Programma 2 / Zorg en inkomen

(x €1.000)
Uitgaven
€ -21.928
35%
Inkomsten
€ 5.409
9%
Saldo
€ -16.519

Waar is ons beleid geformuleerd?

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - Waar is ons beleid geformuleerd?

De hyperlinks die verwijzen naar iBabs kunnen bekeken worden met de inloggegevens:  burger, wachtwoord: burger

Onze toekomstplannen

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - Onze toekomstplannen

Dit programma draagt bij aan de verwezenlijking van de Herijkte Strategische Toekomstvisie Beek 2030:

  • Met het blijven inzetten op Burgerkracht kiest Beek voor meer zelfwerkzaamheid en zelfredzaamheid van haar inwoners, verenigingen en buurten in combinatie met een meer faciliterende rol van de gemeente. Iets dat Beek wil bereiken zonder dat mensen tussen wal en schip (dreigen te) vallen.
  • Inwoners worden gestimuleerd en gefaciliteerd om actief te participeren in de samenleving (onder andere op het gebied van mantelzorg en vrijwilligerswerk). Om burgers adequaat te laten participeren in de samenleving moet ook voorzien worden in een goed sociaal financieel vangnet en ondersteuning bij het vinden van passende arbeid. Armoede moet voorkomen worden.
  • Beekenaren worden gestimuleerd om mee te praten en mee te denken met de gemeente. De gemeente faciliteert en initieert dit en betrekt hierbij ook proactief de maatschappelijke organisaties. De gemeente moedigt eigen initiatieven van harte aan en vraagt bij deze initiatieven dan ook een actieve houding van de inwoners.
  • De gemeente en haar maatschappelijke organisaties werken samen aan de positieve gezondheid en vitaliteit van de Beekenaren en zetten gezamenlijk in op preventie.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - Wat willen we bereiken?

2.1: In 2026 leven er minder mensen in armoede dan op dit moment.

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - Wat willen we bereiken? - 2.1: In 2026 leven er minder mensen in armoede dan op dit moment.

Omschrijving (toelichting):
Er wordt samengewerkt met woningcorporaties, Vidar en andere maatschappelijke partners om armoedebestrijding door arbeidsparticipatie integraal aan te pakken.  Het in 2024 geactualiseerde minimabeleid streeft ernaar dat meer mensen met beperkte financiële middelen meedoen in de maatschappij. Daarom richt dit beleid zich naast volwassenen ook op jongeren en gepensioneerden.

2.2: In 2026 is het aantal mantelzorgers met tien procent gestegen.

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - Wat willen we bereiken? - 2.2: In 2026 is het aantal mantelzorgers met tien procent gestegen.

Omschrijving (toelichting):
Zorg van mensen die naar elkaar omzien is  van grote meerwaarde voor zowel diegene die zorg ontvangt, als diegene die zorg biedt. Een samenleving waarin mensen naar elkaar omzien vormt een cruciale basis voor een duurzaam en betaalbaar sociaal domein. Het is één van de preventieve maatregelen om te voorkomen dat mensen gebruik moeten maken van dure zorgarrangementen.

2.3: In 2026 zijn de uitgaven voor jeugdzorg en de beschikbare middelen met elkaar in balans

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - Wat willen we bereiken? - 2.3: In 2026 zijn de uitgaven voor jeugdzorg en de beschikbare middelen met elkaar in balans

Omschrijving (toelichting): 
Gemeente Beek wil de instroom in de jeugdzorg verlagen door vroegtijdig in te grijpen met passende begeleiding. Ook de maatregelen uit de Hervormingsagenda jeugd hebben als doel om het jeugdzorgstelsel financieel houdbaar te maken voor de toekomst. Belangrijkste punten hierbij zijn betrekken van andere domeinen in de aanpak en vormgeven van stevige lokale teams (denk aan integrale toegang, systemisch te werk gaan) en versterken van de sociale basis.

