Eerdere besluitvorming
Eerdere besluitvorming
Terug naar navigatie - Eerdere besluitvorming - Eerdere besluitvorming2025 |
||
|---|---|---|
1 Werk en economie |
0 |
|
2 Zorg en inkomen |
0 |
|
3 Maatschappelijke ontwikkeling |
-19.100 |
|
A |
WK Gravel |
-30.000 |
B |
Boekwinst verkoop muziekschool |
10.900 |
4 Ruimtelijk ontwikkelen |
-40.700 |
|
A |
Het Gegevenshuis: eenmalige overgangskosten |
-40.700 |
B |
Regiodeal tranche-4 |
250.000 |
Vooruitontvangen bedragen met specifiek bestedingsdoel |
-250.000 |
|
C |
Soorten Management Plan (SMP): |
|
Specifieke uitkering NIP |
-175.100 |
|
Specifieke uitkering CDOKE |
175.100 |
|
5 Openbare ruimte |
-147.200 |
|
A |
Bomenonderhoud in bosplantsoenen bospercelen |
-50.000 |
Fattenbergstraat (Neerbeek): bomen kappen |
-24.000 |
|
Regulier achterstallig onderhoud bomen |
-73.200 |
|
B |
Ontkluizing Keutelbeek fase 1b: DHV-claim |
8.100 |
Voorziening riolen |
-8.100 |
|
C |
BsGW: jaarrekening 2024 |
25.100 |
Voorziening afval |
-15.300 |
|
Voorziening riolen |
-9.800 |
|
6 Bestuur en organisatie, incl. KVS |
1.404.400 |
|
A |
Meicirculaire 2025 |
1.310.700 |
B |
Het Gegevenshuis: afkoopsom desintegratiekosten |
-119.300 |
C |
Rentekosten projectfinanciering 2024 niet t.l.v. riolen |
-288.300 |
D |
Rentekosten projectfinanciering 2025 niet t.l.v. riolen |
-281.600 |
E |
Septembercirculaire 2025 |
809.900 |
Verkiezingen Tweede Kamer |
-40.000 |
|
F |
BsGW: jaarrekeningresultaat 2024 |
13.000 |
Totaal |
1.197.400 |
3.A WK Gravel
Terug naar navigatie - Eerdere besluitvorming - 3.A WK GravelOp 11 en 12 oktober heeft het WK Gravel plaatsgevonden in Zuid Limburg. De Provincie Limburg had eerder contact opgenomen met de gemeente Beek om te vragen of de gemeente Beek onderdeel wilde zijn van het WK Gravel in 2025. De Provincie heeft daarnaast de gemeentes Maastricht en Beekdaelen gevraagd. Alle gemeentes hebben op het verzoek van de provincie positief gereageerd. Met de Provincie was afgesproken dat de bijdrage van de gemeente Beek € 30.000 zou zijn.
3.B Boekwinst verkoop muziekschool
Terug naar navigatie - Eerdere besluitvorming - 3.B Boekwinst verkoop muziekschoolHet pand van de voormalige muziekschool is verkocht voor € 200.000. De boekwaarde van het pand per 31 december 2025 bedraagt € 189.051, wat resulteert in een te ramen boekwinst van € 10.949.
4.A. Het Gegevenshuis: eenmalige overgangskosten
Terug naar navigatie - Eerdere besluitvorming - 4.A. Het Gegevenshuis: eenmalige overgangskostenConform het raadsbesluit van 15 september jl. zijn in de voorliggende Slotrapportage de eenmalige overgangskosten van € 40.700 verwerkt als gevolg van de toetreding tot de gemeenschappelijke regeling Het Gegevenshuis. De eenmalige desintegratiekosten van € 119.300 in 2025 zijn verwerkt onder programma 6 punt B.
4.B. Regiodeal tranche-4
Terug naar navigatie - Eerdere besluitvorming - 4.B. Regiodeal tranche-4De inzet van in april 2025 ontvangen € 250.000 Regiodeal tranche-4 is gericht op het opstellen van een gebiedsvisie en het treffen van voorbereidende en uitvoerende maatregelen op het terrein van waterveiligheid, natuurherstel, recreatieontwikkeling en woningbouwvoorbereiding. Een concreet plan bevindt zich in de voorbereidingsfase; de vereiste zorgvuldigheid en noodzakelijke afwegingen maken dat de totstandkoming hiervan nog enige tijd vergt. De verplichte 50% gemeentelijke cofinanciering kan naar verwachting binnen bestaande budgetten en bestemmingsreserves worden gedekt.
