
Bijlage 6 / Recapitulatie begrotingsevenwicht
Totaaloverzicht conform overzicht provincie:
Bedragen x € 1.000 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Saldo baten en lasten | -1.847.988 | -1.908.985 | -3.766.044 | -4.594.037 |
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | 2.633.429 | 1.930.478 | 610.318 | 1.067.596 |
Begrotingssaldo na bestemming | 785.440 | 21.494 | -3.155.726 | -3.526.441 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) | 420.454 | -432.971 | 489.637 | 28.333 |
Structureel begrotingssaldo | 364.986 | 454.464 | -3.645.362 | -3.554.774 |
Een nadere specificatie van de incidentele baten en lasten treft u onderstaand aan:
Detailoverzicht incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Bijlage 6 / Recapitulatie begrotingsevenwicht - Detailoverzicht incidentele baten en lastenBaten en lasten |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Toelichting |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
Baten |
Saldo |
Lasten |
Baten |
Saldo |
Lasten |
Baten |
Saldo |
Lasten |
Baten |
Saldo |
|||
1 Werk en economie |
-3.272.852 |
234.212 |
-3.038.640 |
-3.131.983 |
132.752 |
-2.999.232 |
-3.026.981 |
132.752 |
-2.894.229 |
-2.920.981 |
132.752 |
-2.788.229 |
||
A1 |
Incidentele baten en lasten: |
-24.963 |
0 |
-24.963 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Omgevingspakket MAA 2023-2026 |
-24.963 |
-24.963 |
0 |
0 |
0 |
Omgevingspakket MAA 2023-2026. Betreft investering in de omgevingsverbeteringen rondom Maastricht-Aachen Airport (MAA) (verkeersveilig, verduurzamen en vergroenen). |
||||||||
B1 |
Incidentele reservemutaties: |
0 |
24.963 |
24.963 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Onttrekking reserve Omgevingskwalitet |
24.963 |
24.963 |
0 |
0 |
0 |
Betreft dekking van het Omgevingspakket MAA 2023-2026. |
||||||||
C1 |
Structurele baten en lasten: |
-3.247.890 |
206.750 |
-3.041.140 |
-3.131.983 |
130.252 |
-3.001.732 |
-3.026.981 |
130.252 |
-2.896.729 |
-2.920.981 |
130.252 |
-2.790.729 |
|
D1 |
Structurele reservemutaties: |
0 |
2.500 |
2.500 |
0 |
2.500 |
2.500 |
0 |
2.500 |
2.500 |
0 |
2.500 |
2.500 |
|
2 Zorg en inkomen |
-22.277.647 |
5.418.084 |
-16.859.563 |
-22.272.821 |
5.504.499 |
-16.768.322 |
-22.411.656 |
5.593.771 |
-16.817.886 |
-22.550.888 |
5.714.507 |
-16.836.381 |
||
A2 |
Incidentele baten en lasten: |
-137.547 |
137.547 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Brede Spuk - ouderenzorg |
-48.663 |
48.663 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Deze Brede Specifieke Uitkering is bestemd voor de uitvoering van afspraken vastgelegd in het Hoofdlijnen Sportakkoord II, het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Preventieakkoord. De SPUK kent diverse onderdelen die op diverse taakvelden worden verantwoord. |
|||||||
Brede Spuk - welzijnswerk |
-13.407 |
13.407 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zie toelichting Brede Spuk |
|||||||
Brede Spuk - mantelzorg |
-8.938 |
8.938 |
0 |
Zie toelichting Brede Spuk |
||||||||||
Brede Spuk - volksgezondheid |
-66.539 |
66.539 |
0 |
Zie toelichting Brede Spuk |
||||||||||
B2 |
Incidentele reservemutaties: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
C2 |
Structurele baten en lasten: |
-22.140.100 |
5.261.597 |
-16.878.503 |
-22.272.821 |