2.4: In 2026 geven alle Beekenaren aan dat ze zich een onderdeel voelen van de samenleving

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - Wat willen we bereiken? - 2.4: In 2026 geven alle Beekenaren aan dat ze zich een onderdeel voelen van de samenleving

Omschrijving (toelichting): 
Om tal van redenen ondervinden Beekenaren drempels om deel te nemen aan de samenleving. Daarom werkt de gemeente Beek aan een inclusieve samenleving waarin iedereen op zijn eigen manier kan meedoen en erbij hoort.

2.5: Inwoners dienen meer zeggenschap te krijgen in hun eigen omgeving

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - Wat willen we bereiken? - 2.5: Inwoners dienen meer zeggenschap te krijgen in hun eigen omgeving

Burgerkracht, burgerparticipatie en wijkgericht maken deel uit van ieders (ambtenaar) dagdagelijks werk. Mede daardoor wordt de betrokkenheid vanuit de burgers vergroot. Burgerkracht, burgerparticipatie en wijkgericht werken zijn drie verschillende grootheden, die niet samengevoegd kunnen worden. Wijkgericht werken gaat vooral over de manier waarop vraagstukken van inwoners (individueel of collectief) worden opgepakt en inwoners worden bijgestaan.  Burgerkracht gaat uit van het door de gemeenschap zelf vormgeven aan de eigen leefomgeving, met een zo beperkt mogelijke inbreng van overheden. Burgerparticipatie gaat uit van het betrekken van inwoners bij beleid welk door de gemeente wordt uitgerold.

Indicatoren 2024-2029

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - Indicatoren 2024-2029
Indicatoren Gerealiseerd 2024 Streven 2026 Streven 2027 Streven 2028 Streven 2029
Aantal ingeschreven mantelzorgers bij Steunpunt Mantelzorg Westelijke Mijnstreek (bron: Steunpunt Mantelzorg WM) 557 530** 540 550 560
Aantal unieke inwoners met Wmo-voorziening(en) op 1 januari van het betreffende jaar (eigen gegevens) 1.006 1.006 1.006 1.006 1.006
% inwoners dat aangeeft voldoende contacten met andere mensen te hebben (Burgerpeiling gemeente Beek, eenmaal per 2 jaar) 85* 85 (*) 85 (*)
% inwoners dat zich nooit of zelden eenzaam voelt (Burgerpeiling gemeente Beek, eenmaal per 2 jaar) 79* 80 (*) 81 (*)
Aantal unieke jeugdigen die jeugdzorg ontvangen (% jongeren tot 18 jaar, op basis van waarstaatjegemeente.nl) 15.7 15.3 15 14.7 14.2

* op basis van burgerpeiling 2024 (uitgevoerd in 2023)  

**Begin 2025 zijn relatief veel afmeldingen gekomen, waardoor er in mei 2025 nog 521 mantelzorgers waren ingeschreven. De redenen van afmelding waren onder meer het overlijden van de zorgvrager of omdat de mantelzorger te oud werd om de zorgvrager te ondersteunen.
Daarom is het streefaantal voor de komende jaren lager dan het gerealiseerde aantal in 2024.

Wat kost dit programma?

