2030:

  • Beek gaat meer investeren in voorzieningen voor wandelaars, fietsers en elektrisch rijdende automobilisten. Ook de wegen en fiets- en wandelpaden worden hierop aangepast. Waar nodig voert de gemeente samen met maatschappelijke organisaties positieve voorlichtingscampagnes om Beekenaren ‘uit de auto’ te krijgen.
  • Beek ligt als het ware in een soort dal en heeft veel gebouwen en bestrating. Hittestress en wateroverlast vormen reële bedreigingen voor Beek in de komende jaren. Door in te zetten op kwalitatieve, robuuste en functionele vergroening van de (openbare) ruimte en gebouwde omgeving en wateropvanglocaties, wordt wateroverlast en hittestress tegengegaan.
  • Beek staat de komende jaren voor grote vervangingsopgaven van infrastructuur en kapitaalgoederen; dit wordt zo duurzaam, energieneutraal en klimaatadaptief mogelijk aangepakt.
  • De openbare ruimte in wijken en kernen wordt vergroend en meer ingericht voor ontmoeting, om te spelen, voor ontspanning, recreatie en om te kunnen sporten. Het woon- en leefklimaat wordt zodanig versterkt dat dit voor alle leeftijdsgroepen en voor zowel de huidige als nieuwe inwoners aantrekkelijk is, waarbij kwaliteit boven kwantiteit gaat.
  • Het landelijke karakter van het buitengebied blijft behouden en wordt versterkt, waarbij samenwerking met en het faciliteren van de agrariërs belangrijk is. Biodiversiteit is daarbij een belangrijk thema.
  • Beek wil nog meer verbindingen creëren tussen de groene gebieden. Denk hierbij aan een aan te leggen wandelroute in de strook van natuur rondom Beek en het gebied rond de dorpskernen Genhout en Spaubeek. Hiermee investeert Beek in haar groene allure.
  • Verduurzaming van woningen, bedrijfspanden en andere gebouwen wordt gestimuleerd.
  • Beekenaren, bedrijven en maatschappelijk partners hebben ook een verantwoordelijkheid in de verduurzaming en vergroening van Beek. Buurt- en inwonersinitiatieven worden actief aangemoedigd door de gemeente.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

5.1: In 2026 zijn de projecten ‘Stationsomgeving Beek-Elsloo’ en ‘Schimmerterweg’ gereed

Terug naar navigatie - 5.1: In 2026 zijn de projecten ‘Stationsomgeving Beek-Elsloo’ en ‘Schimmerterweg’ gereed

Omschrijving (toelichting):
Het project herinrichting Stationsomgeving Beek-Elsloo is inmiddels in uitvoering. De werkzaamheden vorderen gestaag. De verwachting is dat het project in juni 2025 wordt opgeleverd. 

In haar vergadercyclus van juni 2024 heeft de raad een aanvullend uitvoeringskrediet gevoteerd voor de herinrichting van de Schimmerterweg. Daarmee is impliciet het ontwerp voor de Schimmerterweg vastgesteld. Het schetsontwerp wordt de komende periode uitgewerkt tot een gedetailleerder besteksontwerp. Op basis van dit bestek worden de aanbestedingsdocumenten opgesteld en zal het werk worden aanbesteed. De voorbereidingen liggen op koers om de Schimmerterweg in 2026 in een nieuwe staat in gebruik te kunnen nemen.   

Wat doen we daarvoor?

5.4: We vergroenen onze openbare ruimte en nemen maatregelen tegen wateroverlast

Terug naar navigatie - 5.4: We vergroenen onze openbare ruimte en nemen maatregelen tegen wateroverlast

Omschrijving (toelichting):
Klimaatadaptatie is een belangrijke uitdaging die wij oppakken. In 2027 is de Keutelbeek over het gehele traject in Beek en Neerbeek ontkluisd. Bij iedere gebiedsontwikkeling of ontwikkeling in de openbare ruimte wordt water geïnfiltreerd en wordt er meer groen toegevoegd dan voorheen aanwezig was.

Wat doen we daarvoor?