5.485.559 |
-16.787.262 |
-22.411.656 |
5.574.831 |
-16.836.826 |
-22.550.888 |
5.695.568 |
-16.855.321 |
|
D2 |
Structurele reservemutaties: |
0 |
18.940 |
18.940 |
0 |
18.940 |
18.940 |
0 |
18.940 |
18.940 |
0 |
18.940 |
18.940 |
|
3 Maatschappelijke ontwikkeling |
-4.316.134 |
1.010.711 |
-3.305.423 |
-4.409.761 |
1.123.222 |
-3.286.539 |
-5.584.797 |
2.150.629 |
-3.434.168 |
-4.502.670 |
1.071.569 |
-3.431.101 |
||
A3 |
Incidentele baten en lasten: |
-95.355 |
95.355 |
0 |
-150.000 |
150.000 |
0 |
0 |
1.077.407 |
1.077.407 |
0 |
0 |
0 |
|
Brede Spuk - sportbeleid en activering |
-95.355 |
95.355 |
0 |
Zie toelichting Brede Spuk |
||||||||||
Boekwinst vrijkomende basisschoollocaties |
1.046.000 |
Nadat de 2 basisscholen van Baeks Kompas zijn verhuisd naar de nieuwe locatie bij de Haamen, kunnen de vrijgekomen locaties worden vermarkt. |
||||||||||||
Vrijval bedrag uit reserve dekking kapitaallasten ten gunste van algemene reserve |
31.407 |
De dekking van de kapitaallasten van de 2 basisscholen kan vrijvallen uit de reserve dekking kapitaallasten. |
||||||||||||
Verhuiskosten bibliotheek De Domijnen met als dekking de verkoopopbrengst van het bibliotheekpand De Domijnen |
-150.000 |
150.000 |
Aanvullend op het investeringsbedrag is voor de verhuiskosten van bibliotheek De Domijnen een incidenteel exploitatiebudget nodig van € 150.000 in 2027 dat gedekt wordt uit de verkoopopbrengst van de huidige bibliotheeklocatie. |
|||||||||||
B3 |
Incidentele reservemutaties: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
-1.077.407 |
0 |
-1.077.407 |
0 |
0 |
0 |
|
Storting algemene reserve: boekwinst vrijkomende basisschoollocaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
-1.046.000 |
-1.046.000 |
0 |
De boekwinst van de 2 vrijkomende basisschoollocaties a.g.v. de overgang naar de nieuwe locatie wordt gestort in de algemene reserve |
||||||
Storting algemene reserve: vrijval reserve dekking kapitaallasten voor basisscholen |
-31.407 |
Het bedrag dat vrijvalt uit de resrve dekking kapitaallasten van de 2 basisscholen wordt gestort in de algemene reserve |
||||||||||||
C3 |
Structurele baten en lasten: |
-4.213.276 |
654.843 |
-3.558.433 |
-4.252.258 |
721.343 |
-3.530.915 |
-4.499.887 |
789.936 |
-3.709.951 |
-4.495.167 |
821.343 |
-3.673.824 |
|
D3 |
Structurele reservemutaties: |
-7.503 |
260.513 |
253.010 |
-7.503 |
251.879 |
244.376 |
-7.503 |
283.286 |
275.783 |
-7.503 |
250.226 |
242.723 |
|
4 Ruimtelijk ontwikkelen |
-3.333.478 |
806.921 |
-2.526.557 |
-3.180.888 |
971.407 |
-2.209.480 |
-3.280.888 |
971.407 |
-2.309.480 |
-3.280.888 |
971.407 |
-2.309.480 |
||
A4 |
Incidentele baten en lasten: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
B4 |
Incidentele reservemutaties: |
-231.871 |
221.853 |
-10.017 |
-55.000 |
83.333 |
28.333 |
-55.000 |
83.333 |
28.333 |
-55.000 |
83.333 |
28.333 |
|
Reserve Omgevingskwaliteit |
86.650 |
86.650 |
Onttrekking betreft de vorming van de reserve Transformatiefonds Woningmarkt gedurende vier jaar (2023 t/m 2026). |
|||||||||||
Reserve Transformatiefonds Woningmarkt |
-125.000 |
-125.000 |
Betreft de vorming van de reserve Transformatiefonds Woningmarkt d.m.v. een jaarlijkse storting van € 125.000 in de periode 2023 t/m 2026. |
|||||||||||
Reserve Ruimtelijke plannen |
-40.000 |