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - Wat kost dit programma? Bedragen x €1.000
Saldo Totaal incl. nieuw matrix programma 2 Zorg en inkomen (x € 1.000)
iFinanciën Realisatie 2024
iFinanciën Begroting na wijziging 2025 Totaal
iFinanciën Begroting na wijziging 2026 Totaal
iFinanciën Begroting na wijziging 2027 Totaal
iFinanciën Begroting na wijziging 2028 Totaal
iFinanciën Begroting na wijziging 2029 Totaal
Lasten
6-1 Samenkracht en burgerparticipatie
-11.717
-2.895
-2.646
-2.597
-2.625
-2.631
6-2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
-499
0
0
0
0
0
6-21 Toegang en eerstelijnsvoorzien.Wmo
0
-73
-405
-412
-412
-412
6-22 Toegang en eerstelijnsvoorzien.Jeugd
0
-88
-335
-340
-340
-340
6-23 Toegang en eerstelijnsvoorzien.Integraal
0
-349
-515
-518
-518
-518
6-3 Inkomensregelingen
-6.383
-6.236
-6.380
-6.513
-6.620
-6.750
6-6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
-1.069
0
0
0
0
0
6-60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo)
0
-780
-807
-817
-826
-837
6-711 Huishoudelijke hulp (Wmo)
0
-2.445
-2.523
-2.465
-2.459
-2.452
6-712 Begeleiding (Wmo)
0
-754
-772
-772
-772
-772
6-713 Dagbesteding (Wmo)
0
-844
-886
-886
-886
-886
6-71A Hulp bij het huishouden (WMO)
-2.707
0
0
0
0
0
6-71B Begeleiding (WMO)
-945
0
0
0
0
0
6-71C Dagbesteding (WMO)
-862
0
0
0
0
0
6-72A Jeugdhulp begeleiding
-1.272
0
0
0
0
0
6-72B Jeugdhulp behandeling
-2.416
0
0
0
0
0
6-72C Jeugdhulp dagbesteding
-55
0
0
0
0
0
6-72D Jeugdhulp zonder verblijf overig
-9
0
0
0
0
0
6-73A Pleegzorg
-252
0
0
0
0
0
6-73C Jeugdhulp met verblijf overig
-870
0
0
0
0
0
6-74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblf
-111
0
0
0
0
0
6-74B Jeugdhulp crisisLTAGGZ-verblijf
-89
0
0
0
0
0
6-751 Jeugdhulp ambulant lokaal
0
-356
-53
-53
-53
-53
6-752 Jeugdhulp ambulant regionaal
0
-3.200
-3.363
-3.363
-3.363
-3.363
6-753 Jeugdhulp ambulant landelijk
0
-10
-32
-32
-32
-32
6-761 Jeugdhulp met verblijf lokaal
0
-307
-263
-263
-263
-263
6-762 Jeugdhulp met verblijf regionaal
0
-561
-473
-473
-473
-473
6-763 Jeugdhulp met verblijf landelijk
0
-40
-184
-184
-184
-184
6-791 PGB Wmo
0
-238
-221
-221
-221
-221
6-792 PGB Jeugd
0
-25
-27
-27
-27
-27
6-812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo)
0
0
-14
-14
-14
-14
6-821 Jeugdbescherming
0
-164
-368
-368
-368
-368
6-822 Jeugdreclassering
0
-7
-5
-5
-5
-5
6-82A Jeugdbescherming
-267
0
0
0
0
0
6-82B Jeugdreclassering
-17
0
0
0
0
0
6-91 Coördinatie en beleid Wmo
0
-1.171
-258
-262
-262
-262
6-92 Coördinatie en beleid Jeugd
0
-533
-581
-588
-588
-588
7-1 Volksgezondheid
-993
-1.171
-1.168
-1.103
-1.103
-1.103
Totaal Lasten
-30.533
-22.246
-22.278
-22.273
-22.412
-22.551
Baten
6-1 Samenkracht en burgerparticipatie
12.583
616
262
191
191
191
6-2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
78
0
0
0
0
0
6-3 Inkomensregelingen
4.406
4.492
4.882
4.920
5.008
5.127
6-6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
181
0
0
0
0
0
6-60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo)
0
178
187
373
375
377
6-71B Begeleiding (WMO)
33
0
0
0
0
0
6-71C Dagbesteding (WMO)
58
0
0
0
0
0
6-72A Jeugdhulp begeleiding
9
0
0
0
0
0
6-72B Jeugdhulp behandeling
98
0
0
0
0
0
6-72C Jeugdhulp dagbesteding
29
0
0
0
0
0
6-72D Jeugdhulp zonder verblijf overig
0
0
0
0
0
0
6-73A Pleegzorg
2
0
0
0
0
0
6-73C Jeugdhulp met verblijf overig
4
0
0
0
0
0
6-74B Jeugdhulp crisisLTAGGZ-verblijf
1
0
0
0
0
0
6-82A Jeugdbescherming
2
0
0
0
0
0
6-82B Jeugdreclassering
1
0
0
0
0
0
6-92 Coördinatie en beleid Jeugd
0
2
0
0
0
0
7-1 Volksgezondheid
119
116
67
1
1
1
Totaal Baten
17.604
5.404
5.399
5.486
5.575
5.696
Gerealiseerd saldo van baten en lasten
-12.929
-16.842
-16.879
-16.787
-16.837
-16.855
Onttrekkingen
6-1 Samenkracht en burgerparticipatie
116
239
19
19
19
19
6-2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
6
0
0
0
0
0
6-3 Inkomensregelingen
486
0
0
0
0
0
6-60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo)
5
0
0
0
0
0
6-712 Begeleiding (Wmo)
5
0
0
0
0
0
6-72A Jeugdhulp begeleiding
5
0
0
0
0
0
6-72B Jeugdhulp behandeling
5
0
0
0
0
0
6-73A Pleegzorg
1
0
0
0
0
0
6-821 Jeugdbescherming
1
0
0
0
0
0
7-1 Volksgezondheid
0
0
0
0
0
0
Totaal Onttrekkingen
631
239
19
19
19
19
Stortingen
6-1 Samenkracht en burgerparticipatie
-20
0
0
0
0
0
Totaal Stortingen
-20
0
0
0
0
0
Mutaties reserves
611
239
19
19
19
19

