
Inleiding
Bestuurssamenvatting
Terug naar navigatie - - BestuurssamenvattingInleiding
In een wereld die steeds sneller verandert door geopolitieke ontwikkelingen en technologische vooruitgang, krijgen overheden – en dus ook gemeenten – te maken met steeds complexere opgaven. Crises volgen elkaar in hoog tempo op en vragen om gezamenlijke antwoorden op Europees en nationaal niveau. Voor een belangrijk deel ligt de uitvoering echter bij gemeenten. Ook Beek staat hierin aan de lat. Dat is niet eenvoudig: de inkomsten nemen af, de kosten stijgen en personeelstekorten lopen op. Tegelijkertijd blijft de winkel gewoon open en moet de reguliere dienstverlening doorgaan.
Financieel perspectief
Tegen die achtergrond wordt u een begroting voorgelegd die niet structureel sluitend is. Met de gemeenteraad is hierover op voorhand overleg gevoerd en overeenstemming bereikt. Ons uitgangspunt is om de nieuwe raad en het nieuwe college comfort en tijd te geven om een zorgvuldig traject te doorlopen richting een structureel sluitende meerjarenbegroting. Daarom is ervoor gekozen de begroting 2026 en 2027 sluitend te maken zonder ingrijpende maatregelen. Door bijstelling van de bijdragen uit het Gemeentefonds is het zogenoemde ravijnjaar bovendien verschoven naar 2028.
Stabiliteit en investeringen
Dit is de laatste begroting van het huidige college. Wij kiezen bewust voor stabiliteit en continuïteit: het voortzetten van de koers die is vastgelegd in de Toekomstvisie Beek 2030 en het uitvoeren van de projecten die al in gang zijn gezet. Dat betekent weinig nieuw beleid, maar wel een groot investeringsvolume van bijna € 100 miljoen. Daarmee zetten we stappen richting een aantrekkelijke, bereikbare en duurzame gemeente waarin iedereen kan meedoen.
In 2026 ligt de nadruk op de uitvoering van belangrijke investeringsprojecten, zoals de start van de bouw van Kindcentrum Baeks Kompas, de renovatie van de Stationsstraat, de afronding van de herinrichting van de Keutelbeek en de renovatie van de Carmelwijk.
Sociaal domein en leefbaarheid
Daarnaast investeren we in het sociaal domein, zodat iedereen in Beek gezond en veilig kan opgroeien en wonen. We zetten daarbij in op gelijke kansen voor jongeren, betaalbare en passende woningen voor starters en senioren, en woon(zorg)eenheden voor inwoners met een zorgvraag. Zo versterken we de leefbaarheid en inclusiviteit van onze kernen.
Duurzaamheid en economie
Ook de komende jaren zetten we stappen richting duurzaamheid. Energiebesparing, duurzame opwek en een klimaatbestendige openbare ruimte staan daarbij centraal. Tegelijkertijd versterken we de lokale economie in samenwerking met ondernemers, onderwijs en partners in de regio en Euregio.
Samenwerking en vooruitblik
Samenwerking is en blijft de basis van ons handelen: met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Met deze begroting ronden we onze bestuursperiode af en leggen we een stabiele basis waarop een nieuw gemeentebestuur na de verkiezingen kan voortbouwen. Tegelijkertijd blijft duidelijk dat het nieuwe bestuur financiële keuzes zal moeten maken. Wij vertrouwen erop dat gemeenten daarbij ook de steun van het Rijk zullen krijgen.
De meerjarenreeks 2026-2029 laat hiermee het volgende beeld zien.
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Saldo baten en lasten | -1.848.000 | -1.909.000 | -3.766.000 | -4.594.000 |
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | 2.633.400 | 1.930.500 | 610.300 | 1.067.600 |
Begrotingssaldo na bestemming | 785.400 | 21.500 | -3.155.700 | -3.526.400 |
In bovenstaande tabel presenteert het ‘begrotingssaldo na bestemming’ het saldo van baten en lasten inclusief mutaties reserves.
In onderstaande tabel is op basis van de geldende BBV-voorschriften in dit begrotingssaldo inbegrepen saldo van incidentele baten en lasten weergegeven, zodat op de laatste regel het structurele c.q. reële begrotingssaldo zichtbaar is.
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Begrotingssaldo na bestemming | 785.400 | 21.500 | -3.155.700 | -3.526.400 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) | 420.500 | -433.000 | 489.600 | 28.300 |
Totaal structureel begrotingsssaldo | 364.900 | 454.500 | -3.645.300 | -3.554.700 |
Baten en lasten zijn structureel als deze voor onbepaalde tijd geraamd worden en incidenteel indien deze voor bepaalde tijd geraamd worden met een onvoorwaardelijke einddatum. Het inzicht in het saldo van incidentele baten en lasten is relevant voor het beoordelen van de financiële positie van de gemeente en de meerjarenraming: er mogen namelijk geen structurele lasten gedekt worden uit incidentele baten. Voor een nadere specificatie wordt kortheidshalve verwezen naar Bijlage-6 Recapitulatie begrotingsevenwicht.
College van Burgemeester & Wethouders
Beek, 10 oktober 2025
Algemeen financieel perspectief
Terug naar navigatie - - Algemeen financieel perspectiefAlgemeen financieel perspectief
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|
---|---|---|---|---|
Saldo na Afwijkingenrapportage 2025 |
-897.800 |
-1.520.200 |
-2.521.200 |
-2.327.700 |
Doortrekken bestaand beleid |
||||
Indexering (*) |
-359.200 |
-361.100 |
-361.700 |
-362.600 |
Ontwikkeling salarislasten (**) |
-138.000 |
-351.000 |
-351.000 |
-351.000 |
Autonome ontwikkelingen |
-687.200 |
-1.241.500 |
-2.537.700 |
-3.055.200 |
Eerdere besluitvorming |
2.810.500 |
2.942.300 |
1.994.100 |
1.954.300 |
Maatregelenpakket |
163.400 |
718.500 |
789.200 |
797.100 |
Nieuw beleid/wensen |
-106.300 |
-165.500 |
-167.400 |
-181.300 |
Totaal begroting 2026 en meerjarenraming |
785.400 |
21.500 |
-3.155.700 |
-3.526.400 |
(*) De budgetten waarop indexatie van toepassing is, zijn geïndexeerd met een standaard index van 2,1%, zoals benoemd in de Meicirculaire. |
||||
(**) Dit betreft een actualisering van de salarislasten inclusief de nieuwe CAO, waarbij een en ander verrekend is met de in 2025 begrote stelposten voor CAO 2025, anciënniteiten en formatieuitbreiding. |
||||
Financiële samenvatting per programma
Terug naar navigatie - - Financiële samenvatting per programmaHieronder vindt u per programma de specificatie van de financiële implicaties van de primitieve begroting 2026 op de meerjarenraming. Bij ieder programma staat als eerste het totale bedrag aan financiële implicaties van het betreffende programma vermeld, met vervolgens de belangrijkste financiële wijzigingen in het betreffende programma, uitgesplitst naar aard:
- Doortrekken bestaand beleid (index, CAO);
- Autonome ontwikkelingen;
- Eerdere besluitvorming;
- Maatregelenpakket;
- Nieuw beleid / wensen.