83.333 |
43.333 |
-40.000 |
83.333 |
43.333 |
-40.000 |
83.333 |
43.333 |
-40.000 |
83.333 |
43.333 |
Betreft jaarlijkse storting ter dekking van de werkelijke (meerjarige) kosten van het opstellen van ruimtelijke plannen conform het plan van aanpak. |
|
Reserve Kerkgebouwen |
-15.000 |
-15.000 |
-15.000 |
-15.000 |
-15.000 |
-15.000 |
-15.000 |
-15.000 |
Betreft jaarlijkse storting ter dekking van restauratie en instandhoudingssubsidies |
|||||
Storting algemene reserve |
-51.871 |
-51.871 |
Storting in algemene reserve van vrijval uit reserve dekking kapitaallasten inzake onderzoek zonneweide AV |
|||||||||||
Onttrekking reserve dekking kapitaallasten |
51.871 |
51.871 |
Vrijval uit reserve dekking kapitaallasten inzake onderzoek zonneweide AV dat ineens wordt afgeschreven in 2026 |
|||||||||||
C4 |
Structurele baten en lasten: |
-3.101.608 |
566.938 |
-2.534.669 |
-3.125.888 |
888.074 |
-2.237.813 |
-3.225.888 |
888.074 |
-2.337.813 |
-3.225.888 |
888.074 |
-2.337.813 |
|
D4 |
Structurele reservemutaties: |
0 |
18.129 |
18.129 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
5 Openbare ruimte |
-11.216.427 |
6.954.950 |
-4.261.477 |
-11.340.677 |
7.097.367 |
-4.243.310 |
-12.420.310 |
7.994.606 |
-4.425.703 |
-12.391.440 |
7.548.775 |
-4.842.665 |
||
A5 |
Incidentele baten en lasten: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
B5 |
Incidentele reservemutaties: |
0 |
345.880 |
345.880 |
-461.304 |
0 |
-461.304 |
0 |
461.304 |
461.304 |
0 |
0 |
0 |
|
Reserve degeneratievergoedingen |
345.880 |
345.880 |
-461.304 |
0 |
-461.304 |
0 |
461.304 |
461.304 |
De verwachte ontvangsten van nutsbedrijven (degeneratievergoedingen) worden gestort in de nieuw te vormen reserve degeneratievergoedingen zodat deze middelen beschikbaar blijven voor het wegwerken van achterstallig onderhoud trottoirs |
|||||
C5 |
Structurele baten en lasten: |
-11.216.427 |
6.463.500 |
-4.752.927 |
-10.879.373 |
6.851.656 |
-4.027.718 |
-12.420.310 |
7.222.924 |
-5.197.385 |
-12.391.440 |
7.238.397 |
-5.153.043 |
|
D5 |
Structurele reservemutaties: |
0 |
145.570 |
145.570 |
0 |
245.712 |
245.712 |
0 |
310.378 |
310.378 |
0 |
310.378 |
310.378 |
|
6 Bestuur en organisatie |
-19.078.186 |
14.519.993 |
-4.558.194 |
-13.841.157 |
9.426.719 |
-4.414.438 |
-13.826.691 |
8.096.302 |
-5.730.389 |
-13.924.695 |
8.070.536 |
-5.854.158 |
||
A6 |
Incidentele baten en lasten: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
B6 |
Incidentele reservemutaties: |
-5.234.759 |
2.300.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Storting in de reserve dekking kapitaallasten ten laste van de algemene reserve |
-1.300.000 |
1.300.000 |
0 |
Met deze storting worden de kapitaallasten gedekt die voortvloeien uit de investering voor de verduurzaming van gemeentelijke gebouwen |
||||||||||
Storting in de reserve dekking kapitaallasten ten laste van de algemene reserve |
-1.000.000 |
1.000.000 |
0 |
Met deze storting worden de kapitaallasten gedekt die voortvloeien uit de investering in ICT die noodzakelijk zijn om toekomstbestendig te blijven. |
||||||||||
Storting in de reserve dekking kapitaallasten ten laste van de algemene reserve |
-2.934.759 |
2.934.759 |
0 |
Door deze storting kunnen meer structurele afschrijvingslasten gedekt worden waardoor de meerjarenbegroting structureel wordt ontlast. |