Nieuw in programma 2 Zorg en inkomen

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - Nieuw in programma 2 Zorg en inkomen
Nr. Omschrijving Pfh B2026 B2027 B2028 B2029
A Strategische visie sociaal domein M. Meurkens -300 -300 -300 -300
B Psycholoog op de middelbare school voor scholieren M. Meurkens -33 -33 -33 -33
C Onderbrengen woonwagenwerk bij PiW R. Dirx -20 -20 -20 -20
D Bijstelling zorgkosten Wmo M. Meurkens -85 -85 -85 -85
E Bijgestelde begroting P-bedrijf M. Meurkens 279 166 110 92
F Toepassen OVA-index M. Meurkens -21 -21 -21 -21
G Verslavingspreventie M. Meurkens -31 -31 -31 -31
H Wensbus M. Meurkens 12 0 0 0
I Aanvullende Duvo middelen M. Meurkens -14 -14 -14 -14
J Strijkservice Wmo M. Meurkens 0 105 105 105
K Huishoudelijke ondersteuning 1x per 2 weken (ipv wekelijks) M. Meurkens 3 6 12 19
L Onderuitputting budget sociaal medische indicatie M. Meurkens 20 20 20 20
M Onderuitputting budget Collectieve ziektekostenverzekering M. Meurkens 15 15 15 15
N Onderuitputting budgetten Bbz M. Meurkens 21 21 21 21
O Onderuitputting uitkeringen IOAZ M. Meurkens 18 18 18 18
P Uitvoering Wet Inburgering M. Meurkens 6 87 88 90
Q Verbouwing Stegen 35 R. Schwillens 0 0 -38 -38
R Meicirculaire 2025 R. Dirx -191 0 0 0
  Overige kleine posten < 10.000   -4 1 1 1
  Totaal nieuw in programma 2   -325 -65 -152 -161

 

A. Strategische visie sociaal domein

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - A. Strategische visie sociaal domein

In december 2024 heeft de gemeenteraad van Beek de strategische visie sociaal domein 2025-2035 vastgesteld. Met de strategische visie zet de gemeente de komende jaren stevig in op de majeure opgaven: gezondheid, bestaanszekerheid en kansengelijkheid. Het versterken van de sociale basis in alle kernen van Beek is daarbij een belangrijk uitgangspunt. 