In de betreffende programma's is een toelichting opgenomen van de financiële implicaties bij het onderdeel 'nieuw in programma'.
Programma specifiek (x € 1.000) |
|||||
---|---|---|---|---|---|
Programma |
Pagina (*) |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
1. Werk en economie |
-71 |
-71 |
-6 |
-6 |
|
Doortrekken bestaand beleid (index, CAO) |
5 |
-20 |
-20 |
-20 |
-20 |
Autonome ontwikkelingen: |
-4 |
-4 |
-4 |
-4 |
|
Overige kleine posten < 10.000 |
-4 |
-4 |
-4 |
-4 |
|
Eerdere besluitvorming: |
18 |
18 |
18 |
18 |
|
Verhuur Markt 6B |
27 |
18 |
18 |
18 |
18 |
Nieuw beleid / wensen: |
-65 |
-65 |
0 |
0 |
|
Revitalisatie bedrijventerreinen |
27 |
-65 |
-65 |
0 |
0 |
2. Zorg en inkomen |
-646 |
-387 |
-476 |
-485 |
|
Doortrekken bestaand beleid (index, CAO) |
5 |
-321 |
-322 |
-324 |
-324 |
Autonome ontwikkelingen: |
168 |
124 |
31 |
15 |
|
Onderuitputting budget sociaal medische indicatie |
65 |
20 |
20 |
20 |
20 |
Onderuitputting budget Collectieve ziektekostenverzekering |
66 |
15 |
15 |
15 |
15 |
Onderuitputting budgetten Bbz |
67 |
21 |
21 |
21 |
21 |
Onderuitputting uitkeringen IOAZ |
67 |
18 |
18 |
18 |
18 |
Psycholoog op de middelbare school |
58 |
-33 |
-33 |
-33 |
-33 |
Onderbrengen woonwagenwerk bij PiW |
59 |
-20 |
-20 |
-20 |
-20 |
Bijstelling zorgkosten Wmo |
59 |
-85 |
-85 |
-85 |
-85 |
Toepassen OVA-index |
60 |
-21 |
-21 |
-21 |
-21 |
Verslavingspreventie |
60 |
-31 |
-31 |
-31 |
-31 |
Wensbus |
61 |
12 |
0 |
0 |
0 |
Aanvullende Duvo middelen |
62 |
-14 |
-14 |
-14 |
-14 |
Bijstelling P-bedrijf |
58 |
279 |
166 |
110 |
92 |
Uitvoering Wet Inburgering |
68 |
6 |
87 |
88 |
90 |
Verbouwing Stegen 35 |
69 |
0 |
0 |
-38 |
-38 |
Overige kleine posten < 10.000 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
Eerdere besluitvorming: |
-496 |
-300 |
-300 |
-300 |
|
Meicirculaire 2025 |
70 |
-191 |
0 |
0 |
0 |
Strategische visie Sociaal Domein |
56 |
-300 |
-300 |
-300 |
-300 |
Overige kleine posten < 10.000 |
-5 |
0 |
0 |
0 |
|
Maatregelenpakket: |
3 |
111 |
117 |
124 |
|
Strijkservice Wmo |
64 |
0 |
105 |
105 |
105 |
Huishoudelijke ondersteuning 1x per 2 weken |
64 |
3 |
6 |
12 |
19 |
3. Maatschappelijke ontwikkeling |
18 |
22 |
83 |
86 |
|
Doortrekken bestaand beleid (index, CAO) |
5 |
-45 |
-45 |
-45 |
-45 |
Autonome ontwikkelingen: |
-1 |
49 |
125 |
128 |
|
Robotmaaiers De Haamen |
98 |
-8 |
-8 |
-8 |
-8 |
Klein onderhoud buitensportvelden |
17 |
17 |
17 |
17 |
|
KC Baeks Kompas: dekkingstekort |
98 |
0 |
0 |
-24 |
-24 |
KC Baeks Kompas: huurinkomsten |
0 |
50 |
150 |
150 |
|
Verhuiskosten bibliotheek De Domijnen |
0 |
-150 |
0 |
0 |
|
Verkoopopbrengst bibliotheekpand De Domijnen |
0 |
150 |
0 |
0 |
|
Boekwinst vrijkomende basisschoollocaties |
101 |
0 |
0 |
1.046 |
0 |
Algemene reserve |
0 |
0 |
-1.046 |
0 |
|
Reserve dekking kapitaallasten |
0 |
0 |
31 |
0 |
|
Algemene reserve |
0 |
0 |
-31 |
0 |
|
Overige kleine posten < 10.000 |
-10 |
-10 |
-10 |
-7 |
|
Eerdere besluitvorming: |
31 |
28 |
28 |
28 |
|
Verkoop muziekschool: vrijvallende budgetten |
101 |
31 |
28 |
28 |
28 |
Maatregelenpakket: |
33 |
31 |
31 |
31 |
|
Reserve dekking kapitaallasten: dekking afschrijving |
33 |
31 |
31 |
31 |
|
Nieuw beleid / wensen: |
0 |
-41 |
-56 |
-56 |
|
Installaties Asta |
103 |
0 |
-26 |
-26 |
-26 |
Hemelwateroplossing basisschool De Bron Neerbeek |
104 |
0 |
0 |
-15 |
-15 |
Bouwkundige aanpassingen en installaties De Haamen |
105 |
0 |
-15 |
-15 |
-15 |
4. Ruimtelijk ontwikkelen |
-412 |
-74 |
-174 |
-174 |
|
Doortrekken bestaand beleid (index, CAO) |
5 |
-1 |
-1 |
-1 |
-1 |
Autonome ontwikkelingen: |
7 |
-10 |
-110 |
-110 |
|
Regiocoördinator Wonen WM |
138 |
0 |
-17 |
-17 |
-17 |
Begeleiding transitie Omgevingsplan |
138 |
0 |
0 |
-100 |
-100 |
Overige kleine posten < 10.000 |
7 |
7 |
7 |
7 |
|
Eerdere besluitvorming: |
-418 |
-63 |
-63 |
-63 |
|
Bijdrage aan GR Het Gegevenshuis |
140 |
-154 |
-154 |
-154 |
-154 |
Bestaande budgetten |
91 |
91 |
91 |
91 |
|
Dencentralisatie-uitkering CDOKE |
141 |
-355 |
0 |
0 |
0 |
Maatregelenpakket: |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Zonneweiden Aviation Valley: onderzoek stoppen |
139 |
52 |
0 |
0 |
0 |
Storting in algemene reserve |
-52 |
0 |
0 |
0 |
|