4.C. Soorten Management Plan (SMP)
Terug naar navigatie - Eerdere besluitvorming - 4.C. Soorten Management Plan (SMP)Voor het opstellen van het Soorten Management Plan is € 400.000 geraamd, zoals verwerkt in de Afwijkingenrapportage 2025.
Van dit bedrag zou € 175.100 gedekt worden vanuit de specifieke uitkering Nationaal Isolatieprogramma (NIP). Nieuwe inzichten zorgen ervoor dat dit bedrag beter ingezet kan worden om het subsidiebedrag binnen de Lokale Aanpak Isolatie (programma vanuit het NIP) te verhogen. Zo wordt de kans dat meer inwoners gebruik gaan maken van de Lokale Aanpak Isolatie vergroot en worden grote verschillen in de hoogte van deze subsidie binnen de Westelijke Mijnstreek voorkomen. Een aangepaste subsidieverordening wordt in december 2025 aan de raad voorgelegd. De benodigde € 175.100 zal na vaststelling van de subsidieverordening, gedekt worden vanuit de specifieke uitkering Capaciteit Decentrale Overheden Klimaat- en Energie (CDOKE).
5.A. Bomenonderhoud
Terug naar navigatie - Eerdere besluitvorming - 5.A. BomenonderhoudConform het raadsbesluit van 9 oktober 2025 is in de voorliggende Slotrapportage € 50.000 verwerkt voor het uitvoeren van maatregelen aan bomen in diverse bosplantsoenen en bospercelen om de veiligheid te kunnen borgen. Tevens is € 24.000 verwerkt voor het kappen van de bomen in de Fattenbergstraat en Laathofstraat in Neerbeek. De herplantinvestering van € 36.000 is verwerkt in de Begroting 2026. Voor regulier achterstallig onderhoud is € 73.200 bijgeraamd in 2025. Dit betreft feitelijk de inzet van het restantbudget onderhoud bomen 2024.
5.B. Ontkluizing Keutelbeek fase 1b: DHV-claim
Terug naar navigatie - Eerdere besluitvorming - 5.B. Ontkluizing Keutelbeek fase 1b: DHV-claimIn het kader van de reconstructie en ontkluizing van de Keutelbeek fase 1b is de riolering aangepast. Na aanleg bleek dat een aantal woningen langs het tracé bij hevige regenbuien inpandige rioleringsproblemen ervoeren, zoals een spetterende douche en/of toilet of zelfs een niet meer leeglopend toilet. Ook was tijdens hevige regenbuien de capaciteit van het riool ontoereikend. Uit nader onderzoek bleek dat door het adviesbureau dat het rioleringsplan heeft opgesteld een ontwerpfout is gemaakt. In de Luciastraat en een deel van de Stegen was een rioolbuis aangelegd met een te kleine diameter.
Om de afvoercapaciteit te vergroten was het noodzakelijk om in de Luciastraat en een deel van de Stegen over een lengte van 125 meter een extra riolering aan te leggen. Deze werkzaamheden zijn naar tevredenheid uitgevoerd. In het raadsvoorstel van 8 februari 2024 is opgenomen dat het college zich maximaal zou inspannen voor het verhalen van de kosten, die het gevolg zijn van de ontwerpfout door het adviesbureau. Daarbij kan gemeld worden dat, tot tevredenheid van alle partijen, er met het adviesbureau een minnelijke regeling is getroffen om de schade af te wikkelen waarbij een bedrag van € 325.000 is betaald. Dit betekent een structureel lagere afschrijvingslast van € 8.100.
