Paragraaf 5 / Verbonden partijen

Verbonden partijen zijn privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisaties waarin de gemeente Beek zowel een financieel als bestuurlijk belang heeft. Van een financieel belang is sprake als er aan de verbonden partij een bedrag ter beschikking is gesteld, dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat of haar verplichtingen niet nakomt. Een bestuurlijk belang betekent dat de gemeente directe invloed kan uitoefenen op het beleid of de besluitvorming. Dit kan zijn via vertegenwoordiging in het bestuur of via het hebben van stemrecht.  Verbonden partijen voeren regelmatig gemeentelijke taken uit die van politiek en maatschappelijk belang zijn. Zij leveren daarmee een belangrijke bijdrage aan het realiseren van gemeentelijke doelstellingen.

Verbonden partijen zijn: 
•     Deelnemingen: N.V. Bank voor Nederlandse gemeenten, N.V. Waterleidingmaatschappij Limburg, Nazorg Limburg B.V., CSV Amsterdam B.V., Enexis Holding N.V., Regionaal Afvalbedrijf Westelijke Mijnstreek (RWM). 
•     Gemeenschappelijke regelingen (GR): GGD Zuid-Limburg, Omnibuzz, Vidar, Veilig-heidsregio Zuid-Limburg, Omgevingsdienst Zuid-Limburg, BsGW, Het Gegevenshuis.
•     Overige verbonden partijen: ten aanzien van het Warmtenet Zuid-Limburg wordt kortheidshalve verwezen naar de projectlijst in het Projectenboek. 

Relevante beleidsdocumenten
•     Begroting GGD 2026
•     Begroting Omnibuzz 2026
•     Begroting Vidar 2026
•     Begroting Veiligheidsregio 2026
•     Begroting Omgevingsdienst ZL 2026
•     Begroting BsGW 2026
•     Begroting Het Gegevenshuis 2026
•     Begroting RWM 2026

Vooralsnog heeft de gemeente Beek geen Nota Verbonden Partijen opgesteld.

Deelneming/aandelen Aantal aandelen 1-1-2026 Ontvangen dividend  in 2025 Boekwaarde 1-1-2026 Verwachte boekwaarde 31-12-2026
Bank Nederlandse Gemeenten N.V. 11.544 28.975 28.860 28.860
Waterleidingmaatschappij N.V. 6 0 27.270 27.270
Nazorg Limburg N.V. 420 0 191 191
CSV Amsterdam B.V. (*) 0 17.509 0 0
Enexis Holding N.V. 307.800 261.631 196.992 196.992
RWM N.V. 89 0 8.900 8.900
Totaal uitgezette gelden in de vorm van eigen vermogen   308.115 262.213 262.213

(*) medio 2025 is CSV opgeheven, waarbij de resterende liquide middelen zijn uitgekeerd aan de aandeelhouders.

N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Terug naar navigatie - Paragraaf 5 / Verbonden partijen - N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Vestigingsplaats Den Haag

Doelstelling / openbaar belang
De BNG fungeert als bankier voor overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut.

Deelnemende partijen
De aandelen zijn voor 50% in eigendom van gemeenten, provincies en waterschappen, en voor 50% in handen van het Rijk.

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Het college van burgemeester en wethouders als aandeelhouder. De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van € 2,50).

Financieel belang / aandelen
De BNG heeft 55.690.720 aandelen uitgegeven, waarvan 11.544 aandelen in bezit zijn van de gemeente Beek. In de begroting 2026 en de meerjarenraming 2027-2029 is voor de bepaling van het dividend uitgegaan van een opbrengst van € 2,50 per aandeel. Dit uitgangspunt is gebaseerd op de dividendontwikkeling in de voorgaande jaren. Op basis van het gemeentelijke aandelenbezit leidt dit tot een jaarlijks geraamde dividendopbrengst van € 28.860.

  1-1-2026 31-12-2026
Verwacht financieel belang Beek € 28.860 € 28.860

Vermogenspositie / resultaat

(Bedragen x € 1.000) 1-1-2025 Percentage 31-12-2025 Percentage
Eigen vermogen 4.777 3,7% n.n.b. n.n.b.
Vreemd vermogen 123.164 96,3% n.n.b. n.n.b.
Totaal vermogen 127.941 100% n.n.b. n.n.b.

De BNG publiceert jaarlijks haar jaarrekening over het voorgaande kalenderjaar en een halfjaarbericht over de eerste zes maanden van het lopende jaar.  In de begroting 2026 zijn de  meest recente beschikbare cijfers van de BNG verwerkt. Over 2024 realiseerde de BNG een nettowinst na belastingen van € 294 miljoen. Op grond van dit resultaat is een dividend van € 2,51 per aandeel uitgekeerd.

