Bestuurssamenvatting

Terug naar navigatie - - Bestuurssamenvatting

Inleiding

In een wereld die steeds sneller verandert door geopolitieke ontwikkelingen en technologische vooruitgang, krijgen overheden – en dus ook gemeenten – te maken met steeds complexere opgaven. Crises volgen elkaar in hoog tempo op en vragen om gezamenlijke antwoorden op Europees en nationaal niveau. Voor een belangrijk deel ligt de uitvoering echter bij gemeenten. Ook Beek staat hierin aan de lat. Dat is niet eenvoudig: de inkomsten nemen af, de kosten stijgen en personeelstekorten lopen op. Tegelijkertijd blijft de winkel gewoon open en moet de reguliere dienstverlening doorgaan.

Financieel perspectief

Tegen die achtergrond wordt u een begroting voorgelegd die niet structureel sluitend is. Met de gemeenteraad is hierover op voorhand overleg gevoerd en overeenstemming bereikt. Ons uitgangspunt is om de nieuwe raad en het nieuwe college comfort en tijd te geven om een zorgvuldig traject te doorlopen richting een structureel sluitende meerjarenbegroting. Daarom is ervoor gekozen de begroting 2026 en 2027 sluitend te maken zonder ingrijpende maatregelen. Door bijstelling van de bijdragen uit het Gemeentefonds is het zogenoemde ravijnjaar bovendien verschoven naar 2028.

Stabiliteit en investeringen

Dit is de laatste begroting van het huidige college. Wij kiezen bewust voor stabiliteit en continuïteit: het voortzetten van de koers die is vastgelegd in de Toekomstvisie Beek 2030 en het uitvoeren van de projecten die al in gang zijn gezet. Dat betekent weinig nieuw beleid, maar wel een groot investeringsvolume van bijna € 100 miljoen. Daarmee zetten we stappen richting een aantrekkelijke, bereikbare en duurzame gemeente waarin iedereen kan meedoen.

In 2026 ligt de nadruk op de uitvoering van belangrijke investeringsprojecten, zoals de start van de bouw van Kindcentrum Baeks Kompas, de renovatie van de Stationsstraat, de afronding van de herinrichting van de Keutelbeek en de renovatie van de Carmelwijk.

Sociaal domein en leefbaarheid

Daarnaast investeren we in het sociaal domein, zodat iedereen in Beek gezond en veilig kan opgroeien en wonen. We zetten daarbij in op gelijke kansen voor jongeren, betaalbare en passende woningen voor starters en senioren, en woon(zorg)eenheden voor inwoners met een zorgvraag. Zo versterken we de leefbaarheid en inclusiviteit van onze kernen.

Duurzaamheid en economie

Ook de komende jaren zetten we stappen richting duurzaamheid. Energiebesparing, duurzame opwek en een klimaatbestendige openbare ruimte staan daarbij centraal. Tegelijkertijd versterken we de lokale economie in samenwerking met ondernemers, onderwijs en partners in de regio en Euregio.

Samenwerking en vooruitblik

Samenwerking is en blijft de basis van ons handelen: met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Met deze begroting ronden we onze bestuursperiode af en leggen we een stabiele basis waarop een nieuw gemeentebestuur na de verkiezingen kan voortbouwen. Tegelijkertijd blijft duidelijk dat het nieuwe bestuur financiële keuzes zal moeten maken. Wij vertrouwen erop dat gemeenten daarbij ook de steun van het Rijk zullen krijgen.

De meerjarenreeks 2026-2029 laat hiermee het volgende beeld zien.

  2026 2027 2028 2029
Saldo baten en lasten -1.848.000 -1.909.000 -3.766.000 -4.594.000
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves 2.633.400 1.930.500 610.300 1.067.600
Begrotingssaldo na bestemming 785.400 21.500 -3.155.700 -3.526.400

In bovenstaande tabel presenteert het ‘begrotingssaldo na bestemming’ het saldo van baten en lasten inclusief mutaties reserves. 

In onderstaande tabel is op basis van de geldende BBV-voorschriften in dit begrotingssaldo inbegrepen saldo van incidentele baten en lasten weergegeven, zodat op de laatste regel het structurele c.q. reële begrotingssaldo zichtbaar is.

  2026 2027 2028 2029
Begrotingssaldo na bestemming 785.400 21.500 -3.155.700 -3.526.400
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) 420.500 -433.000 489.600 28.300
Totaal structureel begrotingsssaldo 364.900 454.500 -3.645.300 -3.554.700

Baten en lasten zijn structureel als deze voor onbepaalde tijd geraamd worden en incidenteel indien deze voor bepaalde tijd geraamd worden met een onvoorwaardelijke einddatum. Het inzicht in het saldo van incidentele baten en lasten is relevant voor het beoordelen van de financiële positie van de gemeente en de meerjarenraming: er mogen namelijk geen structurele lasten gedekt worden uit incidentele baten. Voor een nadere specificatie wordt kortheidshalve verwezen naar Bijlage-6 Recapitulatie begrotingsevenwicht.