5. Openbare ruimte |
-440 |
-348 |
-38 |
-437 |
|
Doortrekken bestaand beleid (index, CAO) |
5 |
-18 |
-18 |
-18 |
-18 |
Autonome ontwikkelingen: |
-465 |
-468 |
-209 |
-612 |
|
Onderhoud onverharde wegen |
165 |
-13 |
-13 |
-13 |
-13 |
Wegmarkeringen |
165 |
0 |
-5 |
-10 |
-20 |
Onderhoud asfalt |
165 |
-141 |
-135 |
-215 |
-435 |
Onderhoud trottoirs |
165 |
-692 |
0 |
-923 |
-350 |
Degeneratievergoedingen |
346 |
461 |
461 |
350 |
|
Reserve Degeneratievergoedingen |
346 |
-461 |
461 |
0 |
|
Verlenging afschrijvingstermijn wegen |
166 |
117 |
146 |
329 |
331 |
Stelpost temporisering investeringsprojecten |
168 |
9 |
39 |
196 |
275 |
Stelpost afschrijving wegeninvesteringen |
170 |
0 |
-69 |
-112 |
-317 |
Bijdrage BsGW |
172 |
194 |
194 |
194 |
194 |
Afvalstoffenheffing |
-114 |
-114 |
-114 |
-114 |
|
Voorziening riolen |
-80 |
-80 |
-80 |
-80 |
|
Onderuitputting budgetten riolering zorgplichtbreed |
172 |
11 |
11 |
11 |
11 |
Voorziening riolen |
-11 |
-11 |
-11 |
-11 |
|
Buitendienst: toekomstbestendig maken |
177 |
-400 |
-400 |
-400 |
-400 |
Transitiefase buitendienst: begeleiding en uitvoering |
-50 |
0 |
0 |
0 |
|
Rente rioolinvesteringen |
178 |
0 |
-196 |
-502 |
-640 |
Rioolvoorziening |
0 |
196 |
502 |
640 |
|
Vliegveldweg |
179 |
0 |
0 |
50 |
0 |
Schimnmerterweg |
179 |
52 |
0 |
0 |
0 |
Onderhoud speeltuinen (zachte ondergrond) |
180 |
-25 |
-25 |
-25 |
-25 |
Overige kleine posten < 10.000 |
-14 |
-6 |
-8 |
-8 |
|
Eerdere besluitvorming: |
-41 |
7 |
-6 |
-6 |
|
Upgrading Carmelwijk uitvoeringskrediet: |
174 |
||||
Afschrijvingslasten waterbeheer |
0 |
0 |
-89 |
-89 |
|
Rioolvoorziening |
0 |
0 |
89 |
89 |
|
Afschrijvingslasten wegen |
0 |
0 |
-5 |
-5 |
|
Afschrijvingslasten groen |
0 |
0 |
-8 |
-8 |
|
Aanpak wateroverlast Looiwinkelstraat Spaubeek: |
176 |
||||
Afschrijvingslasten waterbeheer |
-6 |
-6 |
-6 |
-6 |
|
Rioolvoorziening |
6 |
6 |
6 |
6 |
|
Bomen Fattenbergstraat Neerbeek: afschrijving |
178 |
0 |
-2 |
-2 |
-2 |
Onderhoud bomen in bosplantsoenen bospercelen |
-50 |
0 |
0 |
0 |
|
Overige kleine posten < 10.000 |
9 |
9 |
9 |
9 |
|
Maatregelenpakket: |
84 |
131 |
195 |
199 |
|
Reconstructie Hubertusstraat-Groot Genhouterstraat stoppen |
172 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Reconstructie Kelmonderhofweg, Eerdshaag, Kelmonderstraat en Holleweg stoppen |
172 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Reserve dekking kapitaallasten: dekking afschrijving |
180 |
84 |
131 |
195 |
195 |
6. Bestuur en organisatie (incl. KVS) |
3.234 |
2.400 |
-23 |
-183 |
|
Doortrekken bestaand beleid (index, CAO) |
5 |
91 |
74 |
75 |
75 |
Autonome ontwikkelingen: |
-384 |
-923 |
-2.401 |
-2.502 |
|
Rentelasten financieringsbehoefte |
192 |
-311 |
-822 |
-1.253 |
-1.426 |
Toekomstige huisvestiging VRZL |
192 |
0 |
-6 |
-16 |
-26 |
Bijdrage BsGW 2026 |
192 |
-136 |
-136 |
-136 |
-136 |
Dividenduitkering Enexis |
193 |
74 |
74 |
74 |
74 |
OZB-areaaluitbreiding |
198 |
4 |
-8 |
37 |
37 |
Stelpost extra OZB n.a.v. grenscorrectie Aviation Valley |
199 |
0 |
-100 |
0 |
100 |
Bijdrage aan Meerssen |
0 |
100 |
0 |
-100 |
|
Verbouwing gemeentewerf Haamen 3 |
200 |
0 |
-8 |
-8 |
-8 |
Werving projectleiders |
201 |
-218 |
-218 |
-218 |
-218 |
Stelpost toerekenen personeelskosten aan projecten |
218 |
218 |
218 |
218 |
|
Brandveiligheid gemeentehuis |
203 |
0 |
-2 |
-2 |
-2 |
Reiskostenvergoeding |
204 |
-44 |
-44 |
-44 |
-44 |
Terugdraaien 10% onttrekking Algemene Reserve |
205 |
0 |
0 |
-1.082 |
-974 |
Correctie onttrekking reserve ingroei VRZL |
206 |
0 |
0 |
0 |
-30 |
Overige kleine posten < 10.000 |
29 |
29 |
29 |
33 |
|
Eerdere besluitvorming: |
3.709 |
3.243 |
2.308 |
2.268 |
|
Meicirculaire 2025 |
192 |
3.118 |
3.351 |
2.466 |
2.458 |
GR Het Gegevenshuis |
202 |
54 |
54 |
54 |
54 |
Septembercirculaire 2025 |
210 |
537 |
-162 |
-212 |
-244 |
Maatregelenpakket: |
43 |
446 |
446 |
442 |
|
Toekomst ICT |
195 |
0 |
200 |
200 |
200 |
Algemene reserve |
1.000 |
0 |
0 |
0 |
|
Reserve dekking kapitaallasten |
-1.000 |
0 |
0 |
0 |
|
Afschrijving |
0 |
-200 |
-200 |
-200 |
|
Reserve dekking kapitaallasten |
0 |
200 |
200 |
200 |
|
Verduurzaming gemeentelijke gebouwen |
196 |
0 |
218 |
218 |
218 |
Algemene reserve |
1.300 |
0 |