Beleids- en of financiële wijzigingen, risico’s
Het financieringsbeleid van BNG blijft, net als in voorgaande jaren, onveranderd gericht op permanente toegang tot de geld- en kapitaalmarkt voor de gewenste looptijden en
volumes tegen zo laag mogelijke kosten. Voor 2025 verwacht de bank ongeveer €19 miljard aan nieuwe financiering aan te trekken. De BNG beschikt over een sterke financiële positie, met een solide kapitaalbasis, goede winstgevendheid en een hoog marktaandeel. In combinatie met gunstige financieringsvoorwaarden vormt dit een stevig fundament om ook in de toekomst financieel weerbaar te blijven.

N.V. Waterleidingmaatschappij Limburg

Terug naar navigatie - Paragraaf 5 / Verbonden partijen - N.V. Waterleidingmaatschappij Limburg

Vestigingsplaats Maastricht

Doelstelling / openbaar belang
De burgers toegang verschaffen tot (drink)water tegen acceptabele kosten.

Deelnemende partijen
In WML participeren de provincie en 31 Limburgse gemeenten.

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Het college van burgemeester en wethouders als aandeelhouder.

Financieel belang / aandelen
Van de 500 geplaatste aandelen bezit de gemeente Beek 6 aandelen met een totale nominale waarde van € 27.270. Deze deelneming valt onder de noemer incourante aandelen/deelnemingen, waar geen dividend en/of andere uitkeringen van verwacht mogen worden. 

  1-1-2026 31-12-2026
Verwacht financieel belang € 27.270 € 27.270

Vermogenspositie / resultaat    

(Bedragen x € 1.000) 1-1-2025 Percentage 1-1-2026 Percentage
Eigen vermogen 217.814 35% n.n.b. n.n.b.
Vreemd vermogen 403.411 65% n.n.b. n.n.b.
Totaal vermogen 621.225 100% n.n.b. n.n.b.

Beleids- en of financiële wijzigingen, risico’s
Het streven van WML is en blijft om voor de komende planjaren én daarna een acceptabele en consistente tariefstructuur te bewerkstelligen, gebaseerd op een gezonde financiële huishouding met beheersbare kapitaallasten. 

Nazorg Limburg B.V.

Terug naar navigatie - Paragraaf 5 / Verbonden partijen - Nazorg Limburg B.V.

Vestigingsplaats Maastricht-Airport

Doelstelling / openbaar belang
Verzorgen van de eeuwigdurende nazorg van afgewerkte stortplaatsen in Limburg, welke voor 1 september 1996 zijn gesloten.

Deelnemende partijen
De aandeelhouders zijn: de B.V. zelf voor 50% en de Limburgse gemeenten voor 50%. De B.V. heeft geen stemrecht. De gemeenten wel. 

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Het college van burgemeester en wethouders als aandeelhouder. Portefeuillehouder is wethouder Schwillens.

Financieel belang / aandelen
De gemeente Beek bezit 420 aandelen met een totale nominale waarde van € 190,59. Deze deelneming valt onder de noemer incourante aandelen/deelnemingen, waar dus geen dividend en/of andere uitkeringen van verwacht mogen worden.

  1-1-2026 31-12-2026
Verwacht financieel belang € 191 € 191

Vermogenspositie / resultaat       

(Bedragen x € 1.000) 1-1-2026 Percentage 31-12-2026 Percentage
Eigen vermogen 11.480 26% 12.000 26%
Vreemd vermogen 33.310 74% 34.800 74%
Totaal vermogen (*) 44.790 100% 46.800 100%

(*) Nazorg Limburg B.V. stelt zoals gebruikelijk de begroting voor het volgende jaar in november/december op om zo goed mogelijk te kunnen aansluiten op de actuele ervaringscijfers van het lopende jaar. 

Beleids- en of financiële wijzigingen, risico’s
Bodemzorg Limburg beheert vanaf september 2024 in totaal 20 gesloten stortplaatsen in Limburg. In 2026 wordt de gesloten stortplaats Spik te Roermond van de categorie NAVOS locatie (nazorg voormalige stortplaatsen) overgenomen. Als gevolg hiervan neemt het vreemd vermogen om de risico’s af te dekken éénmalig extra toe met € 1.018.000. Voor de opbouw van het doelvermogen van € 2,8 mln. hebben de Limburgse gemeenten vanaf 2012 de zogenaamde solidariteitsheffing van € 0,25 per inwoner per jaar betaald aan Bodemzorg Limburg. Tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 24 juni 2021 is deze jaarlijkse solidariteitsheffing conform de afspraken in 2011 per 31 december 2021 beëindigd. Dit is in 2026 nog steeds van toepassing.
In 2026 verwacht Nazorg Limburg BV een winst te boeken van circa € 500.000 als gevolg van de opbrengsten van de zonneparken en het rendement van de beleggingsportefeuille.

Enexis Holding N.V.

Terug naar navigatie - Paragraaf 5 / Verbonden partijen - Enexis Holding N.V.

Vestigingsplaats ‘s-Hertogenbosch

Doelstelling / openbaar belang
Enexis beheert het energienetwerk voor elektriciteit en aardgas in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 miljoen klanten (huishoudens, bedrijven en overheden) voor gas en € 2,9 miljoen klanten voor elektriciteit. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.

Deelnemende partijen
De aandelen zijn voor 74% in eigendom van provincies en voor 26% in handen van gemeenten.