 

College van Burgemeester & Wethouders

Beek, 10 oktober 2025

Algemeen financieel perspectief

Terug naar navigatie - - Algemeen financieel perspectief

Algemeen financieel perspectief

2026
2027
2028
2029
Saldo na Afwijkingenrapportage 2025
-897.800
-1.520.200
-2.521.200
-2.327.700
Doortrekken bestaand beleid
Indexering (*)
-359.200
-361.100
-361.700
-362.600
Ontwikkeling salarislasten (**)
-138.000
-351.000
-351.000
-351.000
Autonome ontwikkelingen
-687.200
-1.241.500
-2.537.700
-3.055.200
Eerdere besluitvorming
2.810.500
2.942.300
1.994.100
1.954.300
Maatregelenpakket
163.400
718.500
789.200
797.100
Nieuw beleid/wensen
-106.300
-165.500
-167.400
-181.300
Totaal begroting 2026 en meerjarenraming
785.400
21.500
-3.155.700
-3.526.400
(*) De budgetten waarop indexatie van toepassing is, zijn geïndexeerd met een standaard index van 2,1%, zoals benoemd in de Meicirculaire.
(**) Dit betreft een actualisering van de salarislasten inclusief de nieuwe CAO, waarbij een en ander verrekend is met de in 2025 begrote stelposten voor CAO 2025, anciënniteiten en formatieuitbreiding.

Financiële samenvatting per programma

Terug naar navigatie - - Financiële samenvatting per programma

Hieronder vindt u per programma de specificatie van de financiële implicaties van de primitieve begroting 2026 op de meerjarenraming. Bij ieder programma staat als eerste het totale bedrag aan financiële implicaties van het betreffende programma vermeld, met vervolgens de belangrijkste financiële wijzigingen in het betreffende programma, uitgesplitst naar aard:
- Doortrekken bestaand beleid (index, CAO);
- Autonome ontwikkelingen;
- Eerdere besluitvorming;
- Maatregelenpakket;
- Nieuw beleid / wensen.

In de betreffende programma's is een toelichting opgenomen van de financiële implicaties bij het onderdeel 'nieuw in programma'. 