0 |
0 |
|
Reserve dekking kapitaallasten |
-1.300 |
0 |
0 |
0 |
|
Afschrijving |
0 |
-87 |
-87 |
-87 |
|
Reserve dekking kapitaallasten |
0 |
87 |
87 |
87 |
|
Algemene reserve |
209 |
2.935 |
0 |
0 |
0 |
Reserve dekking kapitaallasten |
-2.935 |
0 |
0 |
0 |
|
Reserve dekking kapitaallasten: dekking afschrijving |
43 |
28 |
28 |
24 |
|
Nieuw beleid / wensen: |
-41 |
-59 |
-74 |
-88 |
|
Rentelasten financieringsbehoefte |
192 |
-7 |
-24 |
-39 |
-53 |
Nieuw HR-systeem |
193 |
-34 |
-34 |
-34 |
-34 |
Bouwkundige aanpassing centrale hal gemeentehuis |
203 |
0 |
-1 |
-1 |
-1 |
Kostenverdeelstaat |
|||||
Doortrekken bestaand beleid (index, CAO) |
5 |
-185 |
-380 |
-380 |
-381 |
Autonome ontwikkelingen: |
1 |
-1 |
3 |
3 |
|
Overige kleine posten < 10.000 |
1 |
-1 |
3 |
3 |
|
Totaal |
1.683 |
1.542 |
-634 |
-1.199 |
|
(*) Betreft het paginanummer in de digitale Pepperflow omgeving (niet de pdf paginanummering) |
Uitgangspunten
Terug naar navigatie - - UitgangspuntenNaast de basisdocumenten die aan deze programmabegroting ten grondslag liggen zijn enkele financiële uitgangspunten van toepassing, gebaseerd op landelijke en/of provinciale richtlijnen.
Het betreft het percentage van 2,1% voor prijsontwikkeling zoals opgenomen in de Meicirculaire 2025.
Daarnaast is bij de opstelling van de begroting uitgegaan van het volgende:
· de OZB voor zowel woningen als niet-woningen stijgt enkel met de prijsindex van 2,1%;
· de rioolheffing wordt verhoogd met de index van 2,1%, conform het door de gemeenteraad op 17 februari 2022 vastgestelde Kostendekkingsplan Water en klimaatadaptatie 2022-2025. De tarieven rioolheffing worden vastgesteld door het college en ter kennisname voorgelegd aan de raad;
· de afvalstoffenheffing wordt kostendekkend bepaald, mede op basis van de begroting van RWM (Regionaal afvalbedrijf Westelijke Mijnstreek). Het vast tarief afvalstoffenheffing 2026 stijgt met € 20,85 ten opzichte van 2025, zijnde 9,2%. De tarieven afvalstoffenheffing worden vastgesteld door het college en ter kennisname voorgelegd aan de raad;
· de begrafenisrechten en toeristenbelasting stijgen enkel met de prijsindex van 2,1%;
· privaatrechtelijke tarieven (o.a. verhuur accommodaties zoals gymzalen, sporthal, sportcomplexen e.d.): 2,1%;
· subsidies verenigingen/stichtingen op grond van de subsidieregeling ASV: 2,1% tenzij anders afgesproken;
· tariefstijging leges voor producten en diensten:
- stijging van eventuele landelijke leges worden geheel doorberekend;
- leges (producten en diensten): landelijke leges volledig doorberekend; gemeentelijke leges 2,1% (m.u.v. rijbewijs en reisdocumenten);
- leges omgevingsvergunningen zijn geïndexeerd met 2,1%.
Van de totale baten inclusief reserves in deze programmabegroting (€ 65.095.000) is een aantal baten verbonden aan de inhoud van de eerste 5 programma’s. Daarnaast beschikt de gemeente over inkomstenbronnen die naar eigen inzicht kunnen worden ingezet, de zogenaamde algemene dekkingsmiddelen. De belangrijkste algemene dekkingsmiddelen zijn de Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds en de onroerende zaakbelasting. Andere algemene dekkingsmiddelen zijn ontvangen dividenden. Tot de algemene dekkingsmiddelen behoren niet de rioolheffing en de afvalstoffenheffing, die immers een vastgesteld bestedingsdoel hebben.
Ook de leges worden niet als algemene dekkingsmiddelen beschouwd, omdat deze qua heffing en hoogte nadrukkelijk verbonden zijn aan specifieke prestaties.
Algemene dekkingsmiddelen |
Baten 2026 |
|
---|---|---|
Taakveld 0.5 Treasury |
Ontvangen rente verstrekte geldleningen |
124.700 |
Dividenden |
225.900 |
|
Overige baten taakveld treasury |
639.300 |
|
Taakveld 0.61 OZB woningen |
Baten OZB |
2.906.800 |
Taakveld 0.62 OZB niet-woningen |
Baten OZB |
2.904.900 |
Taakveld 0.7 Algemene uitkering |
Algemene uitkering gemeentefonds |
33.879.700 |
Decentralisatie uitkering sociaal domein |
1.280.900 |
|
Totaal algemene dekkingsmiddelen |
41.962.200 |
Investeringen
Terug naar navigatie - - InvesteringenIn dit hoofdstuk wordt inzicht gegeven in lopende investeringen in 2026 of daarna. Voor een nadere toelichting op deze projecten wordt verwezen naar de betreffende projectformulieren bij de Begroting 2026.