Indicatoren 2023-2026

Terug naar navigatie - Indicatoren 2023-2026
Indicatoren Gerealiseerd 2023 Streven 2025 Streven 2026 Streven 2027 Streven 2028
Aantal nieuw geplante bomen per jaar (eigen gegevens) (*) 680 25 25 25 25

Percentage afgekoppeld verhard oppervlak (m2) van de riolering 
(BRP+ paragraaf 3.6 tabel 3.2 en paragraaf 5.2.2 t/m 2021 (0-meting)

17,48% 17,67% 18,25% 19,31% 19,31%
Percentage onverhard (vergroend) oppervlak binnen de bebouwde kommen van de kernen. (eigen gegevens) (**) (**) (**) (**) (**)
Verkeersveiligheid (STAR Data):          
Ongevallen (***)  78 57 (****) 0 0 0
Letsel (***) 11 8 (****) 0 0 0
Doden (***) 0 0 (****) 0 0 0

(*) In samenwerking met het Stichting Limburgs Landschap zijn nabij het vrouwenbos 3400 stuks bosplantsoen gezet die omgerekend kunnen uitgroeien tot 680 stuks bomen. 
(**) Wegens het ontbreken van een nulmeting kunnen de percentages niet aangegeven worden. Momenteel loopt het traject om te komen tot een nieuw groenbeleidsplan. In dit nieuwe groenbeleidsplan zal de inventarisatie opgenomen worden en zullen de indicatoren worden ingevuld.
(***) Streven is 0: (landelijke) beleidslijn “maak een punt van nul”.
(****) Realisatie tot 1-8-2023.

Wat kost dit programma?

Terug naar navigatie - Wat kost dit programma?
Bedragen x €1.000
Saldo Totaal incl. nieuw matrix programma Openbare ruimte (x € 1.000) Rekening 2023 Begroting 2024 definitief na wijziging Begroting 2025 concept Begroting 2026 concept Begroting 2027 concept Begroting 2028 concept
Lasten
2-1 Verkeer en vervoer -2.653 -2.473 -2.271 -2.532 -2.833 -3.159
5-7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -1.650 -1.827 -1.923 -1.992 -2.015 -2.038
7-2 Riolering -1.745 -1.926 -1.938 -1.933 -1.921 -1.930
7-3 Afval -2.646 -2.650 -2.610 -2.636 -2.648 -2.650
7-5 Begraafplaatsen en crematoria -161 -189 -214 -206 -217 -207
Totaal Lasten -8.856 -9.065 -8.957 -9.299 -9.633 -9.983
Baten
2-1 Verkeer en vervoer 861 343 283 283 283 283
5-7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 59 29 6 6 6 6
7-2 Riolering 1.848 2.082 2.088 2.088 2.088 2.088
7-3 Afval 2.812 2.849 2.848 2.877 2.890 2.892
7-5 Begraafplaatsen en crematoria 40 56 56 56 56 56
Totaal Baten 5.621 5.359 5.281 5.310 5.324 5.326
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -3.235 -3.706 -3.675 -3.988 -4.310 -4.657
Onttrekkingen
2-1 Verkeer en vervoer 502 283 31 116 116 116
5-7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 54 326 9 9 9 9
7-2 Riolering 119 0 0 0 0 0
7-3 Afval 16 2 2 2 2 2
7-5 Begraafplaatsen en crematoria 26 26 26 26 26 26
Totaal Onttrekkingen 716 638 68 153 153 153
Stortingen
2-1 Verkeer en vervoer -40 -150 0 0 0 0
5-7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -72 -63 0 0 0 0
Totaal Stortingen -112 -213 0 0 0 0
Mutaties reserves 604 425 68 153 153 153