Programma specifiek (x € 1.000)
Programma
Pagina (*)
2026
2027
2028
2029
1. Werk en economie
-71
-71
-6
-6
Doortrekken bestaand beleid (index, CAO)
5
-20
-20
-20
-20
Autonome ontwikkelingen:
-4
-4
-4
-4
Overige kleine posten < 10.000
-4
-4
-4
-4
Eerdere besluitvorming:
18
18
18
18
Verhuur Markt 6B
27
18
18
18
18
Nieuw beleid / wensen:
-65
-65
0
0
Revitalisatie bedrijventerreinen
27
-65
-65
0
0
2. Zorg en inkomen
-646
-387
-476
-485
Doortrekken bestaand beleid (index, CAO)
5
-321
-322
-324
-324
Autonome ontwikkelingen:
168
124
31
15
Onderuitputting budget sociaal medische indicatie
65
20
20
20
20
Onderuitputting budget Collectieve ziektekostenverzekering
66
15
15
15
15
Onderuitputting budgetten Bbz
67
21
21
21
21
Onderuitputting uitkeringen IOAZ
67
18
18
18
18
Psycholoog op de middelbare school
58
-33
-33
-33
-33
Onderbrengen woonwagenwerk bij PiW
59
-20
-20
-20
-20
Bijstelling zorgkosten Wmo
59
-85
-85
-85
-85
Toepassen OVA-index
60
-21
-21
-21
-21
Verslavingspreventie
60
-31
-31
-31
-31
Wensbus
61
12
0
0
0
Aanvullende Duvo middelen
62
-14
-14
-14
-14
Bijstelling P-bedrijf
58
279
166
110
92
Uitvoering Wet Inburgering
68
6
87
88
90
Verbouwing Stegen 35
69
0
0
-38
-38
Overige kleine posten < 10.000
1
1
1
1
Eerdere besluitvorming:
-496
-300
-300
-300
Meicirculaire 2025
70
-191
0
0
0
Strategische visie Sociaal Domein
56
-300
-300
-300
-300
Overige kleine posten < 10.000
-5
0
0
0
Maatregelenpakket:
3
111
117
124
Strijkservice Wmo
64
0
105
105
105
Huishoudelijke ondersteuning 1x per 2 weken
64
3
6
12
19
3. Maatschappelijke ontwikkeling
18
22
83
86
Doortrekken bestaand beleid (index, CAO)
5
-45
-45
-45
-45
Autonome ontwikkelingen:
-1
49
125
128
Robotmaaiers De Haamen
98
-8
-8
-8
-8
Klein onderhoud buitensportvelden
17
17
17
17
KC Baeks Kompas: dekkingstekort
98
0
0
-24
-24
KC Baeks Kompas: huurinkomsten
0
50
150
150
Verhuiskosten bibliotheek De Domijnen
0
-150
0
0
Verkoopopbrengst bibliotheekpand De Domijnen
0
150
0
0
Boekwinst vrijkomende basisschoollocaties
101
0
0
1.046
0
Algemene reserve
0
0
-1.046
0
Reserve dekking kapitaallasten
0
0
31
0
Algemene reserve
0
0
-31
0
Overige kleine posten < 10.000
-10
-10
-10
-7
Eerdere besluitvorming:
31
28
28
28
Verkoop muziekschool: vrijvallende budgetten
101
31
28
28
28
Maatregelenpakket:
33
31
31
31
Reserve dekking kapitaallasten: dekking afschrijving
33
31
31
31
Nieuw beleid / wensen:
0
-41
-56
-56
Installaties Asta
103
0
-26
-26
-26
Hemelwateroplossing basisschool De Bron Neerbeek
104
0
0
-15
-15
Bouwkundige aanpassingen en installaties De Haamen
105
0
-15
-15
-15
4. Ruimtelijk ontwikkelen
-412
-74
-174
-174
Doortrekken bestaand beleid (index, CAO)
5
-1
-1
-1
-1
Autonome ontwikkelingen:
7
-10
-110
-110
Regiocoördinator Wonen WM
138
0
-17
-17
-17
Begeleiding transitie Omgevingsplan
138
0
0
-100
-100
Overige kleine posten < 10.000
7
7
7
7
Eerdere besluitvorming:
-418
-63
-63
-63
Bijdrage aan GR Het Gegevenshuis
140
-154
-154
-154
-154
Bestaande budgetten
91
91
91
91
Dencentralisatie-uitkering CDOKE
141
-355
0
0
0
Maatregelenpakket:
0
0
0
0
Zonneweiden Aviation Valley: onderzoek stoppen
139
52
0
0
0
Storting in algemene reserve
-52
0
0
0
5. Openbare ruimte
-440
-348
-38
-437
Doortrekken bestaand beleid (index, CAO)
5
-18
-18
-18
-18
Autonome ontwikkelingen:
-465
-468
-209
-612
Onderhoud onverharde wegen
165
-13
-13
-13
-13
Wegmarkeringen
165
0
-5
-10
-20
Onderhoud asfalt
165
-141
-135
-215
-435
Onderhoud trottoirs
165
-692
0
-923
-350
Degeneratievergoedingen
346
461
461
350
Reserve Degeneratievergoedingen
346
-461
461
0
Verlenging afschrijvingstermijn wegen
166
117
146
329
331
Stelpost temporisering investeringsprojecten
168
9
39
196
275
Stelpost afschrijving wegeninvesteringen
170
0
-69
-112
-317
Bijdrage BsGW
172
194
194
194
194
Afvalstoffenheffing
-114
-114
-114
-114
Voorziening riolen
-80
-80
-80
-80
Onderuitputting budgetten riolering zorgplichtbreed
172
11
11
11
11
Voorziening riolen
-11
-11
-11
-11
Buitendienst: toekomstbestendig maken
177
-400
-400
-400
-400
Transitiefase buitendienst: begeleiding en uitvoering
-50
0
0
0
Rente rioolinvesteringen
178
0
-196
-502
-640
Rioolvoorziening
0
196
502
640
Vliegveldweg
179
0
0
50
0
Schimnmerterweg
179
52
0
0
0
Onderhoud speeltuinen (zachte ondergrond)
180
-25
-25
-25
-25
Overige kleine posten < 10.000
-14
-6
-8
-8
Eerdere besluitvorming:
-41
7
-6
-6
Upgrading Carmelwijk uitvoeringskrediet:
174
Afschrijvingslasten waterbeheer
0
0
-89
-89
Rioolvoorziening
0
0
89
89
Afschrijvingslasten wegen
0
0
-5
-5
Afschrijvingslasten groen
0
0
-8
-8
Aanpak wateroverlast Looiwinkelstraat Spaubeek:
176
Afschrijvingslasten waterbeheer
-6
-6
-6
-6
Rioolvoorziening
6
6
6
6
Bomen Fattenbergstraat Neerbeek: afschrijving
178
0
-2
-2
-2
Onderhoud bomen in bosplantsoenen bospercelen
-50
0
0
0
Overige kleine posten < 10.000
9
9
9
9
Maatregelenpakket:
84
131
195
199
Reconstructie Hubertusstraat-Groot Genhouterstraat stoppen
172
0
0
0
2
Reconstructie Kelmonderhofweg, Eerdshaag, Kelmonderstraat en Holleweg stoppen
172
0
0
0
2
Reserve dekking kapitaallasten: dekking afschrijving
180
84
131
195
195
6. Bestuur en organisatie (incl. KVS)
3.234
2.400
-23
-183
Doortrekken bestaand beleid (index, CAO)
5
91
74
75
75
Autonome ontwikkelingen:
-384
-923
-2.401
-2.502
Rentelasten financieringsbehoefte
192
-311
-822
-1.253
-1.426
Toekomstige huisvestiging VRZL
192
0
-6
-16
-26
Bijdrage BsGW 2026
192
-136
-136
-136
-136
Dividenduitkering Enexis
193
74
74
74
74
OZB-areaaluitbreiding
198
4
-8
37
37
Stelpost extra OZB n.a.v. grenscorrectie Aviation Valley
199
0
-100
0
100
Bijdrage aan Meerssen
0
100
0
-100
Verbouwing gemeentewerf Haamen 3
200
0
-8
-8
-8
Werving projectleiders
201
-218
-218
-218
-218
Stelpost toerekenen personeelskosten aan projecten
218
218
218
218
Brandveiligheid gemeentehuis
203
0
-2
-2
-2
Reiskostenvergoeding
204
-44
-44
-44
-44
Terugdraaien 10% onttrekking Algemene Reserve
205
0
0
-1.082
-974
Correctie onttrekking reserve ingroei VRZL
206
0
0
0
-30
Overige kleine posten < 10.000
29
29
29
33
Eerdere besluitvorming:
3.709
3.243
2.308
2.268
Meicirculaire 2025
192
3.118
3.351
2.466
2.458
GR Het Gegevenshuis
202
54
54
54
54
Septembercirculaire 2025
210
537
-162
-212
-244
Maatregelenpakket:
43
446
446
442
Toekomst ICT
195
0
200
200
200
Algemene reserve
1.000
0
0
0
Reserve dekking kapitaallasten
-1.000
0
0
0
Afschrijving
0
-200
-200
-200
Reserve dekking kapitaallasten
0
200
200
200
Verduurzaming gemeentelijke gebouwen
196
0
218
218
218
Algemene reserve
1.300
0
0
0
Reserve dekking kapitaallasten
-1.300
0
0
0
Afschrijving
0
-87
-87
-87
Reserve dekking kapitaallasten
0
87
87
87
Algemene reserve
209
2.935
0
0
0
Reserve dekking kapitaallasten
-2.935
0
0
0
Reserve dekking kapitaallasten: dekking afschrijving
43
28
28
24
Nieuw beleid / wensen:
-41
-59
-74
-88
Rentelasten financieringsbehoefte
192
-7
-24
-39
-53
Nieuw HR-systeem
193
-34
-34
-34
-34
Bouwkundige aanpassing centrale hal gemeentehuis
203
0
-1
-1
-1
Kostenverdeelstaat
Doortrekken bestaand beleid (index, CAO)
5
-185
-380
-380
-381
Autonome ontwikkelingen:
1
-1
3
3
Overige kleine posten < 10.000
1
-1
3
3
Totaal
1.683
1.542
-634
-1.199
(*) Betreft het paginanummer in de digitale Pepperflow omgeving (niet de pdf paginanummering)