||||||||||
C6 |
Structurele baten en lasten: |
-13.843.428 |
7.450.780 |
-6.392.648 |
-13.841.157 |
7.574.798 |
-6.266.359 |
-13.826.691 |
7.505.815 |
-6.320.876 |
-13.924.695 |
7.605.815 |
-6.318.880 |
|
D6 |
Structurele reservemutaties: |
0 |
1.828.074 |
1.828.074 |
0 |
1.845.541 |
1.845.541 |
0 |
584.107 |
584.107 |
0 |
458.342 |
458.342 |
|
E (A1 t/m A6) |
Incidentele baten & lasten programma's |
-257.865 |
232.902 |
-24.963 |
-150.000 |
150.000 |
0 |
0 |
1.077.407 |
1.077.407 |
0 |
0 |
0 |
|
F (B1 t/m B6) |
Incidentele reservemutaties programma's |
-5.466.629 |
5.827.455 |
360.826 |
-516.304 |
83.333 |
-432.971 |
-1.132.407 |
544.637 |
-587.771 |
-55.000 |
83.333 |
28.333 |
|
G (C1 t/m C6) |
Structurele baten en lasten programma's |
-57.762.728 |
20.604.408 |
-37.158.320 |
-57.503.481 |
21.651.682 |
-35.851.798 |
-59.411.413 |
22.111.832 |
-37.299.581 |
-59.509.060 |
22.379.449 |
-37.129.611 |
|
H (D1 t/m D6) |
Structurele reservemutaties programma's |
-7.503 |
2.273.726 |
2.266.223 |
-7.503 |
2.364.571 |
2.357.069 |
-7.503 |
1.199.211 |
1.191.708 |
-7.503 |
1.040.386 |
1.032.883 |
|
I (G+H) |
Saldo structurele baten & lasten programma's |
-57.770.231 |
22.878.134 |
-34.892.097 |
-57.510.983 |
24.016.254 |
-33.494.730 |
-59.418.915 |
23.311.043 |
-36.107.872 |
-59.516.562 |
23.419.834 |
-36.096.728 |
|
J (E+F) |
Saldo incidentele baten & lasten programma's |
-5.724.494 |
6.060.357 |
335.863 |
-666.304 |
233.333 |
-432.971 |
-1.132.407 |
1.622.044 |
489.637 |
-55.000 |
83.333 |
28.333 |
|
Divers |
||||||||||||||
Algemene middelen |
-800.859 |
36.150.638 |
35.349.779 |
-1.310.417 |
35.267.716 |
33.957.299 |
-1.736.190 |
34.206.806 |
32.470.616 |
-1.904.152 |
34.454.212 |
32.550.059 |
||
K1 |
Incidentele baten en lasten: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
L1 |
Incidentele reservemutaties: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
M1 |
Structurele baten en lasten: |
-800.859 |
36.150.638 |
35.349.779 |
-1.310.417 |
35.267.716 |
33.957.299 |
-1.736.190 |
34.206.806 |
32.470.616 |
-1.904.152 |
34.454.212 |
32.550.059 |
|
N1 |
Structurele reservemutaties: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overhead |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
K2 |
Incidentele baten en lasten: |
84.591 |
0 |
84.591 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Implementatiekosten Wet Open Overheid |
84.591 |
0 |
84.591 |
Voor de implementatie van de nieuwe Wet Open overheid is t/m 2026 incidenteel bovenop het structurele bedrag een implementatiebudget geraamd coform Meicirculaire 2022 |
||||||||||
L2 |
Incidentele reservemutaties: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
M2 |
Structurele baten en lasten: |
-84.591 |
0 |
-84.591 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
N2 |
Structurele reservemutaties: |
0 |
6.380 |
6.380 |
0 |
6.380 |
6.380 |
0 |
6.380 |
6.380 |
0 |
6.380 |
6.380 |
|
Vennootschapsbelasting |
-14.485 |
0 |
-14.485 |
-14.485 |
0 |
-14.485 |
-14.485 |
0 |
-14.485 |
-14.485 |
0 |
-14.485 |
||
K3 |
Incidentele baten en lasten: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
L3 |
Incidentele reservemutaties: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
M3 |
Structurele baten en lasten: |
-14.485 |
0 |
-14.485 |