Nieuw in programma 5 Openbare ruimte

Terug naar navigatie - Nieuw in programma 5 Openbare ruimte
Nr. Omschrijving Pfh B2025 B2026 B2027 B2028
A Herinrichting Schimmerterweg: uitvoeringskrediet R. Schwillens 0 -52 -52 -52
  Stelpost afschrijving wegen R. Schwillens 0 52 52 52
  Groenonderhoud R. Schwillens 0 -20 -20 -20
B Buitendienst: areaal R. Schwillens -100 -100 -100 -100
C Tariefrente riolen R. Diederen -91 -92 -92 -92
  Voorziening riolen R. Diederen 91 92 92 92
D BsGW Begroting 2025 R. Diederen -63 -90 -108 -108
  Voorziening riolen R. Diederen 25 35 42 42
  Afvalstoffenheffing R. Diederen 38 55 66 66
E Actualisatie energiekosten R. Diederen -120 -120 -120 -120
  Voorziening riolen R. Diederen 31 31 31 31
F Vrijval stelpost afschrijving wegen R. Schwillens 50 85 0 0
G Asfaltonderhoud R. Schwillens -81 -81 -81 -81
H Onderhoud Verkeersregelinstallaties (VRI) R. Schwillens -17 -17 -17 -17
I Bomenbeheer: R. Schwillens        
  Essentaksterfte R. Schwillens -18 -19 -20 -21
  Onderhoud bomen R. Schwillens -19 -51 -43 -36
  Aanplant bomen R. Schwillens -3 -5 -7 -9
J VRI Zandstraat R. Schwillens 0 -13 -13 -13
K Bebording en bewegwijzering R. Schwillens -20 -20 -20 -20
  Stelpost afschrijving wegen R. Schwillens 15 15 15 15
L Relinen  R. Schwillens -4 -11 -19 -26
  Voorziening riolen R. Schwillens 4 11 19 26
M Upgrading Carmelwijk: R. Schwillens        
  Gezonde Buurten R. Schwillens 0 -3 -3 -3
  Ondergrondse afvalcontainers R. Schwillens 0 -5 -5 -5
  Afvalstoffenheffing R. Schwillens 0 5 5 5
  Haalbaarheidskrediet (dimensionering waterbuffers) R. Schwillens 0 0 -13 -13
  Voorziening riolen R. Schwillens 0 0 10 10
N Afval: personele inzet R. Schwillens 126 131 132 133
O Riolen: personele inzet R. Schwillens -1 9 39 14
P Vijvers Park Genbroek R. Schwillens 0 -6 -6 -6
  SIM-subsidie R. Schwillens 0 3 3 3
Q Temporisering investeringsprojecten R. Schwillens 0 16 16 16
R Investeringsruimte R. Schwillens 0 0 -74 -347
  Overige kleine posten < 10.000   -5 -5 -5 -5
  Totaal nieuw in programma 5   -162 -170 -296 -589

A. Schimmerterweg

Terug naar navigatie - A. Schimmerterweg

In zijn vergadering van 20 juni 2024 heeft de gemeenteraad een aanvullend uitvoeringskrediet beschikbaar gesteld op basis van een globale raming van een nieuw schetsontwerp van september 2023. Hiermee is impliciet een nieuw ontwerp vastgesteld voor de Schimmerterweg en een gedeelte van de Adsteeg. De te reconstrueren wegvakken krijgen een versmalde rijbaan met fietssuggestiestroken. De Schimmerterweg zal worden ingericht als erftoegangsweg buiten de bebouwde kom waar een maximum snelheid zal gelden van 60 km/uur. In de tweede helft van 2024 zal het schetsontwerp worden uitgewerkt tot besteksontwerp. Vervolgens wordt een gedetailleerde besteksraming opgesteld. Als dit proces zonder onregelmatigheden verloopt en ook de besteksraming past binnen het beschikbare krediet, dan zal aansluitend, begin 2025, de aanbestedingsfase starten. Realisatie kan dan starten in de tweede helft van 2025.

B. Buitendienst: areaal

Terug naar navigatie - B. Buitendienst: areaal

De resultaten van de business case voor de buitendienst zullen in 2025 beschikbaar zijn. Deze resultaten dienen vertaald te worden naar maatregelen. Deze maatregelen kunnen bestaan uit andere samenwerkingsverbanden, meer uitbesteding, inbesteding of andere opties. Net als in 2023 en 2024, is ook in 2025 en volgende jaren  € 100.000 nodig voor de inhuur van personeel om te kunnen voldoen aan de minimale kwaliteitseisen van het groenonderhoud door de buitendienst. Deze inhuur is het gevolg van areaaluitbreiding en de versnelde uitval van Vidar-medewerkers.