Uitgangspunten

Terug naar navigatie - - Uitgangspunten

Naast de basisdocumenten die aan deze programmabegroting ten grondslag liggen zijn enkele financiële uitgangspunten van toepassing, gebaseerd op landelijke en/of provinciale richtlijnen.
Het betreft het percentage van 2,1% voor prijsontwikkeling zoals opgenomen in de Meicirculaire 2025.

Daarnaast is bij de opstelling van de begroting uitgegaan van het volgende:
·    de OZB voor zowel woningen als niet-woningen stijgt enkel met de prijsindex van 2,1%;
·   de rioolheffing wordt verhoogd met de index van 2,1%, conform het door de gemeenteraad op 17 februari 2022 vastgestelde Kostendekkingsplan Water en klimaatadaptatie 2022-2025. De tarieven rioolheffing worden vastgesteld door het college en ter kennisname voorgelegd aan de raad;
·   de afvalstoffenheffing wordt kostendekkend bepaald, mede op basis van de begroting van RWM (Regionaal afvalbedrijf Westelijke Mijnstreek).  Het vast tarief afvalstoffenheffing 2026 stijgt met € 20,85 ten opzichte van 2025, zijnde 9,2%. De tarieven afvalstoffenheffing worden vastgesteld door het college en ter kennisname voorgelegd aan de raad;
·    de begrafenisrechten en toeristenbelasting stijgen enkel met de prijsindex van 2,1%; 
·    privaatrechtelijke tarieven (o.a. verhuur accommodaties zoals gymzalen, sporthal, sportcomplexen e.d.): 2,1%;
·    subsidies verenigingen/stichtingen op grond van de subsidieregeling ASV: 2,1% tenzij anders afgesproken; 
·    tariefstijging leges voor producten en diensten:
-    stijging van eventuele landelijke leges worden geheel doorberekend;
-    leges (producten en diensten): landelijke leges volledig doorberekend; gemeentelijke leges 2,1% (m.u.v. rijbewijs en reisdocumenten);
-    leges omgevingsvergunningen zijn geïndexeerd met 2,1%.

Van de totale baten inclusief reserves in deze programmabegroting (€ 65.095.000) is een aantal baten verbonden aan de inhoud van de eerste 5 programma’s. Daarnaast beschikt de gemeente over inkomstenbronnen die naar eigen inzicht kunnen worden ingezet, de zogenaamde algemene dekkingsmiddelen. De belangrijkste algemene dekkingsmiddelen zijn de Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds en de onroerende zaakbelasting. Andere algemene dekkingsmiddelen zijn ontvangen dividenden. Tot de algemene dekkingsmiddelen behoren niet de rioolheffing en de afvalstoffenheffing, die immers een vastgesteld bestedingsdoel hebben.
Ook de leges worden niet als algemene dekkingsmiddelen beschouwd, omdat deze qua heffing en hoogte nadrukkelijk verbonden zijn aan specifieke prestaties.

Algemene dekkingsmiddelen
Baten 2026
Taakveld 0.5 Treasury
Ontvangen rente verstrekte geldleningen
124.700
Dividenden
225.900
Overige baten taakveld treasury
639.300
Taakveld 0.61 OZB woningen
Baten OZB
2.906.800
Taakveld 0.62 OZB niet-woningen
Baten OZB
2.904.900
Taakveld 0.7 Algemene uitkering
Algemene uitkering gemeentefonds
33.879.700
Decentralisatie uitkering sociaal domein
1.280.900
Totaal algemene dekkingsmiddelen
41.962.200

Investeringen

Terug naar navigatie - - Investeringen

In dit hoofdstuk wordt inzicht gegeven in lopende investeringen in 2026 of daarna. Voor een nadere toelichting op deze projecten wordt verwezen naar de betreffende projectformulieren bij de Begroting 2026.