Voor de strategische visie wordt uitgegaan van de hefboomwerking van het sociaal domein: investeren in het sociaal domein werkt als een hefboom en ontketent op termijn maatschappelijke besparingen, zoals minder specifieke hulp en ondersteuning en het meer gebruik kunnen maken van collectieve voorzieningen. Voor de extra investeringen voortkomend uit deze strategische visie zijn meerjarig financiële middelen nodig, zijnde € 300.000. Dit is randvoorwaardelijk om belang om de gestelde doelen te bereiken. 

 

B. Psycholoog op de middelbare school voor scholieren

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - B. Psycholoog op de middelbare school voor scholieren

Door de zorgstructuur op middelbare scholen te versterken met de inzet van een jeugdpsycholoog, wordt er op een laagdrempelige manier ondersteuning geboden. Er wordt een positieve bijdrage geleverd aan de mentale gezondheid van jeugdigen, waarbij de inzet van geïndiceerde zorg (deels) wordt voorkomen.

C. Onderbrengen woonwagenwerk bij PiW

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - C. Onderbrengen woonwagenwerk bij PiW

In de gemeente Beek zijn er een vijftal woonwagenlocaties. Voorgesteld wordt om vanaf januari 2026 Partners in Welzijn (PiW) opbouwwerk structureel voor 4 uur per week in te zetten voor het onderhouden van de sociale contacten op alle woonwagenlocaties. De kosten hiervan bedragen € 20.000 per jaar. Bij toekomstige herstructureringsprojecten van de woonwagenlocatie zullen de uren moeten worden uitgebreid.

D. Bijstelling zorgkosten Wmo

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - D. Bijstelling zorgkosten Wmo

Op basis van realistisch budgetteren zijn twee posten structureel naar boven bijgesteld in de begroting 2026 en de daaropvolgende jaren. Dit betreft de kosten voor Huishoudelijke Ondersteuning (€ 79.300) en Groepsbegeleiding (€ 3.100). Dit heeft te maken met een blijvende toename van het aantal cliënten en wederom een forse stijging van de reële tarieven. Daarnaast wordt meer gebruik gemaakt van Zorg in Natura in plaats van een Pgb (€ 24.200). De post voor Pgb’s (van Huishoudelijke Ondersteuning en (Groeps)Begeleiding) is daarom juist naar beneden bijgesteld (€ 21.900). Per saldo is de bijstelling op alle Wmo budgetten € 84.700.

E. Bijgestelde begroting P-bedrijf

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - E. Bijgestelde begroting P-bedrijf

In de volumeontwikkeling van het P-bedrijf wordt voor 2026 uitgegaan van een scenario waarbij dit volume licht zal stijgen, gebaseerd op het verwachte macro economische groeipad van het bijstandsvolume. Daarnaast zal het aantal inwoners dat gebruik maakt van minima-voorzieningen de lijn volgen van de geschetste volume- ontwikkeling. De prognose van de  BUIG-inkomsten van het Rijk is dat deze toeneemt in de komende jaren. Met nadruk wordt hierbij gesteld dat dit een verwachting betreft en geen zekerheid. De reden voor de verwachte toename is de voor Beek geldende T-2-systematiek. Dit betekent dat de BUIG-inkomsten in enig jaar is gebaseerd op de uitkeringsgegevens van 2 jaar eerder.

F. Toepassen OVA-index

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - F. Toepassen OVA-index

De OVA (Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling) is een jaarlijkse index die de overheid toepast om de loon- en prijsontwikkelingen in de zorg- en welzijnssectoren te compenseren. De OVA combineert twee elementen, een index voor personele en een index voor materiële kosten, omdat zorginstellingen zowel met loonkosten als met overige bedrijfskosten te maken hebben. Door een evenwichtige indexatie toe te passen op beide kostensoorten, zorgt de overheid ervoor dat de bekostiging op een reële wijze wordt aangepast aan de werkelijke kostenontwikkelingen in de sector.
Vorig jaar is gestart met het toepassen van de OVA-index op de budgetten voor de welzijnsinstellingen MEE en MIK & PIW Groep. De voorlopige, gecombineerde index (prijsindex voor personele én materiële kosten) voor 2026 is 5,13%. De gemeentelijke budgetten zijn reeds geïndexeerd met 2,1%. Hoewel de welzijnsinstellingen recht hebben op een indexatie van 5,13% is in hun subsidieaanvraag voor 2026 uitgegaan van een iets lager percentage. Het extra benodigde bedrag voor indexatie betreft € 21.300.