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Het college van burgemeester en wethouders als aandeelhouder.
De gemeentelijke aandeelhouders in Limburg zijn verenigd in de Vegal (ongeveer 10%) en treden gezamenlijk op in de algemene vergadering van aandeelhouders en in de aandeelhouderscommissie.

Financieel belang / aandelen
Enexis heeft 149.682.196 aandelen uitgegeven, waarvan 307.800 aandelen in bezit zijn van de gemeente Beek. In de begroting 2026 en de meerjarenraming 2027-2029 is voor de bepaling van het dividend uitgegaan van een opbrengst van € 0,64 per aandeel. Dit uitgangspunt is gebaseerd op het halfjaarbericht 2025 van Enexis. Op basis van het gemeentelijke aandelenbezit leidt dit tot een jaarlijks geraamde dividendopbrengst € 196.992. 

  1-1-2026 31-12-2026
Verwacht financieel belang € 196.992 € 196.992

Vermogenspositie / resultaat

(Bedragen x € 1.000) 01-01-2025 Percentage 31-12-2025 Percentage
Eigen vermogen 5.538 48% n.n.b. n.n.b.
Vreemd vermogen 5.949 52% n.n.b. n.n.b.
Totaal vermogen 11.487 100% n.n.b. n.n.b.

Enexis publiceert jaarlijks haar jaarrekening over het voorgaande kalenderjaar en een halfjaarbericht over de eerste zes maanden van het lopende jaar.  In de begroting 2026 zijn de  meest recente beschikbare cijfers van Enexis verwerkt. Over 2024 realiseerde Enexis een nettowinst na belastingen van €  254 miljoen. Het dividend bedroeg in 2024 € 0,85 per aandeel.

Beleids- en of financiële wijzigingen, risico’s 
De komende jaren staat Enexis voor een aanzienlijke investeringsopgave met betrekking tot de uitbreiding en versterking van het elektriciteitsnet. Deze investeringen zijn noodzakelijk om onder andere de energietransitie te ondersteunen en woningbouw mogelijk te maken. Voor de financiering van de groei van het elektriciteitsnet, zal Enexis externe middelen moe-ten aantrekken op de kapitaalmarkt. Het is daarbij van belang dat Enexis financieel solide blijft om  leningen tegen gunstige voorwaarden aan te trekken. Om dit te waarborgen, is het noodzakelijk om tijdig maatregelen te treffen ter versterking van het eigen vermogen van de onderneming. In dat kader heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) in april 2025 ingestemd met een wijziging van het dividendbeleid. Waar voorheen een divi-denduitkering van 50% van de nettowinst uit reguliere bedrijfsvoering het uitgangspunt was, is nu besloten om dit percentage te behouden maar met een jaarlijks uit te keren maximum van € 100 miljoen. Dit maximum wordt met ingang van boekjaar 2026 jaarlijks geïndexeerd op basis van het door CBS gepubliceerde CPI-index. Winst boven het uitkeringsplafond blijft binnen de onderneming van Enexis. Daarnaast blijft de voorwaarde gehandhaafd dat de dividenduitkering er niet toe leidt dat Enexis binnen vijf jaar haar A rating profiel verliest.  

 

Regionaal afvalbedrijf Westelijke Mijnstreek (RWM)

Terug naar navigatie - Paragraaf 5 / Verbonden partijen - Regionaal afvalbedrijf Westelijke Mijnstreek (RWM)

Vestigingsplaats Sittard

Doelstelling / openbaar belang
Het werkzaam zijn op het gebied van inzameling, verwerking en recycling van afvalstoffen, alsmede aanverwante taken op het gebied van straatreiniging, gladheidbestrijding en, in het algemeen, het verrichten van diensten op het gebied van beheer van openbare ruimten voor elke als aandeelhouder aangesloten gemeente(n).

Deelnemende partijen
De gemeenten Beek,  Echt-Susteren, Sittard-Geleen en Stein.

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Burgemeester maakt deel uit van de AVA, en wordt vertegenwoordigd door wethouder Schwillens.

Financieel belang / aandelen
De gemeente Beek bezit 88 van de 968 uitgegeven gewone aandelen en 1 van de 8 uitgegeven prioriteitsaandelen met een totale nominale waarde van € 8.900. De aandelen zijn op naam en incourant (d.w.z. niet onderhands verhandelbaar). Deze incourante aandelen zijn nominaal gewaardeerd en op de balans van de gemeente Beek opgenomen.

  1-1-2026 31-12-2026
Verwacht financieel belang € 8.900 € 8.900

Vermogenspositie / resultaat

(Bedragen x € 1.000) 1-1-2025 Percentage 31-12-2025 Percentage
Eigen vermogen 5.435 46% 5.835 48%
Vreemd vermogen 6.393 54% 6.231 52%
Totaal vermogen 11.828 100% 12.066 100%

De RWM-prognosebalans 2026 is nog niet voorhanden. De RWM-prognosebalans 31-12-2025 betreft een inschatting o.b.v. het resultaat over de eerste helft van 2025.