Investeringsprojecten
Bedrag
Status
Gevoteerde investeringsprojecten:
Stationsomgeving Beek-Elsloo
2.336.000
In afronding
Realisatie Brede Maatschappelijke Voorziening Spaubeek
12.056.813
In afronding
Led-verlichting Haamen
363.000
In afronding
Gemalen: elektrotechnische installaties
200.000
In afronding
Aanplant bomen
366.000
In uitvoering
Herinrichting Schimmerterweg
4.605.000
In voorbereiding
Upgrading Carmelwijk
4.267.000
In voorbereiding
Vliegveldweg, omgeving entree MAA
2.000.000
In voorbereiding
Subtotaal
26.193.813
Deels gevoteerde investeringsprojecten:
Zonneweiden Aviation Valley
70.000
Haalbaarheidsonderzoek gestopt
Realisatie Kindcentrum Beek
22.464.517
In voorbereiding
Herinrichting Centrum: deelproject herinrichting Markt
11.200.000
In voorbereiding
Reconstructie Siekendaalstraat
1.160.000
In voorbereiding
Ontkluizing Keutelbeek fase 2
9.349.060
In voorbereiding
Reconstructie Stationsstraat
7.225.177
In voorbereiding
Herinrichting Centrum: deelproject reconstructie Heirstraat
2.523.000
In voorbereiding
Reconstructie DokuSoza, Op ’t Broek en Op`t Veldje Spaubeek
6.150.000
In voorbereiding
Reconstructie Kelmonderhofweg, Eerdshaag, Kelmonderstraat en Holleweg
60.000
Voorbereiding start in 2029
Reconstructie Hubertusstraat-Groot Genhouterstraat
60.000
Voorbereiding start in 2029
Subtotaal
60.261.754
Niet gevoteerde investeringsprojecten:
Water in Balans
3.000.000
In voorbereiding
Kruispunt Wolfeijnde/Maastrichterlaan
1.400.000
In voorbereiding
VRI’s Europalaan
970.000
In voorbereiding
Herinrichting Adsteeg (binnen bebouwde kom)
500.000
Voorbereiding start in 2029
Verbouwing Stegen 35
940.600
In voorbereiding
Investeringen De Haamen
255.000
In voorbereiding
Hemelwateroplossing De Bron Neerbeek
363.000
In voorbereiding
Investeringen Asta Theater
393.200
In voorbereiding
Toekomst ICT
1.000.000
In voorbereiding
Verduurzaming gemeentelijke gebouwen
1.300.000
In voorbereiding
Subtotaal
10.121.800
Overige Projecten:
Warmtenet Zuid-Limburg
70.000
In voorbereiding
Startersleningen
450.000
In uitvoering
Stimuleringsleningen
1.600.000
In uitvoering
Subtotaal
2.120.000
Totaal
98.697.367