G. Verslavingspreventie

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - G. Verslavingspreventie

Gemeenten hebben diverse wettelijke taken en verantwoordelijkheden op het gebied van verslavingspreventie, met name sinds de decentralisaties in het sociaal domein in 2015. Deze taken zijn vastgelegd in onder andere de Wet publieke gezondheid (Wpg), de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). In de Westelijke Mijnstreek wordt al jarenlang het Maatschappelijk Opvang (MOV) budget, afkomstig uit de decentralisatie-uitkering Maatschappelijke Opvang, ingezet voor activiteiten op het gebied van verslavings-preventie. De gemeente Sittard-Geleen verstrekt hiertoe een jaarlijkse subsidie aan Mondriaan voor de uitvoering van verslavingspreventie in de gehele Westelijke Mijnstreek. Hoewel het MOV-budget formeel niet specifiek bedoeld is voor verslavingspreventie, is vanwege de overlap in doelgroep verslavingspreventie hieruit wel in de afgelopen jaren voor de gehele regio gefinancierd. Vanaf 2025 ontstaat echter een structureel tekort op het MOV-budget, onder andere doordat de rijksuitkering niet wordt geïndexeerd, terwijl de subsidies wel zijn geïndexeerd. Hierdoor is het volledige budget vanaf 2026 noodzakelijk voor de primaire doelgroep: dak- en thuislozen. Dat betekent dat de gemeente Sittard-Geleen vanaf 2026 niet langer in staat is om verslavingspreventie voor de gemeenten Beek en Stein te financieren. Beek en Stein zullen deze taak vanaf 2026 dus zelf moeten bekostigen. Dit geldt ook voor een kleine subsidie m.b.t. ggz-expertise binnen de openbare geestelijke gezondheidszorg. Voor de gemeente Beek betreft dit in totaliteit een jaarlijks bedrag van € 31.000. 

H. Wensbus

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - H. Wensbus

Het subsidiebudget voor de Wensbus Beek van € 12.000 kan in 2026 incidenteel vrijvallen. Vanwege enkele positieve financiële ontwikkelingen heeft het bestuur van de Wensbus Beek voor 2026 geen subsidie aangevraagd. Dit was ook in 2024 en 2025 het geval.  I.v.m. kostenstijgingen wordt vanaf 2027 weer een subsidieaanvraag verwacht. De kosten zullen vanaf 2028 verder stijgen. De huidige drie leasecontracten van de drie Wensbussen lopen per 31-12-2027 af. Gezien de leeftijd van de bussen, worden deze dan vervangen (via nieuwe leasecontracten).

I. Aanvullende Duvo middelen

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - I. Aanvullende Duvo middelen

De gemeente Maastricht ontvangt als centrumgemeente voor de regio Maastricht-Heuvelland en Westelijke Mijnstreek een decentralisatie uitkering vrouwenopvang (DUVO). Hieruit worden verschillende diensten gefinancierd ten behoeve van de meest kwetsbare inwoners in de regio. De DUVO wordt niet apart geïndexeerd door het Rijk, de indexatie wordt als onderdeel van het accres toegevoegd aan de algemene uitkering van elke gemeente. De gemeente Maastricht heeft de budgetten voor vrouwenopvang de afgelopen jaren in haar eigen begroting geïndexeerd, de regiogemeenten hebben hier niet aan bijgedragen. De werkelijke kosten zijn inmiddels hoger dan de ontvangen DUVO-middelen. Ingaande 2025 worden de middelen die gemeenten jaarlijks ontvangen in het accres van het gemeentefonds voor indexatie van de DUVO beschikbaar gesteld aan de centrumgemeente. Voor Beek is dat voor 2026 en volgende jaren een bedrag van € 13.500.