Beleids- en of financiële wijzigingen, risico’s
De gemeente Beek is samen met de gemeenten  Echt-Susteren, Sittard-Geleen, en Stein aandeelhouder van het bedrijf RWM. 

De RWM N.V. heeft op 27 oktober 2010 met de deelnemende gemeenten een basisovereenkomst afgesloten voor onbepaalde tijd, doch tenminste voor 10 jaar voor het exclusief uitvoeren van de gemeentelijke taken op het gebied van inzameling, verwerking en recycling van afvalstoffen, alsmede aanverwante taken op het gebied van straatreiniging en gladheidbestrijding. Voor de uitvoering wordt een kostendekkend tarief in rekening gebracht. Het bedrijfseconomisch risico van RWM N.V. wordt met een bedrijfsreserve afgedekt.
De gemeente Echt-Susteren is per 1 januari 2023 toegetreden tot RWM. De gemeente Beekdaelen is per 1 januari 2025 uitgetreden. 

In november 2023 is tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders de strategische toekomstvisie 2024-2028 "duurzaam denken, duurzaam doen" van RWM vastgesteld. In de toekomstvisie zijn 8 strategische thema's uitgewerkt waarop RWM zich in deze periode zal richten: Partnerschap RWM, rol in circulaire economie, ontwikkeling takenpakket, commerciële dienstverlening, huisvesting, duurzaamheid, samenwerking en schaalgrootte, werkgeverschap en HRM.

In het kader van het aflopende huurcontract eind 2029 op de huidige locatie aan de Millenerweg in Sittard is RWM op zoek naar nieuwe huisvestingslocatie.

 

Gemeenschappelijke regelingen

Terug naar navigatie - Paragraaf 5 / Verbonden partijen - Gemeenschappelijke regelingen

Van een gemeenschappelijke regeling is sprake wanneer het bestuur van twee of meerdere gemeenten of andere publiekrechtelijke overheidslichamen samen een gemeenschappelijke regeling treffen ter behartiging van één of meerdere belangen van die gemeenten.

Gemeenschappelijke Regeling Geneeskundige Gezondheidsdienst Zuid-Limburg (GGD)

Terug naar navigatie - Paragraaf 5 / Verbonden partijen - Gemeenschappelijke Regeling Geneeskundige Gezondheidsdienst Zuid-Limburg (GGD)

Vestigingsplaats Heerlen

Doelstelling / openbaar belang
Zorgdragen voor publieke gezondheid: infectieziektebestrijding, seksuele gezondheid, hygiëne en inspectie, medische milieukunde, jeugdgezondheidszorg, openbare geestelijke gezondheidszorg, forensische geneeskunde, GHOR  en Veilig Thuis.

In het regionaal gezondheidsbeleid is de ambitie vastgelegd om de achterstand ten opzichte van de rest van het land in 2030 met 25 procent in te lopen. Naast Trendbreuk (gericht op de periode vanaf de kinderwens en zwangerschap tot en met de periode waarin mensen jong volwassenen zijn), ligt de focus nu op het gezond blijven van alle inwoners, zowel fysiek als geestelijk , en hierin worden gestimuleerd door hun
leefomgeving. De GGD ZL is een belangrijke partner in de realisatie van het gezondheidsbeleid.

Deelnemende partijen
16 Zuid-Limburgse gemeenten.

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Het Algemeen Bestuur van de GGD Zuid Limburg bestaat uit één bestuurslid per deelnemende gemeente en één plaatsvervangend lid. Als lid van het Algemeen bestuur kunnen slechts worden aangewezen leden van het college van de gemeenten. Besluitvorming vindt plaats via gewogen stemmen, gerelateerd aan het inwoneraantal. 

Financieel belang / aandelen
Subsidie/inkooprelatie/verliesbijdrage naar rato inwonertal. 

  1-1-2026 31-12-2026
Verwacht financieel belang n.v.t.

n.v.t.

Vermogenspositie / resultaat 

(Bedragen x € 1.000) 1-1-2026 Percentage 31-12-2026 Percentage
Eigen vermogen 11 0,04% 11 0,04%
Vreemd vermogen 27.269 99,96% 27.269 99,96%
Totaal vermogen 27.280 100% 27.280 100%
Bijdrage 2026 Bijdrage 2027 Bijdrage 2028 Bijdrage 2029
€ 1.149.381 € 1.149.381 € 1.149.381 € 1.149.381

Het geraamde resultaat 2026 bedraagt € 0. 
·    Totale bijdrage voor het Programma GGD van de 16 gemeenten bedraagt € 11.900.887. (Beek € 321.466).
·    Totale bijdrage voor het Programma JGZ van de 16 gemeenten bedraagt € 22.150.444. (Beek € 628.539). 
·    Totale bijdrage voor het Programma Veilig Thuis van de 16 gemeenten bedraagt € 9.241.868 (Beek € 199.376).
·    Totale bijdrage voor het Programma Rijksvaccinatieprogramma van de 16 gemeenten bedraagt € 1.239.000 (Beek € 35.158).