Meerjarenraming 2026-2029

Terug naar navigatie - - Meerjarenraming 2026-2029
Lastenmatrix meerjarenraming (x € 1.000)
Nr.
Omschrijving
R2024
B2025
B2026
B2027
B2028
B2029
1
Werk en economie
-3.335
-3.887
-3.273
-3.132
-3.027
-2.921
2
Zorg en inkomen
-30.533
-22.246
-22.278
-22.274
-22.412
-22.551
3
Maatschappelijke ontwikkeling
-5.682
-4.594
-4.308
-4.402
-4.500
-4.495
4
Ruimtelijk ontwikkelen
-2.954
-5.437
-3.102
-3.126
-3.226
-3.226
5
Openbare ruimte
-10.579
-10.288
-11.216
-10.879
-12.420
-12.391
6
Bestuur en organisatie
-3.828
-4.032
-4.203
-4.292
-4.259
-4.268
Overhead
-7.429
-8.269
-9.359
-9.261
-9.277
-9.267
Algemene dekkingsmiddelen
-964
-744
-1.082
-1.601
-2.027
-2.295
Heffing Vennootschapsbelasting (Vpb)
-33
-14
-14
-14
-14
-14
Onvoorzien
0
0
0
0
0
0
Totaal lasten meerjarenraming
-65.337
-59.511
-58.835
-58.981
-61.162
-61.427
Batenmatrix meerjarenraming (x € 1.000)
Nr.
Omschrijving
R2024
B2025
B2026
B2027
B2028
B2029
1
Werk en economie
195
199
207
130
130
130
2
Zorg en inkomen
17.604
5.404
5.399
5.486
5.575
5.696
3
Maatschappelijke ontwikkeling
1.952
1.032
750
871
1.867
821
4
Ruimtelijk ontwikkelen
1.118
2.249
567
888
888
888
5
Openbare ruimte
6.393
6.200
6.463
6.852
7.223
7.238
6
Bestuur en organisatie
968
2.522
1.575
1.593
1.479
1.479
Overhead
78
25
26
26
26
26
Algemene dekkingsmiddelen
39.080
38.753
42.001
41.224
40.208
40.555
Totaal baten meerjarenraming
67.388
56.384
56.988
57.070
57.396
56.833
Mutatie reserves meerjarenraming (x € 1.000)
Nr.
Omschrijving
R2024
B2025
B2026
B2027
B2028
B2029
1
Werk en economie
31
414
27
3
3
3
Stortingen
-4
0
0
0
0
0
Onttrekkingen
35
414
27
3
3
3
2
Zorg en inkomen
611
239
19
19
19
19
Stortingen
-20
0
0
0
0
0
Onttrekkingen
631
239
19
19
19
19
3
Maatschappelijke ontwikkeling
480
199
253
244
-802
243
Stortingen
-8
-8
-8
-8
-1.085
-8
Onttrekkingen
488
207
261
252
283
250
4
Ruimtelijk ontwikkelen
-21
969
8
28
28
28
Stortingen
-711
-409
-232
-55
-55
-55
Onttrekkingen
690
1.378
240
83
83
83
5
Openbare ruimte
-59
460
491
-215
772
310
Stortingen
-433
0
0
-461
0
0
Onttrekkingen
374
460
491
246
772
310
6
Bestuur en organisatie
870
1.908
1.834
1.852
590
465
Stortingen
-825
-175
-2.935
0
0
0
Stortingen overhead
-169
-56
-2.300
0
0
0
Onttrekkingen
1.374
1.436
4.372
1.268
36
7
Onttrekkingen overhead
490
703
2.697
584
554
458
Totaal stortingen
-2.170
-648
-5.475
-524
-1.140
-63
Totaal onttrekkingen
4.082
4.837
8.107
2.455
1.750
1.130
Totaal mutatie reserves meerjarenraming
1.912
4.189
2.632
1.931
610
1.067
Saldo matrix meerjarenraming (x € 1.000)
Nr.
Omschrijving
R2024
B2025
B2026
B2027
B2028
B2029
1
Werk en economie
-3.140
-3.688
-3.066
-3.002
-2.897
-2.791
2
Zorg en inkomen
-12.929
-16.842
-16.879
-16.788
-16.837
-16.855
3
Maatschappelijke ontwikkeling
-3.730
-3.562
-3.558
-3.531
-2.633
-3.674
4
Ruimtelijk ontwikkelen
-1.836
-3.188
-2.535
-2.238
-2.338
-2.338
5
Openbare ruimte
-4.186
-4.088
-4.753
-4.027
-5.198
-5.152
6
Bestuur en organisatie
-2.860
-1.510
-2.628
-2.699
-2.780
-2.789
Overhead
-7.351
-8.244
-9.333
-9.235
-9.251
-9.241
Algemene dekkingsmiddelen
38.116
38.009
40.919
39.623
38.181
38.260
Heffing Vennootschapsbelasting
-33
-14
-14
-14
-14
-14
Onvoorzien
0
0
0
0
0
0
Saldo voor mutatie reserves
2.051
-3.127
-1.847
-1.911
-3.766
-4.593
Mutatie reserves meerjarenraming
1.912
4.189
2.632
1.931
610
1.067
Totaal saldo meerjarenraming
3.963
1.062
785
21
-3.156
-3.526

Voor de opstelling van de (geprognosticeerde) balans zijn voor het jaar 2024 de gegevens overgenomen van de vastgestelde jaarrekening. Voor de jaren vanaf 2025 geldt voor de vaste activa en vaste passiva dat de gegevens zijn overgenomen van de geactiveerde kapitaaluitgaven (bijlage 2), de reserves en voorzieningen (bijlage 4) en de aangetrokken geldleningen. Waarbij voor de vaste activa geldt dat deze zijn geactualiseerd op basis van de actuele investeringsplanning. De overige posten zijn vanaf 2026 bepaald op het gemiddelde van de drie laatst vastgestelde jaarrekeningen. Voor 2025 dus het gemiddelde van 2022 t/m 2024 en voor 2026 en verder het gemiddelde van 2023 t/m 2025 etc.

(Geprognosticeerde) eindbalans
Omschrijving
R2024
B2025
B2026
B2027
B2028
B2029
Activa
82.115
79.661
90.538
118.594
128.678
125.150
Vaste Activa
55.392
56.608
69.334
101.289
116.182
117.860
Immateriële vaste activa
309
273
202
149
96
43
Materiële vaste activa
47.428
48.694
61.504
93.540
108.527
110.300
Financiële vaste activa
· Kapitaalverstrekkingen
128
128
128
128
128
128
· Leningen
7.527
7.513
7.500
7.472
7.431
7.389
·  Overige
0
0
0
0
0
0
Vlottende activa
26.723
23.053
21.204
17.305
12.496
7.290
Voorraden
153
0
0
0
0
0
Uitzettingen looptijd < 1 jaar
22.096
18.768
16.894
12.948
8.179
2.962
Liquide middelen
361
172
197
244
204
215
Overlopende activa
4.113
4.113
4.113
4.113
4.113
4.113
Passiva
82.114
79.625
90.501
118.560
128.642
125.116
Vaste passiva
66.610
61.651
73.053
101.584
111.176
107.819
Algemene reserve
14.779
17.966
12.511
12.095
13.193
10.038
Bestemmingsreserves
13.947
11.944
15.829
15.101
13.413
12.345
Resultaat
3.965
1063
785
21
-3.156
-3.526
Voorzieningen
8.099
5.748
3.957
2.808
1.259
1.159
Schulden looptijd > 1 jaar
25.820
24.930
39.971
71.559
86.467
87.803
Vlottende passiva
15.504
17.974
17.448
16.976
17.466
17.297
Schulden looptijd < 1 jaar
5.270
12.149
10.456
9.292
10.632
10.127
Overlopende passiva
10.234
5.825
6.992
7.684
6.834
7.170

