Paragraaf 8 / Taakstellingen en stelposten

Met de paragraaf “Taakstellingen en stelposten” wordt beoogd om in één oogopslag te laten zien welke taakstellingen en stelposten nog openstaan in de meerjarenraming. Dit geldt ook voor geraamde stelposten voor toekomstige financiële onzekerheden.

Het gaat voor 2025 e.v. om de volgende taakstellingen en stelposten die nog nader uitgewerkt c.q. ingevuld moeten worden: 
•    een positieve stelpost betekent lagere verwachte lasten danwel hogere verwachte baten; 
•    een negatieve stelpost betekent hogere verwachte lasten danwel lagere verwachte baten.

Taakstellingen en stelposten 2025 2026 2027 2028
Programma 2 0 387.800 396.300 396.300
A Stelpost uitgaven Jeugdzorg 0 387.800 396.300 396.300
Programma 3 0 0 0 -175.000
A Stelpost afschrijving Kindcentrum Beek 0 0 0 -175.000
Programma 5 0 0 -138.600 -412.000
A Stelpost afschrijving te voteren wegeninvesteringen 0 0 -138.600 -412.000
Programma 6 726.600 633.000 454.600 105.470
A Stelpost BTW te voteren rioolinvesteringen 643.400 643.400 643.400 643.400
B Stelpost Algemene uitkering (jeugd) 0 220.300 163.700 145.370
C Stelpost Algemene uitkering (BCF) 403.400 403.400 403.400 403.400
D Stelpost tekort herverdeling gemeentefonds 0 0 0 -267.800
E Stelpost onvoorzien 0 0 0 0
F OZB-areaaluitbreiding 0 11.300 126.000 126.000
G Extra OZB n.a.v. grenscorrectie Aviation Valley 0 0 100.000 0
Bijdrage aan Meerssen 0 0 -100.000 0
H Stelpost toerekenen personeelskosten aan projecten 662.000 300.200 221.100 185.100
Kostenverdeelstaat
A Stelpost salarissen en sociale lasten -363.000 -541.000 -598.000 -655.000
B Stelpost 4,7 fte personeel -380.000 -380.000 -380.000 -380.000
C Stelpost afschrijving ICT -239.200 -24.600 -125.000 -95.000
Totaal taakstellingen en stelposten 726.600 1.020.800 712.300 -85.230

Programma 2. Zorg en Inkomen
A. Stelpost uitgaven Jeugdzorg
Naast de besparingsopgave die volgt uit de uitspraak van de Commissie van Wijzen heeft het kabinet besloten tot het realiseren van de aanvullende besparing van structureel € 511 miljoen, welke een Rijksverantwoordelijkheid is gemaakt. Concreet betekent dit dat het aan de Rijksoverheid is om de besparing in te vullen met (wettelijke) maatregelen. Het gaat daarbij om maatregelen waardoor gemeenten minder middelen nodig hebben of waarbij alternatieve inkomsten gegenereerd worden (bv door middel van de invoering van een eigen bijdrage). Ook draagt het Rijk het budgettaire risico ingeval (een deel van) deze maatregelen geen of niet tijdig doorgang vinden. In eerste instantie is bepaald dat gemeenten in hun begroting rekening mogen houden met een besparing van € 500 miljoen in 2025, € 500 miljoen in 2026 en vanaf 2027 € 511 miljoen structureel als gevolg van maatregelen die het Rijk zal uitwerken. In de meicirculaire 2024 was opgenomen dat de korting over 2025 wordt teruggedraaid, omdat de overheid er vanuit gaat dat de hervorming niet op tijd wordt gehaald.  In deze begroting is ook het jaar 2028 voor 100% opgenomen, dit conform het advies van de VNG en de provincie Limburg.

Programma 3. Maatschappelijke ontwikkeling
A. Stelpost afschrijving Kindcentrum Beek   
Per 2028 is er een structurele stelpost afschrijving geraamd van € 175.000, vooruitlopend op een uitvoeringskrediet Realisatie Kindcentrum Beek. Deze stelpost representeert een investeringsvolume van € 10.294.117 op basis van een afschrijvingstermijn van 50 jaar en een restwaarde van 15%.

Programma 5. Beheer Openbare Ruimte
A. Stelpost afschrijving te voteren wegeninvesteringen   
In de meerjarenraming in rekening gehouden met de in onderstaande tabel opgenomen verwachte afschrijvingslasten van nog te voteren wegeninvesteringen.  

Bedragen (x € 1.000) 2025 2026 2027 2028
Reconstructie Stationstraat  0 0 110 110
Herinrichting Markt  0 0 0 210
Reconstructie Siekendaalstraat 0 0 0 40
Kindcentrum Beek: infrastructurele aanpassingen 0 0 0 20
Ontkluizing Keutelbeek fase 2 0 0 29 32
Totaal 0 0 139 412

Programma 6. Bestuur en organisatie
A. Stelpost BTW te voteren rioolinvesteringen   
In de meerjarenraming is rekening gehouden met de BTW over de verwachte nog te voteren rioolinvesteringen conform het door de raad op 17 februari 2022 vastgestelde kostendekkingsplan behorende bij Beleidsplan water en klimaatadaptatie Westelijke Mijnstreek 2022-2027. De gemiddelde jaarlijkse btw-inkomsten bedragen € 643.000. Deze BTW is een bate voor de algemene middelen omdat deze zowel onderdeel is van de kostendekkende rioolheffing als ook compensabel is in het BTW-compensatiefonds (BCF). Om schommelingen in de gemeentelijke exploitatiebegroting op te kunnen vangen is in de btw-egalisatiereserve een bedrag van € 65.200 beschikbaar, als buffer voor een onverhoopt tegenvallende realisatie. 

