
Bijlage 9 / Verbonden partijen
Verbonden partijen Programma 1 / Werk en economie
Terug naar navigatie - Bijlage 9 / Verbonden partijen - Verbonden partijen Programma 1 / Werk en economieCentrum regeling Vidar | De Centrumregeling Vidar omvat alle werk- en inkomenstaken als ook de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening binnen de Westelijke Mijnstreek, waar de gemeente Beek onder valt. De gemeente Beek is deelnemer aan de centrumregeling en de werkzaamheden en activiteiten die Vidar voor Beek uitvoert zijn vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst die jaarlijks wordt geëvalueerd en, zo nodig, geactualiseerd. In de begroting van de centrumregeling worden als belangrijkste kostencomponenten opgenomen de programma- en uitvoeringskosten, de overige uit te splitsen kosten, zoals de project- en implementatiekosten. |
GR Vidar WSW | De Gemeenschappelijke Regeling (GR) Vidar WSW heeft als enige taak het formele werkgeverschap uit te voeren voor alle medewerkers met een WSW-arbeidsovereenkomst bij Vidar. Vidar is opgericht om uitvoering te geven aan het bepaalde in artikel 2.1 van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Sedert 1 januari 2020 is de GR Vidar WSW formeel de werkgever van alle Wsw- werknemers die tot 1 januari in dienst waren van de Gemeenschappelijke Regeling Vixia. GR Vidar WSW heeft de publiekrechtelijke taak tot uitvoering van de Wsw en de werkgeverstaken belegd bij de centrumgemeente. De centrumgemeente heeft de uitvoering van de Wsw-taken alsmede de werkgeverstaken opgedragen aan Vidar BV. Verder vinden er binnen GR Vidar WSW geen activiteiten plaats. |
Verbonden partijen Programma 2 / Zorg en inkomen
Terug naar navigatie - Bijlage 9 / Verbonden partijen - Verbonden partijen Programma 2 / Zorg en inkomenGemeenschappelijke Regeling Omnibuzz | De gemeenschappelijke regeling Omnibuzz voert voor 30 gemeenten in Limburg het Wmo-vervoer voor klanten met een Wmo-indicatie uit. Omnibuzz zorgt voor het vervoer, de vervoerspassen, het goed functioneren van taxipoints en de afhandeling van eventuele klachten. Daarnaast controleert Omnibuzz de uitvoering van het vervoer. |
Gemeenschappelijke Regeling Geneeskundige Gezondheidsdienst Zuid-Limburg (GGD) | De GGD-ZL heeft een centrale rol in het bestrijden van de gezondheidsachterstand in Zuid-Limburg. Daartoe is sinds 2020 het Programmabureau Trendbreuk in het leven geroepen en ondergebracht bij de GGD-ZL. In het kader van Trendbreuk worden diverse activiteiten ingezet gericht op samenwerking met gemeenten, provincie Limburg en de rijksoverheid. De GGD-ZL voert verder ook de regie op het programma Jongeren op Gezond Gewicht. |
Centrumregeling Vidar | De Centrumregeling Vidar omvat alle werk- en inkomenstaken als ook de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening binnen de Westelijke Mijnstreek, waar de gemeente Beek onder valt. De gemeente Beek is deelnemer aan de centrumregeling en de werkzaamheden en activiteiten die Vidar voor Beek uitvoert zijn vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst die jaarlijks wordt geëvalueerd en, zo nodig, geactualiseerd. In de begroting van de centrumregeling worden als belangrijkste kostencomponenten opgenomen de programma- en uitvoeringskosten, de overige te diversificeren kosten, zoals de project- en implementatiekosten. |
Verbonden partijen Programma 3 / Maatschappelijke ontwikkeling
Terug naar navigatie - Bijlage 9 / Verbonden partijen - Verbonden partijen Programma 3 / Maatschappelijke ontwikkelingBinnen dit programma zijn geen verbonden partijen van toepassing.