J. Strijkservice Wmo

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - J. Strijkservice Wmo

Eén van de onderdelen van Huishoudelijk Ondersteuning (HO) is wassen en strijken. Recent heeft de rechtbank en de CRvB (Centrale Raad van Beroep) een aantal uitspraken gedaan over het onderdeel ‘strijken’. De rechtbank stelde dat strijkvrije kleding algemeen gebruikelijk is. De CRvB stelde dat gestreken bovenkleding in het algemeen niet noodzakelijk is om te kunnen participeren in de maatschappij of voor de zelfredzaamheid. Burgers kunnen immers hun eigen kracht inzetten door voor strijkvrije bovenkleding te kiezen.  Uit deze uitspraken blijkt dat het niet meer nodig is om het onderdeel strijken te indiceren. Vanaf het moment dat dit bekend werd, wordt het strijken niet meer geïndiceerd bij nieuwe cliënten en bij geplande herindicaties. Het voornemen is om vanaf 1-1-2026 alle bestaande 195 cliënten met een strijkvoorziening te herindiceren. Dit zorgt voor een besparing van € 105.000 per jaar. Er zijn wel eenmalige kosten ad € 50.000 voor het herindicatietraject want individueel onderzoek is noodzakelijk. En cliënten moeten juridisch een gewenningsperiode van een aantal maanden krijgen. Vandaar dat de besparing in het eerste jaar op € 50.000 wordt geraamd. Per saldo is de besparing het eerste jaar dus (€ 50.000 minus € 50.000 aan kosten) € 0. Vanaf 2027 kan de volledige besparing van € 105.000 ingeboekt worden. 

K. Huishoudelijke ondersteuning 1x per 2 weken

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - K. Huishoudelijke ondersteuning 1x per 2 weken

In de Westelijke Mijnstreek is in 2025 een nieuw HHM protocol geïntroduceerd. Eén van de opties in het nieuwe protocol is het indiceren van 1x per 2 weken huishoudelijke ondersteuning, mits de cliënt in staat is om de algemene hygiëne in orde te houden. De tijd voor de reguliere huishoudelijke ondersteuning taken per week zouden dan niet verdubbeld hoeven te worden, waardoor er een lager aantal minuten toegekend kan worden. Uitgangspunt volgens het nieuwe protocol is dan 2,5 uur per 2 weken. De gemeente Beek is voornemens om dit protocol per 1-1-2026 toe te passen. Voorgesteld wordt om niet alle bestaande cliënten te herindiceren, maar dit alleen bij nieuwe cliënten te laten gelden. Hierdoor loopt de besparing langzaam op van € 3.000 in het eerste jaar naar € 19.000 in 2029.

L. Onderuitputting budget sociaal medische indicatie

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - L. Onderuitputting budget sociaal medische indicatie

Ook in 2025 zijn er minder aanvragen ingediend voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang op basis van een sociaal medische indicatie (SMI). Dit budget kan dan ook structureel met € 20.000 worden afgeraamd. De regeling Tegemoetkoming kosten kinderopvang SMI is een open einde regeling. 

M. Onderuitputting budget Collectieve ziektekostenverzekering

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - M. Onderuitputting budget Collectieve ziektekostenverzekering

Beek biedt haar inwoners de gelegenheid om gebruik te maken van een VGZ- ziektekostenverzekering. Voor mensen met een minimum- inkomen biedt de gemeente in het kader van het minimabeleid de mogelijkheid om een pluspakket hierop te nemen die de gemeente betaalt. Hierdoor wordt onder andere het eigen risico afgedekt. In de afgelopen jaren is gebleken dat minder mensen dan begroot van deze regeling gebruik maken, reden om het dienaangaande budget in balans te brengen via een structurele aframing met € 15.000.