C. Tariefrente riolen

Terug naar navigatie - C. Tariefrente riolen

Conform door de raad in februari 2022 vastgestelde kostendekkingsplan Water en Klimaatadaptatie 2022-2025 hanteert de gemeente Beek een tariefrente van 1,3% over de boekwaarde van rioolinvesteringen, met uitzondering van rioolinvesteringen waarvoor een specifieke projectfinanciering geldt. Deze tariefrente is een last op het taakveld riolen die gedekt wordt vanuit de rioolheffing (budgettair neutraal op programma-5) en een bate op het taakveld treasury (programma-6).  Gezien de actuele rentemarkt wordt voorgesteld de tariefrente per 2024 te verhogen naar 2,95%. Dit betekent een voordeel voor de algemene middelen van € 91.300 in 2025 oplopend tot € 91.800 in 2028. Bij de vierjaarlijkse herijking van het kostendekkingsplan zal de tariefrente worden aangepast aan de actuele marktrente. Dezelfde tariefrente-systematiek geldt voor afvalinvesteringen, wat een voordeel voor de algemene middelen oplevert van € 700 dat is verwerkt onder mutaties kleiner dan € 10.000.

D. BsGW Begroting 2025

Terug naar navigatie - D. BsGW Begroting 2025

Deze bijdrage wordt bijgeraamd vanaf 2025 op basis van de ontwerpbegroting van BsGW, waarin onder andere sprake is van een indexatie en tevens een nieuw vastgestelde kostenverdeelmethode.  Voor zover die bijdrage ziet op de rioolheffing,  wordt deze bijgeraamd ten laste van de rioolvoorziening.  Voor zover de bijdrage beziet op de afvalstoffenheffing is die daarin meegenomen.

E. Actualisatie energiekosten

Terug naar navigatie - E. Actualisatie energiekosten

Door de energiecrisis in 2022 zijn de energiekosten flink gestegen. Voor 2023 en 2024 zijn de kosten incidenteel bijgeraamd, omdat er toen nog te weinig inzicht was in de ontwikkeling van kosten. Inmiddels zijn de nieuwe energiecontracten bekend en is duidelijk geworden dat er een structurele bijraming benodigd is van jaarlijks €244.100, verspreid over de verschillende programma's.  

G. Asfaltonderhoud

Terug naar navigatie - G. Asfaltonderhoud

Door  een nieuwe aanbesteding van het onderhoudsbestek  wegen medio 2024 zijn de kosten voor het asfaltonderhoud met 30% gestegen , waardoor het budget voor asfaltonderhoud per 2025 structureel met € 81.000 bijgeraamd moet worden. De oorzaak van deze kostenstijging is het gevolg van de keuze voor duurzaam asfaltonderhoud en de gestegen materiaal- en loonkosten.

H. Onderhoud Verkeersregelinstallaties (VRI)

Terug naar navigatie - H. Onderhoud Verkeersregelinstallaties (VRI)

Elk jaar vinden er onderhoudswerkzaamheden plaats aan alle verkeersregelinstallaties in onze gemeente. Het gaat dan om uiteenlopende zaken als het onderhoud aan de lampen, de masten,  de automaatkast, maar ook het functioneren van de regeling, het schilderen van de masten en het herstellen van schades.
Op basis van de aanbesteding in 2023 en ervaringscijfers is een bijraming noodzakelijk van € 16.800 structureel per 2025.

I. Bomenbeheer

Terug naar navigatie - I. Bomenbeheer

Essentaksterfte
Essentaksterfte wordt veroorzaakt door een invasieve exotische schimmel die de bomen via het blad infecteert. De infectie kan uiteindelijk leiden tot afsterving van twijgen of zelfs delen van de kroon. Helaas is voor zover bekend geen essensoort volledig resistent tegen de ziekten. 
Bijna 10% van ons bomenbestand bestaat uit essen. Medio 2024 zijn middels een boomveiligheidscontrole alle essen in ons straat- en laanbomen bestand geïnspecteerd. Bij ruim een derde van de geïnspecteerde bomen is essentaksterfte vastgesteld, waardoor er bij 161 bomen veiligheidssnoei toegepast moet worden om de veiligheid van de omgeving te kunnen borgen. Voor 20 bomen is een rooiadvies afgegeven. Voor 17 bomen is de verwachting dat deze binnen 1 tot 5 jaar zullen uitvallen. De structureel benodigde bijraming uit hoofde van de essentaksterfte bedraagt € 18.000 in 2025, jaarlijks oplopend met € 1.000 tot € 21.000 in 2028.