5.C BsGW: jaarrekening 2024
Terug naar navigatie - Eerdere besluitvorming - 5.C BsGW: jaarrekening 2024Op basis van de jaarrekening 2024 van BsGW is een positief resultaat van € 3,2 miljoen gerealiseerd. Voor de gemeente Beek betekent dit een voordeel van € 38.000. Dit resultaat is naar rato van de belastingopbrengsten verdeeld over de verschillende belastingproducten. Hiervan is € 25.000 toegerekend aan afval en riool. Deze toerekening is budgettair neutraal, omdat het positieve resultaat wordt verrekend met de voorzieningen voor riolering en afval. Daarnaast is € 13.000 toegerekend aan de onroerendezaakbelasting (OZB), wat leidt tot een budgettair voordeel.
6.A Meicirculaire 2025
Terug naar navigatie - Eerdere besluitvorming - 6.A Meicirculaire 2025De positieve ontwikkeling van de Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds in de meicirculaire 2025 wordt met name veroorzaakt door de bijstelling van de accressen (volume en loon-prijsindexatie, hoeveelheidsverschillen, uitkeringsbasis en uitkeringsfactor). Daarnaast heeft het Rijk via de meicirculaire 2025 wijzigingen doorgevoerd op bestaande decentralisatie- en integratie uitkeringen. Voor gemeente Beek heeft dit geleid tot een budgettair voordeel van € 1,3 miljoen in 2025. Een uitgebreidere toelichting op de meicirculaire 2025 is eerder gedeeld via de raadsinformatiebrief van 26 juni 2025.
6.B. Het Gegevenshuis: afkoopsom desintegratiekosten
Terug naar navigatie - Eerdere besluitvorming - 6.B. Het Gegevenshuis: afkoopsom desintegratiekostenKortheidshalve wordt verwezen naar de toelichting onder programma 4 punt A.
6.C. Rentekosten projectfinanciering 2024 niet t.l.v. riolen
Terug naar navigatie - Eerdere besluitvorming - 6.C. Rentekosten projectfinanciering 2024 niet t.l.v. riolenIn 2024 zijn de rentekosten van de projectfinanciering rioolinvesteringen ten laste van het taakveld riolen geboekt. In de commissievergadering Bestuurszaken van 26 juni jl. is toegezegd dat deze in 2025 alsnog vanuit riolen ten laste gebracht wordt van de algemene middelen, taakveld Treasury. Dit zodat uitsluitend de rentekosten van de daadwerkelijke rioolinvesteringen worden toegerekend aan het taakveld riolen c.q. ten laste komen van de rioolheffing.
6.D. Rentekosten projectfinanciering 2025 niet t.l.v. riolen
Terug naar navigatie - Eerdere besluitvorming - 6.D. Rentekosten projectfinanciering 2025 niet t.l.v. riolenIn 2025 worden uitsluitend de rentekosten van de daadwerkelijke rioolinvesteringen in 2025 toegerekend aan de rioolheffing. In de voorliggende Slotrapportage wordt € 281.600 vanuit taakveld riolen ten laste gebracht van de algemene middelen, taakveld Treasury.
6.E Septembercirculaire 2025
Terug naar navigatie - Eerdere besluitvorming - 6.E Septembercirculaire 2025De Septembercirculaire 2025 zorgt voor een positieve bijstelling van de Algemene Uitkering. Dit komt vooral door incidentele middelen, zoals compensatie voor jeugdzorgtekorten en een bijdrage voor de organisatie van de vervroegde Tweede Kamerverkiezing op 29 oktober. Gemeente Beek heeft voor dit laatste een bedrag van € 54.000 ontvangen. Hiervan wordt specifiek € 40.000 gereserveerd voor de organisatie van de verkiezingen. Het resterend bedrag van € 14.000 valt, net als de overige middelen uit de Algemene Uitkering, vrij ten gunste van de algemene middelen.
Een uitgebreidere toelichting op de Septembercirculaire 2025 is eerder gedeeld via de raadsinformatiebrief van 23 september 2025.
6.F BsGW: jaarrekening 2024
Terug naar navigatie - Eerdere besluitvorming - 6.F BsGW: jaarrekening 2024De inkomstenraming gemeentelijke heffingen voor 2024 is met € 84.700 naar boven bijgesteld aan de hand van de van BsGW ontvangen nieuwe prognose. Deze bijstelling bestaat uit een positief effect op de OZB woningen van € 9.700 en een positief effect op OZB niet-woningen van € 75.000.