Investeringsprojecten |
Bedrag |
Status |
|||
---|---|---|---|---|---|
Gevoteerde investeringsprojecten: |
|||||
Stationsomgeving Beek-Elsloo |
2.336.000 |
In afronding |
|||
Realisatie Brede Maatschappelijke Voorziening Spaubeek |
12.056.813 |
In afronding |
|||
Led-verlichting Haamen |
363.000 |
In afronding |
|||
Gemalen: elektrotechnische installaties |
200.000 |
In afronding |
|||
Aanplant bomen |
366.000 |
In uitvoering |
|||
Herinrichting Schimmerterweg |
4.605.000 |
In voorbereiding |
|||
Upgrading Carmelwijk |
4.267.000 |
In voorbereiding |
|||
Vliegveldweg, omgeving entree MAA |
2.000.000 |
In voorbereiding |
|||
Subtotaal |
26.193.813 |
||||
Deels gevoteerde investeringsprojecten: |
|||||
Zonneweiden Aviation Valley |
70.000 |
Haalbaarheidsonderzoek gestopt |
|||
Realisatie Kindcentrum Beek |
22.464.517 |
In voorbereiding |
|||
Herinrichting Centrum: deelproject herinrichting Markt |
11.200.000 |
In voorbereiding |
|||
Reconstructie Siekendaalstraat |
1.160.000 |
In voorbereiding |
|||
Ontkluizing Keutelbeek fase 2 |
9.349.060 |
In voorbereiding |
|||
Reconstructie Stationsstraat |
7.225.177 |
In voorbereiding |
|||
Herinrichting Centrum: deelproject reconstructie Heirstraat |
2.523.000 |
In voorbereiding |
|||
Reconstructie DokuSoza, Op ’t Broek en Op`t Veldje Spaubeek |
6.150.000 |
In voorbereiding |
|||
Reconstructie Kelmonderhofweg, Eerdshaag, Kelmonderstraat en Holleweg |
60.000 |
Voorbereiding start in 2029 |
|||
Reconstructie Hubertusstraat-Groot Genhouterstraat |
60.000 |
Voorbereiding start in 2029 |
|||
Subtotaal |
60.261.754 |
||||
Niet gevoteerde investeringsprojecten: |
|||||
Water in Balans |
3.000.000 |
In voorbereiding |
|||
Kruispunt Wolfeijnde/Maastrichterlaan |
1.400.000 |
In voorbereiding |
|||
VRI’s Europalaan |
970.000 |
In voorbereiding |
|||
Herinrichting Adsteeg (binnen bebouwde kom) |
500.000 |
Voorbereiding start in 2029 |
|||
Verbouwing Stegen 35 |
940.600 |
In voorbereiding |
|||
Investeringen De Haamen |
255.000 |
In voorbereiding |
|||
Hemelwateroplossing De Bron Neerbeek |
363.000 |
In voorbereiding |
|||
Investeringen Asta Theater |
393.200 |
In voorbereiding |
|||
Toekomst ICT |
1.000.000 |
In voorbereiding |
|||
Verduurzaming gemeentelijke gebouwen |
1.300.000 |
In voorbereiding |
|||
Subtotaal |
10.121.800 |
||||
Overige Projecten: |
|||||
Warmtenet Zuid-Limburg |
70.000 |
In voorbereiding |
|||
Startersleningen |
450.000 |
In uitvoering |
|||
Stimuleringsleningen |
1.600.000 |
In uitvoering |
|||
Subtotaal |
2.120.000 |
||||
Totaal |
98.697.367 |
Meerjarenraming 2026-2029
Terug naar navigatie - - Meerjarenraming 2026-2029Lastenmatrix meerjarenraming (x € 1.000) |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nr. |
Omschrijving |
R2024 |
B2025 |
B2026 |
B2027 |
B2028 |
B2029 |
|
1 |
Werk en economie |
-3.335 |
-3.887 |
-3.273 |
-3.132 |
-3.027 |
-2.921 |
|
2 |
Zorg en inkomen |
-30.533 |
-22.246 |
-22.278 |
-22.274 |
-22.412 |
-22.551 |
|
3 |
Maatschappelijke ontwikkeling |
-5.682 |
-4.594 |
-4.308 |
-4.402 |
-4.500 |
-4.495 |
|
4 |
Ruimtelijk ontwikkelen |
-2.954 |
-5.437 |
-3.102 |
-3.126 |
-3.226 |
-3.226 |
|
5 |
Openbare ruimte |
-10.579 |
-10.288 |
-11.216 |
-10.879 |
-12.420 |
-12.391 |
|
6 |
Bestuur en organisatie |
-3.828 |
-4.032 |
-4.203 |
-4.292 |
-4.259 |
-4.268 |
|
Overhead |
-7.429 |
-8.269 |
-9.359 |
-9.261 |
-9.277 |
-9.267 |
||
Algemene dekkingsmiddelen |
-964 |
-744 |
-1.082 |
-1.601 |
-2.027 |
-2.295 |
||
Heffing Vennootschapsbelasting (Vpb) |
-33 |
-14 |
-14 |
-14 |
-14 |
-14 |
||
Onvoorzien |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Totaal lasten meerjarenraming |
-65.337 |
-59.511 |
-58.835 |
-58.981 |
-61.162 |
-61.427 |
||
Batenmatrix meerjarenraming (x € 1.000) |
||||||||
Nr. |
Omschrijving |
R2024 |
B2025 |
B2026 |
B2027 |
B2028 |
B2029 |
|
1 |
Werk en economie |
195 |
199 |
207 |
130 |
130 |
130 |
|
2 |
Zorg en inkomen |
17.604 |
5.404 |
5.399 |
5.486 |