N. Onderuitputting budgetten Bbz

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - N. Onderuitputting budgetten Bbz

Zelfstandigen kunnen in (tijdelijke) financiële problemen komen die het voortbestaan van hun bedrijf bedreigen. In bepaalde gevallen kunnen zij dan een beroep doen op het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz). Naast de algemene bijstand voor zelfstandigen is er ook bijzondere bijstand. In de afgelopen jaren is gebleken dat er minder dan gebudgetteerd gebruik gemaakt wordt van leenbijstand, als onderdeel van de bijzondere bijstand. Ook vallen de declarabele kosten van de bijzondere bijstand structureel lager uit. Om die reden wordt het budget declarabele kosten met € 3.000 verlaagd en de leenbijstand met € 18.000 verlaagd. 

O. Onderuitputting uitkeringen IOAZ

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - O. Onderuitputting uitkeringen IOAZ

Voor zelfstandigen bestaat de Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ). Gebleken is dat van deze regeling in de afgelopen jaren minder dan begroot gebruik wordt gemaakt. Om die reden wordt het betreffende budget met € 18.000 afgeraamd. 

P. Uitvoering Wet Inburgering

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - P. Uitvoering Wet Inburgering

Delen in de uitvoering van de Wet inburgering zijn uitbesteed aan het participatiebedrijf Vidar. De daarmee gepaard gaande kosten worden gedekt uit de SPUK Inburgering. Daarnaast wordt een deel van de kosten gedekt vanuit de middelen die via de algemene uitkering worden ontvangen. Vidar heeft in haar prognose laten weten dat er geen extra budget nodig is bovenop de SPUK Inburgering. Voor 2026 was hier al rekening mee gehouden. Voor de jaren vanaf 2027 kan het gedeelte van de kosten met dekking uit de Algemene Uitkering vrijvallen. 

Q. Verbouwing Stegen 35

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - Q. Verbouwing Stegen 35

Stegen 35 is een belangrijke ontmoetingsplek in de wijk, maar het gebouw is verouderd, niet duurzaam en voldoet niet aan de wensen van de gebruikers. Daarom wordt voorgesteld om de Stegen 35 toekomstbestendig te maken. Hiervoor is een investering noodzakelijk van € 1.087.500 waarbij er reeds een DUMAVA subsidie is toegekend van € 146.900. Per saldo bedraagt de investering € 940.600.  Meer informatie over het investeringskrediet treft u aan in het projectenboek.

R. Meicirculaire 2025

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - R. Meicirculaire 2025

In de Meicirculaire 2025 is aangekondigd dat de invoering van de inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage voor de Wmo wordt uitgesteld tot 1 januari 2027. Hierdoor blijft het huidige abonnementstarief in 2026 van kracht en wordt de geplande onttrekking uit het Gemeentefonds van € 225 miljoen met een jaar doorgeschoven. Voor de gemeente Beek levert dit een budgettair voordeel van € 217.000 op in 2026. Dit voordeel is verwerkt in programma 6, samen met de overige mutaties uit het Gemeentefonds. 
Daarnaast was in de voorgaande begroting rekening gehouden met € 191.000 aan extra inkomsten vanaf 2026 als gevolg van de invoering van deze eigen bijdrage. Doordat de invoering met een jaar is uitgesteld, moeten deze geraamde inkomsten voor 2026 volledig worden afgeraamd. Hierover is eerder gecommuniceerd  via de raadsinformatiebrief van 26 juni 2025. 

Raadsinformatiebrief meerjarenperspectief 2026-2029

Bijlagen Programma 2 / Zorg en inkomen

Terug naar navigatie - Programma 2 / Zorg en inkomen - Bijlagen Programma 2 / Zorg en inkomen

De tot programma 2 / Zorg en inkomen behorende BBV taakvelden kunt u terugvinden in Bijlage 7 / BBV Taakvelden

De tot Programma 2 / Zorg en inkomen behorende BBV indicatoren kunt u terugvinden in Bijlage 8 / BBV Indicatoren

De tot Programma 2 / Zorg en inkomen behorende verbonden partijen kunt u terugvinden in Bijlage 9 / Verbonden partijen