Beek in cijfers

Terug naar navigatie - - Beek in cijfers
Omschrijving
Bron
2021
2022
2023
2024
2025
2026
A. Sociale structuur (per 1 januari)
Aantal inwoners
2
15.875
15.817
16.132
16.215
16.251
n.n.b.
Aantal 0 t/m 3-jarigen
2
520
531
553
539
529
n.n.b.
Aantal 4 t/m 12-jarigen
2
1.173
1.150
1.216
1.249
1.275
n.n.b.
Aantal 13 t/m 18-jarigen
2
894
882
884
879
858
n.n.b.
Aantal 19 t/m 64-jarigen
2
9.095
8.988
9.129
9.073
9.026
n.n.b.
Aantal 65-plussers
2
4.193
4.266
4.350
4.475
4.563
n.n.b.
Aantal niet Nederlandse nationaliteit
2
479
471
844
975
1033
n.n.b.
Aantal mannen
2
7.738
7.699
7.850
7.875
7.890
n.n.b.
Aantal vrouwen
2
8.137
8.118
8.282
8.340
8.361
n.n.b.
Beroepsbevolking (15 t/m 66 jaar)
2
10.216
10.100
10.213
10.176
10.114
n.n.b.
Werkloosheid
2
620
588
551
584
626
n.n.b.
% niet werkende werkzoekenden
6,10%
5,82%
5,40%
5,74%
6,19%
n.n.b.
B. Fysieke structuur (per 1 januari)
Aantal woningen
3
7.525
7.538
7.547
7.550
7.581
n.n.b.
Aantal bedrijven
3
1.810
1.925
1.980
2.060
2.050
n.n.b.
C: Financiële structuur
(t/m 2024 rekeningcijfers; 2025 t/m Afwijkingenrapportage 2025, 2026 begroting)
(per 31 december) (x € 1.000)
Lasten
1
49.966
58.935
70.351
67.505
60.159
64.310
Gecorrigeerde lasten (1)
1
49.818
58.451
70.342
67.285
60.151
59.068
Opbrengsten belastingen en heffingen
1
10.227
9.847
11.429
11.428
11.198
11.636
waarvan:
·         alg.belastingen (OZB, honden-toeristenbelasting, BIZ)
1
5.009
5.298
5.427
5.808
5.832
5.974
·         milieuheffingen (riool, afval)
1
3.868
3.974
4.115
4.468
4.365
4.562
·         overige heffingen en leges
1
1350
575
1887
1152
1001
1.100
Algemene uitkering “oud”
1
23.140
27.057
29.072
30.854
31.752
33.880
Integratie-uitkering sociaal domein
1
1.817
1.776
1.208
1.276
1.242
1.281
Totaal Algemene uitkering
1
24.957
28.833
30.280
32.129
32.994
35.161
Overige inkomensoverdrachten Rijk
1
6.318
9.714
23.255
20.429
5.906
5.039
Overige baten
1
8.337
8.653
15.046
7.484
11.124
13.260
Totale baten
1
49.839
57.047
80.010
71.470
61.222
65.096
Vaste schuld:
1
11.190
16.933
16.377
25.820
24.930
39.971
waarvan voor woningbouw
1
0
0
0
0
0
0
per inwoner: 2
Lasten
1
3.147
3.726
4.361
4.185
3.702
3.957
Gecorrigeerde lasten
1
3.138
3.695
4.360
4.171
3.701
3.635
Opbrengsten belastingen en heffingen
1
644
623
708
708
689
716
waarvan:
·         alg.belastingen (OZB, honden-toeristenbelasting, BIZ)
1
316
335
336
360
359
368
·         milieuheffingen (riool, afval)
1
244
251
255
277
269
281
·         overige heffingen en leges
1
84
36
117
71
62
68
Algemene uitkering “oud”
1
1.458
1.711
1.802
1.913
1.954
2.085
Integratie-uitkering sociaal domein
1
114
112
75
79
76
79
Totaal Algemene uitkering
1
1.572
1.823
1.877
1.992
2.030
2.164
Overige inkomensoverdrachten Rijk
1
398
614
1442
1266
363
310
Overige baten
1
525
547
933
464
685
816
Totale baten
1
3.139
3.607
4.960
4.430
3.767
4.006
Vaste schuld:
1
705
1.071
1.015
1.601
1.534
2.460
waarvan voor woningbouw
1
0
0
0
0
0
0
Bron: 1 = Gemeente, 2 = CBS, 3 = Algemene Uitkering
(1)     In verband met technische verwerking van investeringen via de reserve dekking kapitaallasten.
(2)     Voor 2026 inwoneraantal 1-1-2025 als deler gehanteerd.