5.575 |
5.696 |
|
3 |
Maatschappelijke ontwikkeling |
1.952 |
1.032 |
750 |
871 |
1.867 |
821 |
|
4 |
Ruimtelijk ontwikkelen |
1.118 |
2.249 |
567 |
888 |
888 |
888 |
|
5 |
Openbare ruimte |
6.393 |
6.200 |
6.463 |
6.852 |
7.223 |
7.238 |
|
6 |
Bestuur en organisatie |
968 |
2.522 |
1.575 |
1.593 |
1.479 |
1.479 |
|
Overhead |
78 |
25 |
26 |
26 |
26 |
26 |
||
Algemene dekkingsmiddelen |
39.080 |
38.753 |
42.001 |
41.224 |
40.208 |
40.555 |
||
Totaal baten meerjarenraming |
67.388 |
56.384 |
56.988 |
57.070 |
57.396 |
56.833 |
||
Mutatie reserves meerjarenraming (x € 1.000) |
||||||||
Nr. |
Omschrijving |
R2024 |
B2025 |
B2026 |
B2027 |
B2028 |
B2029 |
|
1 |
Werk en economie |
31 |
414 |
27 |
3 |
3 |
3 |
|
Stortingen |
-4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Onttrekkingen |
35 |
414 |
27 |
3 |
3 |
3 |
||
2 |
Zorg en inkomen |
611 |
239 |
19 |
19 |
19 |
19 |
|
Stortingen |
-20 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Onttrekkingen |
631 |
239 |
19 |
19 |
19 |
19 |
||
3 |
Maatschappelijke ontwikkeling |
480 |
199 |
253 |
244 |
-802 |
243 |
|
Stortingen |
-8 |
-8 |
-8 |
-8 |
-1.085 |
-8 |
||
Onttrekkingen |
488 |
207 |
261 |
252 |
283 |
250 |
||
4 |
Ruimtelijk ontwikkelen |
-21 |
969 |
8 |
28 |
28 |
28 |
|
Stortingen |
-711 |
-409 |
-232 |
-55 |
-55 |
-55 |
||
Onttrekkingen |
690 |
1.378 |
240 |
83 |
83 |
83 |
||
5 |
Openbare ruimte |
-59 |
460 |
491 |
-215 |
772 |
310 |
|
Stortingen |
-433 |
0 |
0 |
-461 |
0 |
0 |
||
Onttrekkingen |
374 |
460 |
491 |
246 |
772 |
310 |
||
6 |
Bestuur en organisatie |
870 |
1.908 |
1.834 |
1.852 |
590 |
465 |
|
Stortingen |
-825 |
-175 |
-2.935 |
0 |
0 |
0 |
||
Stortingen overhead |
-169 |
-56 |
-2.300 |
0 |
0 |
0 |
||
Onttrekkingen |
1.374 |
1.436 |
4.372 |
1.268 |
36 |
7 |
||
Onttrekkingen overhead |
490 |
703 |
2.697 |
584 |
554 |
458 |
||
Totaal stortingen |
-2.170 |
-648 |
-5.475 |
-524 |
-1.140 |
-63 |
||
Totaal onttrekkingen |
4.082 |
4.837 |
8.107 |
2.455 |
1.750 |
1.130 |
||
Totaal mutatie reserves meerjarenraming |
1.912 |
4.189 |
2.632 |
1.931 |
610 |
1.067 |
||
Saldo matrix meerjarenraming (x € 1.000) |
||||||||
Nr. |
Omschrijving |
R2024 |
B2025 |
B2026 |
B2027 |
B2028 |
B2029 |
|
1 |
Werk en economie |
-3.140 |
-3.688 |
-3.066 |
-3.002 |
-2.897 |
-2.791 |
|
2 |
Zorg en inkomen |
-12.929 |
-16.842 |
-16.879 |
-16.788 |
-16.837 |
-16.855 |
|
3 |
Maatschappelijke ontwikkeling |
-3.730 |
-3.562 |
-3.558 |
-3.531 |
-2.633 |
-3.674 |
|
4 |
Ruimtelijk ontwikkelen |
-1.836 |
-3.188 |
-2.535 |
-2.238 |
-2.338 |
-2.338 |
|
5 |
Openbare ruimte |
-4.186 |
-4.088 |
-4.753 |
-4.027 |
-5.198 |
-5.152 |
|
6 |
Bestuur en organisatie |
-2.860 |
-1.510 |
-2.628 |
-2.699 |
-2.780 |
-2.789 |
|
Overhead |
-7.351 |
-8.244 |
-9.333 |
-9.235 |
-9.251 |
-9.241 |
||
Algemene dekkingsmiddelen |
38.116 |
38.009 |
40.919 |
39.623 |
38.181 |
38.260 |
||
Heffing Vennootschapsbelasting |
-33 |
-14 |
-14 |
-14 |
-14 |
-14 |
||
Onvoorzien |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Saldo voor mutatie reserves |
2.051 |
-3.127 |
-1.847 |
-1.911 |
-3.766 |
-4.593 |
||
Mutatie reserves meerjarenraming |
1.912 |
4.189 |
2.632 |
1.931 |
610 |
1.067 |
||
Totaal saldo meerjarenraming |
3.963 |
1.062 |
785 |
21 |
-3.156 |
-3.526 |
Voor de opstelling van de (geprognosticeerde) balans zijn voor het jaar 2024 de gegevens overgenomen van de vastgestelde jaarrekening. Voor de jaren vanaf 2025 geldt voor de vaste activa en vaste passiva dat de gegevens zijn overgenomen van de geactiveerde kapitaaluitgaven (bijlage 2), de reserves en voorzieningen (bijlage 4) en de aangetrokken geldleningen. Waarbij voor de vaste activa geldt dat deze zijn geactualiseerd op basis van de actuele investeringsplanning. De overige posten zijn vanaf 2026 bepaald op het gemiddelde van de drie laatst vastgestelde jaarrekeningen. Voor 2025 dus het gemiddelde van 2022 t/m 2024 en voor 2026 en verder het gemiddelde van 2023 t/m 2025 etc.