Begrote bijdrage 2026 gemeente Beek conform begroting GGD 2026 e.v. is € 1.149.381. Dit bedrag is exclusief de overige producten die bij de GGD worden afgenomen. 

Beleids- en of financiële wijzigingen, risico’s
·    Weerstandsvermogen

Risico
Verliesbijdrage naar rato inwonertal.

Rapportages
De begroting en jaarrekening, alsmede een jaarrapportage worden aan de gemeente aangeboden.

Gemeenschappelijke Regeling Omnibuzz

Terug naar navigatie - Paragraaf 5 / Verbonden partijen - Gemeenschappelijke Regeling Omnibuzz

Vestigingsplaats Sittard-Geleen

Doelstelling / openbaar belang
Zorgdragen voor uitvoering van het collectief Wmo-vervoer

Deelnemende partijen
De taken op het gebied van het collectief vraagafhankelijk vervoer zijn door 30 Limburgse gemeenten ondergebracht bij de gemeenschappelijke regeling Omnibuzz. Het indiceren van Wmo-vervoer blijft een taak van de gemeenten.

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Alle gemeenten – waaronder Beek - hebben 1 stem in het Algemeen Bestuur. De wethouder sociaal domein, arbeidsmarkt en cultuur is portefeuillehouder.

  1-1-2026 31-12-2026
Verwacht financieel belang n.v.t. n.v.t.

Vermogenspositie / resultaat 

(Bedragen x € 1.000) 1-1-2026 Percentage 31-12-2026 Percentage
Eigen vermogen 786 10% 779 10%
Vreemd vermogen 6.722 90% 7.254 90%
Totaal vermogen

7.508

100% 8.033 100%
Bijdrage 2026 Bijdrage 2027 Bijdrage 2028 Bijdrage 2029
€ 330.380 € 340.133 € 349.406 € 359.891

Beleids- en of financiële wijzigingen, risico’s
In juni 2025 zijn het concept jaarverslag 2024 en de concept begroting 2026 en meerjarenperspectief  2027-2029 ten behoeve van de zienswijzeprocedure aan de Commissie Inwonerszaken voorgelegd. Het Algemeen Bestuur van Omnibuzz heeft de financiële documenten vervolgens vastgesteld. I.v.m. het verlagen van de begrotingen is het budget voor Omnibuzz in de gemeentebegroting voor de jaren 2025-2029  naar beneden bijgesteld. Deze bijstelling is reeds verwerkt via de Afwijkingenrapportage 2025.

Rapportages
Managementrapportages, begroting, meerjarenperspectief en jaarrekening worden aan de gemeente aangeboden.

Gemeenschappelijke Regeling Vidar Participatiebedrijf Wsw (GR PWsw)

Terug naar navigatie - Paragraaf 5 / Verbonden partijen - Gemeenschappelijke Regeling Vidar Participatiebedrijf Wsw (GR PWsw)

Vestigingsplaats Sittard-Geleen

Doelstelling / openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling Participatiebedrijf Wsw (GR PWsw) Vidar is een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam dat belast is met het formele werkgeverschap van de personenkring van de Wet sociale werkvoorziening en de daaruit voortvloeiende en daarmee verband houdende voorschriften en regelingen. Het programmadoel is het realiseren van de taakstelling van Wsw plaatsingen.

Deelnemende partijen
De gemeenten Beek, Sittard-Geleen en Stein.

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Aan het Algemeen Bestuur van de GR PWsw, waarin Beek is vertegenwoordigd door de wethouders Meurkens en Dirx,  zijn door de gemeentebesturen van de deelnemende gemeenten alle bevoegdheden en verplichtingen overgedragen met betrekking tot de uitvoering van het werkgeverschap aan de personenkring van de Wsw. 

Financieel belang / aandelen
Financiering vindt plaats op basis van een in de gemeenschappelijke regeling opgenomen verdeelsleutel. Deze is gebaseerd op het aantal geplaatste SW-werknemers. In het onderstaande overzicht is het aandeel van de gemeente Beek weergegeven.

  2026 2027 2028 2029
Aandeel in de rijksbijdragen  1.196.000 1.095.000 1.032.000 919.000

Beleids- en of financiële wijzigingen, risico’s.
De diverse taken en werkzaamheden in het kader van Participatie omvatten onder andere het bieden van passende arbeid en het ontwikkelen van bijstandsgerechtigden naar zo regulier mogelijke arbeid. Omdat soms die ontwikkeling niet verder gaat dan dagbesteding wordt dit als participatie- instrument ingezet. Dit kan in de praktijk ook samengaan met de dagbesteding in het kader van de Wmo.  De behoefte van de uitkeringsgerechtigde is leidend. De wens van de gemeente Beek is om hierbij ook het beleid met betrekking tot wijk- en buurtontwikkeling te betrekken. Dit gebeurt in de praktijk via de inzet van Vidar in de Wijk, dat wordt uitgevoerd vanuit de locatie Stegen 35. 