Onderhoud bomen
Op basis van de medio 2024 uitgevoerde boomveiligheidscontrole is er een prognose gemaakt voor het regulier onderhoud van de komende jaren. Medio 2024 heeft een nieuwe aanbesteding plaats gevonden van het onderhoudscontract bomen. Er is een zichtbare krapte op de arbeidsmarkt in dit vakgebied. Partijen hebben maar beperkte capaciteit en zijn selectief bij inschrijven op aanbestedingen. Dit heeft geresulteerd in hogere inschrijfprijzen voor het reguliere boomonderhoud ten opzichte van het oude onderhoudscontract zoals vermeldt in de tabel.

Aanplant bomen
Ondanks dat in 2023 veel slechte en dode bomen zijn gekapt, is medio 2024 wederom uit de boomveiligheidscontrole gebleken dat er bomen gekapt dienen te worden. Bomen hebben steeds meer te leiden van de extreme weersomstandigheden en moedwillige vernieling, waardoor bomen afstervingsverschijnselen vertonen. Naar verwachting zullen jaarlijks circa 30 bomen vervangen moeten worden voor nieuwe. Dit een investering van € 55.000 in 2024 met een afschrijvingslast van € 2.800 per 2025 en voor de jaren daarna een jaarlijks investeringsvolume van € 41.000 met een afschrijvingslast van € 2.000. 

J. VRI Zandstraat

Terug naar navigatie - J. VRI Zandstraat

De verkeerslichten aan de afrit A76/Zandstraat Spaubeek zijn aan vervanging toe. Niet alleen zijn er veel storingen en onderhoudswerkzaamheden noodzakelijk, ook wordt deze oude automaat niet langer ondersteund door de leverancier. De nieuwe automaat voldoet weer aan de nieuwste eisen en mogelijkheden, wordt aangesloten op de verkeerscentrale, is geschikt om op termijn 'intelligente' functies aan toe te voegen en vergt veel minder onderhoud.
Conform het raadsbesluit van 3 oktober jl. leidt de investering van € 307.000 waarvan € 77.000 wordt bijgedragen door RWS tot een afschrijvingslast van € 13.300 per 2026.

K. Bebording en bewegwijzering

Terug naar navigatie - K. Bebording en bewegwijzering

De bebording en bewegwijzering in onze gemeente is in veel gevallen sterk verouderd en niet altijd meer up to date. Het voornemen is om het hele bordenbestand te actualiseren en waar nodig te corrigeren. Het verwijderen van overbordige bebording maakt hier onderdeel van uit en is bedoeld ter bevordering van de verkeersveiligheid.
Conform het raadsbesluit van 3 oktober jl. leidt de investering van € 200.000 tot een afschrijvingslast van € 20.000 per 2025 waarvan € 15.000 gedekt is uit de stelpost afschrijving wegen.

L. Relinen

Terug naar navigatie - L. Relinen

De gemeente Beek beheert ruim 120 kilometer aan vrijverval riolering. Dit riool vertegenwoordigt een vervangingswaarde van € 125 mln. Het is daarom van belang om dit kapitaalgoed doelmatig en efficiënt te beheren. Eén van de maatregelen om het riool in goede conditie te houden is het relinen van rioolbuizen. Bij relinen wordt een kunststof buis in de rioolbuis aangebracht, zodat de schadebeelden worden opgeheven. Uit de beoordeling van de inspectiebeelden die de afgelopen jaren zijn gemaakt blijkt een groter areaal rioolbuizen in aanmerking te komen voor relinen dan was verwacht bij het in februari 2022 vastgestelde beleidsplan Water en Klimaatadaptatie 2022-2027. Daarnaast zijn als gevolg van prijsstijgingen de kosten voor relinen toegenomen. Conform het raadsbesluit van 3 oktober jl. wordt in 2024 € 150.000  eenmalig aanvullend geïnvesteerd in relinen en per 2025 wordt jaarlijks € 300.000 geïnvesteerd in relinen. De afschrijvingslasten worden ten laste van de rioolvoorziening gebracht.