(Geprognosticeerde) eindbalans |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving |
R2024 |
B2025 |
B2026 |
B2027 |
B2028 |
B2029 |
Activa |
82.115 |
79.661 |
90.538 |
118.594 |
128.678 |
125.150 |
Vaste Activa |
55.392 |
56.608 |
69.334 |
101.289 |
116.182 |
117.860 |
Immateriële vaste activa |
309 |
273 |
202 |
149 |
96 |
43 |
Materiële vaste activa |
47.428 |
48.694 |
61.504 |
93.540 |
108.527 |
110.300 |
Financiële vaste activa |
||||||
· Kapitaalverstrekkingen |
128 |
128 |
128 |
128 |
128 |
128 |
· Leningen |
7.527 |
7.513 |
7.500 |
7.472 |
7.431 |
7.389 |
· Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vlottende activa |
26.723 |
23.053 |
21.204 |
17.305 |
12.496 |
7.290 |
Voorraden |
153 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitzettingen looptijd < 1 jaar |
22.096 |
18.768 |
16.894 |
12.948 |
8.179 |
2.962 |
Liquide middelen |
361 |
172 |
197 |
244 |
204 |
215 |
Overlopende activa |
4.113 |
4.113 |
4.113 |
4.113 |
4.113 |
4.113 |
Passiva |
82.114 |
79.625 |
90.501 |
118.560 |
128.642 |
125.116 |
Vaste passiva |
66.610 |
61.651 |
73.053 |
101.584 |
111.176 |
107.819 |
Algemene reserve |
14.779 |
17.966 |
12.511 |
12.095 |
13.193 |
10.038 |
Bestemmingsreserves |
13.947 |
11.944 |
15.829 |
15.101 |
13.413 |
12.345 |
Resultaat |
3.965 |
1063 |
785 |
21 |
-3.156 |
-3.526 |
Voorzieningen |
8.099 |
5.748 |
3.957 |
2.808 |
1.259 |
1.159 |
Schulden looptijd > 1 jaar |
25.820 |
24.930 |
39.971 |
71.559 |
86.467 |
87.803 |
Vlottende passiva |
15.504 |
17.974 |
17.448 |
16.976 |
17.466 |
17.297 |
Schulden looptijd < 1 jaar |
5.270 |
12.149 |
10.456 |
9.292 |
10.632 |
10.127 |
Overlopende passiva |
10.234 |
5.825 |
6.992 |
7.684 |
6.834 |
7.170 |
Beek in cijfers
Terug naar navigatie - - Beek in cijfersOmschrijving |
Bron |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A. Sociale structuur (per 1 januari) |
|||||||
Aantal inwoners |
2 |
15.875 |
15.817 |
16.132 |
16.215 |
16.251 |
n.n.b. |
Aantal 0 t/m 3-jarigen |
2 |
520 |
531 |
553 |
539 |
529 |
n.n.b. |
Aantal 4 t/m 12-jarigen |
2 |
1.173 |
1.150 |
1.216 |
1.249 |
1.275 |
n.n.b. |
Aantal 13 t/m 18-jarigen |
2 |
894 |
882 |
884 |
879 |
858 |
n.n.b. |
Aantal 19 t/m 64-jarigen |
2 |
9.095 |
8.988 |
9.129 |
9.073 |
9.026 |
n.n.b. |
Aantal 65-plussers |
2 |
4.193 |
4.266 |
4.350 |
4.475 |
4.563 |
n.n.b. |
Aantal niet Nederlandse nationaliteit |
2 |
479 |
471 |
844 |
975 |
1033 |
n.n.b. |
Aantal mannen |
2 |
7.738 |
7.699 |
7.850 |
7.875 |
7.890 |
n.n.b. |
Aantal vrouwen |
2 |
8.137 |
8.118 |
8.282 |
8.340 |
8.361 |
n.n.b. |
Beroepsbevolking (15 t/m 66 jaar) |
2 |
10.216 |
10.100 |
10.213 |
10.176 |
10.114 |
n.n.b. |
Werkloosheid |
2 |
620 |
588 |
551 |
584 |
626 |
n.n.b. |
% niet werkende werkzoekenden |
6,10% |
5,82% |
5,40% |
5,74% |
6,19% |
n.n.b. |
|
B. Fysieke structuur (per 1 januari) |
|||||||
Aantal woningen |
3 |
7.525 |
7.538 |
7.547 |
7.550 |
7.581 |
n.n.b. |
Aantal bedrijven |
3 |
1.810 |
1.925 |
1.980 |
2.060 |
2.050 |
n.n.b. |
C: Financiële structuur |
(t/m 2024 rekeningcijfers; 2025 t/m Afwijkingenrapportage 2025, 2026 begroting) |
||||||
(per 31 december) (x € 1.000) |
|||||||
Lasten |
1 |
49.966 |
58.935 |
70.351 |
67.505 |
60.159 |
64.310 |
Gecorrigeerde lasten (1) |
1 |
49.818 |
58.451 |
70.342 |
67.285 |
60.151 |
59.068 |
Opbrengsten belastingen en heffingen |
1 |
10.227 |
9.847 |
11.429 |
11.428 |
11.198 |
11.636 |
waarvan: |
|||||||
· alg.belastingen (OZB, honden-toeristenbelasting, BIZ) |
1 |
5.009 |
5.298 |
5.427 |
5.808 |
5.832 |
5.974 |
· milieuheffingen (riool, afval) |
1 |
3.868 |
3.974 |
4.115 |
4.468 |
4.365 |
4.562 |
· overige heffingen en leges |
1 |
1350 |
575 |
1887 |
1152 |
1001 |
1.100 |
Algemene uitkering “oud” |
1 |
23.140 |
27.057 |
29.072 |
30.854 |
31.752 |
33.880 |
Integratie-uitkering sociaal domein |
1 |
1.817 |
1.776 |
1.208 |
1.276 |
1.242 |
1.281 |
Totaal Algemene uitkering |
1 |
24.957 |
28.833 |
30.280 |
32.129 |
32.994 |
35.161 |
Overige inkomensoverdrachten Rijk |
1 |
6.318 |
9.714 |
23.255 |
20.429 |
5.906 |
5.039 |
Overige baten |
1 |
8.337 |
8.653 |
15.046 |
7.484 |
11.124 |
13.260 |
Totale baten |
1 |
49.839 |
57.047 |
80.010 |
71.470 |
61.222 |
65.096 |
Vaste schuld: |
1 |
11.190 |
16.933 |
16.377 |
25.820 |
24.930 |
39.971 |
waarvan voor woningbouw |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
per inwoner: 2 |
|||||||
Lasten |
1 |
3.147 |
3.726 |
4.361 |
4.185 |
3.702 |
3.957 |
Gecorrigeerde lasten |
1 |
3.138 |
3.695 |
4.360 |
4.171 |
3.701 |
3.635 |
Opbrengsten belastingen en heffingen |
1 |
644 |
623 |
708 |
708 |
689 |
716 |
waarvan: |
|||||||
· alg.belastingen (OZB, honden-toeristenbelasting, BIZ) |
1 |
316 |
335 |
336 |
360 |
359 |
368 |
· milieuheffingen (riool, afval) |
1 |
244 |
251 |
255 |
277 |
269 |
281 |
· overige heffingen en leges |
1 |
84 |
36 |
117 |
71 |
62 |
68 |
Algemene uitkering “oud” |
1 |
1.458 |
1.711 |
1.802 |
1.913 |
1.954 |
2.085 |
Integratie-uitkering sociaal domein |
1 |
114 |
112 |
75 |
79 |
76 |
79 |
Totaal Algemene uitkering |
1 |
1.572 |
1.823 |
1.877 |
1.992 |
2.030 |
2.164 |
Overige inkomensoverdrachten Rijk |
1 |
398 |
614 |
1442 |
1266 |
363 |
310 |
Overige baten |
1 |
525 |
547 |
933 |
464 |
685 |