De genoemde werkzaamheden vormen de kern van het Participatiebedrijf, het voorzien in  inkomen via bijstand en het bieden van trajecten in het kader van participatie. Binnen het participatiebedrijf Vidar zijn ook de werkzaamheden van de Wet sociale werkvoorziening ondergebracht. Zodoende kan van dezelfde infrastructuur passende arbeid worden geboden, alsmede ook de begeleiding naar en tijdens arbeid. 

Rapportages
Begroting, kwartaalrapportages en jaarrekening worden de gemeenten periodiek aangeboden. Maandelijks wordt informatie ontvangen m.b.t. stand van zaken prestatie-indicatoren (zoals realisatie, Wsw indicatie, soort plaatsingen en wachtlijst).

Gemeenschappelijke Veiligheidsregio Zuid Limburg

Terug naar navigatie - Paragraaf 5 / Verbonden partijen - Gemeenschappelijke Veiligheidsregio Zuid Limburg

Vestigingsplaats Margraten

Doelstelling / openbaar belang
De doelstelling van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Zuid-Limburg is het realiseren van een efficiënte en kwalitatief hoogwaardige organisatie van de brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, gemeentelijke bevolkingszorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing binnen het werkgebied van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg.

Deelnemende partijen
Alle 16 gemeenten van de regio Zuid Limburg.

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Burgemeester heeft 1 stem van de in totaal 16 stemmen in het Algemeen Bestuur. 

Financieel belang / aandelen
De financiering van de gemeenschappelijke regeling vindt plaats via een verdeelsleutel die is opgenomen in de gemeenschappelijke regeling.

  1-1-2026 31-12-2026
Verwacht financieel belang n.v.t. n.v.t.

Vermogenspositie / resultaat

(Bedragen x € 1.000) 1-1-2026 Percentage 31-12-2026 Percentage
Eigen vermogen 9.543 18% 8.252 16%
Vreemd vermogen 43.457 82% 42.047 84%
Totaal vermogen 53.000 100% 50.299 100%
Bijdrage 2026 Bijdrage 2027 Bijdrage 2028 Bijdrage 2029
€ 1.430.977 €  1.430.977 € 1.430.977 €  1.430.977

Beleids- en/of financiële wijzigingen, risico’s
De focus ligt de komende jaren op het realiseren van een toekomstbestendige brandweer. Dit vereist inhoudelijke samenhang tussen de verschillende onderwerpen op het gebied van brandweerzorg zoals risicoprofiel, risicobeheersing, dekkingsplan, slagkracht en vakbekwaamheid. Een belangrijk onderdeel hiervan is huisvesting van de brandweer. Veel brandweerkazernes in Zuid-Limburg zijn verouderd en voldoen niet aan de wettelijke eisen op het gebied van onderhoud en duurzaamheid. Om dit te verbeteren is een inhaalslag noodzakelijk. Dit brengt stijgende kosten met zich mee, met name doordat in het verleden geen reserveringen zijn gedaan voor (vervangende) nieuwbouw. De kapitaallasten vormen hierin de grootste kostenpost. VRZL werkt toe naar een situatie waarin alle brandweerkazernes eigendom worden van de veiligheidsregio. De hiermee gepaard gaande kosten worden regionaal verdeeld, met als doel een efficiëntere organisatie en een stabiele begroting. Om de financiële effecten voor de deelnemende gemeenten tijdelijk te verzachten, heeft het Algemeen Bestuur van VRZL in juli 2025 ingestemd met het vormen van een bestemmingsreserve. Hieruit worden de transitiekosten voor de jaren 2025 en 2026 gedekt. Gemeenten worden hierdoor in deze jaren niet extra belast met kosten vanuit het huisvestingsdossier. Daarnaast heeft het Algemeen Bestuur in juli 2025 ingestemd met het geven van een bezuinigingsopdracht aan VRZL die erop gericht is om de financiële gevolgen voor het ravijnjaar 2026 voor de deelnemende gemeenten te beperken. 

Rapportages
De raad kan jaarlijks kennisnemen van het jaarverslag en heeft tevens de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen op de begroting. 

Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Limburg

Terug naar navigatie - Paragraaf 5 / Verbonden partijen - Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Limburg

Vestigingsplaats Maastricht

Doelstelling / openbaar belang
Het realiseren van een efficiënte en kwalitatief hoogwaardige organisatie voor milieuzorg onder één regionale bestuurlijke regie en het waarborgen van een basisniveau in kwaliteit en veiligheid van de woon, werk en leefomgeving.

Deelnemende partijen
Alle gemeenten van Zuid Limburg en de provincie.

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Wethouder Schwillens vertegenwoordigt Beek in het Algemeen Bestuur en heeft 4 stemmen van de in totaal 100 stemmen. 

Financieel belang / aandelen
Het financiële risico dat gelopen wordt als deelnemer van deze gemeenschappelijke regeling is gerelateerd aan de inbreng /zeggenschap binnen de Omgevingsdienst Zuid-Limburg. Het betreft 4% van het eventuele tekort.

  1-1-2026 31-12-2026
Verwacht financieel belang n.v.t. n.v.t.