-14.485 |
0 |
-14.485 |
-14.485 |
0 |
-14.485 |
-14.485 |
0 |
-14.485 |
|
N3 |
Structurele reservemutaties: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Onvoorzien |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
K4 |
Incidentele baten en lasten: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
L4 |
Incidentele reservemutaties: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
M4 |
Structurele baten en lasten: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
N4 |
Structurele reservemutaties: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
O (K1 t/m K4) |
Incidentele baten & lasten Divers |
84.591 |
0 |
84.591 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
P (L1 t/m L4) |
Incidentele reservemutaties Divers |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Q (M1 t/m M4) |
Structurele baten en lasten Divers |
-899.935 |
36.150.638 |
35.250.703 |
-1.324.902 |
35.267.716 |
33.942.814 |
-1.750.675 |
34.206.806 |
32.456.130 |
-1.918.638 |
34.454.212 |
32.535.574 |
|
R (N1 t/m N4) |
Structurele reservemutaties Divers |
0 |
6.380 |
6.380 |
0 |
6.380 |
6.380 |
0 |
6.380 |
6.380 |
0 |
6.380 |
6.380 |
|
S (Q+R) |
Saldo structurele baten & lasten Divers |
-899.935 |
36.157.018 |
35.257.083 |
-1.324.902 |
35.274.096 |
33.949.194 |
-1.750.675 |
34.213.186 |
32.462.510 |
-1.918.638 |
34.460.592 |
32.541.954 |
|
T (O+P) |
Saldo incidentele baten & lasten Divers |
84.591 |
0 |
84.591 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
U (I+S) |
Totaal saldo structurele baten & lasten |
-58.670.166 |
59.035.153 |
364.986 |
-58.835.886 |
59.290.350 |
454.464 |
-61.169.591 |
57.524.229 |
-3.645.362 |
-61.435.200 |
57.880.426 |
-3.554.774 |
|
V (J+T) |
Totaal saldo incidentele baten & lasten |
-5.639.903 |
6.060.357 |
420.454 |
-666.304 |
233.333 |
-432.971 |
-1.132.407 |
1.622.044 |
489.637 |
-55.000 |
83.333 |
28.333 |
|
W (U+V) |
Totale baten & lasten |
-64.310.069 |
65.095.510 |
785.440 |
-59.502.189 |
59.523.683 |
21.494 |
-62.301.998 |
59.146.272 |
-3.155.726 |
-61.490.200 |
57.963.759 |
-3.526.441 |
Overzicht structurele reserve mutaties
Terug naar navigatie - Bijlage 6 / Recapitulatie begrotingsevenwicht - Overzicht structurele reserve mutatiesBaten en lasten |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 |
Lasten |
Baten |
Saldo |
Lasten |
Baten |
Saldo |
Lasten |
Baten |
Saldo |
Lasten |
Baten |
Saldo |
1. Werk en economie |
||||||||||||
Structurele reservemutaties |
0 |
2.500 |
2.500 |
0 |
2.500 |
2.500 |
0 |
2.500 |
2.500 |
0 |
2.500 |
2.500 |
Onttrekking reserve dekking kapitaallasten |
0 |
2.500 |
2.500 |
0 |
2.500 |
2.500 |
0 |
2.500 |
2.500 |
0 |
2.500 |
2.500 |
2. Zorg en inkomen |
||||||||||||
Structurele reservemutaties |
0 |
18.940 |
18.940 |
0 |
18.940 |
18.940 |
0 |
18.940 |
18.940 |
0 |
18.940 |
18.940 |
Onttrekking reserve dekking kapitaallasten |
0 |
18.940 |
18.940 |
0 |
18.940 |
18.940 |
0 |
18.940 |
18.940 |
0 |
18.940 |
18.940 |
3. Maatschappelijke ontwikkeling |
||||||||||||
Structurele reservemutaties |
-7.503 |
260.513 |
253.010 |
-7.503 |
251.879 |
244.376 |
-7.503 |
283.286 |
275.783 |
-7.503 |
250.226 |
242.723 |
Onttrekking/Storting reserve dekking kapitaallasten |
-7.503 |
260.513 |
253.010 |
-7.503 |
251.879 |
244.376 |
-7.503 |
283.286 |
275.783 |
-7.503 |
250.226 |