Verbonden partijen Programma 4 / Ruimtelijk ontwikkelen
Terug naar navigatie - Bijlage 9 / Verbonden partijen - Verbonden partijen Programma 4 / Ruimtelijk ontwikkelenOmgevingsdienst Zuid-Limburg | De Omgevingsdienst Zuid-Limburg werkt samen met 16 gemeenten en de provincie Limburg aan een veilige en gezonde leefomgeving. De Omgevingsdienst Zuid-Limburg levert kennis en expertise op het gebied van vergunningverlening, toezicht, handhaving en milieuadvies. Ook zorgen ze voor de afhandeling van incidenten en klachten op milieugebied. |
Bodemzorg Limburg | Bodemzorg Limburg beheert afgewerkte stortplaatsen in Limburg. Ze zorgen voor nazorg van de gesloten stortplaatsen. Er worden nieuwe functies voor de stortplaatsen gecreëerd zoals bijvoorbeeld natuur en landschap, recreatie en zonneparken. De gemeenten in Limburg zijn aandeelhouder van Bodemzorg Limburg. |
N.V. Waterleidingmaatschappij Limburg | In WML participeren de Provincie en 31 Limburgse gemeenten met als doel om burgers toegang te verschaffen tot (drink)water tegen acceptabele kosten. Het streven van WML is en blijft om voor de komende planjaren én daarna een acceptabele en consistente tariefstructuur te bewerkstelligen, gebaseerd op een gezonde financiële huishouding met beheersbare kapitaallasten. |
Het Gegevenshuis | Het Gegevenshuis heeft tot doel het ontzorgen van de deelnemers op het gebied van het inwinnen en beheren van object- en ruimtegerelateerde (Basis)registraties en geometrie, alsmede het daarmee samenhangend beeldmaterieel. Tevens het verzorgen van ondersteunende diensten waarbij geodata of analyses van ruimtelijke data van belang kunnen zijn. |
Verbonden partijen Programma 5 / Openbare ruimte
Terug naar navigatie - Bijlage 9 / Verbonden partijen - Verbonden partijen Programma 5 / Openbare ruimteRegionaal Afvalbedrijf Westelijke Mijnstreek (RWM) | RWM zorgt voor de afvalinzameling van de Westelijke Mijnstreek. Zij doen dit voor de gemeenten Beek, Echt-Susteren, Sittard-Geleen en Stein. Naast afvalinzameling voert RWM ook verschillende reinigingstaken uit zoals het bestrijden van onkruid, gladheidsbestrijding en reiniging van de openbare weg. Ook verzorgt RWM het beheer van de milieuparken in de gemeenten. |
Verbonden partijen Programma 6 / Bestuur en organisatie
Terug naar navigatie - Bijlage 9 / Verbonden partijen - Verbonden partijen Programma 6 / Bestuur en organisatieVeiligheidsregio Zuid-Limburg | De Veiligheidsregio Zuid-Limburg is een gemeenschappelijke regeling waarvan instandhouding geschiedt door de gemeenten in Zuid-Limburg. Het dagelijks bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van de ontwerpbegroting. Het algemeen bestuur is verantwoordelijk voor het vaststellen van de begroting. In onze regio werken 16 gemeenten, de brandweer, de politie Eenheid Limburg, de Geneeskundige Hulpverlenings- Organisatie in de regio (GHOR), het Openbaar Ministerie (OM), provincie Limburg, Veiligheidsregio Limburg Noord (VRLN), Waterpartners Limburg (waterschap, zuiveringsschap, waterleidingmaatschappij) Defensie, de Omgevingsdienst Zuid-Limburg (ODZL) en Chemelot samen in één veiligheidsregio. |
GGD/GHOR Zuid-Limburg | De Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR) maakt onderdeel uit van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg. De GHOR heeft een belangrijke rol bij de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen. De GHOR is daarnaast nauw betrokken bij de vergunningverlening rondom grote evenementen en heeft daarbij vooral aandacht voor de veiligheid en gezondheid van deelnemers en bezoekers. |
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW) | Gemeenten en waterschappen verwerken ieder hun eigen lokale belastingen. De processen voor het heffen en innen van lokale belastingen zijn echter nagenoeg identiek. Ook maken zowel gemeenten als het waterschap voor een belangrijk deel gebruik van dezelfde gegevens en gegevensbronnen. Daarom werken deze gemeenten en waterschappen samen als BsGW. Zij voeren processen maar één keer uit en ze beheren maar één keer en op één plek de gegevens. Hierdoor doen zij dit efficiënter én goedkoper. |
Bank Nederlandse Gemeenten N.V. (BNG) | De Bank Nederlandse Gemeenten is een bank van en voor de publieke sector. Alles wat ze doen staat in het teken van maatschappelijke impact. De BNG fungeert als bankier voor de gemeente Beek. |
Enexis Holding N.V. | Enexis Holding N.V. beheert het energienetwerk voor elektriciteit en aardgas in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 miljoen klanten (huishoudens, bedrijven en overheden) voor gas en € 2,9 miljoen klanten voor elektriciteit. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt. De drie hoofddoelen zijn 1. Sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes; 2. Iedereen altijd toegang bieden tot energie; 3. Klanten moeten weten wat ze aan Enexis Holding hebben. |