M. Upgrading Carmelwijk

Terug naar navigatie - M. Upgrading Carmelwijk

Conform het raadsbesluit van 3 oktober jl. zullen In 2024 en 2025 in de Carmelwijk een aantal zaken versneld worden opgepakt om de leefbaarheid te verbeteren. Het betreft het project Gezonde Buurten, het ondergronds brengen van afvalcontainers, het verminderen van de wateroverlast en het verhogen van de veiligheid door aanpassingen aan de openbare verlichting.

Gezonde Buurten
Met het project “Gezonde Buurten” krijgt de Carmelwijk een positieve impuls en een bijdrage aan een geïnnoveerde speel- en beweegruimte die aansluit op de huidige en toekomstige eisen en wensen, rekening houdend met de plannen en onderzoeken die al eerder in de Carmelwijk hebben plaatsgevonden.
In dit project wil de gemeente de centrale speelplekken een upgrade geven zodat hier activiteiten georganiseerd kunnen worden door organisaties zoals Wop De Carmel, De Haamen en NJOY Beek. Hiermee krijgt het bevorderen van de sociale cohesie in deze buurt een belangrijke impuls.
De gemeente Beek kan in totaal € 67.500 voor het project “Gezonde Buurten” ontvangen en moet daarvoor minimaal eenzelfde bedrag inleggen. Deze subsidie is onderverdeeld in € 60.000 voor fysieke aanpassingen in de openbare ruimte en € 7.500 voor stimulering van lokale activiteiten in het kader van het project Gezonde Buurten Carmelwijk. Voorgesteld wordt om het beschikbare budget voor de fysieke aanpassingen in de openbare ruimte vast te stellen op € 130.000 en € 17.500 ter stimulering van lokale activiteiten na de realisatie van het project. Concreet betekent dit een cofinanciering voor fysieke aanpassingen in de openbare ruimte van € 70.000 met een afschrijvingslast per 2026 van € 2.800 en € 10.000 voor stimulering van lokale activiteiten die wordt gedekt uit de beschikbare specifieke uitkering GALA, onderdeel leefomgeving.

Ondergronds brengen van afvalcontainers
Bewoners van de Carmelwijk ervaren overlast van afvaldumpingen van buiten de wijk. Bovendien ontsieren de bovengrondse containers voor papier en PMD het aanzicht van de wijk. Door het ondergronds brengen van de afvalcontainers met een pasjessysteem kunnen deze problemen opgelost worden.
De investering voor het ondergronds brengen van de containers voor papier en PMD is geraamd op € 100.000 met een afschrijvingslast van € 5.000 per 2026 die verwerkt wordt in de kostendekkende afvalstoffenheffing.

Verminderen wateroverlast
Al geruime tijd kampt de Carmelwijk met wateroverlast, waarbij regelmatig liftschachten en garages e.d. onder water lopen. Om deze wateroverlast te verminderen dienen een aantal regenwaterbuffers aangelegd te worden. Deze maatregel volgt uit het BRP+. Voordat het participatietraject van Gezonde Buurten van start gaat is het noodzakelijk de locatie en omvang van de regenwaterbuffers te weten. Dit is nodig om te voorkomen dat vanuit Gezonde Buurten ruimte in beslag wordt genomen welke eigenlijk nodig is voor de aanleg van de regenwaterbuffers. De onderzoekskosten voor het dimensioneren van de buffers zijn geraamd op € 50.000 met een afschrijvingslast van € 10.000 per 2027 ten laste van de rioolvoorziening. Daarnaast is er in 2024 een overschrijding van € 15.000 ontstaan op het in 2017 van ZOwonen ontvangen voorbereidingsbudget. Dit betekent een afschrijvingslast van € 3.000 per 2027. 

Openbare verlichting
Door bewoners van de wijk is aangegeven dat er een gevoel van onveiligheid is in de wijk als gevolg van slechte openbare verlichting. Vooral de kopse zijden van de flatgebouwen en rondom afvalcontainers worden als onveilig ervaren. Door het bijplaatsen van enkele verlichtingspunten op de kopse zijden van de flatgebouwen, het schoonmaken of vervangen van armaturen waardoor een betere lichtopbrengst is, kan de veiligheid vergroot worden. De kosten hiervoor zijn geraamd op incidenteel € 20.000 in 2024 en worden conform het raadsbesluit van 3 oktober jl. verwerkt in de Slotrapportage 2024.

