Omvang van de risico’s
In de jaarstukken 2023 is voor de laatste keer gerapporteerd over het weerstandsvermogen. Voor de opstelling van de begroting 2025 zijn alle bestaande risico’s opnieuw beoordeeld en geactualiseerd. Ook zijn mogelijke nieuwe risico’s toegevoegd. In totaliteit zijn 56 risico’s opgenomen, waarvan 55 met een financiële impact. Het risicoprofiel is zeer divers van aard. Zowel grote als kleine risico’s, risico’s met interne of externe oorzaak en risico’s van operationele dan wel strategische aard zijn benoemd. In de inventarisatie worden enkel risico’s meegenomen die nog niet gedekt zijn door een andere maatregel (want dan is het immers geen risico meer). Een voorbeeld van een risico dat niet is meegenomen is brandschade, waarvoor een verzekering is afgesloten.
Zoals vastgesteld bij de nota weerstandsvermogen en risicomanagement worden in de paragraaf weerstandsvermogen de 10 belangrijkste risico’s opgenomen. Deze risico’s hebben een aandeel van 48,8% (10 grootste risico’s/totale risico’s = 4.600.000/ 9.417.531* 100%) en een invloed van 75,27% in het totale risicoprofiel:
Nr. |
Risico |
Invloed |
1 |
Algemene Uitkering Gemeentefonds biedt onvoldoende ruimte om tekorten op te kunnen vangen |
36,12% |
2 |
Prijsopdrijving als gevolg van aantrekkende markt in de bouw en techniek |
7,40% |
3 |
Extra bijdrage aan Mutsaersstichting |
5,77% |
4 |
Tekort op jeugdzorg |
5,18% |
5 |
Toekomstbestendige huisvesting Veiligheidsregio Zuid-Limburg |
4,92% |
6 |
Datalek |
4,02% |
7 |
Risico Rentestijging |
3,73% |
8 |
Verhoogde personeelskosten |
3,66% |
9 |
Onvoorziene kostenverhoging softwarematige oplossingen dan wel instandhouding infrastructuur (ICT) |
2,24% |
10 |
Stijgende kosten voor verstrekking individuele voorziening inzake de WMO |
2,23% |
|
Totaal invloed top 10 |
75,27% |
Nieuwe risico’s in de top 10 zijn:
Nr. 3 Extra bijdrage aan Mutsaersstichting.
In verband met de financiële situatie van de Mutsaersstichting is het mogelijk dat naast de Noord- en Midden Limburgse gemeenten ook de Zuid Limburgse gemeenten een bijdrage moeten doen.
Nr. 5 Toekomstbestendige huisvesting Veiligheidsregio Zuid-Limburg.
De huidige situatie omtrent de brandweerkazernes van Veiligheidsregio Zuid-Limburg is niet toekomstbestendig: kazernes voldoen niet altijd aan de wettelijke eisen en er wordt niet gereserveerd voor ver- en nieuwbouw. Daarnaast zijn de huurafspraken per gemeente verschillend. Het creëren van een toekomstbestendige situatie voor wat betreft de brandweerkazernes in Zuid-Limburg heeft een mogelijke impact op de structurele bijdrage van de gemeenten.
Risico's |
Bedrag |
Aandeel |
Invloed |
Totaal grootste 10 risico's |
4.600.000 |
48,8% |
75,3% |
Totaal overige risico's |
4.817.531 |
51,2% |
24,7% |
Totaal alle risico's |
9.417.531 |
100% |
100% |
Het totaalbedrag van alle risico’s van € 9.417.531 wordt voor 49% bepaald door het totaalbedrag van de grootste 10 risico’s ad. € 9.417.531. De mate van invloed van de 10 grootste risico’s binnen het totale risicoprofiel bedraagt 75,27%.
Percentage |
Weerstandscapaciteit |
10% |
€ 870.555 |
25% |
€ 1.198.608 |
50% |
€ 1.678.803 |
75% |
€ 2.147.413 |
80% |
€ 2.252.508 |
90% |
€ 2.520.708 |
95% |
€ 2.742.853 |
99% |
€ 3.202.837 |
Uitgaande dat 90% van alle risico’s wordt afgedekt, leidt dit tot een benodigde weerstandscapaciteit van afgerond € 2.520.708.
Beschikbare weerstandscapaciteit
Nu de benodigde weerstandscapaciteit is bepaald, is de volgende vraag of de beschikbare weerstandscapaciteit toereikend is. In de nota weerstandvermogen en risicomanagement is bepaald dat voor de beschikbare weerstandscapaciteit alleen de (vrij besteedbare) algemene reserve en de stelpost voor onvoorzien wordt meegenomen. Naast deze 2 posten kunnen tot de weerstandscapaciteit ook nog behoren:
· De stille reserves.
· De structurele en incidentele begrotingsruimte
· De onbenutte belastingcapaciteit.
Vanuit ons vastgestelde beleid wordt alleen de algemene reserve meegenomen. Er is dus sprake van een prioritering waarbij geldt dat risico’s in principe binnen de Algemene Reserve worden opgevangen.
Algemene reserve |
Bedrag |
Stand 1-1-2024 (conform jaarrekening 2023) |
6.311.354 |
Toevoeging jaarrekening 2023 |
9.659.273 |
Onttrekkingen 2024 |
-/- 1.378.906 |
Stortingen 2024 |
125.000 |
Omvang Algemene reserve per 1-1-2025 |
14.716.721 |
Niveau weerstandsvermogen:
Het weerstandsvermogen wordt bepaald door de beschikbare weerstandscapaciteit af te zetten tegen de benodigde weerstandscapaciteit. Door het Nederlands Adviesbureau Risicomanagement is in samenspraak met de Universiteit Twente een normtabel voor het bepalen van de weerstandsnorm ontwikkeld.
Weerstandsvermogen |
Waarderingscijfer |
Ratio |
Betekenis |
A |
> 2,0 |
Uitstekend |
B |
1,4 - 2,0 |
Ruim voldoende |
C |
1,0 - 1,4 |
Voldoende |
D |
0,8 - 1,0 |
Matig |
E |
0,6 - 0,8 |
Onvoldoende |
F |
< 0,6 |
Ruim onvoldoende |
De ratio weerstandvermogen voor Beek bedraagt:
Ratio weerstandsvermogen = Beschikbare weerstandscapaciteit / Benodigde weerstandscapaciteit = € 14.716.721 / € 2.520.708 = 5,84.
De conclusie is dat Beek volgens deze systematiek in financiële zin uitstekend is toegerust om risico’s op te vangen, zonder dat daarbij aanspraak wordt gemaakt op bestemmingsreserves. In de (meer)jarenbegroting zal in de toekomst waarschijnlijk deels de 10% van de beschikbare algemene reserve worden onttrokken, ter dekking van het ravijn.
Het blijven managen van risico’s
Volgend op de uitgebreide risico-inventarisatie die heeft plaatsgevonden en de vertaling daarvan naar ons weerstandsvermogen, vraagt het managen van de nu geïdentificeerde, maar ook nieuwe, risico’s om continue aandacht. Managen in die zin dat gefundeerde beslissingen worden genomen om nadelige effecten bij het optreden van risico’s te verminderen dan wel te elimineren. Zo kunnen risico’s worden voorkomen of verminderd, kan beleid worden aangepast en kan ook worden besloten om risico’s op verantwoorde wijze te accepteren.