Vermogenspositie / resultaat

(Bedragen x € 1.000) 1-1-2026 Percentage 31-12-2026 Percentage
Eigen vermogen 1.322 30% 1.140 27%
Vreemd vermogen 3.071 70% 3.071 73%
Totaal vermogen 4.393 100% 4.211 100%
Bijdrage 2026 Bijdrage 2027 Bijdrage 2028  Bijdrage 2029
€ 576.100 € 576.100 € 576.100 € 576.100

De ODZL-begroting is kostendekkend en doorgerekend aan de deelnemende gemeenten. 

Beleids- en of financiële wijzigingen, risico’s
De ODZL is per 1 januari 2013 formeel opgericht onder de naam RUD Zuid-Limburg. In 2014 is de dienstverlenings-overeenkomst gesloten en jaarlijks wordt een werkprogramma vastgesteld.  Per 1 juli 2024 is de RUD verder gegaan onder de naam Omgevingsdienst Zuid-Limburg.

In 2025 is de huidige financieringssystematiek van de Omgevingsdienst Zuid-Limburg onderzocht. Medio 2025 wordt hiervoor een implementatieplan opgesteld, wat kan leiden tot een wijziging van de financieringssystematiek van de Omgevingsdienst Zuid-Limburg vanaf het begrotingsjaar 2027. 

Rapportages
De raad kan jaarlijks haar zienswijze geven over de begroting.

Gemeenschappelijke Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)

Terug naar navigatie - Paragraaf 5 / Verbonden partijen - Gemeenschappelijke Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)

Vestigingsplaats Roermond

Doelstelling / openbaar belang
De taken van de gemeenschappelijke regeling BsGW bestaan uit een zo doelmatig mogelijke uitvoering van enige wettelijke bepaling of beleidsregel met betrekking tot:
a.    De heffing en invordering van gemeentelijke belastingen, inclusief activiteiten in het kader van de Wet waardering onroerende zaken.
b.    De uitvoering van de Wet WOZ, waaronder de waardebepaling en de waarde vaststelling.

Deelnemende partijen
Deelnemende partijen per 31 december 2022 zijn: het waterschap Limburg en de gemeenten Beek, Beekdaelen, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Venlo, Voerendaal en Weert.

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Wethouder Dirx is lid van het Algemeen Bestuur.

Financieel belang / aandelen
De financiering van de gemeenschappelijke regeling vindt plaats via een verdeelsleutel die is opgenomen in de gemeenschappelijke regeling.

  1-1-2026 31-12-2026
Verwacht financieel belang n.v.t. n.v.t.

De verwachte bijdrage 2026 gemeente Beek bedraagt € 359.518. 
Voor de begroting 2026 en de meerjarenraming 2026-2029 van BsGW wordt de jaarschijf 2026 uit de vastgestelde begroting en meerjarenbegroting 2026-2029 als uitgangspunt genomen.

Vermogenspositie / resultaat

(Bedragen x € 1.000) 1-1-2026 Percentage 31-12-2026 Percentage
Eigen vermogen 2.070 24,5% 2.427 28,5%
Vreemd vermogen 6.367 75,5% 6.080 71,5%
Totaal vermogen

8.437

100% 8.507 100%
Bijdrage 2026 Bijdrage 2027 Bijdrage 2028 Bijdrage 2029
€ 359.518 € 359.518 € 359.518 € 359.518

Het positieve resultaat van BsGW over 2024 bedraagt € 3,723 miljoen voor bestemming. De begroting 2025 is in juni 2025 door het Algemeen Bestuur vastgesteld. 

Beleids- en/of financiële wijzigingen, risico’s
De BsGW heeft besloten om de renteopbrengsten buiten de begroting 2026 te houden, vanwege de onvoorspelbaarheid en het daarmee gepaard gaande financiële risico.  Daarnaast is op basis van de meest actuele inzichten over 2025 en ervaringscijfers tot en met 2024 de prognose voor de proceskosten herzien. Dit heeft geleid tot een structurele verlaging van de proceskosten met € 1,5 miljoen. Tot slot heeft het Algemeen Bestuur besloten om voor het aanbestedingstraject Hosting en Applicaties (AHA) 2028/2029 een nieuwe bestemmingsreserve te vormen, met een jaarlijkse storting van € 357 duizend in de periode 2026-2029.

Rapportages
De raad kan jaarlijks haar zienswijze geven over de begroting resp. begrotingswijzigingen en ontvangt jaarlijks het jaarverslag ter kennisname nadat het Algemeen Bestuur deze vastgesteld heeft.

Gemeenschappelijke Regeling Het Gegevenshuis

Terug naar navigatie - Paragraaf 5 / Verbonden partijen - Gemeenschappelijke Regeling Het Gegevenshuis

Vestigingsplaats:  Landgraaf

Doelstelling / openbaar belang
Het Gegevenshuis heeft tot doel het ontzorgen van de deelnemers op het gebied van het inwinnen en beheren van object- en ruimtegerelateerde (Basis)registraties en geometrie, alsmede het daarmee samenhangend beeldmaterieel. Tevens het verzorgen van ondersteunende diensten waarbij geodata of analyses van ruimtelijke data van belang kunnen zijn.