N. Afval: personele inzet

Terug naar navigatie - N. Afval: personele inzet

Door extra personele inzet op het taakveld afval worden er meer kosten toegerekend aan het product afval. Dit betekent een structureel voordeel voor de algemene middelen. Het vast tarief afvalstoffenheffing daalt met 5,9% t.o.v. 2024 van € 241,97 naar € 227,62. Dit wordt in hoofdzaak veroorzaakt door de vrijval vanuit de voorziening afval van € 186.000  zijnde het surplus boven het plafond van € 250.000.

O. Riolen: personele inzet

Terug naar navigatie - O. Riolen: personele inzet

Door extra personele inzet op het taakveld Afvalwaterzorg worden er meer kosten toegerekend aan het product Afvalwaterzorg. Dit betekent een structureel voordeel voor de algemene middelen. 

P. Vijvers Park Genbroek

Terug naar navigatie - P. Vijvers Park Genbroek

Voor de instandhouding van het Rijksmonument Park Genbroek is in 2021 een Sim-subsidie (Subsidieregeling instandhouding monumenten) verleend van € 93.350. Deze subsidie is verleend voor het uitvoeren van de werkzaamheden die noodzakelijk zijn om het monument Park Genbroek in stand te houden. De looptijd van de subsidie is 6 jaar (2022-2027). Na afloop van de subsidieperiode dient een vaststelling plaats te vinden aan de hand van een prestatieverklaring en inspectierapport van de uitgevoerde werkzaamheden. Om de subsidie veilig te stellen is onder andere het herstel van de vijveroevers en het uitdiepen van de bodem een noodzakelijk onderdeel. De investering bedraagt € 110.000 waarvan € 65.300 gedekt wordt vanuit de Sim-subsidie, waardoor de structurele afschrijvingslast € 2.200 bedraagt per 2026. Voor de kredietvotering ontvangt u een separaat raadsvoorstel.

Q. Temporisering investeringsprojecten

Terug naar navigatie - Q. Temporisering investeringsprojecten

In de voorliggende begroting is de verdere voorbereiding en uitvoering van de investeringsprojecten Reconstructie DokuSoza, Op ’t Broek, Op`t Veldje Spaubeek , Reconstructie Kelmonderhofweg, Eerdshaag, Kelmonderstraat, Holleweg en Reconstructie Hubertusstraat-Groot Genhouterstraat getemporiseerd. De planning is om de op z'n vroegst in 2028 deze projecten gereed te hebben. Door deze temporisering vallen de afschrijvingslasten van € 10.800 van de gevoteerde voorbereidingskredieten voor de jaren 2026 tot en met 2028 vrij. 

Ten aanzien van het project Reconstructie Proosdijstraat, Professor Spronckpark, Julianalaan wordt volstaan met het relinen van de riolen (het aanbrengen van een kous in de riolering) omdat de verhardingen nog in een redelijk tot goede staat verkeren.  Hierdoor valt de structurele afschrijvingslast van € 4.800 van het gevoteerde voorbereidingskrediet vrij.

R. Investeringsruimte

Terug naar navigatie - R. Investeringsruimte

In de voorliggende begroting is een integrale afweging gemaakt van de lopende en geplande investeringsprojecten op basis van technische noodzaak en ambitieniveau. In het meerjarenperspectief is de stelpost afschrijving wegen verhoogd met € 73.600 in 2027 en met € 346.600 per 2028 voor het wegendeel van de indicatieve kredietbehoefte van de investeringsprojecten Reconstructie Stationstraat, Herinrichting Markt, Reconstructie Siekendaalstraat, Infrastructurele aanpassingen Kindcentrum Beek en Ontkluizing Keutelbeek fase 2. Het riooldeel van deze investeringsprojecten is verwerkt in de actualisatie van het kostendekkingsplan riolen en wordt gedekt vanuit de rioolvoorziening. Een totaaloverzicht van de stelpost afschrijving wegen is opgenomen in paragraaf 8 Taakstellingen en stelposten.

Stelpost afschrijving wegen: 2027 2028
Reconstructie Stationstraat  73.600 73.600
Herinrichting Markt  0 210.000
Reconstructie Siekendaalstraat 0 40.000
 Kindcentrum Beek: infrastructurele aanpassingen 0 20.000
Ontkluizing Keutelbeek fase 2 0 3.000
Totaal 73.600 346.600