B. Stelpost Algemene Uitkering (Jeugdzorg)   
Het Rijk en de VNG hebben vorig jaar een financieel principeakkoord bereikt voor de Hervormingsagenda Jeugd. In de meicirculaire 2023 is voor jeugdzorg, onder voorbehoud van omzetting naar een definitief akkoord op de Hervormingsagenda, voor 2025 € 859 miljoen aan de algemene uitkering toegevoegd. Voor de jaren 2026 en verder blijven de middelen gereserveerd en zal toevoeging aan de algemene uitkering plaatsvinden na het advies van de deskundigencommissie en besluitvorming daarover. 
Voor de járen 2026 en verder is het toegestaan door onze toezichthouder, de Provincie Limburg, om de middelen als structurele en reële raming mee te nemen in de meerjarenraming. 

C. Stelpost Algemene Uitkering (afrekening BCF) 
Het plafond van het BTW-compensatiefonds (BCF) is sinds 2015 gekoppeld aan de accrespercentages zoals die volgen uit de normeringssystematiek voor het gemeentefonds. Het plafond wordt daarnaast aangepast voor taakmutaties (zoals decentralisaties) die gepaard gaan met toevoegingen of onttrekkingen aan het BCF. Als het plafond overschreden wordt, komt het verschil ten laste van het gemeentefonds. Bij een realisatie lager dan het plafond komt het verschil ten gunste van het gemeentefonds. De laatste jaren heeft de gemeente bij de septembercirculaire een positieve afrekening ontvangen van het BCF. Deze stelpost is aangepast aan het advies van de VNG en de provincie Limburg. 

D. Stelpost tekort herverdeling gemeentefonds
Er wordt nog steeds gewerkt aan een evaluatie van het gemeentefonds. Door de overheid was een maximum ingroei van de herverdeling per gemeente aangehouden. Het verschil tussen dit maximum en de werkelijke herverdelingsbedragen is als stelpost opgenomen.

E. Stelpost onvoorzien
Iedere gemeente is verplicht een stelpost onvoorzien op te nemen, de hoogte ervan is niet voorgeschreven en zelf mag een budget van € 0 worden aangehouden. De gemeente Beek heeft een hoge Algemene Reserve, waardoor alle in Naris benoemde risico's kunnen worden opgevangen. De stelpost wordt derhalve verlaagd tot nihil.

F. OZB-areaaluitbreiding
Op basis van de in 2024 verstrekte bouwvergunningen is een nieuwe inschatting gemaakt van de areaaluitbreiding en de hieruit te verwachten extra OZB inkomsten. Dit leidt tot een structurele bijraming van € 11.300 in 2026 (waarvan € 5.300  als gevolg van gedeeltelijke gereedmelding van niet-woningen met een bouwsom hoger dan € 1 mln) en € 126.000 per 2027.

G.    Extra OZB n.a.v. grenscorrectie Aviation Valley
Als gevolg van de gemeentelijke grenscorrectie per 1 januari 2022 tussen de gemeenten Beek en Meerssen, loopt de gemeente Meerssen potentiële OZB-inkomsten mis over een deel van cluster 4-5 op Businesspark Aviation Valley. Derhalve is overeengekomen dat de gemeente Beek eenmalig de OZB-opbrengst van één jaar van de gebouwen op cluster 4-5 op businesspark Aviation Valley (welke indicatief zijn geraamd op € 100.000), na het daadwerkelijk realiseren van deze bebouwing, ter beschikking zal stellen aan de gemeente Meerssen. Dit bedrag zal worden geïnvesteerd in een RES-project rondom de luchthaven MAA en/of komt ten gunste ten behoeve van de landschappelijke inpassing van de nog aan te leggen West ontsluiting Ulestraten. 

H.    Stelpost toerekenen personeelskosten aan projecten
De ambtelijke uren van ambtenaren in dienst van de gemeente, dienen volgens het BBV, te worden geactiveerd op de investeringen waaraan gewerkt wordt. Daarnaast heeft een gemeente de keuze om ook de overhead van deze uren door te belasten naar de investeringen. In deze begroting zijn zowel de ambtelijke uren, als de overhead doorbelast naar de investeringen. Dit heeft voor de komende jaren het voordeel dat een deel van de ambtelijke kosten wordt afgeschreven over de afschrijftermijn van de betreffende investering. 

Kostenverdeelstaat 
A. Stelpost salarissen en sociale lasten
Jaarlijks wordt een bedrag van € 57.000 cumulatief geraamd voor de verwachte stijging aan anciëniteiten in de komende jaren. Bij de opstelling van de begroting wordt deze afgeraamd voor het benodigde bedrag. 

B. Stelpost 4,7 fte personeel    
De formatie zoals deze de afgelopen jaren is vastgesteld en bijgesteld op basis van het formatieonderzoek 2019 en de daaropvolgende ontwikkelingen, is geen statisch gegeven. Omdat op diverse plaatsen binnen de organisatie, mede door wijzigingen in werkzaamheden, een tekort aan personeel is, wordt voor het begrotingsproces 2025 e.v. een aantal noodzakelijke formatie uitbreidingen verzocht, voor een totaal van 4,7 fte.
De salarissen staan in de begroting opgenomen onder een stelpost, na invulling van deze vacatures kan deze stelpost worden opgeheven.

C. Stelpost afschrijving ICT   
De benodigde ICT-budgetten fluctureren, mede gezien het feit dat de aanschaf over 3 tot 5 jaar wordt afgeschreven. Om een stabiel budget te behouden, wordt de vrijval van kapitaallasten gereserveerd, zodat deze voor nieuwe kapitaallasten kunnen worden ingezet en de periodieke investeringen in ICT derhalve voor de structurele aanschaf kan worden gecontinueerd.