Deelnemende partijen
De gemeenten Beek, Beekdaelen, Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Simpelveld, Sittard-Geleen, Vaals, Voerendaal en het Waterschap Limburg.

Bestuurlijk belang / zeggenschap
Wethouder Dirx is lid van het Algemeen Bestuur.

Financieel belang / aandelen
De bijdrage van de gemeente Beek aan Het Gegevenshuis wordt bepaald door de afname van producten en diensten. De kosten per eenheid product/dienst zijn bepaald aan de hand van verdeelsleutels. De feitelijke bijdrage vloeit voort uit de algemene regeling in de Gemeenschappelijke Regeling Het Gegevenshuis en is uitgewerkt in de Dienstverleningsovereenkomst en bijbehorende productbladen. De verwachte bijdrage van Beek in 2026 bedraagt € 154.343.

  1-1-2026 31-12-2026
Verwacht financieel belang n.v.t. n.v.t.

Vermogenspositie / resultaat
Het Gegevenshuis heeft geen algemene reserve en ook geen bestemmingsreserve per 1-1-2026. Per kwartaal wordt een voorschot gefactureerd op basis van de begroting dat gericht is op het steeds hebben van voldoende liquide middelen om de aangegane verplichtingen te voldoen. Bij de jaarrekening wordt het resultaat opgemaakt. De laatste jaren is er steeds een positief resultaat geweest dat naar rato van de bijdrage over de deelnemers verdeeld is.

(Bedragen x € 1.000) 1-1-2026 Percentage 31-12-2026 Percentage
Eigen vermogen 296.812  15% 296.812  15%
Vreemd vermogen 1.682.531  85% 1.682.531  85%
Totaal vermogen 1.979.343  100% 1.979.343  100%
Bijdrage 2026 Bijdrage 2027 Bijdrage 2028 Bijdrage 2029
154.343 154.343 154.343 154.343

Beleids- en/of financiële wijzigingen, risico’s
In hoofdzaak is Het Gegevenshuis een uitvoeringsorganisatie, beleidsarm. Het gaat vooral om uitvoering van wettelijk verplichte taken dan wel voor de uitvoering van voor de uitvoering van gemeentelijk beleid noodzakelijke taken op het gebied van inwinnen, beheren en informeren van geodata. De strategische pijlers van Het Gegevenshuis zijn innovatie en groei.
Medio 2025 heeft het algemeen bestuur Het Gegevenshuis opgedragen een innovatieprogramma uit te werken dat onder meer gericht is op het ondersteunen van de gemeenten bij datagestuurd beleid of datagestuurde dienstverlening. Het is de bedoeling dat in de tweede helft van 2026 het programma met uitgewerkte cases met kosten/baten-analyses en afweging van maatschappelijke impact aan het algemeen bestuur ter besluitvorming wordt voorgelegd.
Groei wordt bewerkstelligd door nieuwe toetreders, door nieuwe producten en diensten en door het afnemen van meer producten en diensten door de huidige deelnemers. Groei leidt tot efficiencywinsten maar verhoogt ook de robuustheid die nodig is om toekomstige (technologische) ontwikkelingen maximaal te nutten.
De begroting en de bijdrage van de deelnemers per product en dienst zijn al jaren stabiel te noemen. Naast de gebruikelijke en verplichte indexeringen  leiden alleen afwijkende CAO-afspraken of extreme inflatie tot verandering van de bijdrage.
De kans dat er sprake is van niet begrote onvoorziene kosten (risico’s), is op basis van de inrichting en de werkwijze van Het Gegevenshuis klein en heeft in de praktijk vanaf de oprichting in 2015 niet tot enig negatief resultaat geleid. Mochten er zich toch onvoorziene kosten (risico’s) voordoen, dan dragen de deelnemers naar rato van de afname van het desbetreffend product of dienst bij aan deze onvoorziene kosten.

Rapportages
Naast de noodzakelijke en verplichte documenten in het kader van de planning- en controlcyclus, levert Het Gegevenshuis per kwartaal een rapportage aan waarin de geleverde prestaties worden afgezet  tegen de overeengekomen prestaties en eventuele afwijkingen worden toegelicht.

Saldo matrix verbonden partijen bijdrage Beek (x € 1.000)
R2024
B2025
B2026
B2027
B2028
B2029
GGD Zuid-Limburg (inclusief GHOR)
1.058
1.192
1.218
1.218
1.218
1.218
Omnibuzz
242
289
293
301
309
317
Vidar
1.072
1.030
1.196
1.095
1.032
919
Veiligheidsregio ZL
1.315
1.381
1.431
1.431
1.431
1.431
Omgevingsdienst Zuid-Limburg
469
555
576
576
576
576
BsGW
358
386
382
382
382
382
Het Gegevenshuis
0
0
154
154
154
154
Totaal paragraaf verbonden partijen
4.514
4.833
5.250
5.157
5.102
4.997