816 |
Totale baten |
1 |
3.139 |
3.607 |
4.960 |
4.430 |
3.767 |
4.006 |
Vaste schuld: |
1 |
705 |
1.071 |
1.015 |
1.601 |
1.534 |
2.460 |
waarvan voor woningbouw |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bron: 1 = Gemeente, 2 = CBS, 3 = Algemene Uitkering |
|||||||
(1) In verband met technische verwerking van investeringen via de reserve dekking kapitaallasten. |
|||||||
(2) Voor 2026 inwoneraantal 1-1-2025 als deler gehanteerd. |
Lasten 2026 Baten 2026
Programma (bedragen x € 1.000) |
iFinanciën Begroting na wijziging 2026 Totaal |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
Baten |
Onttrekkingen |
Stortingen |
Saldo |
||
Werk en economie |
-3.273 |
207 |
27 |
0 |
-3.039 |
|
Zorg en inkomen |
-22.278 |
5.399 |
19 |
0 |
-16.860 |
|
Maatschappelijke ontwikkeling |
-4.309 |
750 |
261 |
-8 |
-3.305 |
|
Ruimtelijk ontwikkelen |
-3.102 |
567 |
240 |
-232 |
-2.527 |
|
Openbare ruimte |
-11.216 |
6.463 |
491 |
0 |
-4.261 |
|
Bestuur en organisatie |
-14.659 |
43.601 |
7.069 |
-5.235 |
30.777 |
|
Kostenverdeelstaat Beleids- en hulpkpl |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Gerealiseerd resultaat |
-58.836 |
56.988 |
8.108 |
-5.474 |
785 |
Leeswijzer
Terug naar navigatie - - LeeswijzerDeze begroting bestaat achtereenvolgens uit de volgende onderdelen:
· Inleiding: in dit onderdeel treft u de Bestuurssamenvatting aan, de belangrijke data voor de bestuurlijke behandeling, de leeswijzer, en Beek in cijfers.
· Financiële samenvatting: in dit onderdeel treft u de uitgangspunten, de algemene dekkingsmiddelen, het algemeen financieel perspectief met de toelichtingen op alle begrotingswijzigingen, een overzicht van de in 2026 of daarna lopende investeringen en de meerjarenraming 2026-2029.
· Programma 1 Werk en economie
· Programma 2 Zorg en inkomen
· Programma 3 Maatschappelijke ontwikkeling
· Programma 4 Ruimtelijk ontwikkelen
· Programma 5 Openbare ruimte
· Programma 6 Bestuur en organisatie
De programma’s zijn vervolgens verder onderverdeeld naar:
· Waar is ons beleid is geformuleerd
· Onze toekomstplannen
· Wat willen we bereiken?
In dit onderdeel worden de toekomstplannen en doelen geformuleerd. Let wel dit zijn vaste teksten die zijn afgeleid uit het bestuursakkoord.
· Wat doen we daarvoor?
In dit onderdeel worden de activiteiten beschreven die in 2026 worden opgepakt en uitgevoerd.
· Indicatoren
In dit onderdeel worden indicatoren weergegeven op grond waarvan de effectiviteit van het beleid kan worden beoordeeld.
· Wat kost dit programma?
Elk programma sluit met een financiële samenvatting op taakveldniveau van het totale programma, waarna een toelichting volgt op de nieuwe onderdelen.
· Paragrafen:
De paragrafen zijn als het ware een dwarsdoorsnede van onze begroting, waarmee vanuit een andere, programma overstijgende invalshoek de ontwikkelingen worden belicht. Hierin worden de beleidslijnen met betrekking tot beheersmatige aspecten en de lokale heffingen vastgelegd, waarbij sprake kan zijn van een grote financiële of politieke betekenis of een aanzienlijk belang bij de realisatie van programma’s.
Paragraaf 1: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 2: Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 3: Financiering
Paragraaf 4: Bedrijfsvoering
Paragraaf 5: Verbonden partijen
Paragraaf 6: Grondbeleid
Paragraaf 7: Lokale heffingen
Paragraaf 8: Taakstellingen en stelposten
Paragraaf 9: Wet open overheid (Woo)
Paragraaf 10: Rechtmatigheid en rechtmatigheidsverantwoording
· Bijlagen:
Bijlage 1: Samenstelling college & portefeuilleverdeling
Bijlage 2: Overzicht geactiveerde kapitaaluitgaven
Bijlage 3: Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
Bijlage 4: Overzicht reserves en voorzieningen
Bijlage 5: Toelichting doel en aard van reserves en voorzieningen
Bijlage 6: Recapitulatie begrotingsevenwicht
Bijlage 7: BBV Taakvelden
Bijlage 8: BBV Indicatoren
Bijlage 9: Verbonden Partijen
Bijlage 10: Begrippenlijst
Bijlage 11: Lijst van afkortingen
· Projectenboek:
In dit onderdeel zijn de projectlijsten opgenomen van de in 2026 of daarna lopende projecten. Wijzigingen ten opzichte van de projectlijsten zoals opgenomen in voorgaande P&C-documenten zijn in oranje weergegeven.
· Activiteiten:
Dit onderdeel, dat wordt weergegeven in de online publicatie van Pepperflow, geeft een totaaloverzicht van alle maatregelen die opgenomen zijn in de Begroting 2026 in de programma's bij 'Wat doen we daarvoor'.
Belangrijke data
Terug naar navigatie - - Belangrijke dataIn het vergaderschema 2025 zijn de volgende data opgenomen voor de behandeling van de begroting 2026:
Datum | Tijdstip | Actie |
10 oktober 2025 | Toezending aan de gemeenteraad van de Begroting 2026. | |
23 oktober 2025 | 19:00 uur | Infoavond raads- en commissieleden voor het stellen van technische vragen, eventueel digitaal. |
23 oktober 2025 | Uiterste datum voor indienen van feitelijke vragen door de fracties. | |
3 november 2025 | Beantwoording feitelijke vragen aan de fracties. | |
5 november 2025 | 19:00 uur | Beleidsmatige bespreking van de Begroting 2026 in de gecombineerde commissie. |
13 november 2025 | 16:00 uur | Vaststelling van de Begroting 2026 door de gemeenteraad. |