                             Lasten 2026                                                                                                                   Baten 2026

Bedragen x €1.000
Programma (bedragen x € 1.000)
iFinanciën Begroting na wijziging 2026 Totaal
Lasten
Baten
Onttrekkingen
Stortingen
Saldo
Werk en economie
-3.273
207
27
0
-3.039
Zorg en inkomen
-22.278
5.399
19
0
-16.860
Maatschappelijke ontwikkeling
-4.309
750
261
-8
-3.305
Ruimtelijk ontwikkelen
-3.102
567
240
-232
-2.527
Openbare ruimte
-11.216
6.463
491
0
-4.261
Bestuur en organisatie
-14.659
43.601
7.069
-5.235
30.777
Kostenverdeelstaat Beleids- en hulpkpl
0
0
0
0
0

Leeswijzer

Terug naar navigatie - - Leeswijzer

Deze begroting bestaat achtereenvolgens uit de volgende onderdelen:

·    Inleiding: in dit onderdeel treft u de Bestuurssamenvatting aan, de belangrijke data voor de bestuurlijke behandeling, de leeswijzer, en Beek in cijfers.

·    Financiële samenvatting: in dit onderdeel treft u de uitgangspunten, de algemene dekkingsmiddelen, het algemeen financieel perspectief met de toelichtingen op alle begrotingswijzigingen, een overzicht van de in 2026 of daarna lopende investeringen en de meerjarenraming 2026-2029.

·    Programma 1 Werk en economie
·    Programma 2 Zorg en inkomen
·    Programma 3 Maatschappelijke ontwikkeling
·    Programma 4 Ruimtelijk ontwikkelen
·    Programma 5 Openbare ruimte
·    Programma 6 Bestuur en organisatie

De programma’s zijn vervolgens verder onderverdeeld naar: 
·    Waar is ons beleid is geformuleerd
·    Onze toekomstplannen
·    Wat willen we bereiken?
In dit onderdeel worden de toekomstplannen en doelen geformuleerd. Let wel dit zijn vaste teksten die zijn afgeleid uit het bestuursakkoord.
·    Wat doen we daarvoor?
In dit onderdeel worden de activiteiten beschreven die in 2026 worden opgepakt en uitgevoerd.
·    Indicatoren
In dit onderdeel worden indicatoren weergegeven op grond waarvan de effectiviteit van het beleid kan worden beoordeeld.
·    Wat kost dit programma?
Elk programma sluit met een financiële samenvatting op taakveldniveau van het totale programma, waarna een toelichting volgt op de nieuwe onderdelen.

·    Paragrafen:
De paragrafen zijn als het ware een dwarsdoorsnede van onze begroting, waarmee vanuit een andere, programma overstijgende invalshoek de ontwikkelingen worden belicht. Hierin worden de beleidslijnen met betrekking tot beheersmatige aspecten en de lokale heffingen vastgelegd, waarbij sprake kan zijn van een grote financiële of politieke betekenis of een aanzienlijk belang bij de realisatie van programma’s.
Paragraaf 1: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 2: Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 3: Financiering
Paragraaf 4: Bedrijfsvoering
Paragraaf 5: Verbonden partijen
Paragraaf 6: Grondbeleid
Paragraaf 7: Lokale heffingen
Paragraaf 8: Taakstellingen en stelposten
Paragraaf 9: Wet open overheid (Woo)
Paragraaf 10: Rechtmatigheid en rechtmatigheidsverantwoording

·    Bijlagen:
Bijlage 1: Samenstelling college & portefeuilleverdeling
Bijlage 2: Overzicht geactiveerde kapitaaluitgaven
Bijlage 3: Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
Bijlage 4: Overzicht reserves en voorzieningen
Bijlage 5: Toelichting doel en aard van reserves en voorzieningen
Bijlage 6: Recapitulatie begrotingsevenwicht
Bijlage 7: BBV Taakvelden
Bijlage 8: BBV Indicatoren
Bijlage 9: Verbonden Partijen
Bijlage 10: Begrippenlijst
Bijlage 11: Lijst van afkortingen

·    Projectenboek:
In dit onderdeel zijn de projectlijsten opgenomen van de in 2026 of daarna lopende projecten. Wijzigingen ten opzichte van de projectlijsten zoals opgenomen in voorgaande P&C-documenten zijn in oranje weergegeven.

·    Activiteiten:
Dit onderdeel, dat wordt weergegeven in de online publicatie van Pepperflow, geeft een totaaloverzicht van alle maatregelen die opgenomen zijn in de Begroting 2026 in de programma's bij 'Wat doen we daarvoor'.

Belangrijke data

Terug naar navigatie - - Belangrijke data

In het vergaderschema 2025 zijn de volgende data opgenomen voor de behandeling van de begroting 2026:

Datum Tijdstip Actie
10 oktober 2025   Toezending aan de gemeenteraad van de Begroting 2026.
23 oktober 2025 19:00 uur Infoavond raads- en commissieleden voor het stellen van technische vragen, eventueel digitaal.
23 oktober 2025   Uiterste datum voor indienen van feitelijke vragen door de fracties.
3 november 2025   Beantwoording feitelijke vragen aan de fracties.
5 november 2025 19:00 uur Beleidsmatige bespreking van de Begroting 2026 in de gecombineerde commissie.
13 november 2025 16:00 uur Vaststelling van de Begroting 2026 door de gemeenteraad.