242.723 |
4. Ruimtelijk ontwikkelen |
||||||||||||
Structurele reservemutaties |
0 |
18.129 |
18.129 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onttrekking reserve dekking kapitaallasten |
0 |
18.129 |
18.129 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5. Openbare ruimte |
||||||||||||
Structurele reservemutaties |
0 |
145.570 |
145.570 |
0 |
245.712 |
245.712 |
0 |
310.378 |
310.378 |
0 |
310.378 |
310.378 |
Onttrekking reserve dekking kapitaallasten |
0 |
145.570 |
145.570 |
0 |
245.712 |
245.712 |
0 |
310.378 |
310.378 |
0 |
310.378 |
310.378 |
6. Bestuur en organisatie (excl.divers) |
||||||||||||
Structurele reservemutaties |
0 |
1.828.074 |
1.828.074 |
0 |
1.845.541 |
1.845.541 |
0 |
584.107 |
584.107 |
0 |
458.342 |
458.342 |
Onttrekking Reserve Ingroei Veiligheidsregio |
89.716 |
89.716 |
59.811 |
59.811 |
29.905 |
29.905 |
0 |
0 |
||||
Onttrekking reserve dekking kapitaallasten |
402.721 |
402.721 |
583.658 |
583.658 |
554.202 |
554.202 |
458.342 |
458.342 |
||||
Onttrekking Algemene reserve zijnde max. 10% van het surplus |
1.335.636 |
1.335.636 |
1.202.073 |
1.202.073 |
||||||||
Overhead |
||||||||||||
Structurele reservemutaties |
0 |
6.380 |
6.380 |
0 |
6.380 |
6.380 |
0 |
6.380 |
6.380 |
0 |
6.380 |
6.380 |
Onttrekking reserve dekking kapitaallasten |
0 |
6.380 |
6.380 |
6.380 |
6.380 |
0 |
6.380 |
6.380 |
0 |
6.380 |
6.380 |
|
Totaal: |
-7.503 |
2.280.106 |
2.272.603 |
-7.503 |
2.370.951 |
2.363.449 |
-7.503 |
1.205.591 |
1.198.088 |
-7.503 |
1.046.766 |
1.039.263 |
Toelichting structurele reserve mutaties
Terug naar navigatie - Bijlage 6 / Recapitulatie begrotingsevenwicht - Toelichting structurele reserve mutatiesAlle reservemutaties zijn conform de geldende BBV-voorschriften in beginsel incidenteel van aard. Op deze basisregel zijn een aantal uitzonderingen. Onderstaande reservemutaties kwalificeren als structure mutaties:
Bestemmingsreserve dekking kapitaallasten:
Wanneer de bestemmingsreserve dekking kapitaallasten wordt gevormd voor de dekking van de kapitaallasten van geactiveerde investeringen, is deze dekking structureel geregeld. De looptijd van de gevormde reserve is gelijk aan de afschrijvingstermijn van de geactiveerde investering. Hierdoor hebben zowel de afschrijvingslasten als de onttrekking aan deze reserve geen invloed op het structurele begrotingssaldo.
Onttrekking algemene reserve:
Gemeenten mogen jaarlijks 10% van het surplus in de algemene reserve (het meerdere boven het benodigde weerstandsvermogen) inzetten als structureel dekkingsmiddel. In de voorliggende meerjarenbegroting is deze 10% ingezet in 2026 en 2027 en is de in de begroting 2025 geraamde 10% onttrekking in 2028 en 2029 teruggedraaid.
Onttrekking reserve ingroei Veiligheidsregio:
In de begroting 2020 is aangegeven dat als gevolg van de herverdeling van de bijdragen aan de Veiligheidsregio Z-L, de gemeente Beek een behoorlijke extra bijdrage betaald. Daarnaast heeft de gemeente als gevolg van een herberekening vanuit de Veiligheidsregio een eenmalig bedrag ontvangen van afgerond € 1,6 mln. Dit bedrag is deels aangewend om in een periode van 10 jaar via een ingroei ervoor te zorgen dat de nieuwe Beekse bijdrage structureel wordt opgevangen binnen de exploitatie. 2028 is het laatste jaar dat deze onttrekking plaats vindt.